Lampor Bi-Xenon (bil)

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Okej. Såhär blev det. Philipslamporna var slut(?) när jag skulle beställa så jag fick tillslut de enklare "mellan"-lamporna. Riktigt nöjd med dem.. iaf i det ena huset... för i det vänstra huset fungerar det fortfarande inte.

Det var inga problem att byta dem, enkelt faktiskt.
Kollat alla säkringar o inga fel där.. däremot så såg det ut som metallen var lite svedd på kontaktstycket. Funderar på om den lilla dosan som sitter bakom lampan har gått? Jag har ingen aning om vad den gör ... o om en sån är dyr.. heh. Någon som har koll?
Om du skiftar lampan från strålkastaren som funkar, till den som inte gör det, funkar det då?

Kan isf vara tändningmekanismen till just den strålkastaren som pajat.

Är styrelektroniken juste? Har läst mig till de senaste dagarna att bilar med xenonljus har nån slags övervakning som ibland kan strula. Har du möjlighet att läsa felkoder från bilen? Kan ge lite information där eventuellt.

Dum fråga, är alla säkringar och kablar ok? :oops:

Edit: Såg särkingskommentaren nu. Kablarna då? Sitter alla kontaktstycken som de ska?

Märkte på min idag viffer att xenonet inte gick igång (hände en gång) när jag slog på lampan med högerknappen medan motorn gick. Stängde av med samma knapp och på igen, då gick den igång. Provat det på din bil?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#17 Inlägg av elias »

Samma fel om jag skiftar laporna. Inget ljus och instrumentpanelen rapporterar "vänster halvljus trasigt"-typ.
Har tyvärr ingen möjlighet att läsa av andra felkoder. Alla kontakter är dubbelkollade, urdragna, putsade och isatta igen. Dock är det så, som jag skrev innan, att kabeln till den sidan som är trasig är lite "svedd". Kontakten är omsluten av en metallhylsa och den ser lite lätt "bränd" ut. Ser inget fel på den lilla dosan som den går till, som lampan sitter på.. men jag misstänker att det är den som är trasig. Dum som jag är så har jag inte testat att skifta dem..... vilket är gjort relativt enkelt.

adrian_vg skrev:Om du skiftar lampan från strålkastaren som funkar, till den som inte gör det, funkar det då?

Kan isf vara tändningmekanismen till just den strålkastaren som pajat.

Är styrelektroniken juste? Har läst mig till de senaste dagarna att bilar med xenonljus har nån slags övervakning som ibland kan strula. Har du möjlighet att läsa felkoder från bilen? Kan ge lite information där eventuellt.

Dum fråga, är alla säkringar och kablar ok? :oops:

Edit: Såg särkingskommentaren nu. Kablarna då? Sitter alla kontaktstycken som de ska?

Märkte på min idag viffer att xenonet inte gick igång (hände en gång) när jag slog på lampan med högerknappen medan motorn gick. Stängde av med samma knapp och på igen, då gick den igång. Provat det på din bil?
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#18 Inlägg av Jimmy.S »

låter ju som att styrdonet (ballasten) gett upp... brukar vara den dyra biten med xenonljuset tyvärr, men jag kan inte lova att det är så då det finns olika typer av xenon.. jobbar bara med "VAG" och där ser man lite olika lösningar och olika bekymmer, du kan inte testa att byta plats på strålkastarna? bara för att se att styrströmmen fungerar, fungerar den fungerande enheten på den felaktiga sidan så finns det ju bara styrenheten kvar eftersom lampan är ny och bör fungera.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#19 Inlägg av elias »

Jag ska testa att byta "ballasten" asap, av någon anledning så tänkte jag inte så långt när allt var av sist.. Visserligen är det väldigt enkelt att göra detta. Av med en kabel, vrid åt vänster, dra ut.
Finns det bara Saab original eller finns det en eftermarknad även för dessa saker?
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#20 Inlägg av elias »

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &view=next

Tråkigt att läsa sånt här. Funderar på att sälja allt vad bilar heter och bara köra hyrbil de få gångerna jag behöver bil istället. :evil:
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &view=next

Tråkigt att läsa sånt här. Funderar på att sälja allt vad bilar heter och bara köra hyrbil de få gångerna jag behöver bil istället. :evil:
Har hört att många i Sthlm gör just så; hyr när de behöver en bil. Annars, funderat på att byta bilmärke till nåt som inte är fuktkänsligt? Sorry, inte meningen att låta insensitiv map valet av ditt märke, men har det inte varit lite mycket skumma saker med just Saab?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:...men har det inte varit lite mycket skumma saker med just Saab?
:D Det där måste vara veckans största underdrift... :D

Redan på 70-talet kallade man S**b för Nordens fransman, och inte har det blivit bättre med åren... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:...men har det inte varit lite mycket skumma saker med just Saab?
:D Det där måste vara veckans största underdrift... :D

Redan på 70-talet kallade man S**b för Nordens fransman, och inte har det blivit bättre med åren... :wink:
Ja, jo, ville som sagt inte vara insensitiv, men samtidigt bli tagen på allvar och inte bara som en som säger att "Saab är skit". Typ. 8)

Att vara cool, ha imagen som följer med en Saab och särskilja sig från alla andra som kör volvolåda har sitt pris. :? Därmed inte sagt att Volvo, för att ta ett exempel, är helt felfria.

Har iaf inte haft problem med xenonljusen på familjens V40 än. Funderar faktiskt på att skaffa en konverteringssats för helljuset till xenon på bilen också. Fast jag vet inte om det är värt besväret. Hur ofta kör man med helljus egentligen? Inte så ofta faktiskt. Är bättre att halvljuset är så bra det kan bli, och med xenon är det det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#24 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:...men har det inte varit lite mycket skumma saker med just Saab?
:D Det där måste vara veckans största underdrift... :D

Redan på 70-talet kallade man S**b för Nordens fransman, och inte har det blivit bättre med åren... :wink:
Ja, jo, ville som sagt inte vara insensitiv, men samtidigt bli tagen på allvar och inte bara som en som säger att "Saab är skit". Typ. 8)

Att vara cool, ha imagen som följer med en Saab och särskilja sig från alla andra som kör volvolåda har sitt pris. :? Därmed inte sagt att Volvo, för att ta ett exempel, är helt felfria.

Har iaf inte haft problem med xenonljusen på familjens V40 än. Funderar faktiskt på att skaffa en konverteringssats för helljuset till xenon på bilen också. Fast jag vet inte om det är värt besväret. Hur ofta kör man med helljus egentligen? Inte så ofta faktiskt. Är bättre att halvljuset är så bra det kan bli, och med xenon är det det.
Funkar xenon som helljus? Vår BMW har vanliga lampor till helljuset... trodde att xenonlampans fördröjning när man tänder gör att de inte passar till helljus. Fast det kan ju ha ändrats under åren.

Bikes lamptest gav iallafall bottenbetyg åt xenonlampor i helljuset.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Funkar xenon som helljus? Vår BMW har vanliga lampor till helljuset... trodde att xenonlampans fördröjning när man tänder gör att de inte passar till helljus. Fast det kan ju ha ändrats under åren.
Det har vår V40 också. Antog att xenonhelljus skulle vara bra, men det stämmer alltså inte? Vår V40 är en 2003:a. Är er BMW nyare än så? Jag märker iaf ingen uppenbar fördröjning när jag skiftar mellan p-ljus och halvljus; det borde väl vara samma sorts skifte som mellan helljus på och av antar jag.
tersan skrev:Bikes lamptest gav iallafall bottenbetyg åt xenonlampor i helljuset.
Nu när du säger det, igår när jag körde hem från Rörken under kvällen hade jag helljus på en del av vägen, men blev inte speciellt imponerad av helljusdelen på bixenonlampan. Väntade mig mer ljus öht, men så var det inte faktiskt, det var mer samma som innan, fast lite vitare. Halvljuset ensamt är suveränt, men helljuset... Nja...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#26 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Funkar xenon som helljus? Vår BMW har vanliga lampor till helljuset... trodde att xenonlampans fördröjning när man tänder gör att de inte passar till helljus. Fast det kan ju ha ändrats under åren.
Det har vår V40 också. Antog att xenonhelljus skulle vara bra, men det stämmer alltså inte? Vår V40 är en 2003:a. Är er BMW nyare än så? Jag märker iaf ingen uppenbar fördröjning när jag skiftar mellan p-ljus och halvljus; det borde väl vara samma sorts skifte som mellan helljus på och av antar jag.
När jag slår på halvljuset på BMWn så tar det en stund innan det lyser med full effekt, även om det tänds med en gång. Helljuset vill man gärna ska lysa fullt direkt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:När jag slår på halvljuset på BMWn så tar det en stund innan det lyser med full effekt, även om det tänds med en gång. Helljuset vill man gärna ska lysa fullt direkt.
Aha, du menar så. Ska kolla nästa gång. Med det kommande mörkret borde det vara enkelt att se.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#28 Inlägg av Jimmy.S »

just därför bilar med bi-xenon inte har två lampor för hel/halvljus utan en lampa, sitter en lucka lr dyl. som öppnas/flyttar på sig elektriskt och höjer ljusbilden från ditt halvljus till att bli helljus. då försvinner givetvis den eventuella uppvärmningstiden av lampan och du får full ljusstyrka direkt.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:just därför bilar med bi-xenon inte har två lampor för hel/halvljus utan en lampa, sitter en lucka lr dyl. som öppnas/flyttar på sig elektriskt och höjer ljusbilden från ditt halvljus till att bli helljus. då försvinner givetvis den eventuella uppvärmningstiden av lampan och du får full ljusstyrka direkt.
Aha! Nu förstår varför min mc-xenonlampa satt så löst i hållaren; det är en elektromagnet där som skjuter en platta fram och tillbaka!

Man lär sig nåt nytt varje dag. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

En sak jag har märkt med xenonlampor är att när man tänder halvljuset så får man först en stark ljusblixt. Antar att det är någon slags "glimtändare" för att aktivera xenonlampan.

Har kikat in för att se vad som sitter i helljuset, ser ut som en H7.
Hur som helst kan jag konstatera att BMW (xenon + H7) ger betydligt bättre ljus än Opel Calibra (H1 + H1).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar