Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#46 Inlägg av T-PWR »

Qwerty skrev:
mange_900 skrev:Har en fin 9000 aero å sälja om det är någon som vill åka riktig saab 8)
Samma chassie som 95an. Så den är nog hållbar än idag. :D
Ehh, hur tänker du nu? 9000 och 9-5 har inte samma chassie. Eller var det ironi? :?
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#47 Inlägg av Qwerty »

Saab eller Volvo.

Inte en chans i helvetet hos mej. Maken till överprisade bilar får man leta efter. Törstiga och dyra i service är dom båda. Vill minnas att S60in kosta 4500:- på service konstant.

Ställ in siktet på BMW eller VW eftersom att du inte gilla japs. Dessa bilar tål mil och går snålt och fint.

Varför inte en Opel, går ganska så snålt, bra motor och låda. Diesel har väl 5000mil intervall på service. Bensinarna 3000mil.

Körde jag Ystad/boden och dunkar mycket landsväg så hade i vilket fall jag satsat på rediga extraljus i fronten. Kör själv med 3st Bosch som lyser upp min tillvaro i mörkret.

Tänk på att xenon ljus inte blir varma och därför smälter isen väldigt dåligt på lyserna, så kör du mycket norrland(kyla) så skulle jag vilja ha "vanliga" lampor. Ett litet problem som nästan bara vi nordbor har.


Själv kör jag Berlingo diesel och kuskar runt med. 4500mil minst per år kör jag i den. En bil som faktist gjort mej väldigt förvånad i komfort. Många kommenterar hur enormt stor den är i baksätet samt tyst och bekväm att åka i. Med ett par extra tysta däck så är den tystare än många 95or. Dock så är nog 95an tystare med liknande däck. Mina rekord ligger lite ovanför 200mil i sträck och enligt mej så är det få bilar som man kan göra det med.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#48 Inlägg av mange_900 »

Qwerty skrev:
mange_900 skrev:Har en fin 9000 aero å sälja om det är någon som vill åka riktig saab 8)
Samma chassie som 95an. Så den är nog hållbar än idag. :D
Det är verkligen inte samma chassie som 95an.
95an delar platta med opel vectra var det väl..
9000 med fiat/alfa/lancia/saab (även endel kaross delar)
Är inte många delar som är samma mellan 95 å 9000
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#49 Inlägg av T-PWR »

Qwerty skrev:Saab eller Volvo.

Inte en chans i helvetet hos mej. Maken till överprisade bilar får man leta efter. Törstiga och dyra i service är dom båda. Vill minnas att S60in kosta 4500:- på service konstant.
Kan då inte hålla med dig om att priserna på en beg. 9-5 är höga,man får ju ruskigt mycket för pengarna om man väljer en sådan.
Volvos servicar kan jag inte uttala mig om, saaben ligger mellan 1500:- för en liten service och upp till 6000:- för 11.000 mila servicen.
Qwerty skrev:Ställ in siktet på BMW eller VW eftersom att du inte gilla japs. Dessa bilar tål mil och går snålt och fint.


Så du menar att dessa bilar är billigare att äga och serva då??

Qwerty skrev:Varför inte en Opel, går ganska så snålt, bra motor och låda. Diesel har väl 5000mil intervall på service. Bensinarna 3000mil.
Här håller jag med fast nu är det 3000 mils intervaller på både bensinare och diesel.

Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#50 Inlägg av Conseal »

kan meddela att Volvo suger i servicekostnad .. Ford ligger bra på den fronten.

När det gäller BMW vs Saab & Volvo i servicekostnad är BMW nästan billigare faktiskt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#51 Inlägg av Tyrannosaurus »

Volvo gjorde ett riktigt nerköp när dom lade ner 940/960.

Jag menar inte att man inte kan utveckla nya modeller. Men en sexa på tvären, framkrafs och en grill som ser ut som ett gristryne... Volvo går fetbort.

Titta på de fina märkena BMW, Mersa, Lecsus m.fl. Dom är oftast inte dyrare än Volvo om man inte väljer värstingmodellerna, men ofta snålare, billigare att serva, bättre kvalitet osv.

Att bygga framhjulsdrivet handlar bara om att tillverkarna sänka sina kostnader på kundernas bekostnad, för det är ingen hemlighet att framhjulsdrivna bilar ofta är mer servicekrävande än bakhjulsdrivna.

Ta t.ex service som kamremsbyte och kopplingsbyte. Framhjulsdrift = lyfta ur motorn. Bakhjulsdrift = Öppna fram respektiva bak. BMW = Inget alls, dom har kamkedja.

Ja, jag kör framhjulsdrivet. Men enbart för att jag fick så bra pris på bilen.

Saab har/har haft intressant teknologi, men modellerna som sådana är iskalla.
Conseal skrev:kan meddela att Volvo suger i servicekostnad .. Ford ligger bra på den fronten.
På den tiden jag körde taxi hade vi en Volvo 960. När det började bli gammal blev det en V70. Jag och åkarn hade starka planer på att byta ut Volvoemlemen mot Ford-dito (Ford V70), bara för att...
Ford Taurus kalla ju för fattigmans-Volvo i Staterna. Idag äger dom hela Volvo som nu är på väg "ner ner ner nerför backen ner" för att citera skateboard-låten.

På tal om "backe ner", kolla det här 8)
http://www.youtube.com/watch?v=YDBDkVI0Cn4
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#52 Inlägg av H2SO4 »

Tyrannosaurus skrev:
På tal om "backe ner", kolla det här 8)
http://www.youtube.com/watch?v=YDBDkVI0Cn4
Händer bara i Japan :P
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#53 Inlägg av elias »

Okej, nu tar jag tillbaka min tråd.... och samtidigt låter den spåra ut lite mot min titel.

Är det någon som kör Audi? :)
Eftersom jag inte vet om jag kan få en tjänstebil om 1 år så funderar jag på en bil som kanske gått 8000 mil istället, köra den ett år (~6000 mil) och sen sälja. På så sätt undvika den största värdeminskningen. (?)
Jag tittar då på Audi o har en fråga. Quattron. Är 4wd konstant på den eller är det typ Halldex. Går det att köra en sån bränslesnålt?
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#54 Inlägg av apex »

Jag kör Audi tdi, snålt som f-n! :lol:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#55 Inlägg av Qwerty »

T-PWR skrev:
Ehh, hur tänker du nu? 9000 och 9-5 har inte samma chassie. Eller var det ironi? :?
Ironi därav smilsnubben efter.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#56 Inlägg av Qwerty »

T-PWR skrev:
Kan då inte hålla med dig om att priserna på en beg. 9-5 är höga,man får ju ruskigt mycket för pengarna om man väljer en sådan.
Volvos servicar kan jag inte uttala mig om, saaben ligger mellan 1500:- för en liten service och upp till 6000:- för 11.000 mila servicen.

Tycker att drift, service, komfort mm ingår i priset. Törstiga är både Saab och Volvo. Servicen är dyr som attans på Volvo samt en Saab kostar väl alltid 11-14k på 11 000 mila servicen. (min erfarenhet)
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#57 Inlägg av Qwerty »

T-PWR skrev:
Qwerty skrev:
Så du menar att dessa bilar är billigare att äga och serva då??
BMW är humana, dock inte billiga. Men få rycker på ögonbrynet att det står 12-15k mil.
VW är "hyffsat" billiga i service, har haft VW halva min bil karriär.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#58 Inlägg av Qwerty »

T-PWR skrev:
Här håller jag med fast nu är det 3000 mils intervaller på både bensinare och diesel.
Det va ju sorgligt. Fast 5000 är nog lite överdrivet. Bromsarna lär ju behöva bytas vid varje service eller komma in i mellan.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#59 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Är det någon som kör Audi? :)
Eftersom jag inte vet om jag kan få en tjänstebil om 1 år så funderar jag på en bil som kanske gått 8000 mil istället, köra den ett år (~6000 mil) och sen sälja. På så sätt undvika den största värdeminskningen. (?)
Jag tittar då på Audi o har en fråga. Quattron. Är 4wd konstant på den eller är det typ Halldex. Går det att köra en sån bränslesnålt?
Audis Quattrosystem är väl alltid konstant på, och inte Haldex. Haldex har väl bara Volvo, Saab och vissa Volkswagen. Möjligen också BMW och Mercedes.

4WD är per definition mer bränsletörstigt; det är ju fyra hjul och en kardan som ska snurras på.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#60 Inlägg av Qwerty »

Har erfarenhet utav en V70 AWD(inte min som tur är). Den går på 1,2-1,3L/mil med AWD. Utan kardanen så rasa den ner till 0,9- 0,95.

Skiten pajja och vi mekade bort kardan för att ta oss hem.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar