Sida 1 av 2

Koenigsegg köper Saab

Postat: ons jun 17, 2009 14:37
av adrian_vg
Koenigsegg köper Saab tydligen. Vad tycker Saabisterna här på forumet om det då?

Postat: ons jun 17, 2009 15:07
av Göingen

Postat: ons jun 17, 2009 15:16
av adrian_vg
Heh, folk har redan hakat på. :lol:

Postat: tor jun 18, 2009 07:35
av elias
Jag ska köpa nya emblem till min Saab Aero. :)

Postat: tor jun 18, 2009 09:20
av Hercules
De får väl börja i liten skala med en Kinderegg :lol:

Postat: tor jun 18, 2009 13:59
av adrian_vg
Hercules skrev:De får väl börja i liten skala med en Kinderegg :lol:
:lol: :lol: :lol:

Postat: tor jun 18, 2009 19:24
av apex
Det verkar knäppt... Visst Egget kan nog bygga enstaka bilar. Men det är ju en helt annan grej att lotsa ett företag med tusentals anställda till vinst.

SAAB har väl i princip ALDRIG gått med vinst?

Postat: tor jun 18, 2009 21:03
av marinmo
apex skrev:SAAB har väl i princip ALDRIG gått med vinst?
Inte i GMs regi iaf. Har för mig att de gick med förlust något/några år före GM köpte dem också, men innan dess har de visat plus vill jag minnas. Någon kan säkert rätta och/eller komplettera mig här.

Postat: tor jun 18, 2009 21:19
av TG
Det man måste komma ihåg när det gäller vinst....

SAAB fick i många år bära väldigt stora utvecklingskostnader för hela GM koncernen, utveckling är dyrt så svårt att bära den kostnaden själv...

Postat: tor jun 18, 2009 21:26
av adrian_vg
apex skrev:SAAB har väl i princip ALDRIG gått med vinst?
Tänkte just det. Har Saab någonsin gått med vinst??

Det är ju lite brittvarning på Saab, som exvis britternas jaktflygplan från andra världskriget i trä, motorcyklar med 6V elsystem när alla andra hade 12V, specialkonstruktioner hit och dit, och lite speciella och inte som alla andra, och ställer bara till med besvär och irritationsmoment för ägarna utan att tillföra nåt egentligen.

Har principiellt inget emot Saab, känns bara som att man tvingar upp liket till och springa maraton. Volvo PV kommer väl snart att gå samma väg... :?

Postat: tor jun 18, 2009 21:47
av TG
Jo specialkonstruktionen med en turbo i en bil för privatmarknaden var en lösning vi inte ville ha.... :wink:

Visst, många lösningar... men till skillnad från tex perså (orkar inte skriva på franska :wink: ) så kommer flera av SAABs lösningar igen hos andra tillverkare...
Medans fransoserna ofta har lite annorlunda lösningar på problem ingen annan ser...... (läs igen o hitta syftningen :D )

Postat: fre jun 19, 2009 11:16
av adrian_vg
Tegfors skrev:Jo specialkonstruktionen med en turbo i en bil för privatmarknaden var en lösning vi inte ville ha.... :wink:

Visst, många lösningar... men till skillnad från tex perså (orkar inte skriva på franska :wink: ) så kommer flera av SAABs lösningar igen hos andra tillverkare...
Medans fransoserna ofta har lite annorlunda lösningar på problem ingen annan ser...... (läs igen o hitta syftningen :D )
Turbo var väl ok och smått användbart, men allt annat; nyckel nere till höger, skumt vriden förarstol och p-broms på framhjulen för att nämna några grejor.

Fransosernas idé med tutan i blinkersspaken har jag aldrig begripit mig på. Var det den du syftade på? :D

Det var mest britternas och Saabs inställning "att så har vi alltid gjort, och så kommer vi alltid att göra" som jag hängde upp mig på. Å andra sidan gick större delen av britternas mc-industri i graven ganska fort och deras bilar är fortfarande speciella. Saab är där redan, och kommer antagligen att bli ett nischmärke.

Lamborghini köptes av Audi om jag minns rätt, och är numera ganska urvattnad med motorer och delar i Audis dussin-modeller. Lite överdrivet kanske, men du förstår vad jag menar hoppas jag.

Postat: fre jun 19, 2009 11:26
av TG
förstår vad du menar...

Nyckel nere till höger fungerar alldeles utmärkt, man ser ju tom nyckelhålet (till skillnad från när det är gömt bakom ratten :wink: ) Alfa o Porsche har nyckelhålet på vänster sida om ratten...

Fransoserna har mycket märkligt för sig, har du meckat med en perså (jag envisas :D ) så vet du hut många gånger de byter storlek på bultskallar, från 14 till 17 o sen helt plötsligt ett par torx mitt i alltihop... Jag bytte en vattenpump på perså (!) 605 (?) diesel för ett tag sen... en operation som krävde demontering av svänghjul, kamrem osv.... o det enda hjul som var stört (nästan iaf) omöjligt att komma åt var SPÄNNHJULET.. det som i min värld bör vara ett av de enklaste...

Ja, jag gillar SAAB, har haft två 9-5 Aero, bland det bästa jag kört!! körde de i ca 12000 mil nästan helt utan problem... :D
Visst köper du en BMW får du kanske samma känsla i körningen... men det kostar dig nästan dubbelt så mycket... Antingen så gillar man SAAB eller inte... :wink:
Tittar man på statistik (älskar statistik :roll: :wink: ) så har SAAB klart högst återköpsandel.. siffran för de som återigen köper en SAAB var ca 80% två var BMW med ca 50%.....
Det är siffror som är tydliga... 8)

Postat: fre jun 19, 2009 12:47
av adrian_vg
Har bytt bromsskivor, spindelleder och kylare på en Peugeot 205GTi, och hade inga problem med olika skruvar och mutterstorlekar. Det kanske blir mer uttalat när man ger sig in på djupet i motorn som du. :D

Bilkörning för mig är transport från A till B och sen helst tillbaka till A också. Att jag fortfarande äger (ett litet tag till) en ganska motorglad T4:a säger nåt helt annat å andra sidan. Är det kul under tiden är det bonus. :oops: Men den köpte jag innan jag hade en mc som jag använde på regelbunden basis.

Skulle aldrig köpa en BMW automobil, även om tanken alltid funnits där. Saab? Njaee... Kanske om det var den enda bilen kvar på jorden. ;-)

Postat: fre jun 19, 2009 19:02
av apex
adrian_vg skrev: Lamborghini köptes av Audi om jag minns rätt, och är numera ganska urvattnad med motorer och delar i Audis dussin-modeller. Lite överdrivet kanske, men du förstår vad jag menar hoppas jag.
Urvattnad? :shock: Gallardo t ex är ju en kanonbil med 4WD och en massa hästar. Countach var en designstudie som sattes i produktion, med en massa nödlösningar. De har byggt en hel del nästan okörbara kalkoner. Nu är deras bilar lika snabba som Ferrari, men kvaliteten är 1000 % bättre.