VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons nov 20, 2019 01:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 00:17 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
kebne skrev:
Mister skrev:
Minns när en äldre polare köpte ny, en RD 500. Blå och vit. Han hade nytaget körkort och lite äldre. Jo, han var kung ett tag på lokala korvmojjen. :) Vilken jäkla hoj den var och rätt så exotisk.

Aldrig sett en blå RD 500 förrän jag googlade nyligt. De flesta är vit/röda eller svart/röda som original.
Men jo att dyka upp på en stor tvåtaktare är lite av en fyrklöver på en äng.
Speciellt idag när man ser dem så sällan.

Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 07:46 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Inlägg: 79
Ort: Umeå
Tyrannosaurus skrev:
Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D


Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 09:19 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3989
kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D


Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?

Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort. https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQ
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen, https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 10:03 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Inlägg: 79
Ort: Umeå
blacken skrev:

Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..


Den verkade gå fint. Blev en liten nostalgitripp för egen del med när jag kollade in klippen på alla tvåtaktarna från "min tid". Fanns en del jämförelser med moderna fyrtaktare som snabbt slog sönder bilden av hur hysteriska tvåtaktarna var. :( Men allt är relativt o bör upplevas från sadelplats. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 15:16 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
blacken skrev:
kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack :D

Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?

Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort. https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQ
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen, https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..

Ja Mach IV är/var ganska potent, problemet var väl att den hade gångjärn mitt på ramen, dessutom hade den för kort sving så den ville helst bara gå på ett hjul :shock:
Men det lär ha blivit bättre på H2. Vattenbuffeln var vad jag har fattat ett lite seriösare bygge, men motorn var enormt bred t.o.m. bredare än CB750.

På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.

Dålig väghållning gav upphov till en rad eftermarknadsprodukter. Jag kommer speciellt ihåg historien om killen som precis hade köpt en Dresta-sving (det var en seriös engelsk fyrkantssving med koniska rullager) till sin hoj (tror det var en Kawa Z900) och kom ner till "Pråmen" (samlingsplats för hojåkare på Södermälarstrand i Stockholm på 70-80-talet) med nya svingen i handen och sa: "Nu grabbar ska det bli väghållning och åka av".

Det ska kanske tilläggas att det ofta satt folk som körde italienskt och/eller höll på med RR på "Pråmen", så dom visste vad väghållning var vilket ledde till att en av dom kommenterade: "Jodå, svingen är säkert bra, men vad ska du sätta fast den i?" :lol:

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 21:44 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Inlägg: 79
Ort: Umeå
Tyrannosaurus skrev:
På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.

Fast på racing sidan fanns väl vettiga ramar på fabriksmaskinerna?



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: sön jul 24, 2016 22:57 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev:
På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.

Fast på racing sidan fanns väl vettiga ramar på fabriksmaskinerna?

Ja iofs. Men det var ganska vanligt även på racehojarna att man körde med främst Bakker-ramar. Stötdämparna var ofta Marzocchi, Girling eller Koni och bromsarnas var Brembo eller Lockheed.

Idag har ju racehojarna heljapanska grejer. På de mest exklusiva grejerna hittar man Öhlins och Brembo. Men dagens Showa-dämpare och Nissin-bromsar duger alldeles utmärkt åt vanliga dödliga. Det är samma sak med däck. Bridgestone var ett skällsord tidigare, idag är det bra grejer.

Så våra vänner i fjärran östern har lärt sig att bygga chassin mycket väl och är idag i stort sett bara slagna av superkvalitetsprodukter från Öhlins, Brembo och ISR.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: tis jul 26, 2016 21:53 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Inlägg: 79
Ort: Umeå
Tyrannosaurus skrev:
Så våra vänner i fjärran östern har lärt sig att bygga chassin mycket väl och är idag i stort sett bara slagna av superkvalitetsprodukter från Öhlins, Brembo och ISR.


Verkligen. Hoppas att de europeiska och amerikanska märkena lever kvar. Någon balans ska det ju vara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: ons aug 02, 2017 20:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Inlägg: 79
Ort: Umeå
Jag var tvungen att ta igen mig ett tag. Funkar rätt hyfsat om man lägger vantarna på ankstjärten. Men vågar inte somna! Med packväskor på sidorna kanske det skulle gå. Nån som vågar?
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kebne
InläggPostat: fre aug 04, 2017 14:44 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
:roll: :lol:

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010