Motstyrning
Postat: sön feb 14, 2010 18:00
Dags att börja förberede sig teoretiskt för vårens körnignar!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc[/youtube]
Man får motstyra lagom mycket!Tyrannosaurus skrev:Att tala/undervisa om motstyrning är en ganska ny företeelse eftersom det inte är något man tänker på under normal körning och faktiskt oftast inte ens under bankörning.
Faktum är att det t.o.m. kan ha motsatt effekt då överdriven motstyrning för att göra ett nerlägg kan leda till att man kraschar då det ger en mycket snabb nerläggning.
Det där beror nog på lite vilken sorts mc man har. Min BMW R100RS, som hade ett stort 19"-framhjul gick inte att svänga alls i allt över 20km/h om man inte använde sig av motstyrning. R100RT:n, som hade ett mindre 18"-framhjul var lite smidigare att göra kursändringar med. Min nuvarande VFR med 17"-framhjul behöver knappt någon motstyrning alls, motstyra måste man, åtminstone på bana. I trafiken använder jag mest motstyrningen när jag snabbt ska ut och om en bilist, samt tillbaka igen.Tyrannosaurus skrev: Där motstyrning används mest är i upprätande syfte och när man slänger hojen från sida till sida, men då minskar man draget i styret (ganska omedvetet) när man är nära lodlinjen eftersom samma drag i styret ofelbart skulle leda till kullkörning. Sen finns det två olika skolor om man ska dra eller skjuta i styret eller både och, men det tänker jag inte gå in på.
Motstyrning är något av det viktigaste du kan, och bör, lära dig att använda som motorcyklist, näst bromsning, även på gatan. Och det gäller även för "vanliga dödliga".Tyrannosaurus skrev:Hur som helst, det där är överkurs för vanliga dödliga och den lilla motstyrning man använder på gatan, oftast som sagt omedvetet, handlar mest om att räta upp så man inte hamnar i diket på kurvans insida.
Som sagt, ta-dah!Tomas skrev:Jag använder också medveten motstyrning väldigt mycket, livet har blivit betydligt enklare sen jag började