Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#1 Inlägg av adrian_vg »

Grabbar,

Kör nån av er en ochippad original-xbox med Live inkopplat?

Jag vill få tag på några fria tillägg till några spel jag har, men kan fanimig inte få till Liveinloggningen från min xbox. Nätverket funkar ok från xboxen, och jag har en gamertag kopplat till mitt Windows Live ID, som jag skapade via xbox.com.

Problemet är att jag om jag försöker skapa en nytt konto från xboxen så frågar den hela tiden efter ett "subscriber code" som jag inte har, och ska väl inte heller behövas med ett silvermedlemskap. Väljer jag ett "account recovery" på xboxen tycker den inte att mitt bankkortsnummer stämmer, eller att min gamertag inte är ok.

Mina googlingar har inte gett nåt användbart... :evil:

Måste jag köpa ett guldmedlemsskap (och få ett "subscriber code") för att få ladda ner de fria tilläggen som finns tillgängliga med det fria silvermedlemsskapet?? Låter helt vridet...

Hjälp!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#2 Inlägg av adrian_vg »

Gav upp och ringde supporten på ett 020-nummer. De gjorde nåt med mitt konto, vette 17 vad, och jag kom in. Xbox Live verkar inte helt stabilt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Xbox Live verkar inte helt stabilt...
Vad förväntar du dig? Det är ju Microsoft som tillverkar den. Har dom någonsin gjort något som är helt stabilt? :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

Till 360 funkar det kanoners. :)
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Xbox Live verkar inte helt stabilt...
Vad förväntar du dig? Det är ju Microsoft som tillverkar den. Har dom någonsin gjort något som är helt stabilt? :wink:
Det verkar helt stabilt nu. Tror det var nåt med kontot som inte var som det skulle. Funkar iaf nu. Ska bara hitta de där fria grejorna jag ville ha. Tappade bort länken medan jag strulade runt med Livekontot... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#6 Inlägg av adrian_vg »

Inlämnad för chippning på en lokal chipshop. Blev ett Duo-2X för 500kr inkl allt. Blir ev klart redan idag eller möjligen imorgon.

Min rationalisering är att jag med största sannolikhet kommer att fortsätta spel som förut, och isf kommer jag att behöver skaffa ett nytt spelgrafikkort istf mitt nuvarande åldriga Geforce 7800GTX. Ett nytt spelkort går på runt 3-4000kr.

En chippning kostar 500kr plus en ev ny större hårddisk, men disken kan vänta lite. Nackdelen är förstås att inga nya spel kommer till xbox, bara till 360:an, men Blocket är översållat med äldre spel som jag inte spelat än, dessutom till bra priser.

Valet är enkelt i mitt tycke. 8) :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#7 Inlägg av adrian_vg »

Lämnade in xboxen för verifiering. Se http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p ... xbox#21869 för mer info. Killen i kassan var helt ovetande om att boxen inte var chippad, de verifierar alla chippningar före leverans och så vidare.

Att etiketterna över skruvarna var olyfta på, berodde enligt killen i kassan på att de lyfte på dem utan att skada dem. Undrar hur de gör för att inte skada etikettplomberingen och hur de lyckas löda fast ett chip utan att bryta det tunna dammlagret på moderkortet inuti är för mig en gåta... :roll:

Denna gång lovade de att installera EvoX också. Skulle vara klart till imorgon lördag iaf... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gamla Xbox och inloggning till Xbox Live

#8 Inlägg av adrian_vg »

Skulle hämta den chippade boxen idag och den var inte klar. Killen försa sig i affären när han sa att en ledningsbana var av och att chippningen inte funkade, vilket ju går stick i stäv med påståendet att den var chippad från början och att den fungerade då... Tror faktiskt inte han insåg vad han faktiskt sa till mig idag. :roll:

Suck... Nya leveransdatumet är nu måndag efter kl 13. Får se. Igen... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#9 Inlägg av PG »

Jag håller tummarna.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

PG skrev:Jag håller tummarna.
Det värsta som kan hända är väl att killen misslyckas totalt och brickar min xbox, men det ersätter de väl antar jag... :shock: :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#11 Inlägg av PG »

adrian_vg skrev: Det värsta som kan hända är väl att killen misslyckas totalt och brickar min xbox, men det ersätter de väl antar jag... :shock: :?
Det får vi hoppas, om dom är ett seriöst företag. Men det verkar ju vara vanligt att skylla på kunden nu för tiden.

Alla kan göra fel, det som skiljer dom bra företagen från dom dåliga är hur dom hanterar felen.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

PG skrev:
adrian_vg skrev: Det värsta som kan hända är väl att killen misslyckas totalt och brickar min xbox, men det ersätter de väl antar jag... :shock: :?
Det får vi hoppas, om dom är ett seriöst företag. Men det verkar ju vara vanligt att skylla på kunden nu för tiden.

Alla kan göra fel, det som skiljer dom bra företagen från dom dåliga är hur dom hanterar felen.
Jag börjar ha mina tvivel, men de får en chans till, till måndag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Hämtade den chippade xboxen idag. Öppnade den igen och denna gång satt det ett chipp i. :roll:

Tråkigt nog verkar den inte vilja ta brända skivor och blinkar rödgrönt när jag startar den med startknappen, dvs man startar xboxen med chippet. Om jag startar den med dvd-öppningsknappen, dvs man startar med originalbiosen är allt ok och den tar originalskivor (inga brända dock).

Känns oroväckande. Hoppas inte killen på chippshopen sabbat min xbox... Ringer dem imorgon, och hoppas återigen på det bästa.

Uppdatering: Tror jag hittade problemet. Googlade lite och fann http://forums.xbox-scene.com/lofiversio ... 42628.html. Det mesta verkar peka på kortslutning mellan två lödställen vid pålödning av chippet. Kort sagt, killen på chippshopen är en sopa. Lämnar in xboxen igen och kräver fix. Fan att man inte kan lita på nån längre...

När garantin gått ut på min xbox360, lämnar jag in den för flashning på game-r.se ist. Bor ni i Uppsala och vill chippa er xbox, undvik elektronikbiten.se. :evil:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#14 Inlägg av PG »

Det verkar ju helt sanslöst att dom inte testar så den fungerar efter att dom har chippat den. Tar ju inte mer än några minuter och dom slipper massa strul och dålig reklam.

Blir det tredje gången du lämnar in den nu?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

PG skrev:Det verkar ju helt sanslöst att dom inte testar så den fungerar efter att dom har chippat den. Tar ju inte mer än några minuter och dom slipper massa strul och dålig reklam.
Jag vet, jag trodde inte mina egna ögon... Sanslöst är årets underdrift och det är bara 8:e januari än! :roll: :shock:
PG skrev:Blir det tredje gången du lämnar in den nu?
Japp, stämmer.

* Första gången hade de inte satt i nåt chip alls, jag öppnade och kollade. Det är inte utan att man undrar hur de tänkte då. :shock:

* Andra gången fick de i ett chip och lödde kablar till startknappen från chippet men då gick det inte att starta den med chippet och blinkade som sagt grönt och gult. På nätet säger man att det beror på ett "allmänt systemfel", men den konsensus som verkar gälla på de flesta forum är att det oftast handlar om att man blobbat på med för mycket lödtenn och råkat kortsluta två ledningsbanor.

Det som i sammanhanget är bra, är att xboxen fortfarande startar med dvd-öppningsknappen och den tar fortfarande originalskivor, men det var ju inte riktigt meningen.

Elektronikbiten har iaf öppet till 19 idag och jag kommer att lämna in den igen efter jobbet. Börjar bli en vana nu att ta stora ryggsäcken och Edwin till dem...

När jag sen hämtar ut den igen, kommer jag att kräva att de visar mig på plats att den funkar. Vill inte hålla på och hatta fram och tillbaka mer. Klarar de inte av att fixa det ändå, tja, vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det riktigt än. Kanske att jag kräver pengarna tillbaka eller att de byter in min xbox mot en fungerande och redan chippad apparat.

Enda anledningen till att jag alls har kvar och använder min ur-xbox är att Rallisport Challenge 2 inte funkar på min xbox360. :? Det spelet är i mitt tyckte förbaskat bra, och har dessutom svenska banor.

Suck...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar