TV-tråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

TV-tråden

#1 Inlägg av Mister »

Har inte sett en tv - tråd, så jag tar modet till mig och startar en :)

Vår gamla tjocktv, en 32":a som var "top of the line" för 11 år sedan har gett upp. Tv-tittande sker just nu på en gammal 14"
En ny TV ska inhandlas.


Efter lite sökande...så är det inte plasma, eller LCD som gäller, utan LED ?
Dålig koll på vad som är bra ... eller ifall det är nyhetens behag när det gäller LED.

Plasma, verkar vara oehört prisvärt ... eller är det dumsnålt att köpa en sådan ?

Vad fanken är 3D tv ? Finns det 3D utsändningar ?


Förvirringen som ni märker är total. :?

Så, hjälp och tips sökes :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: TV - tråden

#2 Inlägg av marinmo »

Mister skrev:Har inte sett en tv - tråd, så jag tar modet till mig och startar en :)

Vår gamla tjocktv, en 32":a som var "top of the line" för 11 år sedan har gett upp. Tv-tittande sker just nu på en gammal 14"
En ny TV ska inhandlas.
Välkommen in i 2000-talet! ;)
Mister skrev:Efter lite sökande...så är det inte plasma, eller LCD som gäller, utan LED ?
Dålig koll på vad som är bra ... eller ifall det är nyhetens behag när det gäller LED.
LED ger god (bättre) färgåtergivning och drar väldigt lite ström, det är väl de stora grejorna med den tekniken. Och TVn är betydligt lättare.
Mister skrev:Plasma, verkar vara oehört prisvärt ... eller är det dumsnålt att köpa en sådan ?
Jag vet faktiskt inte huruvida plasma är prisvärt, en snabb titt på prisjakt får det att se ut som att det är samma samma? Det beror väl lite på vilken prisklass du tänkt att lägga dig i ...
Mister skrev:Vad fanken är 3D tv ? Finns det 3D utsändningar ?
Det är samma som 3D-bio. Dvs en egenskap ingen frågat efter. Allt sker i TVn, men du måste ha sådana där glasögon som du får på bion. Totalt värdelöst om du frågar mig.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #1: Contrast Ratio
A contrast ratio is the ability of the TV to show the high-contrast areas on the screen. The high contrast areas are the blacks and the whites in the picture. If a TV has a good contrast ratio, it means that it shows the differences between the darker and lighter areas of the screen remarkably well. The acid test of a TV's contrast ratio is in the dark scenes, where it needs to differentiate the shades of black.

Its a well accepted fact that plasma TVs generally have better contrast ratios than LCD and LED TVs. This is because plasma TVs have individual plasma cells, which automatically turn themselves off on the darker parts of the screen. LCD TVs on the other hand have a single liquid crystal and when the TV has to show the dark pictures, the CCFL back-light of the LCD only dims itself and hence the blacks aren't very convincing. On the other hand, LCD TVs powered with an LED back-light have a slight edge as the individual LEDs twist themselves into an 'off' position in the dark parts of the screen thus giving a more convincing black than the LCD TVs.

Verdict: On the contrast ratio parameter, the plasma TV clearly has the upper hand. The LED TV comes next in the race and the LCD TV comes last.

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #2: Viewing Angle
A viewing angle is the angle from which the image on the TV can be viewed. All TVs can be viewed when you are right in front of it, but since all viewers cannot sit right in front of the TV and have to sit around it, the viewing angle parameter becomes very important.

The winner for this point again is the plasma TV. The image of the plasma TV remains good and solid for viewers at almost any angle. LCD TVs fall back in the race again as there is often a loss of color and detail, when the TV is viewed from an odd angle. The LED TV minimizes this problem faced by the LCD TV due to its decentralized back-lights and hence has a much wider viewing angle.

Verdict: On the viewing angle parameter, the plasma TV is the winner again, followed by the LED TV in second place and the LCD TV in the last place.

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #3: Color
It is pretty clear that good and bright colors of the TV will be an important consideration in the mind of the TV buyer. But there is no clear winner on this parameter as all the TVs seem to show a good quality picture, when it comes to the color. Differences may exist between two TV models of the same type or two different TV brands - a higher priced model showing better colors - but the picture quality remains largely similar. It is said that if the LED TV has a colored back-light, it will show the best picture of them all, but this point remains contentious.

Verdict: All the TVs rank similar on this point, but the discussion may be given a twist by introducing the colored back-lit LED TV in the mix.

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #4: Motion
The LCD TVs have shown great improvement on this parameter in recent years, but it cannot be debated that the technology of the plasma itself has an edge here. As the plasma screen has the individual cells that can refresh at a much faster rate. The motion flow has been a bugbear for LCD TV makers for a while now, but thanks to the new higher 'hz' count of the LCD TV, the difference has been minimized. LED TVs largely use the same technology as the LCD TVs and hence a higher 'hz' indicates better performance of the TV when it comes to fast motion sequences.

Verdict: Plasma for now, but who knows, the LCD and LED TVs might get better.

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #5: Power Consumption
Till now, it seemed that the plasma TV comes out to be the clear winner in this debate, but this is one of its most telling fall-points. The plasma TV consumes a lot more power than the LCD TV, as every sub-pixel on the screen needs to be lit. On the contrary, the LCD TV needs much lesser power to light up the back-light. But the LED TV is the clear winner for this point as its LED back-light is more power efficient and needs lesser electricity to light up. Hence, the LED TV is the greenest of them all.

Verdict: The LED TV is the winner on this point, followed by the LCD and the plasma.

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #6: TV Lifespan
Another fall point of the plasma TV which the plasma-makers are trying tooth and nail to correct is, its lifespan. The quality and brightness of the plasma screen takes a beating in a very short time. But plasma-makers have now come up with more efficient TVs, which have potentials to last for a longer time. The lifespan of the LCD and the LED TV depends largely on the lifespan of its back-light, but on an average the lifespan of these TVs is supposed to be more than that of the plasma TV.

Another point to consider for TV lifespan is screen burn-in. Here again, the plasma TV has had a few problems, as there is a higher rate of screen burn-in in these TVs. Plasma TV makers are looking to correct this problem too. LCD and LED TVs rarely have a problem of screen-burn in.

Verdict: On this point, the LCD TV has been a winner, while the lifespan of the LED back-light remains untested, as its a relatively new technology. But the plasma is trying to extend its lifespan to somewhere close to that of the LCD TVs.

LCD vs LED vs Plasma Debate Point #7: Price
Having said all this, at the end of the day, the decision for most people is made by the price tag. For many people across the world, the price tag matters a lot more than any of the previous six points and hence, it is a factor that one has to make his way with.

Over the years, the plasma has enjoyed a much lower price as compared to the LCD, but as the production size and demand for the LCD increases, the price of the LCD is set to become more and more competitive with the plasma. The LED TV is a clear loser on this point as it is one of the most expensive TVs around, with some models priced at almost double that of LCDs of the same size. This is because the LED is a new technology and it is not produced at the same volume as the LCD.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: TV - tråden

#4 Inlägg av adrian_vg »

Plasma-tv drar en herrans massa mer el än en "vanlig" platt-tv!

Ang 3D-tv, inte alla människor klarar av att titta på en sån. Vissa kan må direkt illa efter en stunds 3D-tv-kollande. Är du spekulant på en sån, spendera ett tag i affären med denna sorts tv så att du vet att du klarar av det. Annars är jag med Marinmo om 3D-tv. Inte värt besväret.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Läste jag inte i nån pryltidning att plasma är på väg bort från marknaden? Det är få som fortfarande tillverkar dem, och färre blir det. Fast det innebär ju ett bra köpläge...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#6 Inlägg av Mister »

Vilka goa tips o info.

Sen, va f-n, nu gick även 14":an hädan .. :shock: är det något inbyggt att de ska pajja efter exakt tidsanvändade, eller :?

Imorgon blir det shopping. Plasma blir det att utforska närmare :)

Dyr helg ... :roll:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#7 Inlägg av KLACKEN »

Vi har en 50" projektor tv som jag är väldigt nöjd med,välldigt bra bild och bara att byta projektorlampan som håller ca.5-6år så är bilden som ny igen.När en plasma börjar bli dålig så är den bara att slänga(Ca.10år)har jag hört.Enda nackdelen är att fläckten surrar lite men de hör man inte när man blivit van.
1/2 V4

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#8 Inlägg av Donner »

Köpte en 46" LCD full HD Samsung i julas, skitnöjd med den faktiskt. Hade en 42" Plasma innan som var 2 år och bilden på den nya tv:n är betydligt bättre fast man kör vanlig digitalkanal.
Kör man sen blueray så blir det snäppet bättre.

Jag anser nog att det är lite varmare, tittvänligare bild på en plasma. LCD är lite mer digital bild om man säger så. Men jäklar vad skarp bild man kan få. LED är väl snäppet ännu bättre men dyrare än så länge. Har LED på datorn och den är ju bättre än en vanlig LCD.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Sen, va f-n, nu gick även 14":an hädan .. :shock: är det något inbyggt att de ska pajja efter exakt tidsanvändade, eller :?
Var 14-tummaren och den andra tv:n av äldre snitt? De kanske var gjorda för 220V? Numera när det är runt 240V i eluttagen håller ju äldre apparater kortare tid. Nåt sånt kanske?

För några jular sen ville jag absolut ha en Xbox 360, så jag köpte en sån. Då var plötsligt den 32" stora tjockteven inte så bra längre, så det blev till att skaffa en 42" LCD-tv ist. Det blev en dyr jul det året... ;-)

Nu väntar jag bara på att dvd-hemmabion ska storkna så jag kan skaffa en blueray-variant ist. 8)

Edit: Har jag förstått det rätt att en LED-tv är en vanlig lcd-tv fast med led-lampor som bakgrundsbelysning istf de vanliga lysrören?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#10 Inlägg av blacken »

Panasonic Viera serien, Plasma, rekommenderas starkt, bäst bild, ingen responstid, och behagligast bild, samt dom kommer ner i pris nu, mycket bild för stålarna ... :)

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#11 Inlägg av Mister »

Vilken torsk man är. :oops:
I butiken kändes 42" litet och mindre än 50" kändes otänkbart. Så, en 50" Plasma släpades hem, den är visst stooor, jämfört med tjock-tv:en :roll: :P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#12 Inlägg av blacken »

Mister skrev:Vilken torsk man är. :oops:
I butiken kändes 42" litet och mindre än 50" kändes otänkbart. Så, en 50" Plasma släpades hem, den är visst stooor, jämfört med tjock-tv:en :roll: :P
Men ack så platt. :D Vad blev det för en?..

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#13 Inlägg av Donner »

50" är lagom :wink:

När jag köpte min första platta 42" så ville jag byta upp mej till 50" efter en vecka hehe, fast jag behöll den. Den är ju platt så den kommer längre från soffan.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

Finns ju någon rekomendation som säger att men kan omvandla tum till rekomenderat avstånd.
För stor TV för nära gör det bara jobbigt att titta .. tror det var så enkelt som att omvandla till meter och decimeter.

typ
37" = 3,70m
42" = 4,2m
Vilket skulle innebära att en 50" bör vara 5m från tittaren

:)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Finns ju någon rekomendation som säger att men kan omvandla tum till rekomenderat avstånd.
För stor TV för nära gör det bara jobbigt att titta .. tror det var så enkelt som att omvandla till meter och decimeter.

typ
37" = 3,70m
42" = 4,2m
Vilket skulle innebära att en 50" bör vara 5m från tittaren

:)
Men sen kom rekommendationer som sa att om man tittade på HD-innehåll på tv:n, skulle man komma närmare. Har för mig att två meter nämndes för en 42". :shock: Farmor sa alltid att man inte ska sitta så nära tv:n för då kan man skada ögonen. Det är då banna inte lätt att ligga i teknikens framkant...! :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar