Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#166 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Är du säker på att det är en Saab du har köpt och inte en Cheva med bigblock?
Stadstrafik är ganska förödande för bränsleförbrukningen, speciellt på en automat som ofta inte hinner köra tillräckligt långt för att den mekaniska låsningen ska hinna ske, dvs man slirar mycket i momentomvandlaren i stadstrafik.

VW, Skoda mfl och deras DSG-lådor är nåt på spåren i mitt tycke.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#167 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev:
Är du säker på att det är en Saab du har köpt och inte en Cheva med bigblock?
Helt normalt för en Saab. Prova sen Biopower på etanol och du förstår direkt varför dom snart lägger ner verksamheten.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#168 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
Tyrannosaurus skrev:Är du säker på att det är en Saab du har köpt och inte en Cheva med bigblock?
Helt normalt för en Saab. Prova sen Biopower på etanol och du förstår direkt varför dom snart lägger ner verksamheten.
"Shit" :o
Ja nu när dessutom E85 kostar nästan lika mycket som soppan så är ju inte valet så svårt längre.

Återstår att se vad som händer längre fram. Etanol har absolut ingen framtid som jag ser det. Vill man köra rent och billigt ska man köra på el eller vätgas.

Jag har samlat en bunt länkar i ämnet Här för den som är intresserad.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#169 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Återstår att se vad som händer längre fram. Etanol har absolut ingen framtid som jag ser det. Vill man köra rent och billigt ska man köra på el eller vätgas.
Hybrider och rent eldrivna fordon tror jag personligen på. Vätgas är fortfarande inte ekonomiskt bärande, och kommer aldrig att bli. En återvändsgränd kort sagt. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#170 Inlägg av elias »

Jag ligger på 0.95l/milen blandad. På motorväg har jag var nere runt 0.7l.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#171 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Jag ligger på 0.95l/milen blandad. På motorväg har jag var nere runt 0.7l.
Visst är det 2,3liters v-sexan i den modellen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#172 Inlägg av Karlsson »

elias skrev:Jag ligger på 0.95l/milen blandad. På motorväg har jag var nere runt 0.7l.
Den verkar hinka i sig en hel del :shock:

Du skulle ha köpt Passaten :wink:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#173 Inlägg av elias »

adrian_vg skrev:
elias skrev:Jag ligger på 0.95l/milen blandad. På motorväg har jag var nere runt 0.7l.
Visst är det 2,3liters v-sexan i den modellen?
Naj, 4 cyl 2.0l i den,
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#174 Inlägg av Qwerty »

elias skrev:Jag ligger på 0.95l/milen blandad. På motorväg har jag var nere runt 0.7l.
Enligt mej är det faktist helt otroligt att något sådant tillverkats på 2000talet.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#175 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
elias skrev:Jag ligger på 0.95l/milen blandad. På motorväg har jag var nere runt 0.7l.
Enligt mej är det faktist helt otroligt att något sådant tillverkats på 2000talet.
Det där tycker jag inte var så farligt på en såpass stor och tung bil. Det var när Elias snackade om 1,7l/mil som jag började undra.

En stor jänktetruck kan jag tänka mig kan dra så, men en vanligt Persson-bil med en liten fyra under huven och såna siffror skulle jag inte ens ta i även om det står Aero på luckan :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#176 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Naj, 4 cyl 2.0l i den,
Isf verkar den dra lite mycket. Men det kanske är glädjen över en ny bil? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#177 Inlägg av apex »

Det beror väl på hur mkt man gasar? Även en VFR kan dra 0,95 om man gasar lite vid rödljusen!! :D

0,7 låter ju bra på långfärd, bilen väger ju nästan 1,8 ton!!!!!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#178 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Det beror väl på hur mkt man gasar? Även en VFR kan dra 0,95 om man gasar lite vid rödljusen!! :D

0,7 låter ju bra på långfärd, bilen väger ju nästan 1,8 ton!!!!!
Som sagt, ny bil med turbo. Klart man gasar en del i början! Eller så kan inte Elias köra automat. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#179 Inlägg av elias »

Många saker på en gång säger jag.

Jag är ganska ny med automat. Det ÄR en tung bil, och jag måste lära mig att släppa på gasen för att utnyttja det. Just att vänja sig av att jag inte har en motorbroms är svårt.

Sen är det klart att det är roligt att gasa just nu. Den sticker iväg som ett skott med plattan i botten.. och det visar sig ganska snart på färddatorn.

Nu ska jag börja leta efter tillbehör till bilen istället.. Saker som jag "bara inte klarar mig utan". Jag har inte inte ens riktigt koll på vad som sitter i bilen.... tror ex inte att det sitter telefon i den.. hur sätter jag i det? Telefon måste jag bara ha! :)
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#180 Inlägg av adrian_vg »

Ständigt dessa telefoner... :lol:

Jag har en GPS- och telefonhållare i min bil numera. GPS-hållaren följde med GPS:en så det var inget problem, men telefonhållaren var lögn i helvete att hitta i Sverige.

Hade försökt få tag på en telefonhållare i min lokala Volvobutik, där säljaren insisterade på att hållaren som var märkt med Jaguar skulle passa även i min 2003-års V40. Ni kan ju gissa hur det gick... Sen försökte jag direkt hos företaget som gjorde hållarna till Volvo (ett svenskt företag, minns inte vad de heter, men de är stora) men de kunde inte heller skaka fram nåt. Bara hållare till Volvo S/V40 Fas 1 fanns att tillgå. Biltema hade inget som funkade förutom modellen som man sätter fast i ventilationsgallret och som suger stenhårt. De lokala telefonaffärerna hade inget heller... Magnetpuckarna funkade inte tillräckligt bra, så nu sitter den på kylskåpet hemma ist. :roll:

Av en slump hittade jag, typ två år senare, en universalhållare med svanhals och sugpropp på en bensinmack i norra Italien av alla ställen under förra årets semester.

Nu har jag gps:en i mitten av vindrutan och långt ner så att även passageraren i baksäter ser, och telefonen till vänster mellan ratten och A-stolpen där den är ur vägen och man samtidigt kan ha bra koll på den.

Lycka till att hitta nåt passande! Det kan ev komma att ta tid att fixa. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar