Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#271 Inlägg av Tyrannosaurus »

Robert skrev:Nej, inga skador på mig. Armbågskudden tog stöten. Antagligen så flexade hans backspegel med. Men tänk om han hade träffat mitt vänsterhandtag...jag hade lagt mig rakt in i bilens sida...och sen...

Ja, en polisanmälan kanske kan skaka om honom.
Precis! Det ska du också framhäva i polisanmälan eftersom det hade kunnat bli allvarligt.

Ger inte polisanmälan något så kan du ju senare i vår ta med dig några hojpolare och åka och ringa på dörren (hjälm på) och skrämma fanstyget lite: "Hur var det här då? Brådis senast?"

"Vanliga" bilister ser ju ingen skillnad på sporthojåkare och H-A och lär nog bli rejält byxis av ett besök trots att ni inte slår in skallen på honom utan bara snackar lite allvar, och det är inte förbjudet :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#272 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:"Vanliga" bilister ser ju ingen skillnad på sporthojåkare och H-A och lär nog bli rejält byxis av ett besök trots att ni inte slår in skallen på honom utan bara snackar lite allvar, och det är inte förbjudet :wink:
Nej, inte förbjudet, men kan slå tillbaka ordentligt på en själv. Av den anledningen gillar jag inte såna uppmaningar. Det är en sak att tänka saker som man skulle vilja göra med bilisterna, och att skriva om det kanske också. Men att uppmana folk till att göra udda saker jämt är att gå över en sorts gräns. :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#273 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:"Vanliga" bilister ser ju ingen skillnad på sporthojåkare och H-A och lär nog bli rejält byxis av ett besök trots att ni inte slår in skallen på honom utan bara snackar lite allvar, och det är inte förbjudet :wink:
Nej, inte förbjudet, men kan slå tillbaka ordentligt på en själv. Av den anledningen gillar jag inte såna uppmaningar. Det är en sak att tänka saker som man skulle vilja göra med bilisterna, och att skriva om det kanske också. Men att uppmana folk till att göra udda saker jämt är att gå över en sorts gräns. :P
Dagens hojåkare... :wink: Har blivit alldeles för snälla... Du skulle bara veta hur det gick till på 70-talet... Men det kanske du inte vill veta :twisted:

Men om man säger så... Vi hade inte lika stora problem med bilister på den tiden... :twisted: Inte ens raggarna gick på oss :wink:

Ack du juva ungdom och 70-tal :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#274 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:"Vanliga" bilister ser ju ingen skillnad på sporthojåkare och H-A och lär nog bli rejält byxis av ett besök trots att ni inte slår in skallen på honom utan bara snackar lite allvar, och det är inte förbjudet :wink:
Nej, inte förbjudet, men kan slå tillbaka ordentligt på en själv. Av den anledningen gillar jag inte såna uppmaningar. Det är en sak att tänka saker som man skulle vilja göra med bilisterna, och att skriva om det kanske också. Men att uppmana folk till att göra udda saker jämt är att gå över en sorts gräns. :P
Dagens hojåkare... :wink: Har blivit alldeles för snälla... Du skulle bara veta hur det gick till på 70-talet... Men det kanske du inte vill veta :twisted:

Men om man säger så... Vi hade inte lika stora problem med bilister på den tiden... :twisted: Inte ens raggarna gick på oss :wink:

Ack du juva ungdom och 70-tal :lol:
Fy farao, fick en stor tår i ögat, När hojåkare var hojåkare . Låter som du varit med "en del" du med på den tiden, roligt var det i allafall så länge det varade :D :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#275 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Fy farao, fick en stor tår i ögat, När hojåkare var hojåkare . Låter som du varit med "en del" du med på den tiden, roligt var det i allafall så länge det varade :D :D
Ok, ok, tillbaka till ämnet farbröder! :D :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#276 Inlägg av Göingen »

Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#277 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Som sagt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#278 Inlägg av Akademikern »

Göingen skrev:Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Men i just det fallet hade väl moppe gänget trakasserat den familjen i ett par år?
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#279 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:"Vanliga" bilister ser ju ingen skillnad på sporthojåkare och H-A och lär nog bli rejält byxis av ett besök trots att ni inte slår in skallen på honom utan bara snackar lite allvar, och det är inte förbjudet :wink:
Nej, inte förbjudet, men kan slå tillbaka ordentligt på en själv. Av den anledningen gillar jag inte såna uppmaningar. Det är en sak att tänka saker som man skulle vilja göra med bilisterna, och att skriva om det kanske också. Men att uppmana folk till att göra udda saker jämt är att gå över en sorts gräns. :P
men om nu en länsmansanmälan inte har avsedd effekt, vad göra då?. Ska man bara dra ner brallorna och säga "varsågod knulla på mig i röven bara, och du behöver inte ha anständigheten att runka av en samtidigt", ok,ok lite "grova" ord men bilden går väl fram ändå.

jag är livrädd nuförtiden i trafiken men man får inte heller backa i en situation har jag märkt, självklart så får man inte vara dumdristig men man måste ändå "ta för sig" på ett mera aggressivt sätt i trafiken nuförtiden än tidigare gentemot en del bilister..

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#280 Inlägg av blacken »

Göingen skrev:Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Tro mig, det är mer än ljusår i skillnad mellan ett gäng moppeglin och en "äkta" (sann) hoj åkare i beteènde..

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#281 Inlägg av Akademikern »

blacken skrev:
Göingen skrev:Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Tro mig, det är mer än ljusår i skillnad mellan ett gäng moppeglin och en "äkta" (sann) hoj åkare i beteènde..
Mja, moppeglin är väl nåt slags tonårens HA wannabe? Vill inte kalla HA oseriösa, men det är ljusårs skillnad mellan dem och oss...
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#282 Inlägg av Tyrannosaurus »

Akademikern skrev:
Göingen skrev:Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Men i just det fallet hade väl moppe gänget trakasserat den familjen i ett par år?
Rödebyfallet ja, men det rörde sig om grova trakasserier, misshandel, mordhot mm. under mycket lång tid och enligt min mening var det helt rätt att farsan senare blev friad.
Men som sagt, det är inte jämförbart med en "artighetsvisit" som "tack för senast" :wink:
blacken skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:"Vanliga" bilister ser ju ingen skillnad på sporthojåkare och H-A och lär nog bli rejält byxis av ett besök trots att ni inte slår in skallen på honom utan bara snackar lite allvar, och det är inte förbjudet :wink:
Nej, inte förbjudet, men kan slå tillbaka ordentligt på en själv. Av den anledningen gillar jag inte såna uppmaningar. Det är en sak att tänka saker som man skulle vilja göra med bilisterna, och att skriva om det kanske också. Men att uppmana folk till att göra udda saker jämt är att gå över en sorts gräns. :P
men om nu en länsmansanmälan inte har avsedd effekt, vad göra då?. Ska man bara dra ner brallorna och säga "varsågod knulla på mig i röven bara, och du behöver inte ha anständigheten att runka av en samtidigt", ok,ok lite "grova" ord men bilden går väl fram ändå.
Det handlar helt enkelt om att på ett tydligt sätt säga ifrån på skarpen och inte som Blacken så bildligt uttrycker det besvara kommandot "hoppa!" med "Jahwohl mein herr, skulle jag kunna få den stora äran att kyssa edra fötter också?"... I HELVETE! Möjligen kan jag tänka mig att skicka upp fanstygets kulor så dom får byta plats med halsmandlarna :cdevil
blacken skrev:Tro mig, det är mer än ljusår i skillnad mellan ett gäng moppeglin och en "äkta" (sann) hoj åkare i beteènde..
Exakt!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#283 Inlägg av Donner »

Jag håller med dom som säger polisanmäl. Sånt beteende är inte acceptabelt i trafiken. Han sitter säker i sin bil och du oskyddad på mc. Även om det inte leder till nåt så kanske han får sej en tankeställare.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#284 Inlägg av blacken »

Akademikern skrev:
blacken skrev:
Göingen skrev:Tror faktiskt att jag är inne på Adrians linje. Härom året var det några moppe-killar i Ystad som skulle hem till en kille för att "snacka lite". Den besökta killens farsa uppskattade inte besöket. Det slutade med att en av moppekillarna dog och en alvarligt skadad om jag inte minns fel.
Tro mig, det är mer än ljusår i skillnad mellan ett gäng moppeglin och en "äkta" (sann) hoj åkare i beteènde..
Mja, moppeglin är väl nåt slags tonårens HA wannabe? Vill inte kalla HA oseriösa, men det är ljusårs skillnad mellan dem och oss...
Naa kan inte var överens med dig där. För dylika glin skulle aldrig få bli eller klara av att få bli medlemmar i en äkta hojklubb, och att kalla dom för HA wannabees är så långt utanför kartan man kan komma i det hänseèndet.
Liasom en hojåkare är en hojåkare och ingen skitstövelsnorgärs terrorist.
Så att jämföra dom snorhyvlarna med hederligt folk är lite magstarkt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#285 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:men om nu en länsmansanmälan inte har avsedd effekt, vad göra då?. Ska man bara dra ner brallorna och säga "varsågod knulla på mig i röven bara, och du behöver inte ha anständigheten att runka av en samtidigt", ok,ok lite "grova" ord men bilden går väl fram ändå.
Du gör det enda du kan göra; polisanmäla och låta saken ha sin gång. Det är enl lag förbjudet att slå folk i skallen man anser vara korkade. Enligt lagen är det heller inte förbjudet att vara korkad, även om det med vissa bildrullar borde vara det...

Det är dock inte förbjudet att skälla ut dem efter noter. Jag har själv gjort det.

blacken skrev:jag är livrädd nuförtiden i trafiken men man får inte heller backa i en situation har jag märkt, självklart så får man inte vara dumdristig men man måste ändå "ta för sig" på ett mera aggressivt sätt i trafiken nuförtiden än tidigare gentemot en del bilister..
Jag nöjeskör knappt nåt längre numera på landsväg som jag gjorde för bara några år se, av samma skäl som du; jag tycker det är för farligt med alla fantasilösa och inskränkta tokstollar till bilister. Jag får numera min kick på BKK-körningarna på gokartbana en eller ett par gånger i veckan.

Det finns iaf en gräns där också, hur mycket man kan ta för sig innan bildrullarna "hämnas" tillbaka.

När du tar på dig skinnstället, är du vare sig du vill eller inte, ambassadör för hela det svenska mc-kollektivet. Så är det bara, och det är inget du själv kan styra över med annat än att du själv uppträder juste i trafiken. Den enda spelregeln är väl egentligen att inte sänka sig till den andres nivå. :fakta

[Stickspår]
Av en händelse hade vi en liknande frågeställning på en ledarskapsutbildning som SMC höll i inför säsongens BKK i lördags, ang de gula västarna som SMC-instruktörerna har på BKK-körningarna bla.

Frågeställningen var som följer; Är det ok att maxa varvet, köra i 150km/h och på bakhjulet på väg till en BKK-körning (bli sedd av deltagare också på väg till BKK'n), sen ta på sig instruktörsvästen, och säga till deltagarna att man inte ska köra på bakhjulet och att man inte ska köra som en tjuv? Är det rimligt med ett sånt krav? Vad gör det för en SMC-instruktörs trovärdighet och för hela konceptet med BKK?
[/Stickspår]

Analogin till det vi nu diskuterar om dumdristighet osv, borde väl vara ganska uppenbar. Eller?

Konstruktiva svar och dito kritik av mina påståenden här ovan ses med glädje fram emot! Men försök att inte blanda in politik, det för inte handligen vidare direkt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar