Nu säger jag fan upp bekantskapen med mig själv!
Moderator: adrian_vg
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Nu säger jag fan upp bekantskapen med mig själv!
Jag bjuder på detta av hela mitt hjärta .. ska göra en kort historia lång
I torsdags morse så satte jag mig på favorit viffern (inte för att jag har fler men iallafall) och gav mig av i mörkret mot jobbet.
Ute på E4 så arbetar de för fullt och det finns således ingen belysning.
Jag noterade att jag saknade en ljuskägla från hojen och tänkte för mig själv att det är säkert bara skit på glaset.
Åkte hem efter arbetsdagen och tänkte inte mer på det.
I morse så rullade jag åter ut ur garaget och slogs av avsaknaden av belysning .. va i ...
Inget halvlyse! ... testade ljustutan och jodå helljus fanns det .. en hel massa svordomar i hjälmen
men upp på sadeln och iväg ... är ju trots allt lite ljusare på mornarna nu när det är vintertid.
Ringde under dan till Mckrängaren och undersökte tillgången på lampor .. jajjamensan det fanns
Plockade fram verkstadsmanualen för att reda ut vad jag måste plocka bort för att byta de små rackarna och planerade en
tidigare hemfärd för att hinna köpa lampor.
Kommer ner i garaget och funderar på att köra med helljuset på .. det är ju inte så mörkt så jag bländar jättemycket och så syns jag.
Slår på helljuset och ingenting händer AAAAAAAAAARGH!!!!!
Ljustutan funkar men inte att slå på med knappen .. vad i hela hälsingland är det nu då
Åker som en blixt (eller iallafall typ lagligt) till handlaren och talar om att jag nog inte behöver lamporna trots allt.
Förklarar felet och alla kliar sig i huvudet .. säkring? omkopplaren? annat ?
Vi går ut till hojen och jag stoppar i nyckeln och börjar orera om felet igen .. stressad till max.
S på firman (S är början på personens namn) sätter tummen vid gashandtaget och TÄNDER LYSET!!!!!
ASSÅ!!!! hur j-a dum i huvudet får man vara (jag allstså) !!!!
Visst förra hojen hade ju ingen avstängningsfunktion men jag har för f-n kört fler hojar än den och framförallt VFR!
Luften gick ur totalt och jag visste inte vad jag skulle ta mig till.... cheeeezes.
Nu ska jag irritera mig över min egen klantighet ett par dagar tror jag.
I torsdags morse så satte jag mig på favorit viffern (inte för att jag har fler men iallafall) och gav mig av i mörkret mot jobbet.
Ute på E4 så arbetar de för fullt och det finns således ingen belysning.
Jag noterade att jag saknade en ljuskägla från hojen och tänkte för mig själv att det är säkert bara skit på glaset.
Åkte hem efter arbetsdagen och tänkte inte mer på det.
I morse så rullade jag åter ut ur garaget och slogs av avsaknaden av belysning .. va i ...
Inget halvlyse! ... testade ljustutan och jodå helljus fanns det .. en hel massa svordomar i hjälmen
men upp på sadeln och iväg ... är ju trots allt lite ljusare på mornarna nu när det är vintertid.
Ringde under dan till Mckrängaren och undersökte tillgången på lampor .. jajjamensan det fanns
Plockade fram verkstadsmanualen för att reda ut vad jag måste plocka bort för att byta de små rackarna och planerade en
tidigare hemfärd för att hinna köpa lampor.
Kommer ner i garaget och funderar på att köra med helljuset på .. det är ju inte så mörkt så jag bländar jättemycket och så syns jag.
Slår på helljuset och ingenting händer AAAAAAAAAARGH!!!!!
Ljustutan funkar men inte att slå på med knappen .. vad i hela hälsingland är det nu då
Åker som en blixt (eller iallafall typ lagligt) till handlaren och talar om att jag nog inte behöver lamporna trots allt.
Förklarar felet och alla kliar sig i huvudet .. säkring? omkopplaren? annat ?
Vi går ut till hojen och jag stoppar i nyckeln och börjar orera om felet igen .. stressad till max.
S på firman (S är början på personens namn) sätter tummen vid gashandtaget och TÄNDER LYSET!!!!!
ASSÅ!!!! hur j-a dum i huvudet får man vara (jag allstså) !!!!
Visst förra hojen hade ju ingen avstängningsfunktion men jag har för f-n kört fler hojar än den och framförallt VFR!
Luften gick ur totalt och jag visste inte vad jag skulle ta mig till.... cheeeezes.
Nu ska jag irritera mig över min egen klantighet ett par dagar tror jag.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
För väldigt många år sen dvs när jag var sådär 7-8år så höll min far och grannen på att försöka få igång en 50-talsbil ute på gatan.Donner skrev:Hahahaha...ursäkta men det var ganska skoj
På den tiden var det en nyckel för tändningen och separat startknapp för startmotorn...
Kan tipsa om att om man INTE vrider om "nyckel för tändning" innan man trycker på "knapp för startmotor" så startar inte motorn..
Lärde mig dock många nya ord vid tillfället..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Nee, säg inte upp bekantskapen med dig själv bara för att du är mänsklig. Skulle vi alla göra likaledes, så blev vi alla väldans ensamma När riksdagen tjackade sin knarr (Savage LS 650)på AVA MC, så fick jag den tvivelsaktiga äran att köra hem skrotet. Jag sätter mig på "hästen" och kan konstatera att tändlås inte sitter där det ska ( på styrkronan).
Börjar att leta efter ett nyckehål som kan passa till nyckeln. Efter ett par minuters letande, så hittar jag ett på en kåpa på högersidan, nere vid motorn. Stoppar glatt in nyckeln, jo den passar och går att vrida runt. Men inte ett skvatt händer, ingen ström, inget tänds, ingen startmotor börjar att snurra.
Förgrömmad så börjar jag att misstänka att batteriet har tagit slut, stolpar in till en försäljare, och med en bister min förkunnar för vederbörande att man ska ha hojen klar, när köparen kommer och ska hämta den.
Vi stolpar ut och han sätter sig på, och stoppar in tändnyckeln i sitt tändlås. På hojens VäNSTRA sida och startar den hur lätt som helst. tydligen så var det i verktygslådan som jag satte nyckeln i.
Börjar att leta efter ett nyckehål som kan passa till nyckeln. Efter ett par minuters letande, så hittar jag ett på en kåpa på högersidan, nere vid motorn. Stoppar glatt in nyckeln, jo den passar och går att vrida runt. Men inte ett skvatt händer, ingen ström, inget tänds, ingen startmotor börjar att snurra.
Förgrömmad så börjar jag att misstänka att batteriet har tagit slut, stolpar in till en försäljare, och med en bister min förkunnar för vederbörande att man ska ha hojen klar, när köparen kommer och ska hämta den.
Vi stolpar ut och han sätter sig på, och stoppar in tändnyckeln i sitt tändlås. På hojens VäNSTRA sida och startar den hur lätt som helst. tydligen så var det i verktygslådan som jag satte nyckeln i.
Det är nästan som när man av nån anledning stängt av hojen med stopknappen istället för nyckeln. När man väl ska ha igång skrotet igen händer ingenting, tills dess att det kommer nån och säger " Du måste trycka här..."
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
En klassiker. Som hände en bekant Han skulle få låna en cb 750 (det häringa utspelade sig på mitten av 70 talet), av en i gänget för att kunna ta sig till baxet dagen efter. Hans egen en BMW R 69 hade lunchat. Nå på morgonen så ska han starta Hondan och vevar på startknappen, den går runt men vill inte starta, han kollar och gör det vanligaste vid dylika tillfällen, finns det soppa, kommer det fram soppa, gnista? osv,osv. Jodå allt finns, men knarrfan bara tvärvägrar att starta, rull nerför backe, släpa upp, repetera, inget händer.Pegaso skrev:
Det är nästan som när man av nån anledning stängt av hojen med stopknappen istället för nyckeln. När man väl ska ha igång skrotet igen händer ingenting, tills dess att det kommer nån och säger " Du måste trycka här..."
Dags att "gå på djupet" ner med knasarbryggan, inget där. Isär med hela tändsystemet, kolla brytare, kondensatorer tändspolar, batteri, strömförsörjning. Nada! totalt stendöd hoj. Så han fick "ta ledigt ifrån baxet den dagen, och satte sig och väntade på att polarn som ägde hojen skulle komma hem ifrån baxet.
Vederbörande kom hem och polarn travade med slokande öron in till han, och sade "tyvärr jag får inte igång din hoj, misstänker att jag har pajat den, den har inte startat för mig på hela dagen, och jag har rivit isär allt och kollat, men inte kunnat hittat något fel"
Jaha sade hojägaren, vi fär välan kolla på den då. Dom knallar ut till järnhästen ägaren sätter nyckeln i tändlåset vrider på soppan, drar upp chokspjället och avaktiverar dödarknappen! och hojen brummar igång som inget hade hänt. Gissa vem som såg ut som Skandinaviens största fågelholk.
Nu så hör det även till bilden att han var "A" mekaniker på Volvo lastvagnar. Och han blir fortfarande "pyr" när man påminner honom om "fadäsen"
Som Conseal kanske minns så tog det lite längre tid än brukligt att starta gammelgixxern efter lowsidern på Tuvis... det brukar göra det när man försöker starta på ettan med stödet nere oavsett om ägaren glatt håller inne kopplingen och tycker tingesten är tjurig.
Nån påpasslig instruktör kom med tipset att lägga i neutralen före startförsöken.. det gick bättre sen
Måhända var inte huvudet med så nära inpå vurpan.
Nån påpasslig instruktör kom med tipset att lägga i neutralen före startförsöken.. det gick bättre sen
Måhända var inte huvudet med så nära inpå vurpan.
VFR800Fi -98 #svart#
Men hur många gånger har man inte gjort det då när man ska låta hojen bli lite varm innan man drar ivägKungfuu skrev:...lägga i neutralen före startförsöken.. det gick bättre sen
Försöker starta. Går inte.
Försöker lite till. Går naturligvis fortfarande inte
Försöker jättemycket. Går inte alls
Sätter sig på hojen beredd att paddla iväg med bena till närmsta nedförsbacke.
Gör ett sista försök att starta, utifallatt... Startar såklart
Ska kliva av för att hämta hjälmen som ligger på andra sidan går´n. Hojen dör
MADDAFAKKA!!! Trött man blir på sig själv då... också...
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Nyckel vriden, dödarknapp i rätt läge,stöd uppe, växel neutral, koppling inne..Kungfuu skrev:Nån påpasslig instruktör kom med tipset att lägga i neutralen före startförsöken.. det gick bättre sen
.
...sen kan man pröva att trycka på startknappen..
Är det inte overkill att ha BÅDE neutral OCH koppling säkrad innan startförsök.? Anledning??
På min Winge saknas iaf villkoren "koppling inne" och "stöd uppe" ..
(dvs kört iväg med sidostödet nere ett par ggr... )
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Har iaf aldrig kört iväg med centralstödet nere på Wingen. Hitintills..
Missade att få med det viktiga i förra inlägget.
Man ska INTE säga upp bekantskapen med sig själv, tänk på att den enda möjligheten att få vettiga svar är när man pratar med sig själv...
edit: stavfel..
Missade att få med det viktiga i förra inlägget.
Man ska INTE säga upp bekantskapen med sig själv, tänk på att den enda möjligheten att få vettiga svar är när man pratar med sig själv...
edit: stavfel..
Senast redigerad av StigH den ons nov 03, 2010 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Hello!
Vilka roliga historier, får berätta min också....
När jag hämtade min lilla Tjuv så hade jag inga problem med henne dom 2 första runderna (Kör hem, X-trarunda)
Nå, så började kvällen lida mot sitt slut och det var dags att bege sig till jobbet. Stolt gränslar man cyklen och kör i "lungt" takt till Statoil.
Ställer den precis utanför och går in och köper lite nattamat.
Ta på hjälm m.m gränslar igen och slår tändningen, larma av, trycker på starten,hmmm inget händer....gör om det igen......inget.....
hoppar av cyklen av med hjälmen och svär lite tyst inom mig.
Saken hör till att det är första cyklen med larm jag har. Tar det lungt och går igenom avlarmningsproceduren. Funkar inte.
kl närmar sig med storm steg att vara på jobb, ringer min stackars sambo och ber henne hämta boken så jag kan ta över det telefonen. Tack och lov så vaknar inte min lilla dotter.
Till sist ger jag upp, bestämmer att baxa cyklen till parkeringen på jobbet och lämna den där dagen efter. Tar tag i styret bort med stödet och puttar....Cyklen rör sig inte ens..... trycker in kopplingen.....nu rör den sig....
Äntligen! glömde bort att jag hade haft den i växel när jag stängde av den samt att stödet var nere.
I ca 30min stod jag på Statoil och försökte mixtra m.m och tycket vilket dåligt köp jag hade gjort, ångra idag att jag ens tänkte så då, men men nu kommer jag och Tjuven bättre överäns med varandra =)
Men vilket skådespel det måste ha varit för alla som tittade på, morgone därefter så hade jag ett gott skratt med min sambo.
/Råttis
Vilka roliga historier, får berätta min också....
När jag hämtade min lilla Tjuv så hade jag inga problem med henne dom 2 första runderna (Kör hem, X-trarunda)
Nå, så började kvällen lida mot sitt slut och det var dags att bege sig till jobbet. Stolt gränslar man cyklen och kör i "lungt" takt till Statoil.
Ställer den precis utanför och går in och köper lite nattamat.
Ta på hjälm m.m gränslar igen och slår tändningen, larma av, trycker på starten,hmmm inget händer....gör om det igen......inget.....
hoppar av cyklen av med hjälmen och svär lite tyst inom mig.
Saken hör till att det är första cyklen med larm jag har. Tar det lungt och går igenom avlarmningsproceduren. Funkar inte.
kl närmar sig med storm steg att vara på jobb, ringer min stackars sambo och ber henne hämta boken så jag kan ta över det telefonen. Tack och lov så vaknar inte min lilla dotter.
Till sist ger jag upp, bestämmer att baxa cyklen till parkeringen på jobbet och lämna den där dagen efter. Tar tag i styret bort med stödet och puttar....Cyklen rör sig inte ens..... trycker in kopplingen.....nu rör den sig....
Äntligen! glömde bort att jag hade haft den i växel när jag stängde av den samt att stödet var nere.
I ca 30min stod jag på Statoil och försökte mixtra m.m och tycket vilket dåligt köp jag hade gjort, ångra idag att jag ens tänkte så då, men men nu kommer jag och Tjuven bättre överäns med varandra =)
Men vilket skådespel det måste ha varit för alla som tittade på, morgone därefter så hade jag ett gott skratt med min sambo.
/Råttis