Idag hatar jag-tråden.

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#31 Inlägg av adrian_vg »

Det är nog UEFI:in som strular. De flesta stora linuxdistributioner som Redhat, Ubuntu och deras forkar brukar kunna fixa det dock. Bsd är lite speciella...
Varför testar du inte Linux Mint ist? Eller skaffar en Dell? Dessa kan beställas med Ubuntu från fabrik.

Känns faktiskt lite som att du gör det lite onödigt svårt för dig. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Idag hatar jag-tråden.

#32 Inlägg av Mister »

Hata oseriösa säljare! Kommit överens att träffas idag kl 12 gör att titta på hoj. Fixar stålar och kör 1,5 timme dit. Då hade säljaren sålt och levererat hojen till en annan person innan jag dök upp. Och ingen jävla förklaring, ursäkt eller liknande kunde ges.

Förbannad!
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#33 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Det är nog UEFI:in som strular. De flesta stora linuxdistributioner som Redhat, Ubuntu och deras forkar brukar kunna fixa det dock. Bsd är lite speciella...
Varför testar du inte Linux Mint ist? Eller skaffar en Dell? Dessa kan beställas med Ubuntu från fabrik.

Känns faktiskt lite som att du gör det lite onödigt svårt för dig. :?
Jag har kollat på och testat lite olika Linux versioner, men kommer inte riktigt överens med dom. Det är lite för mycket förinstallerat och man har ganska få options under installationen. Jag vill ha en burk med det jag använder och inte mer, det var därför jag hade en skalad version av XP (nLite). Jag vet att det går att avinstallera grejer i Linux, men det blir ändå rörigt.

Jo BSD är lite speciella, det har jag noterat, men det är inte mina kunskaper som har skitit sig, iaf inte hittills, utan det har varit hårdvaran.
Min HP OEM tar emot BSD gladeligen (har testat men avbröt) men det är lite dålig sprutt i den.
Sen har jag blivit mer och mer kär i BSD ju mer jag har kollat och researchat, man kan nästan säga att det är det perfekta mellantinget mellan WinXP och Mac OSX med fördelarna från båda.

Vad det gäller Dell, det är säkert bra grejer, men jag har ingen lust att betala för deras logo.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#34 Inlägg av adrian_vg »

Ledsen att behöva regna på din parad, men linux har den egenheten att den ofta installerar beroenden ("dependicies") också som tillägg till det programmet du faktiskt vill ha. Det ska vara så.

Ett exempel är om du installar fönsterhanteraren Gnome, får du även med en del runt-omkring-program. Det går inte att välja bort med mindre än att du kompilerar om själv.

Du kan installera och köra en ganska slimmad version av Linux Mint om du vill det. Förstår inte riktigt varför du snöat in så på *BSD just? Den är inte direkt gjord för skrivbordsanvändning och med en vardagsanvändare i baktanke...

Måste du förresten ha ett så "säkert" operativsystem som *BSD?
Är inte en vanlig linuxdistro tillräckligt bra med ordentliga iptables-regler installerade? Det är ju inte som att du kör inloggad som rot någonsin som standard på en *nix-dator någonsin. Alla Ubuntu-sorter undantagna...
Du kan vidare inte dra in och jämföra någon av linuxvarianterna med Windows XP. XP är vid det här laget föråldrad och bygger på drygt dussinet år gammal teknologi.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#35 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ledsen att behöva regna på din parad, men linux har den egenheten att den ofta installerar beroenden ("dependicies") också som tillägg till det programmet du faktiskt vill ha. Det ska vara så.

Ett exempel är om du installar fönsterhanteraren Gnome, får du även med en del runt-omkring-program. Det går inte att välja bort med mindre än att du kompilerar om själv.
Runt-omkring-program är just ett exempel på sånt jag inte vill ha såvida du inte menar Flashplayer och liknande, men det finns med även i BSD, samma sak gäller fönsterhanterade där BSD har fyra olika att välja på varav jag hittills har fastnat för LXDE. Dessa går även har välja till eller bort efter eget behag och vad det gäller Gnome så gillar jag inte alls den.
Du kan installera och köra en ganska slimmad version av Linux Mint om du vill det. Förstår inte riktigt varför du snöat in så på *BSD just? Den är inte direkt gjord för skrivbordsanvändning och med en vardagsanvändare i baktanke...
Det beror på om du menar FreeBSD som jag aldrig skulle klara av, PC-BSD är annorlunda och ett fönstersystem som är byggt på närmast idiotstabila FreeBSD.
Måste du förresten ha ett så "säkert" operativsystem som *BSD?
Är inte en vanlig linuxdistro tillräckligt bra med ordentliga iptables-regler installerade? Det är ju inte som att du kör inloggad som rot någonsin som standard på en *nix-dator någonsin. Alla Ubuntu-sorter undantagna...
Du kan vidare inte dra in och jämföra någon av linuxvarianterna med Windows XP. XP är vid det här laget föråldrad och bygger på drygt dussinet år gammal teknologi.
Stabiliteten och säkerheten får jag sas på köpet, det är snarare det rena snygga gränssnittet jag är ute efter som man förvisso kan variera, men det är grunderna jag tittar på, exempelvis hur installerade program lägger sig mm.

Min jämförelse med Windows XP är inte att det är gammalt utan det snygga och lättbegripliga gränssnittet, Vista blev betydligt rörigare och ledde en runt i cirklar, 7 en liten aning bättre, medan 8... Ja vad ska man säga? Hjälp!!! Fy fan!!!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#36 Inlägg av adrian_vg »

Men för bövelen, det spelar väl ingen roll om *BSD är stabilt, om det inte funkar med just din hårdvara??

För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas. :roll:

Glöm Win 8. Kolla på 8.1 - Return of the Startknapp.

Du har inte funderat på en Chromebook?
Inget att installera, bara plugga i el en stund, och sen köra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#37 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Men för bövelen, det spelar väl ingen roll om *BSD är stabilt, om det inte funkar med just din hårdvara??

För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas. :roll:
Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på :P
Glöm Win 8. Kolla på 8.1 - Return of the Startknapp.

Du har inte funderat på en Chromebook?
Inget att installera, bara plugga i el en stund, och sen köra?
Jaha, och blir 8.2 "gone of the apps"? 8.3 "easy to begripa"? Och 8.4 "Wndows no more"? :lol:

Vad är Chromebook? Det låter som nåt som Google och kanske Facebook har haft fingrarna i, och då är det ett vänligt men bestämt "Nej tack!"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#38 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på :P
Det handlar nog lite om synvinkel på problemet också. ;-)

Tyrannosaurus skrev:Vad är Chromebook? Det låter som nåt som Google och kanske Facebook har haft fingrarna i, och då är det ett vänligt men bestämt "Nej tack!"
Hårdvaran byggs av diverse olika företag, men operativet görs ursprungligen av Google. Det är lite som Android, men med mer fokus på Chrome.
Med den inställningen kommer du att ha svårt att "hitta hem" map operativsystem. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#39 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas. :roll:
Nehejdå, det är bara att klappa till med en större och större slägga tills den går i. BTDT! :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#40 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas. :roll:
Nehejdå, det är bara att klappa till med en större och större slägga tills den går i. BTDT! :D
Visst kan man det, men man sparar lite magsyra och halsbränna på att kanske åtminstone nån gång ibland välja sina strider.
Reträtt, för att kunna fortsätta slåss en annan gång, du vet. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#41 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas. :roll:
Nehejdå, det är bara att klappa till med en större och större slägga tills den går i. BTDT! :D
Visst kan man det, men man sparar lite magsyra och halsbränna på att kanske åtminstone nån gång ibland välja sina strider.
Reträtt, för att kunna fortsätta slåss en annan gång, du vet. :)
Fast nu är det en Tyrannosaurus vi pratar om.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#42 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Fast nu är det en Tyrannosaurus vi pratar om.
Det förstås... :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#43 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på
Det handlar nog lite om synvinkel på problemet också. ;-)
Tyrannosaurus skrev:Vad är Chromebook? Det låter som nåt som Google och kanske Facebook har haft fingrarna i, och då är det ett vänligt men bestämt "Nej tack!"
Hårdvaran byggs av diverse olika företag, men operativet görs ursprungligen av Google. Det är lite som Android, men med mer fokus på Chrome.
Med den inställningen kommer du att ha svårt att "hitta hem" map operativsystem. :)
Hitta hem map? Vad är det för fel på vanliga hederliga papperskartor? :wink:
Jag varken har eller behöver Google+, Facebook, Twitter, Instagram, Lunarstorm mm. Det enda dom grejerna är bra till är om man vill få sin identitet kapad.

Det är nog fler än jag som har noterat att många "moderna" webbsidor kan vara väldigt sega förmodligen eftersom dom, innehåller så jävla mycket script, skit, appar och Fan och hans moster som ingen människa egentligen behöver.
Jag brukar framhålla min egen webbsida som ett föredöme. Ok, den är byggd enligt ett äldre koncept, men den är blixtsnabb och hamnar bra på sökmotorerna trots att jag fortfarande inte har optimerat alla delsidor.

Men vad har man egentligen en webbsida till? Svar: Visa information, den som vill hålla på med Facebook och chatta och communicata får väl göra det. Själv finns jag här och på några andra forum och vill någon communicata med mig så finns telefon, SMS, e-mail, Skype, PM och faktiskt också IRL (hur otroligt det än låter :P ) och räcker inte det så tja-a? :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#44 Inlägg av adrian_vg »

"Hitta ett operativsystem som du trivs med" >> Hitta hem. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#45 Inlägg av StigH »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på
Det handlar nog lite om synvinkel på problemet också. ;-)
Tyrannosaurus skrev:Vad är Chromebook? Det låter som nåt som Google och kanske Facebook har haft fingrarna i, och då är det ett vänligt men bestämt "Nej tack!"
Hårdvaran byggs av diverse olika företag, men operativet görs ursprungligen av Google. Det är lite som Android, men med mer fokus på Chrome.
Med den inställningen kommer du att ha svårt att "hitta hem" map operativsystem. :)
Hitta hem map? Vad är det för fel på vanliga hederliga papperskartor? :wink:
Jag varken har eller behöver Google+, Facebook, Twitter, Instagram, Lunarstorm mm. Det enda dom grejerna är bra till är om man vill få sin identitet kapad.

Det är nog fler än jag som har noterat att många "moderna" webbsidor kan vara väldigt sega förmodligen eftersom dom, innehåller så jävla mycket script, skit, appar och Fan och hans moster som ingen människa egentligen behöver.
Jag brukar framhålla min egen webbsida som ett föredöme. Ok, den är byggd enligt ett äldre koncept, men den är blixtsnabb och hamnar bra på sökmotorerna trots att jag fortfarande inte har optimerat alla delsidor.

Men vad har man egentligen en webbsida till? Svar: Visa information, den som vill hålla på med Facebook och chatta och communicata får väl göra det. Själv finns jag här och på några andra forum och vill någon communicata med mig så finns telefon, SMS, e-mail, Skype, PM och faktiskt också IRL (hur otroligt det än låter :P ) och räcker inte det så tja-a? :lol:
Nu vet jag inte hur gammal DU är (du når nog inte min ålder..) men vi är ändå helt ense..
Allt fler har ju också börjat med annonser som HELT täcker sidan man vill nå!
Redan för tiotalet år sedan så kontaktade man runt 50 st andra sajter, ytterligare, när man gick in på AB:s hemsida (som förmodligen är Sveriges grisigaste..)
Att man som jag sitter på en Telia-lina (ångrar mycket bytet från Gloclanet) gör inte saken bättre. Officiellt är det samma speed men det går märkbart långsammare nu..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar