Re: RhINO åker VFR
Postat: sön feb 19, 2017 17:04
Tryckte rätt mycket tycker jag... Ok, lufta kanske blir nästa äventyr att ge sig på, några tips?
/R
/R
Känns precis som min när jag testade igår.RhINO skrev:Så! Nu är tjofräsen lite mer stabil. Tyvärr upptäckte jag ett problem när jag teststartade idag, funderade på att ta en sväng men jag avstod av olika skäl. Kopplingen kopplar jääävligt dåligt. Det enda jag gjort sedan den funkade senast, i höstas, är att bytt olja och haft den stående i varmgarage. I början var det helt brist på frikoppling men när jag låtit motorn gå ett tag, och försökt använda kopplingen, så blev det lite bättre men dragläget ligger typ en mm från handtaget och det är typ frikopplat helt indraget.
Vad kan detta bero på? Det är hydraulvätska i behållaren, jag har inte fipplat med kopplingen alls. Jag vet inte alls vad det varit för olja i den och jag bytte till Biltemas 10W-40 helsyntet mc-olja, kan det vara orsaken eller kan det bero på att det är en skvätt för mycket olja i?
Okul känsla kan jag meddela f.ö.
/R
Du gör på samma samma sätt som när du luftar bromsarna.RhINO skrev:F.ö. menar jag motorolja när jag skriver olja i det där inlägget, inte hydraulvätska, det ser lite rubbat ut ser jag nu
När man luftar koppling, är det hålla in kopplingen, släppa nippel, dra åt nippel och sen släppa handtaget som gäller? Är det någon som vet hur grov slangen skall vara för att passa på luftnipplen?
/R
Det brukar finnas ett hål, men dels är det litet, dels sitter det på undersidan så det är svårt att se och dels kan det sitta en avbruten styrpinne i det och då är det extra svårt att se om man inte har styrhalvan lös och vänder upponer på den. Men man brukar kunna känna det.RhINO skrev:Appropå tjofräsen, jag kikade hur det såg ut under den och såg inga hål som eventuell styrpinne skulle kunna gå in i, har någon lite mått på standardclipon och/eller helibars eller liknande för en gen6-moppe? Jag undrar om det är standardhandtag jag har...
Posta en bild så blir det ganska lätt att identifiera.RhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Jag håller med, RhINO:s styre ser väldigt original ut.Maciver skrev:Tycker det ser ut som original, allt ihop.
På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
Få se om jag fattar det den här gångenRhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Jag har varit otydlig. Det jag menade var längt/höjd på clip-onen, styret känns fel att skriva när det inte är ett styre. Jag har bytt handtag, som syns så gick det bra att få av dem. Det är lite lurigt med att få vänster handtag att sitta däremot, använde tydligen för lite lim för det lossnade när jag försökte vålda upp hojen på centralstödet.Tyrannosaurus skrev:Jag håller med, RhINO:s styre ser väldigt original ut.Maciver skrev:Tycker det ser ut som original, allt ihop.
På styrets undersida ser du 2 hål. 1 i början på styret och ett lite mer än halvvägs.
Det nedre hålet vid styränden vet jag inte vad det är till för. Det skulle väl möjligen kunna vara nåt fäste för styrvikten eller om man vill naja handtagen.
Hålet i mitten är det för styrpinnen. Men för att se det måste man alltså lossa och ta bort styromkopplarna, inte bara gummihandtagen.
Få se om jag fattar det den här gångenRhINO skrev:Nja, tänkte längd på handtagen och höjd för att se om det är original eller någon typ helibar-höjare som är monterad.
Om du menar längden på (gummi)handtagen, så finns det såna i olika längd. Problemet är att om du skaffar andra handtag som är kortare än original så får du ett mellanrum mellan handtaget och omkopplaren, om styrpinnen finns på plats vill säga.
Men det är lösbart genom att lossa omkopplaren, ta ur plåtbiten som styrpinnen sitter på (brukar sitta med en skruv) och med en tång bända bort pinnen. Nackdelen om man gör det är att omkopplaren kommer att snurra/vrida sig på styret. Men det är också lösbart genom att linda på en lagom bred silvertejpbit under omkopplaren. På gassidan är det i det läget viktigt att silvertejpen inte går in under gasrullen. Men det är bara att mäta lite innan man monterar omkopplarna.
Samma sak gäller alltså också om man monterar ett eftermarknadsstyre som inte alltid har borrade styrhål. Givetvis kan man i det läget borra styrhål själv, men det är bra mycket enklare att bara linda på ett varv silvertejp.
Gissar jag rätt om jag antar att du har letat hål under gummihandtagen och att det var dom, inte omkopplaren, som snurrade? Av din bild att döma verkar det så.
För att få handtagen att inte snurra och att överhuvudtaget få på dom, som brukar vara ett mindre helvete, finns det några tips.
- Original brukar dom vara limmade och i princip inte gå att ta bort men mindre än att man tar fram kniven och skär sönder dom.
- Man underlättar jobbet betydligt om man har tillgång till tryckluft Då stoppar man in pipen utifrån mellan styret och handtaget och blåser på att att gummit vidgar sig lite (det där sista lät nästan lite snuskigt )
- För att få handtagen att fästa kan man t.ex. använda nåt lim som fäster i gummi, kanske kontaktlim som man smetar på syret och låter torka innan man trycker på handtaget.