audi RS5

Här postar du dina bilder & filmer på veeferrer

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#31 Inlägg av Mister »

tersan skrev:
Jimmy.S skrev:
Mister skrev: Jimmy, Du diskuterar med en Alfasnubbe. Det är som att diskutera religion med en religiös ... sakliga argument funkar lixom inte :lol:

Det finns ju de som hävdar att en bil kan ha "själ" ... :P
Hihihi ja det är ju sant :lol:
:evil: :evil: :evil:

Sorry,
Italienskor är iaf vackra att titta på :P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#32 Inlägg av Jimmy.S »

Mister skrev:
tersan skrev:
Jimmy.S skrev: Hihihi ja det är ju sant :lol:
:evil: :evil: :evil:

Sorry,
Italienskor är iaf vackra att titta på :P
Japp ( och detta skrev jasg jävligt fort innan tjejen han se :shock: :wink: )

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#33 Inlägg av Jimmy.S »

Jan Svensson skrev:Det är mycket intressant att läsa det du skriver Jimmy.
Men tycker du inte elektroniken har blivit lite för avancerad på nyare fordon Jimmy?
Vi matar dem med orent bränsle och det skall komma ut friskluft.
Det finns ju ingen glasbubbla över USA eller Europa.
Med vänlig hälsning Janne
Ja det är mycket mycket teknik i bilarna, att ens fundera på att felsöka utan att ha tillhands en dator vill jag inte ens fundera på, förr så upptäckte man en trasig förbrukare, man tog fram multimetern och mätte ifall det fanns spänning, gjorde det det så var det bara att byta komponenten annars fortsätta felsöka ( givetvis kolla säkringarna först), men idag..... går lampan sönder då försvinner spänningen för styrdonet känner av att den är trasig, varför då mata på med ström? jo jo bra tänkt, men innan den vanliga dödliga personen hemma i garaget som står med en ny lampa och äntligen sätter i den ( givetvis är tändning på och lyset med för att veta exact vilken lampa det var) och den tänds inte!

tror det blir en o annan svordom då, jag vet ju att det är på det här sättet och stänger av tändningen och sen sätter jag på den igen för då känner styrdonet att kretsen är hel.

PVM signal är det på många lampor idag, man kan jämföra den med växelström och då har du även endast en lampa till halvljus och bromsljus t.ex, bara spänningen som ändras.

även bränslepumpen matas med pvm-signal för att variera hastigheten efter behovet, långsammare motor ger längre livslängd. jo jo om man fortsätter med samma kvalité som innan kanske det gör det :?

adaptiva farthållare, en radar som mäter sträckan till framförvarande bil och anpassar avståndet/hastigheten.

kameror som läser av fotgängare, hastighetsskyltar,kontrollerar döda vinkeln åt dig och skakar ratten och flashar med lampor i backsegeln om det finns ett fordon ivägen när du blinkar och börjar svänga, värmekameror för nattläge, gps som styr växellådan för att rätt växel ska vara i innan backen kommer osv. jag kan hålla på länge länge länge och rabbla upp såna här finesser, så visst håller jag med, det är riktigt mycket teknik idag..

Därför så heter det ju inte vag längre t.ex utan man är specifik mek till varje märke för att kunna ha en liten chans att hänga med i utvecklingen, sen så har vi olika områden som vi speceliserar oss på, t.ex. hjul och chassie, diesel motorn, bensin motorn osv.



Angående utsläppen så har vi ett nytt tänk idag, det jobbas ju inte bara med såna extrema bilar som rs5:an utan andra bilar med miljövänligare lösningar, el-hybrider har ju börjat komma nu även till detta märke, hade t.ex en liten utbildning på den nya vw touareg hybriden, 400V likström och 288V växelström drivs hybriden med, så man får passa sig när man är där o skruvar :shock: .

Gas bilar har ju slagit väldigt bra på passaterna t.ex går ju väldigt fint på gas men det räcker ju inte till alla så det är många olika områden inom bränslet som måste genomarbetas och användas så effektivt som möjligt, tekniken i motorerna blir mer o mer avanserade, blir högre o högre tryck på bränslet (diesel commonrail har t.ex 2200bar som mest), dom flesta motorer är direktinsprutade (spridaren sitter i förbränningsrummet), kamaxlar har variabla lyft och öppettider, insugen har variabla spjäll som styr flöde, inugningslängden förändras och allt detta sköts av elektronik, så idag är det inte bara en " effektiv styrning av tändning med knacksensorer för att få ut bästa prestanda/effektivitet" längre om man säger så, även växellådor görs effektivare för att minska förluster.

Men all denna teknik är ju så satans intressant och man vill lära sig mer o mer och jag bara hoppas att hjärnan orkar/ klarar av all den information vi får så man klarar av jobbet, men varje bil är individuell idag, även om den har samma yttre kan det vara något helt annat invändigt så har man ett problem så brukar man få sätta sig i replitteraturen och lära sig om just denna bilen som har chassienummer wauzzz........... :)

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#34 Inlägg av TG »

En bifråga i i ämnet...

Då jag tolkat ut att du jobbar för VAG...

Vem äger vem; VW eller Porsche??? Vet de ens själva? ;)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#35 Inlägg av Akademikern »

TG skrev:En bifråga i i ämnet...

Då jag tolkat ut att du jobbar för VAG...

Vem äger vem; VW eller Porsche??? Vet de ens själva? ;)
Vill minnas att Porsche äger VW, men läste nyligen att VW är påväg att köpa upp Porsche :idea:

Klippt från Wikipedia "Företaget VW (Volkswagen AG), beläget vid Mittellandkanal, har sitt huvudkontor i Wolfsburg i Tyskland där också den allra första Volkswagenfabriken finns. Volkswagen ingår i koncernen Volkswagen AG som är en av världens största biltillverkare och som i sin tur ägs av Porsche Holding"

http://sv.wikipedia.org/wiki/VW

Ska se om jag hittar länken till att VW köper Porsche.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: audi RS5

#36 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Tror nog att min tio år gamla viffer är snabbare och roligare. :P
Du behöver inte tro det, den är det.. :D
Men för att "joina" pinka högst tävlingen, med denna så nitade jag en Subaru Rs turbo så det stänkte om det, med riksdag och tre stora packväskor, bakpå. Jäklar var sur han blev då :). Jag låg bakom han och han trackade en stackars "svensson", han låg och tryckte gubben en en bit och stressade honom. Sedan så blev det en låååång raksträcka och Subban började att gasa om gubben, då så klippte jag han på vänstersidan, han stod baske mig still när vi passerade honom verkade det som :) . Och han kom inte ifatt oss på ett par kilometer eller så, när jag återgick till att vara "Ture touring". men förståss, kolvar ifrån 1100 F, kammar ifrån gsx-r 1000 och knasare ifrån densamma omstyckade för "lite" mera sås gjorde det lite orättvist. Men snacka om "trevlig" sång i den spisen uppåt en 7000 till 8000 varv. Och vilket vrid! Man får fläckar i kalsongerna av bara minnet av det..

Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#37 Inlägg av Jimmy.S »

ja jag jobbar som audi mek, men jobbar ju även med vw ,skoda och seat med.

Janne, vill inte bara ta upp dom positiva sakerna med mitt tidigare inlägg utan visa lite att det är väldigt svårt att klara av att meka med en bil i framtiden med dom undermåliga verktyg som den vanlige hemmamekaren har med tanke på den utveckling som sker hela tiden, för vem skaffar specialverktyg för flera hundra tusen för att kunna byta koppling, kamkedja eller kalibrera vägassistans systemen.. ingen, och vilken annan firma än auktoriserad kommer att ha dessa? knappast någon. och med all teknik som läggs in i bilarna desto mer kommer det antagligen att börja krångla, och visst man har internet till hjälp och t.ex vag-com i dagsläget men samtidigt så är man bara en liten bit på vägen med detta.

Att dom auktoriserade verkstäderna bluffar och har extrema priser får stå för någon annan firma än den jag jobbar på (om man bortser från priserna, dom är enligt en skala och är samma överallt inom "vag" så dom kan upplevas som dyra), vi gör alltid vad vi kan för att få en nöjd kund och göra en ordentlig felsökning för att låta bli att byta ut felaktiga komponenter vilket iofosig är extremt svårt ibland, sen finns det alltid mekar som är nonchalanta eller rent av okunniga, en del skiter i att läsa replitteraturen och använda momentnyckel och då blir det bekymmer för kunden, en annan sak som är bra på den firman jag jobbar på är att vi har fast månadslön, mao. så kan ett jobb ta hur lång tid som helst utan att vi känner någon form av stress pga att upparbetningen sjunker,men kunden slipper betala för detta eftersom varje jobb har en anslagen tid, tar det 5 timmar enl. den anslagna tiden så betalar kunden för 5 timmar inte 7-8 eller 9 timmar eller vad man nu gör det på.

men detta är vi ganska ensamma om har jag förstått, men priserna har blivit bättre eftersom det finns konkurrens, jämför ett kamremsbyte på en mekonomenverkstad med aukt. verk. så ser du att skillnaden är ganska minimal, vet att en del mekonomenfirmor raggade kunder med väldigt billiga kamremsbyten, skiljde nån tusenlapp eller 2 mot oss och kunden valde givetvis mekonomen, sen att dom inte byter vattenpump, spännare, löprulle,spårkilrem/remmar med spännare som vi alltid gör fick kunden/erna veta när det var nerplockat, och givetvis så byter man allt annars är det ju ogjort jobb! och då blev det ju inte så förmånligt pris längre, så priserna är likvärdiga även hos dom.
Men sen kan man fundera lite angående priserna så kan jag hålla med om att det är dyrt som självaste f-n att lämna in bilen eller iallafall vissa bilar. Ta t.ex rs5:an på bilderna, jag bytte ju bromsarna fram, keramiska med speciella belägg, och det kostar med jobb runt 100000kr. inget man som vanlig dödlig har råd med men bilen i sig är ju ganska exclusiv så har man råd med en sån så har man antagligen råd med dyrare reservdelar som är lite special, det hade aldrig blivit såå dyrt om man inte hade bromsat ner bromsbelägget till stålet och fortsatt ändå, det är skivorna som ligger på 38000 styck...

jag som t.ex. är mek lämnar ju inte in min bil, skulle aldrig ha råd med det, och det jävligaste med allt så har jag inte ens råd med en audi/vw i den storleksklassen som behövs med 2 småbarn och barnvagn, kunde inte lägga mer än runt 50tusen när jag köpte min senaste vagn och det fick bli en saab 9-5 aero -00 med automatlåda, jämför man med en audi så hade jag fått köpa en audi 100/a6 avant runt 95-96 och skillnad på bil det är det, saaben hade 1 ägare, 2 zons klima, fullskinn, fläktar i stolarna, stora ljudpkt. airbag på båda platserna fram, bältessträckare och allmänt mycket modernare uppbyggnad säkerhetsmässigt än vad den gamla c4:an är så det var inget svårt val för mig.

Du skrev även "Framtidens problem blir i min tro att fordon kommer att skotas ut i förtid på grund av att det kommer att bli för dyrt att byta ut trasig elektronik." Visst är det så, i Tyskland så är en bil förbrukad efter 5 år och ca 15000mil har jag för mig, vi svenskar har inte riktigt den synen. det dyraste på bilen idag är all kabel, att byta kabelhärva i en bil pga. liten elbrand kan göra att bilen blir inlöst istället. Och kör ni diesel? passa er för att tanka bensin eller ful diesel, då skär pumpen och sprider spåner överallt och ett komplett byte av dessa komponenter ligger mellan 80-150 000nånting. det blir nog skroten som får står med motorer/ pumpar osv i framtiden till såna här misstag skulle jag tro.

Men ändå vill jag hylla alla tekniska inovationer även om det kommer att ge oss alla huvudbry i framtiden för dom räddar liv, gör det enklare för många och finns där av en anledning och det får vi inte glömma!



Angående viffern på mascot, skulle dom inte göra en venlitkontroll?


Och nej jag vet inte hur det är med porsche om dom äger vw ( är ju bilmek bara :P ), känns som porsche är pyttesmå om man jämför :? , vw äger ju lamborghini!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#38 Inlägg av Jimmy.S »

ahhh justering av kamkedja :lol: ja dessa yamahaiga mekar, kamkedja :lol: :lol: :lol: (ska jag säga som nu kör skramlahaaa med kedja) :wink:

Men jag antar att du reagerade på plats? och jag tror även att om du gjorde det så blev du väldigt bra bemött? har nämligen bara mycket gott att säga om mascot annars.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#39 Inlägg av Jimmy.S »

ja kära nån vilken miss.... ja men då är jag med, kvitton är trevliga att ha, men att läsa såna här saker gör att man blir tveksam över kvittornas värde, (och i sin följd tappas förstroende för verkstäder), kan man inte ens kryssa i rätt saker, hur f-n kan man veta att det andra är iordning, står ju även att dom har kontrollerat styrlager och hjullager, detta är ju viktiga punkter på en motorcykel men om dom kontrollerar dom lika bra som förgasaren och kamkedjan så blir man mörkrädd :shock:

Kan ju tilläga att min hoj är servad på mascot, har dock inga kvitton från det men om det står kontroll av bromsvätska V på det kvittot så är det lika väl gjort som din kontroll av kamkedjan för min bromsvätska var helt svart, det var det första jag bytte när jag hade köpt den...

Vill man ha en bra service/underhåll gjord på sitt fordon så ska man skaffa sig kunskapen/verktygen som behövs och utföra det själv, för endast då läggs det ner kärlek på arbetet, annars så görs det bara på rutin vilket kan vara bra ibland för man kan jämföra med andra fordon och ev. upptäcka en skillnad, men det finns ingen som är så seriös som man själv är med sina egna prylar (som man nu tycker om vill säga).

Kolla på hantverkare, inte fan sitter listerna 100 rakt och rätt tillkapade?

Det gör det när jag är färdig, eller ja så gott det går iallafall....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:Vill man ha en bra service/underhåll gjord på sitt fordon så ska man skaffa sig kunskapen/verktygen som behövs och utföra det själv, för endast då läggs det ner kärlek på arbetet, annars så görs det bara på rutin vilket kan vara bra ibland för man kan jämföra med andra fordon och ev. upptäcka en skillnad, men det finns ingen som är så seriös som man själv är med sina egna prylar (som man nu tycker om vill säga).
Amen. Bra skrivet.

Jag vågar inte gå till verkstad med mina motorcyklar, har inte råd längre... Känner man också att man till stor del riskerar att bli blåst, ja, då kan det lika gärna vara tycker jag. :?

Har en mekarhandbok för alla mina bågar. Givet lite tid och rätt verktyg går det att fixa allt själv.

Det är egentligen bara bilen som går till verkstad enl serviceboken. Mest för att bilen är en turbo, jag litar inte på att jag kan hålla en turbobil i bra skick som en verkstad, som också kan pillra fram ev felkoder osv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#41 Inlägg av Jimmy.S »

Jan Svensson skrev:Har lite fler frågor till Jimmy.
.
Jimmy vad tror ärligt om de här långa service intervallerna 3000mil på samma olja och filter?
I min åsikt så är 1000 till 1500mil max mellan bytena om fordonet inte används långa sträcker dagligen.
samma med tändstift byte en del har ju 10000mils intervaller.
I min åsikt så är Hondas 2400mil byte på tändstift helt fel på en högvarvig motor som VFR, 1200mil är mer rimligt.
Med vänlig hälsning Janne
Jadu Janne du är inne på något som är helt riktigt, 3000mils intervall på oljan är i stort sätt extremt onyttigt för en bil, antar att du syftar på Longlife service vilket innebär 3000 mil eller varannat år?

Detta har måååånga människor uppfattat som longlife, kör 3000 mil, fan det är ju skit bra! nja det handlar nog mest om en sanning med kraftig modifikation.. detta är vad säljarna säger till kunden och lägger gärna fram detta som ett positivt argument till att köpa en av dessa bilar, tänk vilka billiga service kostnader och bla bla bla, SÅ ÄR DET INTE!

Longlife är ett mycket virrigt begrepp och jag ska försöka vimsa till det för dig men så här är det.

Longlife infördes runt -00 har jag för mig, detta är en flexibelt serviceintervall som gäller som tidigast 1500mil eller max 3000mil eller 1år till max 2år. servicelampan indikerar när det är dags för service, oftast runt 2200-2600mil och det gör den pga flera faktorer, datorn i bilen registrerar hur många kallstarter du gör, hur din körning är, hård eller mjuk?, yttertemp vid kallstart? alla dessa faktorer påverkar kvaliteten av oljan i din motor, och när oljan är förbrukad enl. alla dessa uträkningar så är det dags för service, även om servicelampan lyser redan vid 1800 mil... tyvärr så skiter 90% av alla att den där "skitlampan" redan har tänts utan fortsätter att köra med en fullständigt urvattnad/förbrukad olja med noll smörjegenskaper mer eller mindre, vet inte om du har hört talas om att 1.8T motorerna koksar? här har du en stor anledning till varför kombinerat med för liten oljemängd? vw/audi monterade ett större oljefilter på dom tidiga LL bilarna (ca 0.5 liter mer) för att motverka koksning, detta innebär mer kylning till oljan och service intervallet förlängs eftersom det finns större mängd olja och det tar längre körsträcka att förbruka den= mindre koks, nog om det bekymmret , longlife service ja....


nu finns det ett nytt servicekoncept hos audi från -08, och man kan väl säga att varje bil är en "egen individ", samma förutsättningar på oljan, matematiska uträkningar och loggningar av värden bestämmer oljebytet med tanke på den körning/brukande av bilen, när lampan tänds så ska man göra ett oljebyte, men du behöver kanske inte göra några tillägsarbeten,tillägsarb. är byte av tändstift,friskluftfilter,bränslefilter,växelådsolja,haldexolja,kuggrem,bromsvätska, finns säkert fler, har du bara kört 2000 mil på 1år så kan du avvakta med tillägsarbetena (vissa, beror på när denna servicen inträffar) och det innebär att servicelampan tänds igen när bilen har gått 3000 mil, men då är det inte dags för oljebyte igen utan då gör man övrig service, kontrollerar en massa punkter, läser av felminnet, byter t.ex friskluftfilter och sen rullar bilen ut igen, om 500 mil så är kanske oljan förbrukad igen och då är det dags att byta olja. detsamma gäller bränslefilter, bromsvätskan osv.

rörigt? japp, det är det för oss med, försökte förklara för en kund för någon vecka sen som påstod att hans bil visst hade fel kodning, DEN ÄR INTE LONGLIFE KODAD sa han till mig upprepade gånger, men jag hade haft inne bilen och läst av alla värden och det var den, men nej säger han du får låta någon som kan detta titta på den, men varför sa jag det är dags för service, men hur i helvete kan det vara det sa kunden, jag servade den för 1 år sen och nu har den bara rullat 600 mil!! jo sa jag ( var för övrigt en TT med 3.2 liters sexan) du har din bil i ett varmgarage och tar lite kortare svängar när det är fint ute ibland det sliter mycket på oljan med alla kallstarter, och sen kanske du kör lite inspererat med din ögonsten osv och det förbrukar oljan snabbare,, men icke den var inte longlife kodat enl. honom, så jag fick skriva ut en lapp på vad bilens termiska värde på oljan var enligt datorn och bilen upplevde oljan som att den hade gått 2600mil. och då är det väl hög tid för ett oljebyte?

Så du kanske förstår problematiken för oss som jobbar med detta, när kunder har kört långt över gällande serviceintervall och får motorhaveri och påstår att ja har ju aldrig kört längre än 3000 mil, nä precis men överskridigt servicen med 1500mil varje gång...

Så det här med longlife, idag på t.ex a4:orna så börjar dom närma sig 3000mil sträcket faktiskt, men det är 0.5 liter mer än gamla 1.8t, mycket mer precis insprutning och förbränning och då går det men i övrigt nja 3000 mil är nog omöjligt att uppnå, även om man i stort sett bara kör på en motorväg som resande i arbetet, runt 2500 mil sen är det dags.

I ditt fall bör du byta runt 1500 mil ungefär, då är oljan garanterat frisk, och du bör slippa koks bekymmer.

hoppas det klarnade lite över det här med 3000mil på samma olja, själv byter jag vid 1000mil på min saab, men dom är ju känsliga för oilsludge med....

tändstift på en bil rullar ca 6000 mil så om allt är ok på en hoj, så är det nog inte omöjligt med ett byte runt 2400 mil på en modern hoj med insprutning skulle jag tro, på en förgasarhoj med manuell choke kan det nog vara dags för byte var 1000mil/säsong iallafall.
Senast redigerad av Jimmy.S den lör okt 23, 2010 22:02, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#42 Inlägg av Jimmy.S »

förresten trevligt att du tycker det är intressant :)

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#43 Inlägg av Jimmy.S »

ska väl för övrigt tillägga att beskrivningen av longlife servica alá audis servicekoncept är väldigt kortfattat, jag fick gå en utbildning på 2 dagar för att kunna reda ut det på rätt sett, så det blir kanske lite rörigt att läsa igenom men det talar om grundtanken med det.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#44 Inlägg av Donner »

På Volvo är det ganska enkelt faktiskt. 3000mil eller 1 år. Gäller ej flexibilar då det är en annan historia.
Äldre Volvo har 2000mil eller 1 år.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#45 Inlägg av Jimmy.S »

Donner skrev:På Volvo är det ganska enkelt faktiskt. 3000mil eller 1 år. Gäller ej flexibilar då det är en annan historia.
Äldre Volvo har 2000mil eller 1 år.
fan vad skönt :) ja våra etanolbilar har oxå fast intervall på 1500 mil, tändstift var 3000 på gasbilar t.ex fan vi har ju sjukt många modeller och sjukt många motoralternativ, det är tur att datasystemen har koll på vad det är för service till just den bilen man grejar med, hade bara blivit fel annars, går ju inte hålla reda på allt längre :cry:

Skriv svar