Ligger GPS-tillverkaren Tomtom brunt till?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Ligger GPS-tillverkaren Tomtom brunt till?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Ligger GPS-tillverkaren Tomtom brunt till? Nån som har koll?

De har vräkt ut billiga kartor, gps-manicker och rabattkort sen november förra året. Man brukar ju ibland se att företag som ligger något risigt till ofta säljer ut grejor billigt, för att sen deklarera sig i konkurs och sälja ut resten ännu billigare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#2 Inlägg av StigH »

Det är väl kartorna man tjänar pengar på??
Fyra uppdateringar per år ger ju iaf en del inkomster?
Kränga hårdvara blir ingen rik på.
Magellan har ju iaf konkat, vem som tog över minns jag inte.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Det är väl kartorna man tjänar pengar på??
Fyra uppdateringar per år ger ju iaf en del inkomster?
Kränga hårdvara blir ingen rik på.
Magellan har ju iaf konkat, vem som tog över minns jag inte.
Har Magellan gått i kånken??! De var ju en av de större på marknaden!

Jo, kartorna är var klirret sitter. Fast man blir ju inte så pigg på att köpa nya kartor för dyra pengar när fem år gamla, eller äldre, motorvägsbitar och gator inte finns med på Stockholms- och Uppsalakartorna... :gnissla

Uppdateringen för min Navigon 6200 som jag skaffade 2008 hade inte med alla gatorna runt Centralen i Sthlm (där jag oftast kör fel... :roll:). Hur länge har de gatorna varit klara? Illa är vad det är...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#4 Inlägg av StigH »

Var det inte magellan??
Har jag fel, du gör mig osäker...?
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Var det inte magellan??
Har jag fel, du gör mig osäker...?
Jag vet inte, har inte hört att någon av de stora GPS-märkena försvunnit. Du kan ha rätt för allt jag vet. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

Nu har Nokia släppt navigeringen fri till sina smartphones, kartorna har varit gratis länge.

Undrar hur TomTom mfl ska göra nu? Bygga in telefon i GPS:en? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nu har Nokia släppt navigeringen fri till sina smartphones, kartorna har varit gratis länge.

Undrar hur TomTom mfl ska göra nu? Bygga in telefon i GPS:en? :wink:
Jo, undrade nåt liknande.

Det enda som är bra med de "riktiga" navigatorerna är att skärmen oftast är mycket större än på en telefon, och blir mer lättanvänd i bilen.

Nokias grepp är väldigt aggressivt tycker jag och de traditionella GPS-fabrikörerna kommer att få det tufft om fler telefontillverkare börjar med samma grej som Nokia.

Vi kanske får se att GPS-tillverkarna börjar skänka bort sina GPS-instrument och säljer kartorna som en tjänst, eller kanske tvärtom.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#8 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Nu har Nokia släppt navigeringen fri till sina smartphones, kartorna har varit gratis länge.

Undrar hur TomTom mfl ska göra nu? Bygga in telefon i GPS:en? :wink:
Jo, undrade nåt liknande.

Det enda som är bra med de "riktiga" navigatorerna är att skärmen oftast är mycket större än på en telefon, och blir mer lättanvänd i bilen.

Nokias grepp är väldigt aggressivt tycker jag och de traditionella GPS-fabrikörerna kommer att få det tufft om fler telefontillverkare börjar med samma grej som Nokia.

Vi kanske får se att GPS-tillverkarna börjar skänka bort sina GPS-instrument och säljer kartorna som en tjänst, eller kanske tvärtom.
Till Iphone 3GS så medföljer en navigeringstjänst gratis med telefonen, dock är det ingen talfunktion... (finns dock i appstore för en dryg femhunka) där har man större skärm osv.....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Till Iphone 3GS så medföljer en navigeringstjänst gratis med telefonen, dock är det ingen talfunktion... (finns dock i appstore för en dryg femhunka) där har man större skärm osv.....
Skulle aldrig falla mig in att köpa nånting från Apple. :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
TG skrev:Till Iphone 3GS så medföljer en navigeringstjänst gratis med telefonen, dock är det ingen talfunktion... (finns dock i appstore för en dryg femhunka) där har man större skärm osv.....
Skulle aldrig falla mig in att köpa nånting från Apple. :P
+1

Jag köpte faktiskt en Nokia 5800 Navigation Edition bland annat för navigeringen. Men jag medger villigt att en renodlad navigator är smidigare att använda, det är enklare att hitta rätt utan manual och skärmen är större. Fast å andra sidan har jag alltid nallen med mig...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
TG skrev:Till Iphone 3GS så medföljer en navigeringstjänst gratis med telefonen, dock är det ingen talfunktion... (finns dock i appstore för en dryg femhunka) där har man större skärm osv.....
Skulle aldrig falla mig in att köpa nånting från Apple. :P
Jag skulle hellre köpa från Apple än från Pyttemjuk. Tack och lov har jag aldrig "köpt" något från dom. Pyttemjuk - no more

Det är som jag ibland säger när jag plankar på SL och det är rejäla förseningar "tur att man inte betalar för det" :twisted: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev:Det är som jag ibland säger när jag plankar på SL och det är rejäla förseningar "tur att man inte betalar för det" :twisted: :wink:

Är du en plankare? Ynkliga människa! Jag hatar plankare näst efter kontrollanter.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#13 Inlägg av Sälle »

Att TomTom skulle ligga illa till tror jag inte förutom när det gäller MC-GPS'er där dom får stå för budget modeller. Hade själv en TomTom Rider V.2 men uppgraderade till Garmin Zumo 660 under 2009. Skillnaden var enorm och det gällde även priset men man fick vad man betalade för.
TomTom har inte gjort några nya GPS'er för MC bruk vilket gör att man börjar tro att dom kommer att överge det segmentet när försäljningen blir för låg av den nuvarande modellen.

Annars är det nog bara konkurrens som gör att priserna faller, som engångs kostnaden för kartuppdateringen. Jag har köpt Garmin Lifetime till min GPS vilket ger mig tillgång till 4 uppdateringar per år under GPS'ns livstid utan några extra kostnader. Jag betalade strax under 1000 kr och uppdateringen gäller för hela Europa. En enkel uppdatering skulle gå på runt 600kr.
Fler tillverkare har liknande abonnemang.

Jag tror att det kommer att vara extra tjänster som tillverkarna kommer att tjäna pengar på, fartkameror, koll på restauranger och dylikt. Men det är bara vad jag tror...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Sälle skrev:Jag tror att det kommer att vara extra tjänster som tillverkarna kommer att tjäna pengar på, fartkameror, koll på restauranger och dylikt. Men det är bara vad jag tror...
Vad mer skulle man kunna tjäna pengar på än grejorna du nämner, finns det nåt mer alls?

Vad jag inte skulle vilja se är en GPS-navigator som poppar upp ett fönster och ropar vilt att Pelles Pizzeria man precis åkt förbi har happy hour just nu, eller nåt sånt. Men det är kanske sånt vi kommer att få se kanske om inte alltför lång tid. GPS-tillverkarna måste väl finansiera sina kartor på nåt sätt. ;-)

Fö, tar väl Tomtom fortfarande betalt för sin TMC-tjänst, vilket jag tycker är något ohemult, om de inte ändrat på det. Min nuvarande Navigon har den tjänsten utan extra kostnader. Lite mysko egentligen, att Tomtom vill ha betalt för en tjänst som tillhandahålls gratis av riksradiostationerna... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#15 Inlägg av Sälle »

adrian_vg skrev:
Sälle skrev:Jag tror att det kommer att vara extra tjänster som tillverkarna kommer att tjäna pengar på, fartkameror, koll på restauranger och dylikt. Men det är bara vad jag tror...
Vad mer skulle man kunna tjäna pengar på än grejorna du nämner, finns det nåt mer alls?
Det finns lite andra system i USA som är under utveckling. Jag kollade på Garmins hemsida nu och fick se dom släppt ytterligare en ny MC-GPS som stödjer XM-system. Man tecknar ett XM abonnemang och får tillgång till 170 digitala reklamfria radiokanaler, väderrapporter plus om jag förstod rätt så får man även tillgång till satellitbilder i realtid för att kunna kolla hur trafiken är. I USA finns även något som heter MSN Direct som man köper ett abonnemang till, det var det som jag menade när jag snackade om restauranger. Via MSn Direct får man även fram aktuella bensinpriser, vilka filmer en biograf visar och en hel del till.
Nästa steg är att bygga in WiFi i enheterna och då kommer man kunna bygga helt andra system.

TomTom hade ett system i Ridern som gjorde att jag kunde se var min kompis befann sig. Men det krävde att han också hade en en Rider samt en mobiltelefon kopplad till denna som kunde koppla upp sig på Internet. Sen var man tvungen att gå i Ridern och skicka sin position, sen fick man inte röra sig för den uppdaterades inte förränn nästa gång man manuellt skickade sin position. Tanken var bra men fungerade dåligt då den inte uppdaterade sig själv. Vi hade tänkt använda den funktionen när vi gjorde vår Europa resa för två år sedan men när vi kollade vad det kostade att koppla upp sig till Internet när man var utomlands så stängde vi den funktionen. Men den hade varit bra om vi kommit från varandra. En sån här funktion skulle fungera mycket bättre via WiFi.

Jag tror GPS tillverkarna har en ljus framtid, och jag tror inte att mobilerna kommer att ersätta en riktig GPS. Dom har helt enkelt en för liten skärm. Mobilen är en handhållen enhet som fungerar bäst i handen.

Skriv svar