Sida 13 av 20

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor jun 20, 2019 08:33
av adrian_vg
lappen skrev:Hmm, förbrukningen gick upp med 98 oktan, från att ha stadigt legat mellan 0,48-0,50 gick den upp till 0,55?! :? Samma typ av körning. Jag skall köra några tankar till så får vi se. Tycker mig märka att den går bättre, rappare, men vet inte om det bara är placebo....
Jag tycker också den går rappare på 98 oktan.

Enl min körjournal går den orange hojen marginellt snålare eller ingen skillnad. Mest landsvägskörning.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jul 05, 2019 11:15
av lappen
Nu har jag kört fyra tankar med 98 Oktan, och alla har legat över 0,5l/mil. Förvisso precis över, men med tanke på det dyrare priset blir det nog till att återgå till 95 oktan igen :?

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jul 05, 2019 13:18
av adrian_vg
lappen skrev:Nu har jag kört fyra tankar med 98 Oktan, och alla har legat över 0,5l/mil. Förvisso precis över, men med tanke på det dyrare priset blir det nog till att återgå till 95 oktan igen :?
Varannan eller var tredje tankning kanske funkar med 98 oktan utan att det blir för dyrt?

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jul 05, 2019 18:40
av lappen
adrian_vg skrev:
lappen skrev:Nu har jag kört fyra tankar med 98 Oktan, och alla har legat över 0,5l/mil. Förvisso precis över, men med tanke på det dyrare priset blir det nog till att återgå till 95 oktan igen :?
Varannan eller var tredje tankning kanske funkar med 98 oktan utan att det blir för dyrt?
Är du från Göteborg, det där lät ju änna lite småtyket! ;)

Nåja, ligger väl nåt i det. Ser ingen anledning att tanka dyrare soppa utan fördelar. Skall återgå till 95 och se om det märks nån skillnad i gången på snurran...



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: lör jul 06, 2019 11:10
av RhINO
Jag körde 98 oktan för två år sedan, märkte ingen skillnad när jag bytte till 95. Det enda km eventuellt kan motivera 98 är om det inte är någon etanol i.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: lör jul 06, 2019 11:39
av lappen
RhINO skrev:Jag körde 98 oktan för två år sedan, märkte ingen skillnad när jag bytte till 95. Det enda km eventuellt kan motivera 98 är om det inte är någon etanol i.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Är det inte E85 i all soppa nuförtiden?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor jul 11, 2019 11:51
av adrian_vg
lappen skrev:
adrian_vg skrev:
lappen skrev:Nu har jag kört fyra tankar med 98 Oktan, och alla har legat över 0,5l/mil. Förvisso precis över, men med tanke på det dyrare priset blir det nog till att återgå till 95 oktan igen :?
Varannan eller var tredje tankning kanske funkar med 98 oktan utan att det blir för dyrt?
Är du från Göteborg, det där lät ju änna lite småtyket! ;)

Nåja, ligger väl nåt i det. Ser ingen anledning att tanka dyrare soppa utan fördelar. Skall återgå till 95 och se om det märks nån skillnad i gången på snurran...



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Tyken? Jag? :roll: :mrgreen:

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: mån aug 26, 2019 18:54
av lappen
27C i Göteborg idag...fick bli en tur till havet för ett dopp efter jobbet... :D
Bild

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: mån sep 02, 2019 09:50
av lappen
Glad att jag äntligen fått tummen ur att införskaffa en annan kåpan som skall ersätta den defekta på vänster sida.

Dock är ju denna i fel färg, så den måste ju ordnas.

Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor sep 05, 2019 06:23
av lappen
Med avseende på ovan inlägg..hur lackar/förbereder man plast? Våt/torr-slipa och sedan bara lacka? Blir ju "garagelack", men vill inte att det skall börja släppa...har vi nån lackguru här? :)

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor sep 05, 2019 09:49
av blacken
lappen skrev:Med avseende på ovan inlägg..hur lackar/förbereder man plast? Våt/torr-slipa och sedan bara lacka? Blir ju "garagelack", men vill inte att det skall börja släppa...har vi nån lackguru här? :)
Ingen lackguru, men en sådan havfer viskat i mitt öra, att man ska vara nogrann med rengöring och använda sig utav plastgrund när man ska kleta ner föremålet avsett för lack. Och spraya i tunna lager som får torka nästan torrt mellan läggningarna. Samt se till att det är varmt o torrt med ingen som helst olja eller silikon i faggorna. Är det djupa hack, repor eller håligheter så är det till resultatets klara fördel att man åtgärdar det innan grundning å lack. Om inte annat för att få slippa få höra teaterviskningarna på byn som låter ungefär "Vikken klant, han lackade bara på, utan att snygga till ytan" :mrgreen:

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor sep 05, 2019 13:13
av lappen
blacken skrev:Om inte annat för att få slippa få höra teaterviskningarna på byn som låter ungefär "Vikken klant, han lackade bara på, utan att snygga till ytan" :mrgreen:
Då skall du höra viskningarna nu då jag kör omkring med en halv kåpa... :lol:

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor sep 05, 2019 13:50
av blacken
lappen skrev:
blacken skrev:Om inte annat för att få slippa få höra teaterviskningarna på byn som låter ungefär "Vikken klant, han lackade bara på, utan att snygga till ytan" :mrgreen:
Då skall du höra viskningarna nu då jag kör omkring med en halv kåpa... :lol:
Du får väl göra som katten i Pelle Svanslös som bara hade ett öra, så han bladade hela tiden med den öronlösa sidan mot en vägg.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: sön sep 08, 2019 17:40
av tersan
lappen skrev:Med avseende på ovan inlägg..hur lackar/förbereder man plast? Våt/torr-slipa och sedan bara lacka? Blir ju "garagelack", men vill inte att det skall börja släppa...har vi nån lackguru här? :)
Jag är bara glad amatör när det gäller lack, men lite har jag ju snappat upp genom åren... förutom Blackens tips är det värt att påpeka att värme gör underverk för oss garagelackerare. Dvs värm upp kåpan med en värmepistol, lacka i ett varmt utrymme, och se till att färgen är varm (lägg sprayflaskan i ett varmt vattenbad, typ...). Plast är annars tacksamt att lacka om, det behövs ingen nedslipning/grundfärg/etc utan se bara till att ytan är jämn innan lack.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tor okt 24, 2019 17:23
av lappen
Inte kört hoj på ett par tre veckor, sjukdom och skitväder har gjort att pärlan fått str inne. Men imorse var det +12C, hyssat väder på morgonen, så det blev hoj till jobbet. Tur var det, för det blev kanonväder på eftermiddagen, så det var en fröjd att köra +9 mil idag :)