Körkortet rök i lördags

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Körkortet rök i lördags

#1 Inlägg av Tomas »

Usch vad det här känns tungt, blev av med körkortet för fortkörning i lördags! Finns inget att säga till mitt försvar, helt onödigt och korkat gjort! Det kostade mig 4000 kronor och kortet blir borta i minst tre månader, dvs under prime time hojsäsong. Man har väntat och väntat på att säsongen ska börja och äntligen blir det en fin sommarvarm dag efter långa kalla vintern. Sugen som få på att bara komma ut till favoritlandsvägarna vrids det på rullen lite för mycket och självklart pekas det laser 350 meter bort...

Överväger nu allvarligt att sälja hojen och inte köra ngt mer den här säsongen. Om någon är sugen på en kanonfin 00a som har gått 2000 mil går det bra att säga till.

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#2 Inlägg av vfr800 »

Ja det låter surt :( fick böter för fortkörning jag med men fick behålla lappen iallafall ganska bra eftersom jag behöver det i jobbet..försöker alltid hålla mig så man behåller lappen.

skriv brev till transportstyrelsen med intyg från arbetsgivare att du behöver körkortet kanske du får kortare än 3 månader då.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#3 Inlägg av blacken »

faan! vad surt. Tråkigt att du skulle ha en sådant oflyt, kan dom inte jaga trimmade moppar, mördare och pedofiler och andra ofärdsmän, i stället för att ta glädjen ifrån en person som överlevt en lång och kall vinter, och som bara ville visa sin glädje, över att nu så är sommaren här.... :cry:

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#4 Inlägg av Brother Wolf »

Extremt tråkigt, men som sagt vad, lite självskylla finns det!
Tycker dock att polisen borde fokusera mer på annat!
Överklaga med tanke på att du behöver kortet i jobbet!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Körkortet rök i lördags

#5 Inlägg av adrian_vg »

Näää! Va' fanken! Köra av dig får du göra på Rörken...!

Ähumm... Vad talar vi för pris på viffern då? :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#6 Inlägg av Ralsbo »

Fan, va tungt.
Jag klarade ju mig med ett par km/h till godo och fick "bara" massa böter.
Så det måste kännas mycket tyngre för dig som blir av med lappen också. :(
Men sälj inte hojen. Tre månader går snart och det är massor av kördagar kvar när du får tillbaka lappen.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#7 Inlägg av blacken »

Ralsbo skrev:Fan, va tungt.
Jag klarade ju mig med ett par km/h till godo och fick "bara" massa böter.
Så det måste kännas mycket tyngre för dig som blir av med lappen också. :(
Men sälj inte hojen. Tre månader går snart och det är massor av kördagar kvar när du får tillbaka lappen.
Överensstämmer HELT! med föregående talare! behåll järnhästen, det kommer nya tider.. :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:faan! vad surt. Tråkigt att du skulle ha en sådant oflyt, kan dom inte jaga trimmade moppar, mördare och pedofiler och andra ofärdsmän, i stället för att ta glädjen ifrån en person som överlevt en lång och kall vinter, och som bara ville visa sin glädje, över att nu så är sommaren här.... :cry:
Exakt! Fan va surt! Laser till på köpet som är en så osäker mätmetod, kolla Här

Har dom fina videobilder så är det oftast bara att skriva på och se glad ut. Jag har iofs aldrig råkat ut för lasermannen, men jag skulle varken skriva på eller lämna ifrån mig kortet i ett sånt läge.
Så regel #1 är: Aldrig lämna ifrån sig kortet om man är osäker på vad "Pecka" tänker hitta på för förseelse.

Problemet är ju att kortet makuleras, så även om man överklagar och får rätt så får man ändå betala ett nytt kort och skadestånd kan man se sig i månen efter, BTDT. Åkte på en rödlyktning en gång, helt oskyldig, hade t.o.m. vittne.

Jag fick inget straff men var av med kortet och därmed jobbet en månad p.g.a. att rättens kvarnar mal långsamt. Sen kom det, "avskrivet p.g.a. preskriptionstid".
My (_*_) , dom kunde inte erkänna att dom hade gjort fel så dom körde preskriptionsvarianten och slapp därmed att betala för förlorad arbetsförtjänst och skadestånd.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#9 Inlägg av Tomas »

Tack för allt medlidande! Angående om det var "rätt" att plocka mig eller inte, jag vet själv att jag körde fort, hade ingen koll på mätaren men den uppmätta hastigheten verkade inte orimlig. Lasern kanske lyckades ganska bra den här gången :roll: Jag får således stå mitt kast, men det är intressant hur lite man känner sig som en brottsling trots att man enligt lagen gjort sig skyldig till ett ganska grovt brott.

Jag behöver visserligen bil/mc till och från jobb i sommar men inte i tjänst, antar att det inte hjälper mig?

Adrian, du har pm.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#10 Inlägg av TG »

Även om du inte behöver kortet i jobbet så kanske det underlättar din pendling jämfört med kommunala medel?! Värt ett försök iaf :D

Jag vet hur det känns, blev av med lappen 2008.... jag lyckades få det kortat till 2 månader, alltid bättre än 3 månader iaf :D

LYCKA TILL!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#11 Inlägg av Pegaso »

F-n vad surt!
Hoppas du kan få ner tiden iallafall.

Måste vara en av de värsta mardrömmarna att sitta på en trampcykel samtidigt som man blir omkörd av en V4 på högvarv, nu när det äntligen blivit lite värme och torra vägbanor efter en vansinnesvinter och kass vår.

Lider med dig.

Lycka till!
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#12 Inlägg av Ronny »

får man fråga hur fort det gick och vad hastigheten på vägen var?
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Körkortet rök i lördags

#13 Inlägg av Henning »

Tomas skrev:... och självklart pekas det laser 350 meter bort...
På 350 meter krävs det ju fan en mästerskytt för att oavsett kulbana och avdrift träffa ett så litet mål som en MC med förare.

Att ingen reagerar och tänker på det!?

Varför krävs INGEN SOM HELST bevisning för polismannens mätning? Det är ju fanimig jämställt med ATT polisen hittat fingeravtryck på en mordplats men inte vems!

Argumentet i rätten att polismannen inte har skäl att ljuga om saken är ju lika befängd som att en målare, en snickare eller vad för yrkesman som helst inte hade skäl att göra ett jobb fel! Är det BARA poliser som inte överhuvudtaget KAN göra praktiska fel i jobbet?

UPPRÖRANDE!

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Körkortet rök i lördags

#14 Inlägg av Pegaso »

Henning skrev:
UPPRÖRANDE!

/Henning!
+1

Men det är klart att polisen inte gör fel :roll: :roll:
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Körkortet rök i lördags

#15 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Varför krävs INGEN SOM HELST bevisning för polismannens mätning? Det är ju fanimig jämställt med ATT polisen hittat fingeravtryck på en mordplats men inte vems!

Argumentet i rätten att polismannen inte har skäl att ljuga om saken är ju lika befängd som att en målare, en snickare eller vad för yrkesman som helst inte hade skäl att göra ett jobb fel! Är det BARA poliser som inte överhuvudtaget KAN göra praktiska fel i jobbet?

UPPRÖRANDE!

/Henning!
Öhmm... Har du råkat ut för nåt, som du kanske vill berätta om?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar