Sida 4 av 9

Re: RhINO åker VFR

Postat: sön mar 12, 2017 01:55
av Tyrannosaurus
RhINO skrev:Motoroljan klantade jag mig lite med när jag bytte i höstas och funderar på om man har nivå som är halvvägs mellan "max" och övre delen av fönstret, är det läge att tömma lite då eller kan man köra på det?
Det är nog ingen fara om det inte är åt h-e för mycket i. Men om du ser nivån i fönstret så är det nog bara en dl över eller så och det är ingen fara. Ofta tar då vevhusventen hand om överskottet.

Sen kan du ju tänka på att om hojen har stått hela vintern så har det runnit tillbaka mer än vanligt. Isf är tipset att starta, varmköra, låta stå i 5 min och kolla igen.

Re: RhINO åker VFR

Postat: mån mar 13, 2017 08:56
av adrian_vg
RhINO skrev:Motoroljan klantade jag mig lite med när jag bytte i höstas och funderar på om man har nivå som är halvvägs mellan "max" och övre delen av fönstret, är det läge att tömma lite då eller kan man köra på det?
Kör på. Det kommer ut genom avgasröret efter ett tag.

Re: RhINO åker VFR

Postat: tis jun 06, 2017 19:57
av RhINO
Nu jäklars! Fick på Leovince-systemet som följde med när jag köpte moppur förra hösten. Var ju nästan inge svårt alls.... typ... eehhh... Eller nått. Det positiva är att jag hade tillräckligt mycket prylar för att få på eländet och att det gick att ta av originalsystem (vilken KLOSS!). Skruvade fast hållarna för burkarna med den skruv och de distanser som användes för originalsystemet, oklart om det är bra eller anus, men det sitter ju iaf.

Ska nog kika på att tjacka insatser till det bara, för det följde ju inte med.... heller....

/R

Re: RhINO åker VFR

Postat: tis jun 06, 2017 20:24
av adrian_vg
RhINO skrev:Nu jäklars! Fick på Leovince-systemet som följde med när jag köpte moppur förra hösten. Var ju nästan inge svårt alls.... typ... eehhh... Eller nått. Det positiva är att jag hade tillräckligt mycket prylar för att få på eländet och att det gick att ta av originalsystem (vilken KLOSS!). Skruvade fast hållarna för burkarna med den skruv och de distanser som användes för originalsystemet, oklart om det är bra eller anus, men det sitter ju iaf.

Ska nog kika på att tjacka insatser till det bara, för det följde ju inte med.... heller....

/R
Låter det bra då? :-)

Re: RhINO åker VFR

Postat: tis jun 06, 2017 21:32
av RhINO
Det låter rätt mycket mer :)

Oklart om man får köra bana med den nu tyvärr.

/R

Re: RhINO åker VFR

Postat: ons jun 07, 2017 06:19
av Mister
RhINO skrev:Det låter rätt mycket mer :)

Oklart om man får köra bana med den nu tyvärr.

/R
Det brukar inte vara något problem med VFR trots öppnare system. Ljudpulserna blir i decibel inte så höga som i en radfyra.

Re: RhINO åker VFR

Postat: ons jun 07, 2017 07:56
av adrian_vg
RhINO skrev:Det låter rätt mycket mer :)

Oklart om man får köra bana med den nu tyvärr.

/R
Om du har en android-mobil kan denna app ge en fingervisning om ljudnivån.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .av.buller

Re: RhINO åker VFR

Postat: ons jun 07, 2017 14:51
av RhINO
Mister skrev:
RhINO skrev:Det låter rätt mycket mer :)

Oklart om man får köra bana med den nu tyvärr.

/R
Det brukar inte vara något problem med VFR trots öppnare system. Ljudpulserna blir i decibel inte så höga som i en radfyra.
Spännande, vad beror det på?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: RhINO åker VFR

Postat: ons jun 07, 2017 23:18
av Jonher
Skulle tro att det beror på att radfyrans tändpulser är jämnt fördelade över två varv, medan V4'ns kommer mer oregelbundet.

Re: RhINO åker VFR

Postat: tor jun 08, 2017 06:37
av adrian_vg
RhINO skrev:Spännande, vad beror det på?
För att V4:or är så mycket bättre på alla sätt och vis. :)

Re: RhINO åker VFR

Postat: tor jun 08, 2017 10:23
av tersan
adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Spännande, vad beror det på?
För att V4:or är så mycket bättre på alla sätt och vis. :)
:fakta

Re: RhINO åker VFR

Postat: tor jun 08, 2017 17:05
av Tyrannosaurus
Jonher skrev:Skulle tro att det beror på att radfyrans tändpulser är jämnt fördelade över två varv, medan V4'ns kommer mer oregelbundet.
Det kan man även höra på Yamaha R1 som har en s.k. big bang-motor vilket innebär att vevtapparna är förskjutna istället för vanliga radfyrors 180/180/180/180.

Den låter inte heller lika ilsken som vanliga radfyror, utan faktiskt mer som en V4. Vitsen med big bang är att få bättre vrid och mer användbar effekt istället för vanliga radfyror som är med av skreamers och lever mer på varv för att komma till sin rätt. Skreamers har iofs ofta mer toppeffekt, men det är oftast rätt ointressant.

Jag vet inte vad R1:ans för vevtapsförskjutning, men på Honda V4 med 360 graders vev ligger tändpulserna 90/270/90/270.
Jag kommer inte ihåg hur tändpulserna ligger på 180 graders modellerna, men det är mer ojämnt än på 360 gradarna fast mer utspritt över vevaxelvarvet.

Re: RhINO åker VFR

Postat: ons jun 21, 2017 22:57
av RhINO
Parodi, kollar ihjäl mig efter vilken db-killer jag behöver och beställer till slut från dtüskland. Och det är fel, samma modellnummer men fel storlek. Fine, 1000 spänn åt helvete tänker jag men provar att göra retur, och det går igenom, får en returfraktsedel, för DHL, med avsändarland Tyskland.... suck...

Skall skicka tillbaka dem med posten nu, ser vad som händer. Har också beställt två nya som åtminstone har en bild som säger att de är 48mm så jag hoppas att de är rätt.

Verkar inte som att det låter förjävla mycket ändå, appen som adrian_vg tipsade om säger 87dB typ, och motorgräsklipparen på landet spottade ur sig dryga 90.

/R

Re: RhINO åker VFR

Postat: tor jun 22, 2017 06:35
av adrian_vg
RhINO skrev:Parodi, kollar ihjäl mig efter vilken db-killer jag behöver och beställer till slut från dtüskland. Och det är fel, samma modellnummer men fel storlek. Fine, 1000 spänn åt helvete tänker jag men provar att göra retur, och det går igenom, får en returfraktsedel, för DHL, med avsändarland Tyskland.... suck...

Skall skicka tillbaka dem med posten nu, ser vad som händer. Har också beställt två nya som åtminstone har en bild som säger att de är 48mm så jag hoppas att de är rätt.

Verkar inte som att det låter förjävla mycket ändå, appen som adrian_vg tipsade om säger 87dB typ, och motorgräsklipparen på landet spottade ur sig dryga 90.

/R
Hur ser de där db-killersen ut?
Är det bara en rörstump med borrade hål i?

Re: RhINO åker VFR

Postat: tor jun 22, 2017 09:21
av RhINO
adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Parodi, kollar ihjäl mig efter vilken db-killer jag behöver och beställer till slut från dtüskland. Och det är fel, samma modellnummer men fel storlek. Fine, 1000 spänn åt helvete tänker jag men provar att göra retur, och det går igenom, får en returfraktsedel, för DHL, med avsändarland Tyskland.... suck...

Skall skicka tillbaka dem med posten nu, ser vad som händer. Har också beställt två nya som åtminstone har en bild som säger att de är 48mm så jag hoppas att de är rätt.

Verkar inte som att det låter förjävla mycket ändå, appen som adrian_vg tipsade om säger 87dB typ, och motorgräsklipparen på landet spottade ur sig dryga 90.

/R
Hur ser de där db-killersen ut?
Är det bara en rörstump med borrade hål i?
Inga borrade hål, däremot är röret böjt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk