"Idag är en bra dag"

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#301 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Bakåtsträvare finns det gott om. :wink:
Du är bara grönis över att du inte klykar en knasare :lol:
:laugh
adrian_vg skrev:Bakåtsträvare finns det gott om.
Vadå'ra :P
Man behöver inte vara bakåtsträvare bara för att man tycker att vissa grejer funkade bättre förr. Två exempel:
1. Moderna bilar som man nästan inte kan göra ett skit med själv, snart får man väl felkoder också när man skiftar däck. Jag hade rätt kul (skadeglädje) när dom i senaste (tror jag) SVT Plus testade rostskydd på nya bilar. Toyota Prius -08 var så jävla rostig att den inte ens gick att rostskydda, det var bara att skrota. Bra med moderna bilar med plastkåpor under eller hur?

2. Datasystem. Dom som gillar Windows 8 räcker upp en hand. Återstår att se hur sjukt Windows 10 är.
Bakåtsträvare? Ja inget nyare Windows än XP kommer över min tröskel.
Framåtsträvare! Som du vet kör jag PC-BSD som funkar kanon och är i det närmaste idiotstabilt. Jag får fortfarande in diverse spyware och virus via mail som bankbluffar, kreditbluffar, fakturabluffar och om man besöker nån udda rysk eller kinesisk webbsida när man letar efter musik eller filmer, t.ex. såna där man kan tanka ner från Youtube som brukar spruta pop-uper och virus, men numera och dessutom med ABP kan jag bara garva åt det.

Roligast är när dom ringer från Asien, Afrika eller nåt och på dålig engelska säger att man har fått in ett virus. Senast höll jag kvar idioten rätt länge i telefon (han får ju en hög räkning) och när han var klar förklarade jag att jag inte har Windows.
- Har du Mac?
- Nej.
- Har du Linux?
- Nej.
- Vad har du då?
- BSD.
- ?
Han började skrika och tyckte att jag skulle trycka på "the pussybutton so it got wet" och slängde på luren. Det är framåtsträvande det, när man kan reta gallfeber på dom som försöker skicka virus, polislåsningar och sån skit :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#302 Inlägg av adrian_vg »

Min förgasarperiod är över, been there done that. Det var fö en bra dag då. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: "Idag är en bra dag"

#303 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Min förgasarperiod är över, been there done that. Det var fö en bra dag då. :wink:
Du menar väl "Bin there, did`t understand that" :lol: :lol:
Sorry, det var "öppet mål" kunde inte motstå. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#304 Inlägg av adrian_vg »

Jodå, jag förstod fuller väl!
Efter att ha slitit mitt hår med förgasarsynkningar och allmänt strul (och med bara två förgasare!) på en BMW R100RS i det tidiga 90-talet, insåg jag redan då att insprutning är vägen att gå för att slippa frustration.

På en nuvarande motorcykel, vars namn inte ska nämnas på detta forum, kunde jag mappa om och fixa både insprutning och trottelrespons med bara en sladd och en dator. Rena drömmen faktiskt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: "Idag är en bra dag"

#305 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jodå, jag förstod fuller väl!
Efter att ha slitit mitt hår med förgasarsynkningar och allmänt strul (och med bara två förgasare!) på en BMW R100RS i det tidiga 90-talet, insåg jag redan då att insprutning är vägen att gå för att slippa frustration.

På en nuvarande motorcykel, vars namn inte ska nämnas på detta forum, kunde jag mappa om och fixa både insprutning och trottelrespons med bara en sladd och en dator. Rena drömmen faktiskt.
:lol: Jag har fyra knasare att hålla reda på. När det kommer ett sprut typ Trionic 5 till hoj, http://www.saabkulla.se/157125270 så ska jag byta till det. Dom hojsprut jag hittintills har haft den tvivelaktiga äran att slänga ett getöga på, har samtliga saknat en luftmasse/mängd mätare och det är primitivt att ha det, spisen är "fångad" i en "fälla" av statiska parametrar som i en viss mån kan "styras" av en lambda sond litegranna. Därav alla "moddningar" på vifferspruten för att få spisen att bli "analogare" i sin funktion.
Leve förgasaren! :D Även fastän den i princip är jämställd med en hyfsat läckande bensinkran i sin funktion
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#306 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jodå, jag förstod fuller väl!
Efter att ha slitit mitt hår med förgasarsynkningar och allmänt strul (och med bara två förgasare!) på en BMW R100RS i det tidiga 90-talet, insåg jag redan då att insprutning är vägen att gå för att slippa frustration.

På en nuvarande motorcykel, vars namn inte ska nämnas på detta forum, kunde jag mappa om och fixa både insprutning och trottelrespons med bara en sladd och en dator. Rena drömmen faktiskt.
FYI så behöver även sprutsystem synkas så fort du har mer än ett spjällhus :fakta
Vanliga Svenssonbilar har ofta bara ett spjällhus även när man går upp på fler än fyra burkar som jag har därför slipper man den operationen. Däremot när man går upp på lite värre grejer typ M3 så är det möjligt att det är flera spjällhus (vet inte) och då kommer man inte ifrån synkning där heller.
blacken skrev: :lol: Jag har fyra knasare att hålla reda på. När det kommer ett sprut typ Trionic 5 till hoj, http://www.saabkulla.se/157125270 så ska jag byta till det. Dom hojsprut jag hittintills har haft den tvivelaktiga äran att slänga ett getöga på, har samtliga saknat en luftmasse/mängd mätare och det är primitivt att ha det, spisen är "fångad" i en "fälla" av statiska parametrar som i en viss mån kan "styras" av en lambda sond litegranna. Därav alla "moddningar" på vifferspruten för att få spisen att bli "analogare" i sin funktion.
Leve förgasaren! :D Även fastän den i princip är jämställd med en hyfsat läckande bensinkran i sin funktion
Vet inte om det inte sitter inte luftmassemätare på nyare hojar. Skulle gärna ha en hoj med sprut och höll tidigare på att kolla möjligheten att hitta nåt sprutsystem på min, inte minst för att få mer pulver (mycket vill ha mer :headbang ). Men nu har jag gett upp, "I'm too old for that shit".
Efter nästa förgasarrivning i vinter så kommer den att gå bra igen och sen får jag vara nöjd.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: "Idag är en bra dag"

#307 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Jodå, jag förstod fuller väl!
Efter att ha slitit mitt hår med förgasarsynkningar och allmänt strul (och med bara två förgasare!) på en BMW R100RS i det tidiga 90-talet, insåg jag redan då att insprutning är vägen att gå för att slippa frustration.

På en nuvarande motorcykel, vars namn inte ska nämnas på detta forum, kunde jag mappa om och fixa både insprutning och trottelrespons med bara en sladd och en dator. Rena drömmen faktiskt.
FYI så behöver även sprutsystem synkas så fort du har mer än ett spjällhus :fakta
Vanliga Svenssonbilar har ofta bara ett spjällhus även när man går upp på fler än fyra burkar som jag har därför slipper man den operationen. Däremot när man går upp på lite värre grejer typ M3 så är det möjligt att det är flera spjällhus (vet inte) och då kommer man inte ifrån synkning där heller.
blacken skrev: :lol: Jag har fyra knasare att hålla reda på. När det kommer ett sprut typ Trionic 5 till hoj, http://www.saabkulla.se/157125270 så ska jag byta till det. Dom hojsprut jag hittintills har haft den tvivelaktiga äran att slänga ett getöga på, har samtliga saknat en luftmasse/mängd mätare och det är primitivt att ha det, spisen är "fångad" i en "fälla" av statiska parametrar som i en viss mån kan "styras" av en lambda sond litegranna. Därav alla "moddningar" på vifferspruten för att få spisen att bli "analogare" i sin funktion.
Leve förgasaren! :D Även fastän den i princip är jämställd med en hyfsat läckande bensinkran i sin funktion
Vet inte om det inte sitter inte luftmassemätare på nyare hojar. Skulle gärna ha en hoj med sprut och höll tidigare på att kolla möjligheten att hitta nåt sprutsystem på min, inte minst för att få mer pulver (mycket vill ha mer :headbang ). Men nu har jag gett upp, "I'm too old for that shit".
Efter nästa förgasarrivning i vinter så kommer den att gå bra igen och sen får jag vara nöjd.

Funderat på att modda ett Trionic 5 sprut? skulle vara intressant att försöka göra det. Och helt omöjligt ska väl det inte vara?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#308 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Funderat på att modda ett Trionic 5 sprut? skulle vara intressant att försöka göra det. Och helt omöjligt ska väl det inte vara?
Lycka till, bara att testa. Jag kan hjälpa till med lite glada tillrop :D
Kom till Helmerträffen den 6-9 augusti (kör bara Haningeleden 259 så kan du inte missa stora gula kåken på vänster sida precis före infarten mot Lissma) så kan vi snacka lite. Jag kommer vara där i stort sett hela helgen utom ett par timmar mitt på dan på lördagen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#309 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:FYI så behöver även sprutsystem synkas så fort du har mer än ett spjällhus :fakta
Har VFR mer än ett?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#310 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:FYI så behöver även sprutsystem synkas så fort du har mer än ett spjällhus :fakta
Har VFR mer än ett?
Inte säker, men jag tror den har fyra. Det är bara att kolla vart gaswirarna går och om det finns en brygga med en länksystem.
Om det bara är ett spjällhus så bör det sitta uppe strax efter luftburken nånstans. Är det separata spjällhus så sitter dom nere vid injektorerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#311 Inlägg av tersan »

Lyckades sälja min Land Rover på 4 dagar. 3500 visningar på Blocket-annonsen, 35 förfrågningar, massor av mailbud och konstiga frågor, en spekulant som hoppade av, men sen så...

Fast ibland undrar jag... folk som frågar OM bilen har några fel, när priset är ungefär hälften av vad fina bilar kostar? Eller de som undrar över bränsleförbrukningen på en 2.5-tonskoloss med stooor V8? Ibland vet man redan när man trycker på "skicka" att det inte kommer att komma några fler frågor. :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#312 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Lyckades sälja min Land Rover på 4 dagar. 3500 visningar på Blocket-annonsen, 35 förfrågningar, massor av mailbud och konstiga frågor, en spekulant som hoppade av, men sen så...

Fast ibland undrar jag... folk som frågar OM bilen har några fel, när priset är ungefär hälften av vad fina bilar kostar? Eller de som undrar över bränsleförbrukningen på en 2.5-tonskoloss med stooor V8? Ibland vet man redan när man trycker på "skicka" att det inte kommer att komma några fler frågor. :roll:
:laugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: "Idag är en bra dag"

#313 Inlägg av M@rtini »

Idag är en bra dag för nu börjar min semester, ska inte jobba igen förrän den 24/8. Fint väder, P-Floyd i stenbrottet i Dalby ikväll. VFR-träff till helgen, och Metallica på Ullevi den 22/8 är lite av vad som väntar under ledigheten. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: "Idag är en bra dag"

#314 Inlägg av blacken »

Var och besiktigade knarren i dag och den gick igenom :)...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: "Idag är en bra dag"

#315 Inlägg av Tyrannosaurus »

Då var man hemma efter att de sista besökarna på Helmerträffen har åkt hem.
Nöjdhetsfaktorn verkade vara stor med band, guidad busstur, badbalja, Lennarts proffslagade matlådor (sju rätter) och vädret kunde man inte klaga på med bara en obetydlig liten skvätt regn natten till lördag. En ny sport uppfanns på träffen också i form av Helmersquash vilket innebär att man sitter i tältet, upptäcker att det är en snigel på utsidan av innertaket och försöker ploppa bort den. Då studsar den mot yttertaket och tillbaka på innertaket. Sen fortsätter man att sikta och ploppa till man har fått bort den *bluäk!* :P :twisted: :lol:
blacken skrev:Var och besiktigade knarren i dag och den gick igenom :) ...
Grattis! Men det är sällan Japanhojar inte går igenom eller ens får påpekande.
Jag berättade när jag var och besiktade "ödlan" och det var inga som helst problem på en 30 år gammal hoj. Framför mig stog en ganska ny Harry Gustavsson Sportster som fick några tvåor. Det är onekligen skillnad på skit och pannkaka :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar