Historik VF/RVF/VFR

Information om de olika årsmodellerna. För att bidra med information vänligen kontakta en forummoderator via PM

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Historik VF/RVF/VFR

#1 Inlägg av Conseal »

En kort historik över vår älskade Honda VF/VFR/RVF, V4 sporthojar
Modellerna är "typ" listade efter storlek och årtal. En kort beskrivning
och med lite specar vid större modellförändringar.

OBS! Denna lista är inte på något sätt komplett men det mesta borde vara korrekt.
Om någon har mer information eller vill ifrågasätta nogonting vänligen kontakta
forummoderator via PM



400cc

--------------------------------------------------------------------------------
1982 VF400F
Bild

Den första 400cc V4. Det var "naken stil" som gällde med bikinikåpa som såg ut som "MVX250".

Specifikationsöverblick:
Max. H.P.: 53 hk @ 11,500rpm
Vridmoment: 3.5kg-m @ 9,500rpm
Storlek: 2060mm(D) x 750mm(W) x 1160mm(H)
Hjulbas: 1415mm
Torrvikt: 173kg
Framhjul:100/90-16 54H
Bakhjul: 110/90-18 61H

--------------------------------------------------------------------------------
1984 VF400F "Integra"
I stort sett samma som ovan fast med fullkåpa

Specifikationsöverblick:
Max. H.P.: 53 hk @ 11,500rpm
Vridmoment: 3.5kg-m @ 9,500rpm
Storlek: 2060mm(D) x 750mm(W) x 1195mm(H)
Hjulbas: 1405mm
Torrvikt: 177kg
Framhjul:100/90-16 54H
Bakhjul: 110/90-18 61H

--------------------------------------------------------------------------------
1986 VFR400R (NC21)
Bild
Helt annorlunda från VF400F modellen.
V4 motorns konfiguration innehöll 180x vevaxel. Twin-spar aluminiumram utan PRO-ARM baksving.


--------------------------------------------------------------------------------
1986 VFR400Z (NC21)
Bild

Samma som ovan fast naken (inga kåpor) model.


--------------------------------------------------------------------------------
1987 VFR400R (NC24)
Bild
Specifikationer liknande NC21 men med "Elf Designad" PRO-ARM enkel baksving.


--------------------------------------------------------------------------------
1989-90 VFR400R (NC30)
Bild

Stora förändringar görs. Ser precis ut som RC30. 360x vevaxel
Färg: vit/röd/blå (RC30kopia men med den mörkblå randen över den ljusblå och en vit rand mellan det blåa och det röda.
eller svart/silver/röd. Båda varianterna med vita hjul
VFR400R(NC30) är känd för sina hanteringsegenskaper, svänger snabbar än de flesta andra 400orna på marknaden.

Cykeln är liten. Är man över 180cm bör man överväga en annan cykel. Eftersom det är en racereplika så sitter
du ihopkrupen bakom kåpan vilket kan resultera i stelhet och smärtor i rygg, nacke och axlar. Ganska mycket vikt
hamnar på de låga handtagen vilket kan ge ömma handleder efter ett tag. Passagerare är uteslutet.

Motorn är kompakt och omekvänlig. 8mm tändstiften kan bara köpas från Honda och kräver en extra lång tändstiftsnyckel.
Självklart finns det inget centralstöd. Det går dock att införskaffa Hondas oficiella RC30/NC30 stöd för ca 500 dollar.

Specifikationsöverblick:
Max. H.P.: 59 hk @12,500rpm
Vridmoment: 4.0kg-m / 10,000rpm
Storlek: 1985mm(D) x 705mm(W) x 1075mm(H)
Hjulbas: 1345mm
Torrvikt: 182kg
Framhjul:120/60R-17 54H
Bakhjul: 150/60R-18 67H

--------------------------------------------------------------------------------
1991 VFR400R (NC30)
Liknande modellerna från 89-90 men Honda uppgraderade fjädringen i båda ändarna.
En ny 41mm (standard) gaffel med extern justering. Den nya bakdämparen hade separat behållare.
Dubbla motstående 4kolvsbromsok lades till. Även en färgändring, en röd/vit/blå (som HRC färger), en röd/svart/silver
med röda hjul samt en svart/silver med svarta hjul.

--------------------------------------------------------------------------------
1992 VFR400R (NC30)
Ändrad fjädring i båda ändarna. Båda är nu fullt justerbara.

--------------------------------------------------------------------------------
1993 VFR400R (NC30)
Samma som tidigare bara ändrade färger.

--------------------------------------------------------------------------------
1994 RVF400 (NC35)
Bild
Den senaste 400cc modellen i Japan. Det är en het motorcykel!. Den ser precis ut som RVF750 (RC45) förutom framlysena som är mindre och formade mer som på
motorcykeln Factory RVF Suzuka 8-hour Endurance. Fullt justerbar inverterad framgaffel trots att CBR400RR fortfarande använder vanlig gaffel.
De angivna värdena för mac antal hästkrafter och vridmoment reduceras efter bestämmelser från Japans motsvarighet till vägverket*.
Äntligen byttes hjulkonfigurationen från RC30 (17" fram och 18"bak) till nuvarande standard 17" både fram och bak. Precis som VFR400R (RC30) blir
RVF400 (NV35) känd för sina kurvegenskaper och bätre prestanda gentemot andra 400or. Den har fått de senaste 4-kolvs oken från Nissin (svarta).
Grafiskt är den precis som RC45, mestadels rött och vitt med lite lila och svart på kåpsidorna. Svarta nummerplåtar och hjul rundar av det hela.

*NOTERING: Japanska företag har haft en sorts "överenskommelse" med varandra och myndigheterna att "begränsa" det maximala antalet hästkrafter vid
givna motorstorlekar. Till exempel, alla 750cc cyklar anges med en effekt på 77hk. Detta är standard för GSXR, GSXR-SP, YZFR, YZF-SP, ZXR750, ZXR750R, NR & RC45.
400cc cyklarna fick vara på 59hk (numer 53), oavsett om det var VFR/RVF, CBR-RR, NSR, GSXR, RGV, TZR YZF etc. Det är ganska lustigt att ALLA listas med exakt
samma antal hästkrafter. Fridmomentsvärderna borde ha skiljt mellan 2-takts och 4-taktsmodellerna.

Specifikationsöverblick
Max. H.P.: 53 hk @ 12,500rpm
Vridmoment: 3.7kg-m / 10,000rpm
Storlek: 1985mm(D) x 685mm(W) x 1065mm(H)
Hjulbas: 1335mm
Torrvikt: 183kg
Framhjul:120/60R-17 54H
Bakhjul: 150/60R-17 67H

Över 400cc kommer inom kort. Ska försöka få till bilder också.
Senast redigerad av Conseal den fre jan 04, 2008 15:02, redigerad totalt 2 gång.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

1984-86 VF500F
Bild
"Miniceptorn som den kärvänligt kallas gick i stort sett oförändrad (förutom grafiskt) tills den ersattes av CBR600 Hurricane 1987.
Som orginal VFR750 från 1983 så hade den 16" framhjul och 18" bakhjul, stålkantad (Twin Spar) aluminiumram (liknande GSXR eller Honda NS500 ramarna),
enkel bakre stötdämpare med dubbelsidig aluminiumsving, halv överkåpa med "hak" eller "mag" kåpa, kedjedrivna kammar och 4-2 avgassystem.
En stor liten cykel som bad om att köras hårt. Du kännde dig inte snabb på den här cykeln tills du tittade ner på hastighetsmätaren och
antingen imponerades eller skrämdes av hastigheten i kurvorna.

Specifikationsöverblick

Max. HK: 66 hk / 11,500 rpm ( 12,000 redline )
Vridmoment: 4.2 kg-m / 10,500 rpm
Cylinderdiameter & slaglängd: 60.0 x 44.0 mm ( 2.36 x 1.73 in )
Storlek: 2,070mm(L) x 760mm(W) x 1,175mm(H) (81.5 x 29.9 x 46.3in)
Sitthöjd:800mm (31.5in)
Hjulbas: 1,420mm (55.9in)
Torrvikt: 184kg (406lb)
Framhjul: 100/90-16
Bakhjul: 110/90-18

Det kom även en modell av denna som hette FII
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
1983 VF750F

Premiär på den amerikanska och europeiska makrnaden. 16" framhjul och 18" bakhjul, stålkantad (Twin Spar) aluminiumram (liknande GSXR eller Honda NS500 ramarna),
enkel bakre stötdämpare med dubbelsidig aluminiumsving, halv överkåpa med "hak" eller "mag" kåpa, 360gradig vevaxel, kedjedrivna kammar ,
4-2 avgassystem med en enorm kollektor i mitten. Framgaffeln hade TRAC mekanisk "anti-drive" mekanism. En häftig detalj var bränsleregulatorn vilken var inbyggd i tankens vänstra sida.
Färgerna var i USA vit med röda ränder & vit med blå ränder. Europa och Kanada fick kombinationer av färgerna (mest bl med den tunna röda randen istället för istället för samma blåfärg,
eller röd med blå rand).

Specifikationsöverblick

--------------------------------------------------------------------------------
1984-85 VF750F

Inga förändringar förutom att de europeiska färgerna kom till den amerikanska marknaden.
Notering: Tamiya har en modell i skala 1:12 av 83-85 VF750F 83-85 som inkluderar en "valfri" helkåpa som komplement till de delade övre och nedre kåporna såsom de
såldes i Amerika. Det antas att denna modell såldes i Europa men det är inte bekräftat.

--------------------------------------------------------------------------------
1984-85 VF700F

Amerikansk "prispressarmodell" var lik VF750 med den enda externa skillnaden att det inte stog 750 någonstans bara namnet Interceptor.
inuti var skillnaden kortare slaglängd, andra kammar och annan tändningsinställning.


--------------------------------------------------------------------------------
1984 VF1000F
Bild

16" framhjul, 18" bakhjul, silvermålad stålkantad (Twin Spar) aluminiumram (liknande GSXR eller Honda NS500 ramarna), enkel bakre stötdämpare med dubbelsidig aluminiumsving,
halv överkåpa (som smälte ihop med tanken och täckte en del av ramen) med "hak" eller "mag" kåpa, kedjedrivna kammar, 4-2 avgassystem. Framgaffeln hade TRAC mekanisk "anti-drive" mekanism.
Eftersom den bara var marginellt snabbare än 750'n samtidigt som den var längre och hade vikten placerad högre, ansågs den vara den sämsta av VF-försöken från Honda.
Färgerna (de amerikanska) var oftast blå sidor med en rödrand och vitt på toppen av tanken och kåpan, svart sadel med 1000F tryckt i vitt och vita hjul.

Specifikationsöverblick

Cylindervolym: 998 cc (60.9 ci)
Cylinderdiameter & slaglängd: 77 x 53.6mm
Kompression: 10.5 : 1
Max. Hk: 113hk/10,000 rpm
Vridmoment: 8.8 kg-m (63.7 lb-ft)@8,000 rpm
Storlek: 2,165mm (85.2 in) (L) x 800mm (31.5 in) (W) x 1,240mm (48.8 in) (H)
Sitthöjd: 800mm (31.5 in)
Markfrigång: 135mm (5.3 in)
Hjulbas: 1505mm, 59.3 in
Torrvikt: 234 kg (516 lb)
Framhjul: 120/80 V16-V250
Bakhjul: 140/80 V17-V250
Pris (ny):'84 - $4,998 (list - USD)



Den fanns även med 17" bakhjul och färgschemat vit med röda och blå ränder.

stip tid:: 8.156 sec på 1/8 mile

Det finns även en VF1000F2 som har tilläggsnamnet "Super Bol d'Or" till skillnad mot alla andra "F"-modeller 500, 750 och 1000 som i Staterna heter Interceptor.
Bild
Skillnaden mellan F och F2 är att den senare har helkåpa som har vissa likheter med VF1000R:s kåpa, men större, mer upprätt och av vanlig gjutplast.
Även bakdelen med soffan ändrades till 85 när F2 kom och blev bulligare. F:en 85-86 med halvkåpa såldes aldrig i Sverige, utan bara 84:an med smala bakdelen. 85 fick F och F2 även 18" framhjul mot tidigare 16".

86 var sista året för gamla VF som gick i graven (alla storlekar) men med ett undantag för Supermagnan som var en omstylad historia på VF750 med bl.a. fyra högt uppdragna ljuddämpare,
19" framhjul och annat. Den gjordes fram till 89 och ersattes sen med 90-tals Magnan som i grunden har en VFR motor (kedjedrift). Alla andra Magna och Sabre har kardan utom 500:n (V30 Magna).



--------------------------------------------------------------------------------
1986 VFR750F
Bild

Större uppgradering. aluminiumbalkram, 2.5x16" framhjul, 3.5x18 bakhjul, helkåpa, sadeln går fram över tanken lite, enkel bakre stötdämpare med dubbelsidig aluminiumsving, 180graders vevaxel,
lättare kolvar, omgjord ventilmekanism, kuggdrivna kammar, 4/2 avgassystem, "guldaktiga" gjutna motorskydd såg häftigt ut. Amerikanska färgerna var vit med röda och blå ränder (R/W/B),
Europa fick helvit eller vit med en tjock röd rand på mitten och på framskärmen med guldfärgade pinstripes på kanten till det röda. Modellen tappade 49 ponds gentemot VF700/750F och
vägde in på 215,9kg (476 lbs). Honda påstod att det var 105 hästar.

Den svagaste länken var 377mm's gafflarna med mesiga fjädrar. Gafflarna hade fortfarande TRAC mekanisk anti-drive mekanism. Den här modellen behövde gaffelhållare och preogressiv fjädring
innan den lämnade showroom. Bromsoken är nu guldfärgade istället för svarta.

Generellt var den $1000 dyrare för de extra 50 kubiken. Ett race kit från HRC fanns att tillgå för 4000 dollar och då ingick ett avgassystem i titan.

Specifikationsöverblic
Max. H.P.: 105hk/11,500 max rpm
Vridmoment: ?kg-m/10,000rpm
Storlek: ?mm(L) x 653mm(W) x ?mm(H)
Hjulbas: 1480mm
Torrvikt: 215.9 kg (476 lbs)
Framhjul: 110/90 V16, slanglöst
Bakhjul: 130/80 V18, slanglöst
Pris (ny):'86 - $5,298, '87 - samma (list - USD)


--------------------------------------------------------------------------------
1986 VFR700F
Bild

Den här amerikanska "Tariff Beater" modellen var nästan identisk med VFR750 den enda externa skillnaden var att det inte fanns någon dekal där det stog 750 (på nedre delen av sidokåpan),
bara VFR och Interceptor. Färgen var vit med röda & blå ränder (R/W/B). Invändigt var skilnaden kortare slaglängd, andra kammar och tändinställning.
Der vit/röd/blåa modellerna hade samma "förgyllda" motordelar som 750'n.

Honda Service Manual spec för '86-'87 VFR700F/FII.
Max. Hk.: ?hk/?rpm, 11,500 max rpm
Vridmoment: ?kg-m/10,000rpm
Storlek: 2120mm L x 730mm W x 1170mm H 2120mm (83.5 in) L x (28.7 in) W x (46.1in) H
Hjulbas: 135mm (58.3in)
Torrvikt: 198kg (436 lbs)
Framhjul: 110/90 V16, tubeless
Bakhjul: 130/80 V18, tubeless
Pris (ny):'86 - $4,498, '87 - samma (list - USD)



--------------------------------------------------------------------------------
1985-86 VF1000R
Bild

Formad efter FWS "Works Bike" som Steve Wise, Mike Baldwin and Freddie Spencer brukade bränna bakdäck med regelbundet, detta var Hondas försök att officiellt skapa en "endurance racer".
Helkåpa (i glasfiber inte plast) med en ensam framlykta, två små ventiler på vardera sidaoch två söta runda baklysen, 16" framhjulet och 18" bakhjulet av "Comstar typ" ihopbultade och inte
gjutna, precis som på NS/NSR (nav och fälg var sammankopplade mha bultade stag), "quick release" gafflar, med den obligatoriska TRAC mekaniska anti-dive mekanismen.
enkel bakre stötdämpare med dubbelsidig aluminiumsving, kuggdrivna kammar, 4/2 exhaust.
Färgen var typiska Honda HRC färger - Vit bas med mycket rött (på kåporna framskärmen och gafflarna) en liten blå rand och svarta hjul.
Enligt John Perkins (VFR list master) känns det verkligen som 120 hästar, på rakorna iallafall. "Plenty of power and torque for that beast" var vad han sa.
Han tillade ytterligare, att det känns som 600 lbs dökött på en parkeringsplats, treots allt. Det var hans enda kritik.

Specifikationsöverblick
Max. Hk: 120BHP @ 10,000 RPM
Vridmoment: 8.8 kg/m (63.7 ft/lb) @ 8000 RPM
Storlek: 2180 mm (L) x 730 mm (W) x 1200 mm (H)
Hjulbas: 1500 mm, 59.1 in
Torrvikt: 244 kg (538 lb) Curb weight:275 kg (606 lb)
Framhjul: 120/80 V16-V250
Bakhjul: 140/80 V17-V250
Pris (ny):'85 - $6,298, '86 - samma (list - USD)

mer kommer ......

(Uppdaterad med bidrag & korrigeringar av Tyrannosaurus)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar