RhINO åker VFR

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#31 Inlägg av RhINO »

Tryckte rätt mycket tycker jag... Ok, lufta kanske blir nästa äventyr att ge sig på, några tips? :)

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: RhINO åker VFR

#32 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Så! Nu är tjofräsen lite mer stabil. Tyvärr upptäckte jag ett problem när jag teststartade idag, funderade på att ta en sväng men jag avstod av olika skäl. Kopplingen kopplar jääävligt dåligt. Det enda jag gjort sedan den funkade senast, i höstas, är att bytt olja och haft den stående i varmgarage. I början var det helt brist på frikoppling men när jag låtit motorn gå ett tag, och försökt använda kopplingen, så blev det lite bättre men dragläget ligger typ en mm från handtaget och det är typ frikopplat helt indraget.

Vad kan detta bero på? Det är hydraulvätska i behållaren, jag har inte fipplat med kopplingen alls. Jag vet inte alls vad det varit för olja i den och jag bytte till Biltemas 10W-40 helsyntet mc-olja, kan det vara orsaken eller kan det bero på att det är en skvätt för mycket olja i?

Okul känsla kan jag meddela f.ö.

/R
Känns precis som min när jag testade igår.
Fö, vad Tommy skrev!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#33 Inlägg av RhINO »

F.ö. menar jag motorolja när jag skriver olja i det där inlägget, inte hydraulvätska, det ser lite rubbat ut ser jag nu :)

När man luftar koppling, är det hålla in kopplingen, släppa nippel, dra åt nippel och sen släppa handtaget som gäller? Är det någon som vet hur grov slangen skall vara för att passa på luftnipplen?

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: RhINO åker VFR

#34 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:F.ö. menar jag motorolja när jag skriver olja i det där inlägget, inte hydraulvätska, det ser lite rubbat ut ser jag nu :)

När man luftar koppling, är det hålla in kopplingen, släppa nippel, dra åt nippel och sen släppa handtaget som gäller? Är det någon som vet hur grov slangen skall vara för att passa på luftnipplen?

/R
Du gör på samma samma sätt som när du luftar bromsarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: RhINO åker VFR

#35 Inlägg av blacken »

Eller ställ "Bettan" på centralen, vrid styret max höger, skruva väck locket för bromsvätskan, dra in handtaget helt (obs försiktigt, det kan skvätta bromsvätska om man drar eller släpper handtaget för fort) vänta en kort stund"dutta" med " kopplingshandtaget lite varierat, vänta och se om det kommer bubblor. låt "Bettan" stå på centralen över natten.
Eller ut och kör ett par kvarter i lagom fart, växla ofta och använd kopplingen flitigt, lagom fort, typ fredagsnöjet "långa tag och bestämt" :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: RhINO åker VFR

#36 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nackdelen att lufta på vanligt sätt är att man jobbar lite mot naturen när man försöker pressa luft neråt i en vätska.
Tre bra tips, ett enkelt, ett billigt och ett lite dyrare.

Det enkla: Om man luftar på vanligt sätt, se till att luftningsslangen går ner i en flaska/behållare med gamma bromsvätska. På det sättet får man ett slutet system, luftningen blir effektivare och man slipper baksug.

Det billiga: Linda på lite gängtejp på nipplarnas gängor så blir det tätare och bättre luftat.

Det lite dyrare: Skaffa en MityVac pump http://www.mityvac.com (jag köpte min från JC Whitney http://www.jcwhitney.com (Staternas motsvarighet på Feltema, Classe i sjön, Mekonomen, fast mer, större och värre) för en del år sen tillsammans med lite andra special-bra-å-ha-pryttlar.

MityVac funkar så att man öppnar påfyllningslocket, kopplar pumpen på nippeln, pumpar upp ett tryck och öppnar nippeln. Men sen gäller det att vara med så man inte suger torrt i koppen, för det går undan 8)
Broms-/kopplingshandtaget rör man överhuvudtaget inte när man jobbar med MityVac.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#37 Inlägg av RhINO »

Appropå tjofräsen, jag kikade hur det såg ut under den och såg inga hål som eventuell styrpinne skulle kunna gå in i, har någon lite mått på standardclipon och/eller helibars eller liknande för en gen6-moppe? Jag undrar om det är standardhandtag jag har...

/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: RhINO åker VFR

#38 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Appropå tjofräsen, jag kikade hur det såg ut under den och såg inga hål som eventuell styrpinne skulle kunna gå in i, har någon lite mått på standardclipon och/eller helibars eller liknande för en gen6-moppe? Jag undrar om det är standardhandtag jag har...
Det brukar finnas ett hål, men dels är det litet, dels sitter det på undersidan så det är svårt att se och dels kan det sitta en avbruten styrpinne i det och då är det extra svårt att se om man inte har styrhalvan lös och vänder upponer på den. Men man brukar kunna känna det.

Sen är inte riktigt med på vad du menar. Snackar vi diametern på styret? Det finns bara två standarder, 22 mm och 1" och det senare är det bara customhojar, HD och GW som har. Alla normala hojar har 22 mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#39 Inlägg av RhINO »

Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: RhINO åker VFR

#40 Inlägg av Maciver »

RhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Posta en bild så blir det ganska lätt att identifiera.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#41 Inlägg av RhINO »

dash.jpg
dash.jpg (123.34 KiB) Visad 10978 gånger
Här är en bild :) Gräsklipparen framför har normalt handtag.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: RhINO åker VFR

#42 Inlägg av Maciver »

Tycker det ser ut som original, allt ihop.

På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.

Bild
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: RhINO åker VFR

#43 Inlägg av Tyrannosaurus »

Maciver skrev:Tycker det ser ut som original, allt ihop.

På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
Jag håller med, RhINO:s styre ser väldigt original ut.

Det nedre hålet vid styränden vet jag inte vad det är till för. Det skulle väl möjligen kunna vara nåt fäste för styrvikten eller om man vill naja handtagen.

Hålet i mitten är det för styrpinnen. Men för att se det måste man alltså lossa och ta bort styromkopplarna, inte bara gummihandtagen.
RhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Få se om jag fattar det den här gången :wink:

Om du menar längden på (gummi)handtagen, så finns det såna i olika längd. Problemet är att om du skaffar andra handtag som är kortare än original så får du ett mellanrum mellan handtaget och omkopplaren, om styrpinnen finns på plats vill säga.

Men det är lösbart genom att lossa omkopplaren, ta ur plåtbiten som styrpinnen sitter på (brukar sitta med en skruv) och med en tång bända bort pinnen. Nackdelen om man gör det är att omkopplaren kommer att snurra/vrida sig på styret. Men det är också lösbart genom att linda på en lagom bred silvertejpbit under omkopplaren. På gassidan är det i det läget viktigt att silvertejpen inte går in under gasrullen. Men det är bara att mäta lite innan man monterar omkopplarna.

Samma sak gäller alltså också om man monterar ett eftermarknadsstyre som inte alltid har borrade styrhål. Givetvis kan man i det läget borra styrhål själv, men det är bra mycket enklare att bara linda på ett varv silvertejp.

Gissar jag rätt om jag antar att du har letat hål under gummihandtagen och att det var dom, inte omkopplaren, som snurrade? Av din bild att döma verkar det så.

För att få handtagen att inte snurra och att överhuvudtaget få på dom, som brukar vara ett mindre helvete, finns det några tips.
- Original brukar dom vara limmade och i princip inte gå att ta bort men mindre än att man tar fram kniven och skär sönder dom.
- Man underlättar jobbet betydligt om man har tillgång till tryckluft Då stoppar man in pipen utifrån mellan styret och handtaget och blåser på att att gummit vidgar sig lite (det där sista lät nästan lite snuskigt :wink: )
- För att få handtagen att fästa kan man t.ex. använda nåt lim som fäster i gummi, kanske kontaktlim som man smetar på syret och låter torka innan man trycker på handtaget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#44 Inlägg av RhINO »

Tyrannosaurus skrev:
Maciver skrev:Tycker det ser ut som original, allt ihop.

På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
Jag håller med, RhINO:s styre ser väldigt original ut.

Det nedre hålet vid styränden vet jag inte vad det är till för. Det skulle väl möjligen kunna vara nåt fäste för styrvikten eller om man vill naja handtagen.

Hålet i mitten är det för styrpinnen. Men för att se det måste man alltså lossa och ta bort styromkopplarna, inte bara gummihandtagen.
RhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Få se om jag fattar det den här gången :wink:

Om du menar längden på (gummi)handtagen, så finns det såna i olika längd. Problemet är att om du skaffar andra handtag som är kortare än original så får du ett mellanrum mellan handtaget och omkopplaren, om styrpinnen finns på plats vill säga.

Men det är lösbart genom att lossa omkopplaren, ta ur plåtbiten som styrpinnen sitter på (brukar sitta med en skruv) och med en tång bända bort pinnen. Nackdelen om man gör det är att omkopplaren kommer att snurra/vrida sig på styret. Men det är också lösbart genom att linda på en lagom bred silvertejpbit under omkopplaren. På gassidan är det i det läget viktigt att silvertejpen inte går in under gasrullen. Men det är bara att mäta lite innan man monterar omkopplarna.

Samma sak gäller alltså också om man monterar ett eftermarknadsstyre som inte alltid har borrade styrhål. Givetvis kan man i det läget borra styrhål själv, men det är bra mycket enklare att bara linda på ett varv silvertejp.

Gissar jag rätt om jag antar att du har letat hål under gummihandtagen och att det var dom, inte omkopplaren, som snurrade? Av din bild att döma verkar det så.

För att få handtagen att inte snurra och att överhuvudtaget få på dom, som brukar vara ett mindre helvete, finns det några tips.
- Original brukar dom vara limmade och i princip inte gå att ta bort men mindre än att man tar fram kniven och skär sönder dom.
- Man underlättar jobbet betydligt om man har tillgång till tryckluft Då stoppar man in pipen utifrån mellan styret och handtaget och blåser på att att gummit vidgar sig lite (det där sista lät nästan lite snuskigt :wink: )
- För att få handtagen att fästa kan man t.ex. använda nåt lim som fäster i gummi, kanske kontaktlim som man smetar på syret och låter torka innan man trycker på handtaget.
Jag har varit otydlig. Det jag menade var längt/höjd på clip-onen, styret känns fel att skriva när det inte är ett styre. Jag har bytt handtag, som syns så gick det bra att få av dem. Det är lite lurigt med att få vänster handtag att sitta däremot, använde tydligen för lite lim för det lossnade när jag försökte vålda upp hojen på centralstödet.

Hålet jag letat efter är under omkopplaren som jag skruvade loss senast men den gick inte att plocka av helt för att koppling och handtag satt ivägen så det var lite utmanande att få dit eltejp under men det gick till slut.

(EDIT) Hålet på slutet av styret sitter ju inte under när jag tittar lite noggrannare, undrar om någon lyckats vrida röret mot hållaren, eller vad vi skall kalla den del som skruvas på gaffeln

Tack för all hjälp, då vet jag att jag med stor sannolikhet har originalhandtag, blev lite förvånad när jag inte hittade något hål under omkopplaren/tjofräsen.

/R

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: RhINO åker VFR

#45 Inlägg av RhINO »

Nu har jag lyckats lufta kopplingen också :) Det var bannemig rekorderligt trångt runt luftningsnippeln men det funkade. Tryckte igenom vätskan när jag ändå höll på. Köpte en avluftningsgrunka på Biltema som funkade sådär kan man väl sammanfatta läget med.

Motoroljan klantade jag mig lite med när jag bytte i höstas och funderar på om man har nivå som är halvvägs mellan "max" och övre delen av fönstret, är det läge att tömma lite då eller kan man köra på det?

/R

Skriv svar