Sida 1 av 2

2016 Honda RC213V-S

Postat: fre sep 18, 2015 09:13
av M@rtini
Ett varv runt Ricardo Tormo i Valencia. Fin bana, varit där och kollat Moto-GP ett par gånger kan rekommenderas starkt. :tummenupp

https://youtu.be/pgYVOb_sb-w

Och här kommer lite bilder o info. :fakta

http://www.motorcyclistonline.com/2016- ... DOC&dom=yt

http://www.cnet.com/products/2016-honda-rc213v-s/

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: fre sep 18, 2015 09:41
av Frippe
Intressant artikel.
Tänk om man bara hade "lite" extra pengar på kontot :wink:

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: fre sep 18, 2015 18:41
av M@rtini

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: sön sep 20, 2015 05:16
av Tyrannosaurus
Riktigt helt fattar jag inte vad Honda har gjort.

För1,8 millar får man en hoj på 160 hk som alltså blir frånåkt att dom flesta moderna sporthojar, vill man ha mer effekt så får man lägga på nästan 200 papp till och då kommer man upp i nåt som bara har marginellt mer pulver än dom snabbaste sporthojarna.

Förvisso är den helt handbyggd av exklusiva material som aluminium, titan, magnesium och kolfiber. Åså får man Öhlinare och Brembo-bromsar, men det finns många andra hojar som har det för betydligt lägre pris.

Vad det gäller konkurrens så finns det en, nämligen Ducati Desmosedici RR som har ungefär samma vikt och effekt trots att den är flera år äldre. Så lite besvikelse är den eftersom jag hade förväntat mig MotoGP-effekt, typ 240-260 hk.

Inte för att jag har tänkt köpa en, men Honda SKA vara värst när dom släpper en ny värsting :wink:
Kom ihåg CBX, CB1100R, VF1000R, RC30, NR750 och RC45. Det var dom värsta hojarna man kunde få för pengar när dom kom, både i effekt och väghållning även om dom blev omsprungna efter ett tag (längre eller kortare). RC213V-S verkar bara vara värst när det gäller prissättning och den drygt 20 år gamla NR750 verkar fortfarande vara värre rent tekniskt. Vad det gäller utseende så tycker jag att båda är ungefär lika sexiga.

Jag säger som en av kommentarerna:
"So... unless you can get the sports package, you're paying almost $200,000 for a bike that's somewhere, performance wise, between a random 600 and literbike you can get for $10,000 to $15,000?
(It could be cool to see some lap times of this with the sport package vs things like a s1000rr with a basic performance package.)

And, how is this better than the Ducati Desmosedici RR was when it came out years ago? Which didn't have any ridiculous 101hp limits."

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: sön sep 20, 2015 09:37
av blacken
Förvisso så verkar det lite långsökt att skaffa en Honda med dom premisserna i vågskålarna. Men en sak som man får är ju "Hondakvalitèn. Kvalitè ett ord och begrepp som Italienarna knappt har sett på vykort, så man får välan väga att ha en apkul maskin som är byggd utav individer som inte känner till begreppet "äkta kvalitè".
Eller en dyrare maskin som är byggd utav individer som känner till begreppet "äkta kvalitè". När det kommer till det "långa loppet" så föredrar jag att få köra många bekymmerslösa mil, framför den gnagande oron "vad ska pajja idag?" eller "ska komma till det tänkta målet utan att behöva ringa antingen en bärgare eller någon polare" varje gång man trycker på startknappen...

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: sön sep 20, 2015 15:42
av Tyrannosaurus
Nja, nu har ju italienarna förvisso lärt sig en del om kvalité på senare år även om dom inte når upp till Honda. Å andra sidan, när Honda byggde wobbelstaket med motor, då byggde italienarna väghållning utan motor. Sen var det tre smarta italienare som kom på att man kunde kombinera italiensk väghållning med japanska motorer och satte sina initialer som byggets namn vilket tillsammans blev "Bimota" (dom finns faktiskt kvar fortfarande http://www.bimota.it , men numera är det mest helitalienskt - så italienarna kan bygga kvalité om dom vill :lol: )

Sen har ju Ducati lite kul egenheter, dom jag kommer på direkt är:
- Maracas i kopplingen. Å andra sidan låter multiskivskopplingar så, prova att öppna oljepåfyllningen när motorn går så låter det rätt likt. Har man dessutom torrkoppling (vilket RC213V-S har) så låter det mer och en mer ojämn motorgång med bara två burkar gör det etter värre.
- Tvångsstyrda ventiler som också låter en del. Men med tanke på att Ducati har lyckats plockar fram 200 pållar ur två cylindrar så får man ha en viss förståelse. Det finns inte ett fjäderventilsystem i världen som skulle klara av dom Mount Everest kammarna vid 10.000+ varv, utan det skulle bli generalkarambolage i en sån motor långt tidigare (intressant, här ser man hur det funkar https://www.youtube.com/watch?v=ocfIYUc5bpU )

Vad vill jag ha sagt med det här då?
Jo Hondan har kvalité i överflöd och är porrig så det räcker och blir över så man nästan sitter med ribba när man kollar på den. Men jag tycker dom har snikat lite med effekten. Frågan är vad det beror på och om den har all häftig elektronik som tractioncontrol, lanchcontrol mm. som "vanliga" sporthojar och speciellt RC213V (MotoGP-versionen) har?

Sen har vi ju iofs grejer som Kawas H2R med 325 hk. Men där ställer jag mig mest frågan varför dom har byggt den?
NR750 och RC213V-S byggde Honda för att visa vad dom kunde/kan och båda är i princip gatlegala racehojar som man kan plocka av lyset på och tävla med om man vill.
Kawa byggde H2R för att visa vad dom kan. Men den är ju helt meningslös för vad ska man ha den till?
Inget lyse, så den får inte köras på gatan och det finns ingen tävlingsklass för den. Ska man köpa en hoj för 400 papp för att ha den på podium i vardagsrummet och kanske köra på lite öppna bandagar? Men jag är inte säker på att det går heller för öppna bandagar brukar ha bullerrestriktioner och eftersom den låter som en MotoGP-hoj så skiter det sig också.

I det läget är 1,8 millar för en hoj som man kan/får köra BÅDE på gatan och bana faktiskt en bättre investering :roll: :twisted:

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: sön sep 20, 2015 18:45
av blacken
Fan tro`t, har skruvat för mycket Italiensk från fordon till puffror (även modernt skit)för att kunna ha någon som helst "beundran" för deras kvalitetskänsla, liasom "fläckarna går inte ut Leoparden" så att säga.

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: mån sep 21, 2015 16:31
av Tyrannosaurus
Tyrannosaurus skrev:Sen har vi ju iofs grejer som Kawas H2R med 325 hk. Men där ställer jag mig mest frågan varför dom har byggt den?
NR750 och RC213V-S byggde Honda för att visa vad dom kunde/kan och båda är i princip gatlegala racehojar som man kan plocka av lyset på och tävla med om man vill.
Kawa byggde H2R för att visa vad dom kan. Men den är ju helt meningslös för vad ska man ha den till?
Inget lyse, så den får inte köras på gatan och det finns ingen tävlingsklass för den. Ska man köpa en hoj för 400 papp för att ha den på podium i vardagsrummet och kanske köra på lite öppna bandagar? Men jag är inte säker på att det går heller för öppna bandagar brukar ha bullerrestriktioner och eftersom den låter som en MotoGP-hoj så skiter det sig också.
Måste bara lägga till en sak.
Fick nya MC-Folket idag och där finns en provkörning på Kawa H2 (utan "R") d.v.s. den gatlegala versionen med "bara" 210 hk. Det verkar vara en brutal historia, men även soppaförbrukningen är brutal 0,9 l/mil. Det är nästan som "ödlan" drog innan jag fixade topparna på den. Nu har förvisso Kawan sådär 80 hk mer, men den är också 40-50 kg lättare, men ändå.

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: tis sep 22, 2015 20:38
av M@rtini
Hittade ett klipp till.

https://youtu.be/5AwQTw7qPnM
Tyrannosaurus skrev:Men jag tycker dom har snikat lite med effekten.
Handlar säkert bara om att hålla nere priset på en "överkomlig" nivå, som killen från MCN säger i klippet. Vet inte heller hur lång livslängd eller vad det är för serviceintervall på en Moto-GP motor, men tror de som köper en sån här hoj vill att den håller lite längre.

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: tis sep 22, 2015 23:16
av Tyrannosaurus
M@rtini skrev:Hittade ett klipp till.

https://youtu.be/5AwQTw7qPnM
Tyrannosaurus skrev:Men jag tycker dom har snikat lite med effekten.
Handlar säkert bara om att hålla nere priset på en "överkomlig" nivå, som killen från MCN säger i klippet. Vet inte heller hur lång livslängd eller vad det är för serviceintervall på en Moto-GP motor, men tror de som köper en sån här hoj vill att den håller lite längre.
Ja det klart, allt är ju relativt och med tanke på att MotoGP-versionen kostar 10 millar att leasa/år så är ju 1,8 millar att köpa rätt billigt, eller som han kallar den "a snik bike" i jämförelse :twisted: :lol:

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: ons sep 23, 2015 09:58
av M@rtini

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: fre sep 25, 2015 14:17
av M@rtini
Hittade ytterligare ett klipp.

https://youtu.be/VDz4Sw0A4RU

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: ons jan 13, 2016 01:28
av M@rtini
Hittade lite till.

https://www.facebook.com/12838122054069 ... 911341287/

Också ett klipp med en lycklig kille, leverans till den första kunden.

https://www.facebook.com/12838122054069 ... 432155435/

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: ons jan 13, 2016 03:49
av Tyrannosaurus
Två kommentarer:
1. Snacka handbygge till perfektionism.
Också ett klipp med en lycklig kille, leverans till den första kunden.

https://www.facebook.com/12838122054069 ... 432155435/
2. Jag varför inte om man råkar ha 2 millar över som bara ligger och skräpar :wink: :twisted: :lol:

Re: 2016 Honda RC213V-S

Postat: tor maj 26, 2016 06:19
av M@rtini
Hittade en artikel om att Bruce Anstey ska tävla på Isle of Man på en raceprepparerad RC213V-S. :tummenupp

http://www.bike.se/nyheter/bruce-anstey ... a-isle-man