Finns här någon jurist/advokat?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#16 Inlägg av Qwerty »

Läster precis på aftonhoran

"6  Lita inte på mäklaren. Granska objektbeskrivningen. Det finns ingen garanti för att uppgifterna i beskrivningen stämmer. Inte heller ska man lita på den besiktning som ibland medföljer ett villaprospekt. Det förekommer att ”fönster med visst målningsbehov” är genomruttna.

Var extra uppmärksam på hus som renoveras av byggfirmor enbart i syfte att göra vinsthemtagningar. Här finns mycket bluffande.

– Gör en egen jordabalksbesiktning, helst innan kontrakt skrivs. Man ska inte lita på allt mäklaren säger. Kolla själv upp driftskostnader. Det finns oseriösa mäklare också, säger Elisabeth Österman"
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#17 Inlägg av TG »

Håller helt med dig! Det är märkligt hur en sk yrkesman som en mäklare inte har något ansvar.
Dock när jag har pratat med andra mäklare samt med fastighetsmäklarnämnden så verkar det som att mäklaren har ett ansvar. Han har i detta fall, enligt säljarna, fått det underlag som behövs för driftskostnaden. Han kan dock inte ha tittat på dem utan bara dragit till med en "rimlig" driftskostnad...
Han menar på att något är fel, tex med pumpen, för driften ska inte vara så hög... elförbrukningen är väldigt hög!
Ska nog ge mig på och försöka mäta o se vad det är som ligger och drar hela tiden... (misstänker pumpen)
Det har även i efterhand framkommit att två gånger har pumpen reparerats, detta nämndes det inget om vid besiktningen eller vid visning TROTS att jag frågade särskilt om den... :x Så frågan är vad mer de ljugit om?!?

Surt med din vattenskada men som du sa, att det skulle ske just den dagen är inte mycket att göra åt!

Vi får se vad mäklaren säger i morgon - han skulle nämnligen höra av sig då... Med lite svar åt mig!!! Ställde på lite när jag pratade med honom senast då han inte svarade på några frågor och istället anklagade mig för att leta fel och bara klaga.. När jag då frågade vad han menade så gick han i total försvarsställning och bara svamlade och började säga att han hade dålig täckning på mobilen.... I CENTRALA Malmö... Det ska bli intressant att få hans svar....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#18 Inlägg av Mister »

Tegfors skrev:Vi har luft/vatten värmepump och en kamin så det är inga problem egentligen...

För att göra en lång historia kort;
De angav en driftskostnad på 30k, nu när vi fått papper från elbolag och övriga på deras förbrukning uppgår driftskostnaden till drygt 57k...
Driftskostnaden är således 57K i kr, vad har du i kw förbrukning, hos er?
Luft/vattenpump, sort?
Uppvärmd bostadsyta?
en eller flera plan?
Byggår?
Tillägsisolerat enligt senare "normer"?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Synd att man tagit bort envig som ett sätt att lösa en tvist :wink:
Kan se det framför mig... Du i hjälm och skinnställ med svärd och den andre i mjuk gycklardräkt, komplett med mössa med bjällror... :lol:
Bilagor
monty-python-black-knight.jpg
monty-python-black-knight.jpg (38.94 KiB) Visad 4918 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#20 Inlägg av tersan »

Qwerty skrev:
Tegfors skrev: Säljarna skyller nu på mäklaren, de säger att de lämnat alla siffror till honom.... Mäklaren säger att han fått driften från säljarna.... Vi får se vart det slutar..... :roll:
Mäklaren har ju ingen undersökningsplikt så han går fri i detta. Säljarna har ju dock en upplysningsplikt, precis så som att köparen har en undersökningsplikt. Frågan är om säljarens upplysningsplikt innefattar driftskostnad eller om det är en ungefärlig siffra som räknas på rimmlighet från mäklarens sida?
Mäklaren går knappast fri om han lämnat oriktiga uppgifter. Det gäller även säljarna, har de lämnat en uppgift som inte stämmer så kan man ställa dem till svars.

Tegfors, kan du redogöra lite mer i detalj för hur detta köp gått till? Jag hjälper gärna till så gott jag kan... (nej, jag är inte jurist... men har ett antal juridikpoäng, och har tvingats läsa på själv i olika sammanhang...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#21 Inlägg av Qwerty »

tersan skrev:[
Mäklaren går knappast fri om han lämnat oriktiga uppgifter. Det gäller även säljarna, har de lämnat en uppgift som inte stämmer så kan man ställa dem till svars.
Mäklare är ett konstigt yrke. Ett yrke som skapats utan nytta. Enda nyttan jag ser är reklam, men det borde vilken reklambyrå som hellst klara av. Allt dom säger gör mm finns det undantag på, dom skyller alltid ifrån sig och har aldrig ansvar, undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt tar över mäklaren helt. Dom ska representera både köpare och säljare vilket är en ekvation som inte går ihop vid problem.
Precis som jag citera från aftonhoran
"6  Lita inte på mäklaren. Granska objektbeskrivningen. Det finns ingen garanti för att uppgifterna i beskrivningen stämmer. Inte heller ska man lita på den besiktning som ibland medföljer ett villaprospekt. Det förekommer att ”fönster med visst målningsbehov” är genomruttna. "

Det är till och med vedertaget att dom inte talar sanning. Lider med dej Tegfors. Jag vet hur jobbiga dessa hala individer är, även ute i förorten där jag bor. Kommer man in till stan så är dom rena rama gansters jämfört med "mina" ormar. Ska kika runt lite bland dom juristerna jag känner och se om det finns något konkret att ta på i detta fall. Men det blir först i veckan.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar