Sida 2 av 8

Re: vroom

Postat: sön jan 21, 2018 22:24
av vroom
Tack Mister! Låter pinnbultarna vara kvar. hellre än att bryta av nån..då sitter man i skiten.

edit; 3 bilder per inlägg? blir en utfyllnadsbild här..

Re: vroom

Postat: mån feb 05, 2018 18:59
av vroom
Jaha då var pryttlarna på plats med visst förbehåll för ev ändring senare. Tyckte det passade på håret vissa a. Nån centimeter tillgodo mellan krök och kylarslang..lite spännande.

Re: vroom

Postat: mån feb 05, 2018 21:24
av lappen
vroom skrev:Har beställt nya rör..maken till snabb orderbehandling :shock: ja när dom väl fanns i lager igen sas :) en veckas lev. tid. Ska bli mycket spännande att se hur det blir med passform, utseende osv.
http://www.blackwidowexhausts.co.uk/vfr ... -228-p.asp
Bild Bild
2700:- med frakt
Blir lite sugen på att blinga till min gammel-Viffer. (92:a). Funderar dock lite på vad du beställde? Ingen dämpare? Passar befintlig?

Till min 92 finns det ju lite att välja på..
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/vf ... -128-c.asp

Skulle jag kunna välja denna:
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/vf ... 1650-p.asp
och återanvända befintlig dämpare?

Orsaken att jag börjat till på dylikt är då min dämpare, den delen under hojen, ser allt annat än fräsch ut.... :roll:

Om det nu passar det övriga ovan, är det bara skruva dit, eller nåt annat att tänka på? Måste man justera för annat mottryck, jag förmodar att detta kommer låta med (dämpa mindre)...hur hanterar man det vid besiktning? db-killer?
vfrx.jpg
vfrx.jpg (227.93 KiB) Visad 8902 gånger

Re: vroom

Postat: tis feb 06, 2018 08:37
av vroom
lappen skrev: Blir lite sugen på att blinga till min gammel-Viffer. (92:a). Funderar dock lite på vad du beställde? Ingen dämpare? Passar befintlig?

Till min 92 finns det ju lite att välja på..
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/vf ... -128-c.asp

Skulle jag kunna välja denna:
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/vf ... 1650-p.asp
och återanvända befintlig dämpare?

Orsaken att jag börjat till på dylikt är då min dämpare, den delen under hojen, ser allt annat än fräsch ut.... :roll:

Om det nu passar det övriga ovan, är det bara skruva dit, eller nåt annat att tänka på? Måste man justera för annat mottryck, jag förmodar att detta kommer låta med (dämpa mindre)...hur hanterar man det vid besiktning? db-killer?
vfrx.jpg
Jag skulle nog våga rekommendera systemet till din hoj. När jag fick hem mitt så blev jag skeptisk ifall det skulle passa. Syftar på avståndet mellan utblåsrören där dom satt för tajt, ca en halv centimeter åt varje håll. Kilade bara emellan en uppfilad träbit och tryckte ut rören så man fick in rörflänsen i avgasporten. Klart! Hade hängt upp skiten med bagagestropp så det inte rasa ihop.
Fick dela en grafitring till rören bak då det ena röret gick ner för långt i falsen. Tänker täta med bandage+ avgaspasta och avgasklämma på det.

Jag kommer köra med slipon;et som jag redan har och den går på utan grafitring. Tätar med lite plåtremsor kanske?

Skulle se fräsigt ut med widowdämpare.. billigare än GPR som jag fluktat på. Verkar inte som dom(widow ) har dbkiller i sina? annars skulle jag gå på dom längre modellerna typ 350- 400mm för bättre ljuddämpning. Linkpipe är till för högmonterat exhaust tror jag.

Re: vroom

Postat: ons feb 07, 2018 19:55
av vroom
Fler bilder..blir spännande att se om centralstödet tar i någonstans i utfällt läge.

edit 21/8-19 Har demonterat avgaset pga otät avgaspackning och återmonterat men som det nu blev hamnade främre downpipes med kollektorn någon/ra mm längre ner och då tar centralstödet i någon/ra mm innan c stödet är helt utfällt..hmm illa men det går bra att ställa hojen på centralen iom att systemet flexar. Spänningar i rören blir det ofrånkomligen men inte allvarligt mycket..hoppas jag.
Infällt läge vid körning fungerar klanderfritt.

Re: vroom

Postat: ons feb 07, 2018 19:58
av vroom
Fick såga av klambulten på originalsystemet pga fastrostat

Re: vroom

Postat: fre feb 09, 2018 17:42
av vroom
Haft spridarna inlämnade hos bjprace.se och fick tillbaka dom idag. #3 var inte helt perfekt men bättre än innan testet. Inget läckage!

Re: vroom

Postat: lör feb 10, 2018 17:11
av vroom
hmm ..fick fel typ av tätningsringar(seal ring ) så måste gå tillbaka till original. Inget att göra åt.. på med lite silikonfett och hoppas det lirar.
Man är tvungen att lossa båda plattorna på spjällhusets sidor för att kunna lirka ur bränslerören(rails ) som sitter på injektorernas ovansida.
Samma när man återmonterar, först dit med spridarna på spjällhuset vars kontakter inte behöver sitta i exakt vinkel utan kan vridas lite. Sen vinkla en spjällhushalva i taget och trycka dit bränslerailsen på spridarna.

Re: vroom

Postat: lör feb 10, 2018 20:00
av Tyrannosaurus
Bara en tanke.
Jag vet inte hur det ser ut på VFR med sprut, men jag förmodar att det finns en brygga ungefär som på förknasarmodellerna och enligt bilden ser det ur som om du har separerat spjällhusen vilket innebär att det antagligen kommer att behövas en synkning när du är klar om det inte är fast på nåt sätt.

Om du inte har synkgrejer så får du väl åka till en verkstad och få det fixat i vår. Det är inga problem att köra osynkat, men det kommer att "pluttra" en del.

Re: vroom

Postat: lör feb 10, 2018 20:49
av vroom
Tyrannosaurus skrev:Bara en tanke.
Jag vet inte hur det ser ut på VFR med sprut, men jag förmodar att det finns en brygga ungefär som på förknasarmodellerna och enligt bilden ser det ur som om du har separerat spjällhusen vilket innebär att det antagligen kommer att behövas en synkning när du är klar om det inte är fast på nåt sätt.

Om du inte har synkgrejer så får du väl åka till en verkstad och få det fixat i vår. Det är inga problem att köra osynkat, men det kommer att "pluttra" en del.
Förstår hur du tänker och bra att du tog upp det. Det är ingen fara så länge man INTE skruvar loss det böjda röret som håller ihop bränslerailsen(eller vad den kallas ). Då kanske man får nämnda synkproblem. Sitter gula färgduttar på bultarna som håller röret så det vågar man inte ge sig på.
Som jag ser det måste spjällhuset isär för att överhuvudtaget få ur spridarna och eftersom dom sitter i vinkel blir det svårt att även montera tillbaka utan att samtidigt skada tätningar/ oringar.

Kan tillägga att jag bara lossat bultarna till gavlarna som håller ihop spjällhuset dvs inga vitmålade bultskallar till trottel TPS eller annat länkage.

Re: vroom

Postat: mån feb 26, 2018 17:28
av vroom
Ett micklande att fösa ihop underdelen av luftburken med spjällhuset. Däremot gick det förvånansvärt smidigt att få dit spjällhuset mot insugen.. trots att jag satte dit insugsgummina på huset först..tvärtemot manualen. Fick lirka lite med styrningarna som tog emot godset. Nu fick jag urgröpningen till insprutningen perfekt. Glycerinbadet med en skvätt rödsprit gjorde insugsgummit mjukare så det var nog ett bra tips jag läste
Bild

Re: vroom

Postat: tis feb 27, 2018 10:48
av blacken
Det är ingen fara så länge man INTE skruvar loss det böjda röret som håller ihop bränslerailsen(eller vad den kallas ). Då kanske man får nämnda synkproblem. Sitter gula färgduttar på bultarna som håller röret så det vågar man inte ge sig på.
Såstillföreln har inget med synket att göra, synkingen är det mekaniska mellan spjällhusen och portarnas interna öppning. Gulfärgen är en intepetadärförgarantikommerinteattgälla upplysning.

Re: vroom

Postat: tor mar 01, 2018 20:20
av vroom
blacken skrev:
Det är ingen fara så länge man INTE skruvar loss det böjda röret som håller ihop bränslerailsen(eller vad den kallas ). Då kanske man får nämnda synkproblem. Sitter gula färgduttar på bultarna som håller röret så det vågar man inte ge sig på.
Såstillföreln har inget med synket att göra, synkingen är det mekaniska mellan spjällhusen och portarnas interna öppning. Gulfärgen är en intepetadärförgarantikommerinteattgälla upplysning.
Skönt med folk som vet. Har i själva verket ingen aning men brukar gissa rätt ibland..mer rätt än fel :mrgreen:
Fick lite gjort idag med. Tryckte ner ett par bitar najtråd i den veckade biten avgasbandaget och klämde åt. Känns supertätt :tummenupp kanske slipper tätningsmassan..hoppas jag.

Re: vroom

Postat: fre mar 02, 2018 10:29
av adrian_vg
vroom skrev:Tryckte ner ett par bitar najtråd i den veckade biten avgasbandaget och klämde åt. Känns supertätt :tummenupp kanske slipper tätningsmassan..hoppas jag.
Heh, kreativt!

Måste komma ihåg detta trick. :tummenupp

Re: vroom

Postat: tor mar 15, 2018 10:47
av vroom
adrian_vg skrev:
vroom skrev:Tryckte ner ett par bitar najtråd i den veckade biten avgasbandaget och klämde åt. Känns supertätt :tummenupp kanske slipper tätningsmassan..hoppas jag.
Heh, kreativt!

Måste komma ihåg detta trick. :tummenupp
Jag hade delat grafitringen och stoppat ner en halva i vardera rör. Den ena ringen halkade ner för långt och istället för att fiska upp den fick det bli en mcGyverlösning. Om det fungerar återstår att se.

Ett litet paket damp ner idag..
Bild
Bild