Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#151 Inlägg av Fredrik P »

kennet skrev:
elias skrev:Om man ska ha bil så är det en iaf. :)
Tills man ska byta kamremen :cry: = dyrt
Om man har en tysk bil med ringar i fronten e de DYRT!
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#152 Inlägg av Tyrannosaurus »

Fredrik P skrev:
kennet skrev:
elias skrev:Om man ska ha bil så är det en iaf. :)
Tills man ska byta kamremen :cry: = dyrt
Om man har en tysk bil med ringar i fronten e de DYRT!
Om man har en tysk bil med en blåvit propeller i fronten så behöver man inte byta kamrem för dom har kedja, dessutom driver dom på RÄTT hjul och har det minsta antalet cylindrar som en bil ska ha men drar ändå inte mer soppa.

Det är vad det blir när jag har sålt den nuvarande tyska bilen :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#153 Inlägg av elias »

Jag är en jävla tjötröv.

Men jag är förtjust i Saab 9-3 1.9 TID Vector. En sån vill jag ha!
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#154 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om man har en tysk bil med en blåvit propeller i fronten så behöver man inte byta kamrem för dom har kedja, dessutom driver dom på RÄTT hjul och har det minsta antalet cylindrar som en bil ska ha men drar ändå inte mer soppa.

Det är vad det blir när jag har sålt den nuvarande tyska bilen :wink:
Intressant kommentar! From vilken modell finns den fina raka sexan i 3 och 5-serien? På 80-90-talet brukade man kunna få en sexa från 2litersmodellerna och uppåt. Stämmer det än?

Men bakhjulsdrift vet jag inte om man vågar ha i Sverige. Efter många år med framhjulsdrift på mina bilar, tycker jag att det är det enda man bör ha i vardagslag, speciellt om vintrarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#155 Inlägg av tersan »

elias skrev:Jag är en jävla tjötröv.

Men jag är förtjust i Saab 9-3 1.9 TID Vector. En sån vill jag ha!
Håller helt med dig på punkt 1.

Men sen... inte för att jag överhuvudtaget förstår varför du är förtjust i en sån bil, men om du nu vill ha en så är det väl bara att handla?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#156 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Intressant kommentar! From vilken modell finns den fina raka sexan i 3 och 5-serien? På 80-90-talet brukade man kunna få en sexa från 2litersmodellerna och uppåt. Stämmer det än?

Men bakhjulsdrift vet jag inte om man vågar ha i Sverige. Efter många år med framhjulsdrift på mina bilar, tycker jag att det är det enda man bör ha i vardagslag, speciellt om vintrarna.
Sexan kom i 3-serien 1979, och i 5-serien 1974 om jag inte minns fel. Finns från två liter och uppåt, men i massor av olika utföranden (vi har en 523i, men jag har inte orkat sätta mig in i alla varianter...).

Bakhjulsdrift är inget att vara rädd för. Teknikens Värld gjorde faktiskt ett test för några år sedan, och kom fram till att en BMW 5-serie var bättre i vinterväglag än en fyrhjulsdriven Passat. Främsta anledningen var BMWs antisladdsystem, som hjälpte till ordentligt. Personligen tycker jag att framhjulsdrift tar bort all körglädje, och inte är det säkrare heller. För de som inte kan köra bil, möjligen... :P

Framhjulsdrift har EN fördel: mer plats i kupén. Att man har bättre grepp vid backning uppför på vintern är väl lite mer av akademiskt intresse... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#157 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Bakhjulsdrift är inget att vara rädd för. Teknikens Värld gjorde faktiskt ett test för några år sedan, och kom fram till att en BMW 5-serie var bättre i vinterväglag än en fyrhjulsdriven Passat. Främsta anledningen var BMWs antisladdsystem, som hjälpte till ordentligt. Personligen tycker jag att framhjulsdrift tar bort all körglädje, och inte är det säkrare heller. För de som inte kan köra bil, möjligen... :P

Framhjulsdrift har EN fördel: mer plats i kupén. Att man har bättre grepp vid backning uppför på vintern är väl lite mer av akademiskt intresse... :wink:
Inte är jag rädd för bakhjulsdrift, uppskattar dess fördelar bara! :-)

På senare år har bilåkning mest kommit att handla om att ta sig från A till B och helst tillbaka till A igen. Körglädje kommer i bästa fall i andra hand. Primärt vill jag att bilen ska vara säker och inte krångla och även vara billig att äga. Med en T4:a är dock sista punkten något av en dröm... Å andra sidan kör jag knappt bil längre. Bilåkning är generellt av akademiskt intresse numera för mig. :lol:

Har lekt med tanken på att göra mig av med T4:an, men väntar lite. Gillar inte tanken att vara utlämnad till fruns skruttiga Saab 99. Hon har förresten raggat till den med tärningar i backspegeln. Lila tärningar inte desto mindre!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#158 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Intressant kommentar! From vilken modell finns den fina raka sexan i 3 och 5-serien? På 80-90-talet brukade man kunna få en sexa från 2litersmodellerna och uppåt. Stämmer det än?
6:an finns som 3- och 5-serien som -20, -23, -25, -28-, -30, -35 + M3 och M5. Numera ha iofs M5 V10 och i förra generationen hade den V8, men innan dess var det en rak 6:a. Vet inte om jag har missat nån 8)

Riktigt kul var det när BaaderMeinhofWagens lilla 1-serie också kom med bakhjulsdrift och kan fås med enda upp till stora 3-literssexan, den heter då 130.
Bakhjulsdrift är inget att vara rädd för. Teknikens Värld gjorde faktiskt ett test för några år sedan, och kom fram till att en BMW 5-serie var bättre i vinterväglag än en fyrhjulsdriven Passat. Främsta anledningen var BMWs antisladdsystem, som hjälpte till ordentligt. Personligen tycker jag att framhjulsdrift tar bort all körglädje, och inte är det säkrare heller. För de som inte kan köra bil, möjligen... :P

Framhjulsdrift har EN fördel: mer plats i kupén. Att man har bättre grepp vid backning uppför på vintern är väl lite mer av akademiskt intresse... :wink:
Håller med Tersan i vartenda ord :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#159 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:6:an finns som 3- och 5-serien som -20, -23, -25, -28-, -30, -35 + M3 och M5.
Så den finns from 2-litersmotorn och uppåt som tidigare. Tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#160 Inlägg av elias »

Det blev en Saab. En 9-3 Aero -05:a.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#161 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Det blev en Saab. En 9-3 Aero -05:a.
Grattis!! Tog bara ett tiotal diskussionssidor! :lol: ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#162 Inlägg av elias »

Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan. Men automat, det är fint. Backsensorer är bra det med, för mig som är ny i stora stan och inte än bemästrar fickparkeringskonsten till follo. Men det är lätt att hitta mil bil, det är den som står lite snett.... :)
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#163 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan. Men automat, det är fint. Backsensorer är bra det med, för mig som är ny i stora stan och inte än bemästrar fickparkeringskonsten till follo. Men det är lätt att hitta mil bil, det är den som står lite snett.... :)
:lol:

Med en automat rullar man rätt mycket, iaf gör jag det. Lärde mig en del om ecodriving av min nu bortgånge far, som körde stadsbuss.

Snabbt upp till lämplig fart (men inte rivstartssnabbt om du förstår vad jag menar) och släpp upp gasen tills den nästan inte orkar hålla farten. Jämn fart är annars den heliga graalen, om du har en farthållare så använd den, även på 50-vägar, för då har den mekaniska låsningen av lådan lättare att gripa in och hålla förbrukningen nere. Fippla inte på gasen, dvs finjustera inte ständigt farten med gasen som man ofta gör på en manuellt växlad bil, det straffar sig rätt snabbt. Om du inte har kört automat förut måste du lära dig fördröjningen som finns inbyggd i drivlinan.

Och du, lita inte blint på backsensorerna (jag har såna på min T4:a också). Skraporna på bakstötfångaren talar sitt tydliga språk... Sensorerna är en hjälp, men du måste fortfarande ha uppsikt bakåt och använda huvvet'. Hittills har backsensorerna "hjälpt" mig att backa på en låg klippa, en soptunna i mörker, ett staket med igenisad bakruta och grannens katt (den sprang jamande mot kullarna efteråt, typ...).

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#164 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan.
:?: 1,7l/mil på en Saab? :?: :!: :shock:

Är du säker på att det är en Saab du har köpt och inte en Cheva med bigblock?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#165 Inlägg av elias »

Tyrannosaurus skrev:
elias skrev:Och nu ska jag bara lära mig att köra snålt...... 1.7l / mil i stan lär göra hål i plånkan.
:?: 1,7l/mil på en Saab? :?: :!: :shock:

Är du säker på att det är en Saab du har köpt och inte en Cheva med bigblock?
Enligt VV så var det så i stadstrafik iaf.. :)
Bild

Skriv svar