Handledare för mc

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Handledare för mc

#1 Inlägg av adrian_vg »

Slösurfade på Blocket och kollade viffrar och klickade av misstag på Köpes. Verkar finnas en del A-körkortsaspiranter som söker handledare inför ett mc-kort till sommaren.

Har nån här på forumet gjort sånt här förut, dvs varit handledare och övningskört med okända vildhjärnor på mc nån gång?

Tankar och förslag önskas. Ser framför mig en chans att lägga lite mer mil med viffern och samtidigt ha lite kul samt få lite betalt för det dessutom.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#2 Inlägg av lotek »

Hm, visst har jag varit handledare, men aldrig att jag gör det för någon jag inte känner/litar(går nästan på ett ut) på...det är ditt kort som sitter löst om något händer :shock:
Alltid trevligt att kunna hjälpa till, men det vete tusan om det är värt riskerna.

Har någon andra erfarenheter så låt höra...

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Fick ett svar från en av killarna som ville ha en handledare. Snubben är 25år och jobbar som skyddsvakt på Forsmarks kärnkraftverk. Antar att man inte släpper in vilka vildhjärnor som helst där, så det verkar ju iaf lite lovande...

Vidare har han haft B-kort i fyra år, så vanan att köra finns. Däremot är det lite oroande att han inte kört mc tidigare alls, har ingen båge; vill låna en av mina :roll:, och behöver lära sig allt från grunden. Moped har han kört, men det är ju inte riktigt samma sak...

"Han står för alla kostnader"... :roll: :lol:

Känns lite skakigt, men ändå...

Skulle verkligen vilja höra från fler om handledarerfarenheter typ ovan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#4 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:"Han står för alla kostnader"... :roll: :lol:
Inklusive självrisk alt. reparation och lackering när han klotat?

En sak att tänka på, om du ska göra det här, är att kolla villkoren för din försäkring (så du inte har typ 30+ eller någon variant där enbart folk som är folkbokförda på samma adress som du får köra; får flera av dina hojar vara i drift samtidigt?).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:"Han står för alla kostnader"... :roll: :lol:
Inklusive självrisk alt. reparation och lackering när han klotat?

En sak att tänka på, om du ska göra det här, är att kolla villkoren för din försäkring (så du inte har typ 30+ eller någon variant där enbart folk som är folkbokförda på samma adress som du får köra; får flera av dina hojar vara i drift samtidigt?).
Bra tips.

Har funderat en del redan, börjar bli tveksam själv. Känns som om riskerna är större än vad det är värt, även om tanken är god.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av Brother Wolf »

Jag skulle ge honom ett BIG No No!

Det är en sak om hade haft en egen hoj!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
jimpal
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 09, 2009 15:59
Ort: Björklinge - Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av jimpal »

Brother Wolf skrev:Jag skulle ge honom ett BIG No No!

Det är en sak om hade haft en egen hoj!

BW
Instämmer, - thats a NO NO.
Men att vara handledare åt en polare med hoj det kan skapa lite extra mil per säsong!!
Skall det gå riktigt fort, måste det få ta lite tid

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Nä, nä. Blir det av alls, får han hålla med egen hoj. Min viffer får han se på, men inte röra. Dito Edwin.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#9 Inlägg av dman »

Hur skulle du lägga upp körplanen i så fall? Jag ska vara handledare i sommar och min tanke har varit att ge kompisen så mycket körtid som möjligt och göra honom bekväm bakom styret. Vidare har jag inte tänkt... Idéer? Slalombanor? Garagevändning? 70 till stillastående?
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

dman skrev:Hur skulle du lägga upp körplanen i så fall? Jag ska vara handledare i sommar och min tanke har varit att ge kompisen så mycket körtid som möjligt och göra honom bekväm bakom styret. Vidare har jag inte tänkt... Idéer? Slalombanor? Garagevändning? 70 till stillastående?
Om detta blir av för min del, börjar jag med grundläggande hantering och manövrering på nån lämplig plats (stor parkering eller nåt) och tränar tills jag blir nöjd.

Slalombanor, bromsprov, garagevändning och så låter som en utmärkt idé. PET-flaskor med vatten eller sand i är perfekt för ändamålet. ;-)

Har inte Vägverket nån lämplig kursmanual man kan använda?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#11 Inlägg av T-PWR »

Jag fick ju ett ryck förra året och köpte mc och började övninsköra för en polare, vi var mest ute och körde i trafiken precis som vanligt just för att få körerfarenhet. Sedan så tog jag 3st lektioner på manöverbanan för att få reda på lite tips och trix från körskolläraren. Körde sedan upp och det gick fint..
Det viktigaste (svåraste) tycker jag är just manöverbanan, jag rekommenderar inte att göra den med en vfr, är väldigt svårt att komma runt på den långsamma delen.

Så mitt tips: ut och kör som vanligt en massa mil och öva på manöverprovet!

Garagevändningen finns ju inte kvar numera istället så är det en 180graders sväng som man ska göra på lågfartsdelen.
Det finns illustrationer på hur man ska ställa ut konerna och lite mer information här: http://korkortsportalen.se/VV_Templates ... __373.aspx

Lycka till...

Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#12 Inlägg av dman »

Okej, det där med övning på parkering är ju alltid bra så att JAG ser att det funkar med gas, växla broms mm. Eftersom min kompis kört 175cc monark innan tror jag att det blir snabbt avklarat. Så garagevändning är borta? Får nog läsa in mig på vad som krävs igen. Tack för länken!
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av Rerun »

Bara för att något moment inte behöver demonstreras på uppkörning innebär inte att momentet inte är bra som övning...

Annars, är trevlig övning - som inte heller finns med i uppkörningsprogrammet - är att sätta upp två koner (handskar, flaskor, whatever) och köra mellan dem i åttor. Försöka köra tajt och snyggt. Flytta dem närmare varandra när det börjar gå bra. Den här kan man hålla på med i en evighet. :-)
T-PWR skrev:Det viktigaste (svåraste) tycker jag är just manöverbanan, jag rekommenderar inte att göra den med en vfr, är väldigt svårt att komma runt på den långsamma delen.
Det går alldeles utmärkt att göra manöverbanorna med en VFR. Kräver bara lite övning - fast det gör det ju egentligen med alla hojar. När man väl får kläm på det hela spelar hojen mindre roll (även om en hoj med kortare hjulbas är enklare).
Kommer ihåg min egen uppkörning; det var en grabb där samtidigt, som körde upp på en stor, klumpig HD. Som privatist hade han inte tillgång till någon smidigare cykel. Den killen körde lågfartsbanorna som en gud! Riktigt, riktigt snyggt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#14 Inlägg av T-PWR »

Ja visst går det med en VFR men det är bra mycket smidigare med en hoj med bättre styrutslag. Sen så beror det på vilken av de 2 lågfartsdelarna som man får göra, den ena är betydligt lättare..

Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#15 Inlägg av lotek »

Denna kanske ni kan ha användning av...
http://www.mckorkort.se/how_manover.html

Annars vet jag att jag hittade på lite av varje med de stackarna jag körde med...tror vi höll på 6 timmar vid ett tillfälle bara med balans, koner och krypkörning o.s.v. Det var väl det tyngsta passet jag höll med dem. lite då och lite då så sitter det snart där.

Tråkigt, men otroligt nyttigt. Om personen redan har B-kort är det ju inte trafikregler eller ren körning som blir problemet utan manöverdelen...det måste nötas in. Kan ju erkänna att även jag tyckte det var nyttigt, jag behövde det också. :roll:

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Skriv svar