Sida 2 av 2

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

Postat: tor feb 03, 2011 06:20
av M@rtini
Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

Postat: tor feb 03, 2011 08:02
av tersan
M@rtini skrev:Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
Kan det vara så att vi är insnöade på äldre VFR, och 1200an liknar ju ingenting annat? Och är det inte ofta så att ett en riktig bra design tar tid att vänja sig vid? Med det sagt så måste jag erkänna att jag har vääääldigt svårt för fronten... ser ut som en kombination av älgmule och rymdskepp. :wink:

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

Postat: tor feb 03, 2011 09:40
av adrian_vg
tersan skrev:
M@rtini skrev:Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
Kan det vara så att vi är insnöade på äldre VFR, och 1200an liknar ju ingenting annat? Och är det inte ofta så att ett en riktig bra design tar tid att vänja sig vid? Med det sagt så måste jag erkänna att jag har vääääldigt svårt för fronten... ser ut som en kombination av älgmule och rymdskepp. :wink:
Jag vande mig vid fronten på min VFR800 efter ett tag, så att vänja sig vid VFR1200:an är väl bara en tidsfråga det också. Ditt antagande kan stämma, Tersan. 8*)

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

Postat: tor feb 03, 2011 21:19
av Ajax
M@rtini skrev:Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
Nej, själv tycker jag att den är en av de få designer som tar steget framåt och vågar någonting nytt. Vad gäller ljuddämparen så förstår jag heller inte vad det är som så många ojar sig över, tycker att den är rätt kaxig och att ljudet när den öppnar vid 7k varv är helt underbart. I designjämförelsen kan vi kolla på VFR800 som i -09 års modell ser ut som vilken annan hoj som helst med 3-5 år på nacken. Det kan mycket väl vara så att det tar lite tid att vänja sig, kom ihåg hur det var när BMW bytte till den nya karossen på sin 5-serie, det var ett herrans hallabaloo om den var ful eller snygg - oavsett vad så tog de bildesign ett jättesprång framåt genom att de vågade satsa på någonting som inte liknade tidigare modell och ändå tydligt signalerade BMW.
Jag hade faktiskt en förhoppning/förväntan om att Crossrunnerns skulle vara minst lika modig i sitt designspråk som 1200-an, men det tycker jag inte att den är. Förvisso ser den bra ut, men den sticker inte ut så som jag tycker 1200-an gör. Självklart kommer jag att provköra både 1200-an (igen) och Crossrunnern under kommande säsong, och det finns definitivt andra hojar och märken som är minst lika intressanta på marknaden.