Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#91 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Har du en motor som är lite sliten i ventiltätningar och styrningar så är det i princip ingen fara alls, har du däremot en motor som inte drar någon olja alls så kommer det att saknas smörjning på ventilsäten och styrningar vilket gör att dom slits ner. Köp en flaska och slå i tanken när ni kommer ihåg så kommer den att gå längre än resten håller.
Tommy.
Typiskt... Förre ägaren sa att den inte drog olja alls, trots sina 30000+mil... Nåväl. Tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#92 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ja klart den går på BF95.
Varför är det klart? BF95 fanns väl knappt 1984 i Sverige?
Nä men som någon annan sade så är många modeller gjorda för många olika marknader bla USA där dom kört blyfritt länge.

Hade själv en 99 -83 och den gick alltid på blyfri utan att ta skada.
Gissar själv att from 81 när H-motorn kom så går det fint på blyfritt.
Det sägs dock att blyfri soppa kan slita mer på munstycke och nål i förgasaren så man kan med fördel slänga i ett par dl diesel på en full tank som extra smörjmedel.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#93 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Typiskt... Förre ägaren sa att den inte drog olja alls, trots sina 30000+mil... Nåväl. Tack för infon!
Är det inte förra ägaren som förutom obefintlig oljeförbrukning även kört på 0,5 liter milen och aldrig överhuvudtaget haft några problem med bilen? :?

(ja, jag har haft över 50 bilar, samtliga köpta begagnade av mer eller mindre ärliga säljare... till slut lär man sig att bortse från allt säljsnack och istället se fram emot härliga mekarkvällar funderandes över hur i h-e förra ägaren tänkte när han "fixade" olika fel...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#94 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Det sägs dock att blyfri soppa kan slita mer på munstycke och nål i förgasaren så man kan med fördel slänga i ett par dl diesel på en full tank som extra smörjmedel.
Diesel?? Nu rör jag mig på väldigt okända marker. Trodde jag hört en del om bilar och kunde en del mekartrick, men diesel??

@Tersan: Är lite ovan vid riktigt gamla bilar, men nu när du säger det, det kan nog stämma. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#95 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Det sägs dock att blyfri soppa kan slita mer på munstycke och nål i förgasaren så man kan med fördel slänga i ett par dl diesel på en full tank som extra smörjmedel.
Diesel?? Nu rör jag mig på väldigt okända marker. Trodde jag hört en del om bilar och kunde en del mekartrick, men diesel??
Förklaringen är så enkel att huvudingrediensen i s.k. Injektionscleaner är just diesel.
Men man ska givetvis inte hälla i för mycket för då kan man sota igen motorn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#96 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Det sägs dock att blyfri soppa kan slita mer på munstycke och nål i förgasaren så man kan med fördel slänga i ett par dl diesel på en full tank som extra smörjmedel.
Diesel?? Nu rör jag mig på väldigt okända marker. Trodde jag hört en del om bilar och kunde en del mekartrick, men diesel??
Förklaringen är så enkel att huvudingrediensen i s.k. Injektionscleaner är just diesel.
Men man ska givetvis inte hälla i för mycket för då kan man sota igen motorn.
Hej visserligen är diesel en petroleum produkt, men huvudingridiensen i tillsatser är nafta en annan petroleum produkt.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#97 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Hej visserligen är diesel en petroleum produkt, men huvudingridiensen i tillsatser är nafta en annan petroleum produkt.
Tommy.
Ok, vilka kvantiteter talar vi? Fruns 99:a har en tank på knappt 60 liter om jag mins rätt. Är en liter diesel eller injektorregörare rimligt då?

K-sprit då? Det bör väl en förgasarmotor ha på vintern, korrekt? Har inte haft en bil med förgasare på jag vet inte hur många år och en del kunskaper behöver fräschas upp... :oops:

Edwin kanske ska ha lite k-sprit också. Hmm...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#98 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:K-sprit då? Det bör väl en förgasarmotor ha på vintern, korrekt? Har inte haft en bil med förgasare på jag vet inte hur många år och en del kunskaper behöver fräschas upp... :oops:

Edwin kanske ska ha lite k-sprit också. Hmm...
Nej, det behövs inte. Bensinen tillsätts en viss mängd k-sprit vintertid, om du har så mycket vatten i tanken att du måste hälla i ännu mer sprit så har du andra problem...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#99 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nej, det behövs inte. Bensinen tillsätts en viss mängd k-sprit vintertid, om du har så mycket vatten i tanken att du måste hälla i ännu mer sprit så har du andra problem...
Aha, på så vis. Visste inte att man tillsatte det från början.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#100 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Hej visserligen är diesel en petroleum produkt, men huvudingridiensen i tillsatser är nafta en annan petroleum produkt.
Tommy.
Ok, vilka kvantiteter talar vi? Fruns 99:a har en tank på knappt 60 liter om jag mins rätt. Är en liter diesel eller injektorregörare rimligt då?
Ungefär lika mycket som rekommenderas på flaskorna innehållande injektorrengörare. Det blir väl kanske upp till ½ liter (?) på en fulltank, bil. På hoj blir det betydligt mindre eftersom dom har mycket mindre tank.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#101 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Ok, vilka kvantiteter talar vi? Fruns 99:a har en tank på knappt 60 liter om jag mins rätt. Är en liter diesel eller injektorregörare rimligt då?
Ungefär lika mycket som rekommenderas på flaskorna innehållande injektorrengörare. Det blir väl kanske upp till ½ liter (?) på en fulltank, bil. På hoj blir det betydligt mindre eftersom dom har mycket mindre tank.
Ok, tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#102 Inlägg av elias »

Och nu är jag tillbaka på att kolla Saab igen.. Var inne o kollade BMW 3-serien ett tag... Men jag vet inte.

Finns en del 9-3 av gamla modellen som inte gått så långt. Den är inte så tokig att köra heller. 2.0T går att köra ganska snålt med.

Samtidigt är det skönt att se hur bilpriserna går ner dag för dag. Jag som inte är i kris för att köpa ny bil just NU kan lugnt vänta några veckor till..
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#103 Inlägg av Tommy Gsson »

elias skrev:Och nu är jag tillbaka på att kolla Saab igen.. Var inne o kollade BMW 3-serien ett tag... Men jag vet inte.

Finns en del 9-3 av gamla modellen som inte gått så långt. Den är inte så tokig att köra heller. 2.0T går att köra ganska snålt med.

Samtidigt är det skönt att se hur bilpriserna går ner dag för dag. Jag som inte är i kris för att köpa ny bil just NU kan lugnt vänta några veckor till..
Vet inte om det har med åldern att göra, men jag skulle ta och titta på Vectran som har samma bottenplatta och rostbenägenhet. Skillnaden är att Vectran känns lite modernare och finns i kombi om man vill ha det, plus att Opel brukar lyckas få ner soppa förbrukningen mer än Saab.
Fast jag är ju å andra sidan partisk (Omega MV6).
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#104 Inlägg av TG »

Jag hade en vectra innan min förra 9-5, den var en halvtrött med en 1.8 liters motor 16 v den drog 0,9-0,95. SAABs 2,3 med högtryckare drog långkörning 0.65-0.7 med manuell låda, den jag har nu 2,3 med högtryckare drar långkörning 0.85.... O de båda är definitivt inte trötta. En större motor jobbar mindre o drar därför mindre soppa (självklart till en viss gräns... :wink: )

Elias, min är till salu igen... kommer ut på annons med bild igen efter/till helgen.... :D :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#105 Inlägg av elias »

På mig är försäkringen några laxar högre på högtryckarn bara. Det är en fråga om det lönar sig. Jag ska provköra lite bilar på onsdag. Gå ner o grilla lite handlare och fråga vilket pris de egentligen tar.
Bild

Skriv svar