Små motorcyklar är också motorcyklar

Här postar du dina bilder & filmer på veeferrer

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Små motorcyklar är också motorcyklar

#1 Inlägg av adrian_vg »

Kolla vad jag fick i present häromdagen av kära mor och den älskade frun! Det är verkligen aldrig för sent att ha en lycklig barndom. Igen typ. ;-)

Bild

:lol:

Återkommer med en bild på det färdiga bygget senare. Crossen kan byggas om till "fiskebåt" också... :roll:

(Nej Tersan, jag kommer inte att skaffa nåt med fransar. Detta är det närmaste jag kommer att komma en customhoj. Någonsin!)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Små motorcyklar är också motorcyklar

#2 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Kolla vad jag fick i present häromdagen av kära mor och den älskade frun! Det är verkligen aldrig för sent att ha en lycklig barndom. Igen typ. ;-)

Bild

:lol:

Återkommer med en bild på det färdiga bygget senare. Crossen kan byggas om till "fiskebåt" också... :roll:

(Nej Tersan, jag kommer inte att skaffa nåt med fransar. Detta är det närmaste jag kommer att komma en customhoj. Någonsin!)
:D

Är du helt säker på att det inte ligger en liiiiten, liiiiten lego-frans längst ner i paketet....? :wink:

Men jag noterar att du självmant nämnde ordet "fransar". Måste tyda på nåt...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Små motorcyklar är också motorcyklar

#3 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev: :D

Är du helt säker på att det inte ligger en liiiiten, liiiiten lego-frans längst ner i paketet....? :wink:

Men jag noterar att du självmant nämnde ordet "fransar". Måste tyda på nåt...
Ganska säker. Det är bara manlig aluminiumliknande plast och grova däck. Inget fjolligt fransigt elle kromat. 8)

Självmant? Nu förstår jag dig inte alls faktiskt. :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Små motorcyklar är också motorcyklar

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:...Det är bara manliga aluminiumliknande plast och grova däck. Inget fjolligt fransigt elle kromat. 8)
Dåså... vi hårda machograbbar får ta en Lego-kväll vid tillfälle. :)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Små motorcyklar är också motorcyklar

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Dåså... vi hårda machograbbar får ta en Lego-kväll vid tillfälle. :)
Nåt sånt. 8-)

Har kvar min stora, för att inte säga enorma, legolastbil kvar att bygga. Ferrari Enzon och Tie-Fighter-fempacket är redan byggt. :-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

"It's not a big motorcycle just a groovy little motorbike"... :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:"It's not a big motorcycle just a groovy little motorbike"... :lol: :wink:
LOL! Just så! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

"Off-road speed and realism!

Rev up your ultimate dirt bike with a working drive chain that powers the V2 engine, then challenge any off-road terrain with front and rear suspension and a working kickstand."


En lite mer nyanserad recension vore kanske på sin plats om denna motorcykel...

Om vi börjar med motorn är det en boxer-twin och inte en V2:a. Kolvarna i denna nya modell är lustigt nog inte utbalanserade, utan när den ena är längst till vänster är den andra det också. Ute på banan kommer nog detta att orsaka en hel del vibrationar skulle jag tro. Motorn verkar annars ganska stark och har bra drag, det är ju en boxer-twin trots allt på 2cc, konstigt vore väl annars. Tillverkaren informerar inte om vilken sorts matning det är, insprutning eller förgasare. Det är dock helt klart en fyrtaktare, med tanke på att det inte finns någon expansionskammare på avgasröret.

Drivningen sker enkelt och robust medelst kedja via vinkelväxlar. Kedjejusteringen sker genom att man helt enkelt plockar av en länk eller två. Växlar finns inga, eller en enda växel, om man vill vara petig. I vilket fall talar detta volymer om hur seg och kraftfull motorn är.

Sidostödet som finns på denna offroadmodell är oortodoxt nog monterat till höger på motorcykeln, vilket kommer att kräva en hel del tillvänjning från föraren. Å andra sidan är mc:n så pass lätt att det är inget problem direkt om den skulle tippa över lite för långt åt ena hållet, man kan lätt hålla emot. Man kan byta sida på stödet, vilket är lite ovanligt på dagens motorcyklar, men kräver då att man monterar ur motorn och delar på ramen. Något man inte gör i en handvändning ens om man är proffsmekaniker.

Chassit i sin helhet känns smått vekt när man pressar det. Väl uppe i fart känns det mycket vobbligt. Lite konstigt, med tanke på att fjädringskomponenterna i sig är av hög klass i bästa (som det såg ut) rostfria stål. Inga inställningsmöjligheter finns. Vill man ändra på fjädringen får man byta dessa helt. Fjädringsvägarna är dock helt resonabla både fram och bak.

Bromsarna är på vanligt off-roadmanér obefintliga.

Färgschemat som erbjuds är läckert Kawagrönt och grafiken är en bugning åt BMW:s 80-talsmodeller med däckspår på tanken.

Sittkomfort är inte att tala om, då sadel saknas, men vilken seriös offroad-åkare sitter någonsin på sitt sportredskap när det går som fortast i skogen eller på banan?

Tillgång på eftermarknadstillbehör, såväl som originaltillbehör, är enormt till denna modell. Någon amerikansk västkustfirma erbjuder till och med denna modell som chopper, vilket ger en vink om hur populär denna motorcykel har kommit att bli.

Den ekonomiska biten då? Priset är överkomligt för alla, och delar kommer alltid att finnas tillgängliga på marknaden under många år framåt. Detta torde inbjuda till ett köp snarast. Då också servicen kan utföras även av åkare med tummen närmast mitt i handen, och därför mycket billigt i längden, vore det nästan kriminellt att avråda från köp av denna Lego Technic Dirt Bike 8291!

Bild

Bild

Bild

Bild

PS. Ursäkta de alldeles för ljusa bilderna, men blixt på nära håll i mörkt rum och med en småsunkig kompaktdigital blir inte alls bra... DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar