Lappen alias Martin (VFR 1992)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Nu i veckan passerades 2000 mil med pärlan. Första året 2016 var bara halv säsong, då blev det bara 470 mil. 2017 avverkades ~1100 mil. 2018 var jag föräldraledig och fick ihop endast 230 ynka mil
I år är jag uppe i ~260 mil hittills....
Pärlan rullar på. Dock började den få orolig/låg tomgång imorse. Hade väldigt lite sås i tanken, så slog om till reserven just in case, vill inte få slut på 2-1 väg. Efter det blev tomgångången låg, och väldigt orolig. Skit i tanken?
Har gjort liknande tidigare utan problem...
I år är jag uppe i ~260 mil hittills....
Pärlan rullar på. Dock började den få orolig/låg tomgång imorse. Hade väldigt lite sås i tanken, så slog om till reserven just in case, vill inte få slut på 2-1 väg. Efter det blev tomgångången låg, och väldigt orolig. Skit i tanken?
Har gjort liknande tidigare utan problem...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Kan vara skit i tanken som sugs in i förgasarna när volymen är låg.
Tankar du 95 eller 98 oktan?
Min erfarenhet de senaste pendlingsveckorna är att 95 oktan funkar ett tag, sen börjar motorn hacka i det lägre varvtalsregistret. Ska man finlira bland bilköerna på E4:an runt Stockholm är detta ingen bra grej alls.
Nu har jag tankat 98 oktan två-tre gånger i närtid - motorn börjar gå märkbart bättre.
Varierar mig mellan Preem, OKQ8 och Ingo, om det nu gör någon skillnad.
Det ska ju inte vara någon direkt skillnad på bränslet förutom oktantalet, men fna vet, motorn går ju märkbart sämre...
Tankar du 95 eller 98 oktan?
Min erfarenhet de senaste pendlingsveckorna är att 95 oktan funkar ett tag, sen börjar motorn hacka i det lägre varvtalsregistret. Ska man finlira bland bilköerna på E4:an runt Stockholm är detta ingen bra grej alls.
Nu har jag tankat 98 oktan två-tre gånger i närtid - motorn börjar gå märkbart bättre.
Varierar mig mellan Preem, OKQ8 och Ingo, om det nu gör någon skillnad.
Det ska ju inte vara någon direkt skillnad på bränslet förutom oktantalet, men fna vet, motorn går ju märkbart sämre...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Kört 95 i den hela tiden. Oftast CircleK annars Ingo eller Preem. Fick i 13.5 liter så helt tomt var det ju inte.
Kan det bli bättre av körning eller måste jag riva ned nåt?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kan det bli bättre av körning eller måste jag riva ned nåt?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Vatten i tanken? Hade en Marauder för måååånga år sedan. Lite soppa, så slog på reserven. Då gick det inte gasa. Tommgång fanns, men gick ej att gasa. Tömde tanken, av 5 liter va det 2.5 liter vatten.... Kan va idé att kolla... Fast, det borde juh va tvärt om....
ONEPLUS 6
ONEPLUS 6
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
På hemväg i dag gick den som vanligt? Nåja, avverkat 9 mil idag, 4,5 mil hem efter att jag tankat, och nu blir det drygt 11 till i eftermiddag. Hemvägen som sagt gick den som vanligt, lite bludder, men det har den alltid gjort. Skulle förnmodligen inte må dåligt av en knasarrengöring och synkning...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Fick ett tips från annat håll.lappen skrev:Kört 95 i den hela tiden. Oftast CircleK annars Ingo eller Preem. Fick i 13.5 liter så helt tomt var det ju inte.
Kan det bli bättre av körning eller måste jag riva ned nåt?
95 oktan innehåller etanol upp till 10%. Vid vissa varvtal (låg-mellanregistret) kan blandningen blir för mager och motorn gå som en påse nötter.
Testa att tanka 98 oktan några gånger och se om motorn beter sig bättre.
Om det är vatten i tanken, ha i lite k(arburator)-sprit - kan göra underverk!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
CandyManX skrev:Vatten i tanken? Hade en Marauder för måååånga år sedan. Lite soppa, så slog på reserven. Då gick det inte gasa. Tommgång fanns, men gick ej att gasa. Tömde tanken, av 5 liter va det 2.5 liter vatten.... Kan va idé att kolla... Fast, det borde juh va tvärt om....
Hur fnaken kom det in så mycket vatten??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Ingen aning.... Hade inte ägt den mer än ett par veckor, välvårdad, så förra ägaren kanske högtryckstvätta mkt, och otät tanklock?
ONEPLUS 6
ONEPLUS 6
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Låter sannolikt, men också lite puckat att spruta med högtryck runt tanklocket...CandyManX skrev:Ingen aning.... Hade inte ägt den mer än ett par veckor, välvårdad, så förra ägaren kanske högtryckstvätta mkt, och otät tanklock?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Som sagt så gick den som vanligt på vägen hem, men jag skall trots det testa med 98 oktan några gånger! Dock är det inte helt lätt att hitta, finns nästan bara 95 oktan...adrian_vg skrev:Fick ett tips från annat håll.lappen skrev:Kört 95 i den hela tiden. Oftast CircleK annars Ingo eller Preem. Fick i 13.5 liter så helt tomt var det ju inte.
Kan det bli bättre av körning eller måste jag riva ned nåt?
95 oktan innehåller etanol upp till 10%. Vid vissa varvtal (låg-mellanregistret) kan blandningen blir för mager och motorn gå som en påse nötter.
Testa att tanka 98 oktan några gånger och se om motorn beter sig bättre.
Om det är vatten i tanken, ha i lite k(arburator)-sprit - kan göra underverk!
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Förbaskat svårt att hitta 98 oktan, sannerligen!lappen skrev:Som sagt så gick den som vanligt på vägen hem, men jag skall trots det testa med 98 oktan några gånger! Dock är det inte helt lätt att hitta, finns nästan bara 95 oktan...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Men...jag hittade imorse Ingo hade 98 på en av pumparna Nu får vi se vad som händer. Hojen har ju som sagt gått bra efter den korta fadäsen, men intressant blir ju att se om förbrukningen påverkas?adrian_vg skrev:Förbaskat svårt att hitta 98 oktan, sannerligen!lappen skrev:Som sagt så gick den som vanligt på vägen hem, men jag skall trots det testa med 98 oktan några gånger! Dock är det inte helt lätt att hitta, finns nästan bara 95 oktan...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
OK har 98.lappen skrev:Som sagt så gick den som vanligt på vägen hem, men jag skall trots det testa med 98 oktan några gånger! Dock är det inte helt lätt att hitta, finns nästan bara 95 oktan...adrian_vg skrev:Fick ett tips från annat håll.lappen skrev:Kört 95 i den hela tiden. Oftast CircleK annars Ingo eller Preem. Fick i 13.5 liter så helt tomt var det ju inte.
Kan det bli bättre av körning eller måste jag riva ned nåt?
95 oktan innehåller etanol upp till 10%. Vid vissa varvtal (låg-mellanregistret) kan blandningen blir för mager och motorn gå som en påse nötter.
Testa att tanka 98 oktan några gånger och se om motorn beter sig bättre.
Om det är vatten i tanken, ha i lite k(arburator)-sprit - kan göra underverk!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Som gammal OK-anställd svider det i själen att OK syd gick i puppen en gång i tiden och såldes ut till Preem.blacken skrev:OK har 98.
Visserligen gjordes några byten, men det är orsaken till så få OKQ8 mackar här i syd/väst-Sverige...inte helt lätta att hitta alla gånger. Finns givetvis ett par i Göteborg, men fel utefter de rutter jag oftast kör.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)
Hmm, förbrukningen gick upp med 98 oktan, från att ha stadigt legat mellan 0,48-0,50 gick den upp till 0,55?! Samma typ av körning. Jag skall köra några tankar till så får vi se. Tycker mig märka att den går bättre, rappare, men vet inte om det bara är placebo....
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*