Bensindiskus

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Bensindiskus

#1 Inlägg av elias »

Okej.

Vi hade ett infekterad snack i julas. 95 oktan kontra 98 oktan i olika bilar. Jag hävdar bestämt att 98 är att föredra i en bil som min Saab 9-3 Aero. Eller egentligen alla turbo-bilar. Vet att det har gått ett snack om detta på många forum innan, då har det ofta gällt Shells V-power. Hurvida den är värd sitt högre pris eller inte. VI har tom haft det snacket här. Men nu funderade jag på hur det gäller bilar.

Min fråga var egentligen - Jag har ett minne av att jag läst.. att 98 oktanig bensin skulle göra en skillnad på upp till 10 hk i just min bil. Vad säger ni andra kwasi-experter?

Tidigare tråd i liknande ämne, rörande MC då.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... ght=vpower
Bild

T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#2 Inlägg av T-PWR »

Vintertid har det absolut ingen betydelse om bilen är orginal i övrigt, en varmare sommardag så kan det vara en stor skillnad på dessa motorer
så på sommarhalvåret är 98 att rekommendera, man brukar också märka en något mindre bränsleförbrukning vid körning på 98.

Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kan inte säga något generellt men jag vet tre saker:

1. Min chippade Calibra 16v vill ha 98 för den blir bråkig annars även om den går på 95 också.
2. BMW:s hojar går betydligt bättre på 98, på 95 minskar knacksensorn effekten påtagligt samtidigt som soppaförbrukningen ökar.
3. På min hoj gör det ingen större skillnad vad jag kör på, den går utmärkt på 95 så det är vad den brukar få.

Så det där är väldigt olika från fordon till fordon och har att göra med trimningsgrad, kompförhållande, förbränningsrummens utformning osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bensindiskus

#4 Inlägg av adrian_vg »

Min T4 (med en tvålitersmotor, riktig turbo [ingen mesig lågtryckstyp] och 200kusar i motorn) kräver enl manual 98 oktan för max prestanda, dock antyds det att den går helt ok på 95 oktan också, även om det inte står så bokstavligen). I vilket fall, jag ignorerar högaktningsfullt kravet på 98 oktan, tankar BF95 och låter knacksensorn reda ut tändpunkterna. I vardagslag märks det iaf inte.

Ang Shells V-Power åkte jag till Jugoslavien med nya bilen (T4:an alltså) över bla Tyskland sommaren 2005. Vi var tre i bilen och allas bagage, tungt lastade alltså. En bit nedanför Berlin (eller däromkring) tankade jag för första gången sen Sverige och vår sedvanliga BF95, och det slumpade sig att vi hamnade på en Shellmack. De hade V-Power där på 100 eller om det var 103 oktan. Jag tankade fullt iaf och åkte iväg. Eftersom vi var i Tyskland, på Autobahn och i en "ny" bil med stark motor och jag fortfarande inte kommit över nyhetens behag sas, trampade jag pelle i botten och blev närmast skräckslagen över öset bilen helt plötsligt visade efter tankningen. Vi talar alltså farter mellan 150 och 200km/h och accelerationsövningar från 150-200 och så i en automatväxlad bil. Motorn visade alltså kort och gott en helt annan karaktär än den någonsin gjort på BF95.

Så ja, högre oktan i bilen spelar roll om man vill ha maxprestanda. Definitivt så, och ingen tvekan om det!

I vardagslag är det emellertid i mitt tycke högst tveksamt om den (mycket) högre kostnaden för V-power eller liknade bensin verkligen betalar sig, speciellt om man kör långt per år.

Tio hästkrafter på en bil med runt 200hk totalt är nog inte helt taget ur luften, men det är trots allt på toppvarven det händer, och du får iaf inte köra så inspirerat på svenska vägar.

För att summera: du kan lugnt fortsätta tanka BF95 och ägna dig åt eco-driving i vardagslag med din Aero. Du missar inget; din bil är stark nog ändå. Din plånbok mår bra av det, din bil tar ingen skada av det heller, och du värnar om miljön.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Lustigt är att Edwin varvar ur på högsta växeln en varm sommardag omm man tankar Shells häxblandning, inte annars. Åtminstone inte lika lätt.

Jag som inte ens tror på V-powerbluffen.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Lustigt är att Edwin varvar ur på högsta växeln en varm sommardag omm man tankar Shells häxblandning, inte annars. Åtminstone inte lika lätt.

Jag som inte ens tror på V-powerbluffen.

/H
Du har kört Edwin på 100 oktan? Galning där... Lustigt att inte kolven hoppat ur cylindern och tvärs gnom tanken när du varvat ut på högsta växeln. ;-)

Av vilken anledning tror du inte på V-powerbluffen då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#7 Inlägg av Henning »

Det blir cirkelbevisning. :)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Det blir cirkelbevisning. :)
Det där med Ferrari i Shell V-Power liter jag inte ett spår på.

Men jag kan kostatera två saker med V-Power.
- Den har en oktan mer.
- Vad jag förstår är det gjord (åtminstone delvis) på akrylat d.v.s. det som säljs i dunkar på mackarna avsett för gräsklippare med 4-taktsmotor (finns även för 2-taktare).

Dunkarna är 100% akrylat, V-Power är kanske 50%. Men det blir iaf bättre än den där krackade skitsoppan som säljs i de vanliga pumparna.

Akylaten är betydligt renare, lämnar mindre rester och sliter mindre på injektorer och munstycken. Så det finns ingen nackdel om man skulle hälla den i hojtanken utom priset :roll:

:idea: Henning, du som tycker att soppan är billig kan ju köra på akrylat. Din hojmotor kommer att tacka dig, min inte din plånbok :wink: :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

98 eller E85 kan väl ge nåra hästar på en turbomotor med knacksensor involverad i motorstyrningen.

Då tillåter styrningen lite högre laddtryck vilket ger mera vrid på alla varvtal, inte bara toppvarv. Arean i PV-diagrammet ökar som vi kvasiexperter säger. ;)
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:98 eller E85 kan väl ge nåra hästar på en turbomotor med knacksensor involverad i motorstyrningen.

Då tillåter styrningen lite högre laddtryck vilket ger mera vrid på alla varvtal, inte bara toppvarv. Arean i PV-diagrammet ökar som vi kvasiexperter säger. ;)
Det där påminner mig om en Volvo 940 taxi med lättrycksturbo som vi hade lite kul med.
Efter lite nippling som gjorde att vi lurade wastegaten vilket gav ca. 50+ hk över hela registret och fullt laddtryck redan vid 2500 rpm.
Jag vet inte om det sitter knacksensor i den bilen, men den klarade iaf inte att kompensera för luringen utan det spikade ljudligt om man gav på för mycket vid låga varv.

Hur som helst, bilen blev helt hysterisk, vid 2500 rpm ritade den vilt på torr asfalt, att köra ifrån en chippad 940 storTurbo var skitenkelt och t.o.m. en Ford Sierra Cosworth fick problem med oss och ägaren såg inte ett dugg road ut av att bli rastad av en standard Volvo 940 taxi :lol:

När moster Agda 90 satt i bilen med färdtjänst tog vi det naturligtvis betydligt lugnare :wink:

Efter en rejäl motorvägsgasning vid ett tillfälle stannade jag till på en mack men utan att stänga av motorn och öppna läppen och kunde konstatera att aggregatet nästan var vitglödande. Den fick stå och gå en bra stund innan jag vågade stänga av.

Kan tillägga att nipplingen hade gjorts med åkarns goda minne som tyckte det var lika roligt. Vad som hände med våra två bilar sen vet jag inte, men dom kanske lever fortfarande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:- Den har en oktan mer.
V-powerbensinen jag tankade i Tyskland låg på 100 eller 103 oktan (stod på pumpen och jag lutar åt det senare), minns inte exakt dock, och det gjorde skillnad i prestanda på ett sätt jag inte sett tidigare när jag gått från BF95 till 98.

Förstår inte riktigt vitsen med att ha 99 oktan som man har här i Sverige. Skillnaden blir minimal från 98 oktan, om ens märkbar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#12 Inlägg av Qwerty »

Alla bilar blir snålare, snabbare och levererar mer effekt i Tyskland.

Min diesel går på 0,63 i autobahn tempo dvs 160-170. och går på med lite tur med vindar mm på 0,85 i 140 här hemma.

Dom har inte all denna miljösmörja i sin soppa som vi har.
Fick en spec förut på hur bränsleförbrukningen såg ut för det flesta biltillverkare. Tyskland mot sverige. Skillnaderna är astronomiska i förbrukning oavsett om vi pratat suzuki Alto Vs Merca 600. Allt pga bränslekvaliten. Ska se om jag inte kan hitta jämförelsen sen när jag är tillbaka på jobbet.

Men att hålla på att tanka 98 förstår jag då inte, om det inte står i instruktionsboken att bilen är optimerad för det dvs. Det flesta volvo T5 (S70 och S60) är det. Honda S2000 är det. och BMW R1200S. Men i övrigt så håller jag mej till det billigaste. Tror(har för mej det) att Toyota Corolla står det minst 92 oktan. Dvs den går kanon på 95, behöver inte krångla till det med 98.

Alla minns väl Bikes test mellan Neste 95, Neste 98, Shell 95 och Shell V-Power. I tre olika hojar, Gsxr600 och någon toruringmoppe och någon till.
Neste 95 lämnade mest effekt....
Antagligen för att det bränslet var färskast och renast pga flest folk använder det.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Qwerty skrev:Alla bilar blir snålare, snabbare och levererar mer effekt i Tyskland.

Min diesel går på 0,63 i autobahn tempo dvs 160-170. och går på med lite tur med vindar mm på 0,85 i 140 här hemma.
Skulle det verkligen vara så stor skillnad mellan tysk och svensk bensin?? Är intresserad av och mycket nyfiken på den där specen du nämner!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#14 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev::idea: Henning, du som tycker att soppan är billig kan ju köra på akrylat. Din hojmotor kommer att tacka dig, min inte din plånbok :wink: :twisted:
Nja, billig är att ta i när jag säger. Fem kronor, då är den billig.

Jag tycker inte att det borde, efter man läst på lite, göra någon skillnad med V-power.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#15 Inlägg av Qwerty »

adrian_vg skrev:
Skulle det verkligen vara så stor skillnad mellan tysk och svensk bensin?? Är intresserad av och mycket nyfiken på den där specen du nämner!
Hittade det jag pratade om

http://extra.expressen.se/pdf/eu-cykeln.pdf
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar