Länkarna som jag hänvisande till Här (du får surfa själv) och på specialsidan om vätgas Häradrian_vg skrev:Tror jag inte en sekund på. Vad är din källa?Tyrannosaurus skrev:Svar på Adrians fråga: "Varifrån kommer elen som gör detta?"
Från samma ställen vi får el från idag. Men den skillnaden att eletrolyt är betydligt mindre energikrävande än produktion, rafinering, transport mm. av bensin, diesel, etanol eller vad man har tänkt köra på.
Tvärt om, vätgas är energirikare än både bensin och etanol. Men det beror på hur man lagrar det. På en trycktank kommer man inte långt, dessutom är det farligt. Men BMW:s kyltank är säkrare och räcker betydligt längre, en metallhydridtank är idiotsäker räcker ännu längre men är tung och skymmande, en nanofibertank är lika idiotsäker, räcker idiotlänge, är varken tung eller skrymmande men lite dyr än så länge.Mängden el som går åt att framställa vätgas för användning som fordonsbränsle genom elektrolys, kommer aldrig att vara ekonomiskt livskraftigt. Vätgas är så energifattigt att det är smått pinsamt.
Den "andra femman" är el. Det handlar bara om hur man producerar elen.Det enda som talar för vätgasdrift är att avgaserna blir vattenånga; det är miljövänligt där och då, men produktionen av vätgas är en helt annan femma.
Många många år i det här fallet är uppskattningsvis 20-30 år. Efter att ITER har startats 2018 som är planerat och visar sig fungera som den ska (det lär den göra eftersom redan START fungerar) så lär det gå undan att bygga kommersiella verk. Ingen lär i det läget vilja vara sist på det framgångståget.Fusionsreaktorn du nämner ligger många, många år framåt i tiden, om det alls blir kommersiellt användbart. Glöm inte att man i över femtio års tid sagt att fusion kommer att komma inom tio år...
Förutom länksidan ovan som även har länkar till både fusion och mycket annat så har jag även en specialsidan i det ämnet Här