Sida 16 av 20

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jun 05, 2020 23:31
av lappen
Japp, det är en bra historia och förmodligen helt sann också. Budvar är standardöl hemma förutom Norrlands såklart. Måste hålla fast vid rötterna även om det inte är på riktigt. Keybeer finns ju inte längre och likaväl är väl det...värre pissöl har jag inte smakat, eller jo det har jag iofs...

Nu är pärlan iaf gaffellös...
Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jun 05, 2020 23:55
av lappen
Oljan ur ena gaffelbenet (92 har urtappningsskruv) och den såg inte så illa ut som jag trodde...svart och fin och inte grådaskig.

En till Norrlands och Gyllene Tider på radion...blir inte mycket bättre...Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: lör jun 06, 2020 08:53
av Tyrannosaurus
lappen skrev:Oljan ur ena gaffelbenet (92 har urtappningsskruv) och den såg inte så illa ut som jag trodde...svart och fin och inte grådaskig.
Det är så begagnad gaffelolja brukar se ut (vattenskadad) och lukta mumma. Det är därför det är en bra idé att byta oljan vartannat år för vatten har inga bra dämparegenskaper.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: lör jun 06, 2020 13:48
av blacken
långt innan Christoffer Columbus ens hade upptäckt Amerika
Du menar väl Leif Eriksson va. :fakta

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: sön jun 07, 2020 11:22
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
långt innan Christoffer Columbus ens hade upptäckt Amerika
Du menar väl Leif Eriksson va. :fakta
Ja, fast han upptäckte Amerika före 1200-talet. Chrille kom dit på 1400-talet och det var efter att Budweiser var grundat men trodde han att han hade kommit till Indien (vilket Leffe nog inte trodde) och han var heller inte på fastlandet utan på nån ö i Karibien.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: sön jun 07, 2020 20:10
av lappen
Nu återgår vi till mitt jobb med byte av packning och olja i framgafflarna ;)
Tommy Gsson skrev:Nackdelen med blandade mtrl, med otur sitter der även en kopparbricka som tätning då har du 3 olika.
På med rostlösare och ut och försök att få tag på en slagskruvmejsel är väl rådet då. :-)
T.
blacken skrev:
lappen skrev:Hur in i h-e sitter bottenskruven, eller är den felgängad? Dragit av två insex nu....
Dragit utav insexorna, eller dragit bulten rund inuti? jag använder en 1/2 tums insexhylsa/bit och en snuttermurra av valfri kvalisort, eller använd Kamasas insexor, dom drar man inte av i brådrappet.
Jag drog av själva insexverktygen. Den första var en bits som gick i två delar, den andra en klassisk insexnyckel, en sån med rundad på den långa änden, och den gick av i infasningen. Bultskallen ser fin ut.

Sprutat rostlösare några gången under dagen, och gjorde ett nytt försök nu ikväll. Med lite djävlaranammatjurighet anno Norrbotten så släppte den ena till slut. Med lite till tjurskallighet så släppte även den andra.

Jag var en runda idag och försökte hitta en 6 mm på ½-hylsa, men gick bet. Större och Torx fanns, men inte 6 mm. Nåja, nu är de lös, och ena gaffeln är demonterad. Dock inte mer jobb idag, kottarna kräver uppmärksamhet.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: mån jun 08, 2020 22:20
av Tyrannosaurus
lappen skrev:Hur in i h-e sitter bottenskruven, eller är den felgängad? Dragit av två insex nu....
Nädå, den är rättgängad, men dels brukar dom sitta rejält (som du har märkt) och dels brukar det vara väldigt grunda insexor. Om det får plats kan det vara läge att byta dom till vanlig och gärna rostfria/syrafasta.
lappen skrev:
blacken skrev:Dragit utav insexorna, eller dragit bulten rund inuti? jag använder en 1/2 tums insexhylsa/bit och en snuttermurra av valfri kvalisort, eller använd Kamasas insexor, dom drar man inte av i brådrappet.
Jag drog av själva insexverktygen. Den första var en bits som gick i två delar, den andra en klassisk insexnyckel, en sån med rundad på den långa änden, och den gick av i infasningen. Bultskallen ser fin ut.

Sprutat rostlösare några gången under dagen, och gjorde ett nytt försök nu ikväll. Med lite djävlaranammatjurighet anno Norrbotten så släppte den ena till slut. Med lite till tjurskallighet så släppte även den andra.

Jag var en runda idag och försökte hitta en 6 mm på ½-hylsa, men gick bet. Större och Torx fanns, men inte 6 mm. Nåja, nu är de lös, och ena gaffeln är demonterad. Dock inte mer jobb idag, kottarna kräver uppmärksamhet.
På många hojar håller insexan på undersidan av gaffeln bara bottenventilen och gaffeln kan tas isär bara genom att lossa långringen under avskraparna.

Men det är olika på olika hojar. Ibland sitter bottenventilen inskjuten genom gaffelbenet och då måste den lossas, medan på andra sitter den "löst" i botten och gaffelbenet skjuts ner över den.

Vet inte hur det ser ut på Viffer, men det borde framgå av boken. Sen har vi USD gafflarna som jag aldrig har varit och skruvat i, men jag antar att dom funkar ungefär som en vanlig gaffel fast tvärt om :?

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tis jun 09, 2020 00:40
av lappen
Gick inte på denna. När jag väl fick loss skruven var det inga problem att dela det sista.

Vet inte om bilden säger så mycket om just detta.
vfr_fork_disassem.jpg
vfr_fork_disassem.jpg (82.25 KiB) Visad 10522 gånger

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tis jun 09, 2020 20:05
av lappen
Nu när jag skulle montera ihop höger gaffel upptäckte jag detta...duktigt feta repor.... :(

Helt kört?BildBild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tis jun 09, 2020 21:23
av Tyrannosaurus
lappen skrev:Nu när jag skulle montera ihop höger gaffel upptäckte jag detta...duktigt feta repor.... :(

Helt kört?
Kanske, kanske inte. Det kan bero på hur djupa dom är och om dom sitter vid packboxarna. Frågan är hur dom har kommit till?

Om dom är djupa, sitter vid packboxarna och du bedömer att det kommer leda till läckage så finns det tre alternativ:
1. Prova att putsa med fin smärgel och sen polera (funkar bara om reporna inte är för djupa).
2. Köpa nytt eller beggat ben (kolla priserna).
3. Kroma om benet (kolla priserna även här).

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: tis jun 09, 2020 21:33
av lappen
Vete tusan hur de kommit dit. Inte sett dem innan. Nåja, monterar båda så får vi se. Är ju bara göra om....

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: ons jun 10, 2020 00:25
av lappen
Då kan vi konstatera att det läcker som ett såll på det gaffelbenet...nån som har ett innerben passande en 92:a?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: ons jun 10, 2020 11:22
av lappen
Tyrannosaurus skrev:Det kan bero på hur djupa dom är och om dom sitter vid packboxarna. Frågan är hur dom har kommit till?
Kom på att jag körde "papperstricket" som jag läste om någonstans. Gaffeln läckte ju, så kanske jag drog runt nåt skit som var där.

Iom att det hursomhelst läcker, så skall jag plocka ned gaffeln igen och prova putsa. Det kan ju inte bli sämre... :( Frågan är väl om den nya packboxen redan är toast...

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jun 12, 2020 11:54
av Tyrannosaurus
lappen skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det kan bero på hur djupa dom är och om dom sitter vid packboxarna. Frågan är hur dom har kommit till?
Kom på att jag körde "papperstricket" som jag läste om någonstans. Gaffeln läckte ju, så kanske jag drog runt nåt skit som var där.
Papperstricket? Trastricket har jag hört om och använt själv. Man lindar runt en trasa och fäster med lite tejp eller nåt (inte ståltråd :wink: )
Iom att det hursomhelst läcker, så skall jag plocka ned gaffeln igen och prova putsa. Det kan ju inte bli sämre... :( Frågan är väl om den nya packboxen redan är toast...
Om reporna är så djupa att det läcker så skulle du har gjort det innan och sluppit dubbeljobbet. Men prova att putsa och polera, det måste bli så slätt att reporna knappt känns annars är gaffelbenet toast. Om packboxen är toast vet man inte, men får du ordning på reporna eller köper ett nytt/beggat ben så kan det ju vara läge att köpa en ny packbox också så du inte riskerar att behöva riva en tredje gång.

Å andra sidan, du är tråkigt att behöva skruva när det är fint hojväder. Kör trastricket, håll koll lite då och då så den inte blir för blöt och så det inte rinner ner på bromsen och kör och fixa det i höst.

Re: Lappen alias Martin (VFR 1992)

Postat: fre jun 12, 2020 17:22
av lappen
Tack för tips, men det blöter myclet... Vra och köpte smärgelduk idag så får vi se. Fundar dock på att helt sonika bita i det sura och köpa ett nytt gaffelrör. Kostar 2100 pengar på Honda här i byn, ca 1500 på nätet tror inte det är Honda orig då. Frågade Tersan här på forumet, men han är nog ute i solen och hojjar för han har inet svarat ännu :)