Om man har en tysk bil med ringar i fronten e de DYRT!kennet skrev:Tills man ska byta kamremen = dyrtelias skrev:Om man ska ha bil så är det en iaf.
Köpa Saab!
Moderator: adrian_vg
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Om man har en tysk bil med en blåvit propeller i fronten så behöver man inte byta kamrem för dom har kedja, dessutom driver dom på RÄTT hjul och har det minsta antalet cylindrar som en bil ska ha men drar ändå inte mer soppa.Fredrik P skrev:Om man har en tysk bil med ringar i fronten e de DYRT!kennet skrev:Tills man ska byta kamremen = dyrtelias skrev:Om man ska ha bil så är det en iaf.
Det är vad det blir när jag har sålt den nuvarande tyska bilen
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Intressant kommentar! From vilken modell finns den fina raka sexan i 3 och 5-serien? På 80-90-talet brukade man kunna få en sexa från 2litersmodellerna och uppåt. Stämmer det än?Tyrannosaurus skrev:Om man har en tysk bil med en blåvit propeller i fronten så behöver man inte byta kamrem för dom har kedja, dessutom driver dom på RÄTT hjul och har det minsta antalet cylindrar som en bil ska ha men drar ändå inte mer soppa.
Det är vad det blir när jag har sålt den nuvarande tyska bilen
Men bakhjulsdrift vet jag inte om man vågar ha i Sverige. Efter många år med framhjulsdrift på mina bilar, tycker jag att det är det enda man bör ha i vardagslag, speciellt om vintrarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Sexan kom i 3-serien 1979, och i 5-serien 1974 om jag inte minns fel. Finns från två liter och uppåt, men i massor av olika utföranden (vi har en 523i, men jag har inte orkat sätta mig in i alla varianter...).adrian_vg skrev:Intressant kommentar! From vilken modell finns den fina raka sexan i 3 och 5-serien? På 80-90-talet brukade man kunna få en sexa från 2litersmodellerna och uppåt. Stämmer det än?
Men bakhjulsdrift vet jag inte om man vågar ha i Sverige. Efter många år med framhjulsdrift på mina bilar, tycker jag att det är det enda man bör ha i vardagslag, speciellt om vintrarna.
Bakhjulsdrift är inget att vara rädd för. Teknikens Värld gjorde faktiskt ett test för några år sedan, och kom fram till att en BMW 5-serie var bättre i vinterväglag än en fyrhjulsdriven Passat. Främsta anledningen var BMWs antisladdsystem, som hjälpte till ordentligt. Personligen tycker jag att framhjulsdrift tar bort all körglädje, och inte är det säkrare heller. För de som inte kan köra bil, möjligen...
Framhjulsdrift har EN fördel: mer plats i kupén. Att man har bättre grepp vid backning uppför på vintern är väl lite mer av akademiskt intresse...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Inte är jag rädd för bakhjulsdrift, uppskattar dess fördelar bara!tersan skrev:Bakhjulsdrift är inget att vara rädd för. Teknikens Värld gjorde faktiskt ett test för några år sedan, och kom fram till att en BMW 5-serie var bättre i vinterväglag än en fyrhjulsdriven Passat. Främsta anledningen var BMWs antisladdsystem, som hjälpte till ordentligt. Personligen tycker jag att framhjulsdrift tar bort all körglädje, och inte är det säkrare heller. För de som inte kan köra bil, möjligen...
Framhjulsdrift har EN fördel: mer plats i kupén. Att man har bättre grepp vid backning uppför på vintern är väl lite mer av akademiskt intresse...
På senare år har bilåkning mest kommit att handla om att ta sig från A till B och helst tillbaka till A igen. Körglädje kommer i bästa fall i andra hand. Primärt vill jag att bilen ska vara säker och inte krångla och även vara billig att äga. Med en T4:a är dock sista punkten något av en dröm... Å andra sidan kör jag knappt bil längre. Bilåkning är generellt av akademiskt intresse numera för mig.
Har lekt med tanken på att göra mig av med T4:an, men väntar lite. Gillar inte tanken att vara utlämnad till fruns skruttiga Saab 99. Hon har förresten raggat till den med tärningar i backspegeln. Lila tärningar inte desto mindre!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Håller med Tersan i vartenda ordtersan skrev:6:an finns som 3- och 5-serien som -20, -23, -25, -28-, -30, -35 + M3 och M5. Numera ha iofs M5 V10 och i förra generationen hade den V8, men innan dess var det en rak 6:a. Vet inte om jag har missat nånadrian_vg skrev:Intressant kommentar! From vilken modell finns den fina raka sexan i 3 och 5-serien? På 80-90-talet brukade man kunna få en sexa från 2litersmodellerna och uppåt. Stämmer det än?
Riktigt kul var det när BaaderMeinhofWagens lilla 1-serie också kom med bakhjulsdrift och kan fås med enda upp till stora 3-literssexan, den heter då 130.
Bakhjulsdrift är inget att vara rädd för. Teknikens Värld gjorde faktiskt ett test för några år sedan, och kom fram till att en BMW 5-serie var bättre i vinterväglag än en fyrhjulsdriven Passat. Främsta anledningen var BMWs antisladdsystem, som hjälpte till ordentligt. Personligen tycker jag att framhjulsdrift tar bort all körglädje, och inte är det säkrare heller. För de som inte kan köra bil, möjligen...
Framhjulsdrift har EN fördel: mer plats i kupén. Att man har bättre grepp vid backning uppför på vintern är väl lite mer av akademiskt intresse...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så den finns from 2-litersmotorn och uppåt som tidigare. Tack för infon!Tyrannosaurus skrev:6:an finns som 3- och 5-serien som -20, -23, -25, -28-, -30, -35 + M3 och M5.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Grattis!! Tog bara ett tiotal diskussionssidor!elias skrev:Det blev en Saab. En 9-3 Aero -05:a.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan. Men automat, det är fint. Backsensorer är bra det med, för mig som är ny i stora stan och inte än bemästrar fickparkeringskonsten till follo. Men det är lätt att hitta mil bil, det är den som står lite snett....
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
elias skrev:Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan. Men automat, det är fint. Backsensorer är bra det med, för mig som är ny i stora stan och inte än bemästrar fickparkeringskonsten till follo. Men det är lätt att hitta mil bil, det är den som står lite snett....
Med en automat rullar man rätt mycket, iaf gör jag det. Lärde mig en del om ecodriving av min nu bortgånge far, som körde stadsbuss.
Snabbt upp till lämplig fart (men inte rivstartssnabbt om du förstår vad jag menar) och släpp upp gasen tills den nästan inte orkar hålla farten. Jämn fart är annars den heliga graalen, om du har en farthållare så använd den, även på 50-vägar, för då har den mekaniska låsningen av lådan lättare att gripa in och hålla förbrukningen nere. Fippla inte på gasen, dvs finjustera inte ständigt farten med gasen som man ofta gör på en manuellt växlad bil, det straffar sig rätt snabbt. Om du inte har kört automat förut måste du lära dig fördröjningen som finns inbyggd i drivlinan.
Och du, lita inte blint på backsensorerna (jag har såna på min T4:a också). Skraporna på bakstötfångaren talar sitt tydliga språk... Sensorerna är en hjälp, men du måste fortfarande ha uppsikt bakåt och använda huvvet'. Hittills har backsensorerna "hjälpt" mig att backa på en låg klippa, en soptunna i mörker, ett staket med igenisad bakruta och grannens katt (den sprang jamande mot kullarna efteråt, typ...).
HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
1,7l/mil på en Saab?elias skrev:Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan.
Är du säker på att det är en Saab du har köpt och inte en Cheva med bigblock?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal