7:e generationen 2010-20?? VFR1200

Information om de olika årsmodellerna. För att bidra med information vänligen kontakta en forummoderator via PM

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

7:e generationen 2010-20?? VFR1200

#1 Inlägg av Conseal »

Lite info om 1200an också ..

motor 4-takt, vätskekyld
cylinderarrangemang V4
ventiler/cylinder 4
kamaxelarrangemang UNICAM
slagvolym 1237 cc
cylinderdiameter 81 mm
slaglängd 60 mm
kompressionsförhållande 12 : 1
effekt 127 kW/10000 varv - 172,7 hkr
moment 13,15 kpm/8750 varv
växlar 6
startanordning El
batteri 12V / 11.6 AH
generatoreffekt 560 watt
frambroms 2 skiv - 320 mm
bakbroms 1 skiv - 276 mm
längd 2250 mm
bredd 755 mm
höjd 1220 mm
axelavstånd 1545 mm
sitthöjd 815 mm
markfrigång 125 mm
framdäck 120/70-17
bakdäck 190/55-17
tankvolym 18.5 liter
bränsleförbrukning 6,45 liter / 100 km
torrvikt
vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska. 267 kg
övrigt Bränsleinsprutning, katalysator
Bromssystem C-ABS
stöldskydd H.I.S.S


MOTOR
· En helt ny generation av V-motor, vätskekyld 76° V4-motor.

· Revolutionerande cylinderarrangemang, där främre cylinderparet är bredare än det bakre. Det ger en smal midja på VFR:en.

· UNICAM-ventilsystem av samma typ som sitter på Hondas crossmaskiner. Det är ett enkelkamsystem som möjliggör hög effekt med låg bränsleförbrukning.

· Låga 6,45 liter/100 km i bränsleförbrukning tack vare den nya sofistikerade tekniken.

· Ny elektronisk styrning av gaspådrag (trottle-by-wire) ger en suverän exakthet.

· Underhållsfri, sportig kardandrift med samma känsla som kedjedrift.

· Härligt vridmoment med rejäl kraft redan från låga varvtal. Hela 90% av maxvridet redan vid 4,000 varv.

· Tätstegad, 6-växlad låda fint avstämd med den sportiga kardandriften.

· Kombinationen av den nya utformningen cylinder- och vevaxel gör att den nya motorn inte behöver några separata balansaxlar.

· Mycket av tekniken i nya VRF-motorn och växellådan kommer från Hondas MotoGP maskiner, RC211V. Systemet har aldrig använts på landsvägsmaskiner tidigare.

· Givetvis katalytisk avgasrening som ger låga emissionsvärden.

· VFR har slirkoppling av samma typ som sitter i Hondas sporthoj, Fireblade.

· Sången från den läckert designade ljuddämparen (baslådan) i nya 76° V4-motorn är magnifik och klart ”ståpäls” framkallande…



CHASSI

· Kraftig, gjuten aluminiumram med smal midja ger en ”sitta i” känsla istället för ”sitta på”, vilket är banbrytande och gör körupplevelsen total.

· Kåpans unika utformning går omlott över sidorna och styr effektivt undan fartvinden.

· Extremt bekväm dyna som ger många timmars bekväm körning utan ”träsmak”. En enkel jämförelse, motorcyklarnas motsvarighet till Recaro på bilsidan.

· Stora luftintag ger optimal kylning för motor, likväl som hetluft slussas vidare utan att blåsa på förare och passagerare.

· Framgaffeln mäter 43 mm och har steglös justering av förspänningen.

· Pro-Link gasassisterad enkeldämpare bak med 25-justeringslägen av förspänning och steglös retur.

· ABS och DCBS bromssystem i samverkan. Fram sitter 6-kolvsok tillsammans med 320 mm, dubbla skivor.

ÖVRIGT

· Ergonomiskt fulländade reglage i en helt ny design ger en lättmanövrerad VFR.

· Lättavläst och supermodern instrumentpanel med en stor analog varvräknare centrerat i blickfånget. Digital hastighetsmätare, vägmätare, klocka, termometer och bränslemätare. Dessutom kontrollampor för HISS och ABS-systemet.

· HISS, elektronisk startspärr.

· Effektivt kåpglas som bär av fartvinden från förare och passagerare. För den som önskar finns ett högre som originaltillbehör.

· För touring finns snygga färganpassade sidoväskor på 35 liter och en topbox som rymmer 31 liter att köpa som originaltillbehör. Liksom en 13-liters, mjuk tankväska och mycket annat spännande. Se Hondas hemisda http://www.hondamc.com – tillbehör.



FÄRGER

· Candy Prominence Red, Seal Silver Metallic, Pearl Sunbeam White



HONDAS MÄRKESFÖRSÄKRING

· Sport Touring 2 med lägsta premie 7 821 kronor. Premien beror på förarens ålder och bostadsort.



BRÄNSLEDEKLARATION

· 6,45 liter/100 km*

Årets största NYHET 2010 heter VFR1200FD, en VFR1200F som utrustats med något så unikt som en automatlåda (s.k. dubbelkopplingsväxellåda). Det är första gången en serieproducerad motorcykel utrustats med den här typen av tekniskt avancerad växellåda.
Här väljer man fritt mellan tre olika växlingslägen. Ett elektroniskt manuellt där växling sker med två paddlar på styret med sex växlingslägen. Två automatväxellägen finns också med val mellan D och S-läge, där S står för sport och D det ekonomiska drive läget. S-läget drar längre på varje växel och växlar således på ett högre varvtal.
VFR1200FD har en 76° V4-motor som drivkälla och med ett sound inte likt någon annan modell i Hondas program. Mycket av den modernaste tekniken som används inom MotoGP på RC211V i spetsen, har använts på denna nya motor. Ett tekniskt underverk.
Motorn som är mycket smal i bakkant möjliggör också att man som förare sitter mer i motorcykeln än på någon annan modell och väldigt bekvämt dessutom. En komfort utöver det vanliga, med en känsla svår att beskriva, kombinerat med den råa motorgången som inte lämnar någon oberörd.
Bilagor
VFR1200FA5_w800.jpg
VFR1200FA5_w800.jpg (47.78 KiB) Visad 9003 gånger
VFR1200FA6_w800.jpg
VFR1200FA6_w800.jpg (48.77 KiB) Visad 9003 gånger
VFR1200FA1_w800.jpg
VFR1200FA1_w800.jpg (49.4 KiB) Visad 9003 gånger
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar