Är du en jäkel på datorkonfigurering??

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Är du en jäkel på datorkonfigurering??

#1 Inlägg av Maciver »

Sitter med en burk som agerar server men jag tycker den är lite slö.

Kolla på bilden, kan man ändra något så den blir snabbare (nu ska jag inte byta en massa hårdvara)
Bilagor
server_konf (Small).jpg
server_konf (Small).jpg (60.65 KiB) Visad 12871 gånger
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#2 Inlägg av Brother Wolf »

mer RAM och öka det virtuella minnet, stäng ner processer som du inte använder etc.

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Server för vad är ju frågan ... men minne är aldrig fel .. vilket os du tänker använda spelar ju också ganska stor roll.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#4 Inlägg av Maciver »

Det är Windows home server.

Det jag "reagerar" på är det är en 2,8 ghz processor men det står 1598,43 mhz, är det /kärna eller totalt? I så fall går den ju för sakta så att säga.

Och 2 gig minne är betydligt mer än vad som "behövs".

Jag är lite lost här i hastighetsdjunglen kan man få prollen att jobba snabbare utan trimma, går minnena i rätt hastighet?

Sen är det hastigheten i mitt nätverk har giga nätverk (självklart är det cat 6 kablar och giga kort i burkarna) men när filer skickas brukar det komma upp i 55-60 MB/sek.
Bara sata2 diskar och kablar kopplat i burkarna på sata 2 platser.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Det jag "reagerar" på är det är en 2,8 ghz processor men det står 1598,43 mhz, är det /kärna eller totalt? I så fall går den ju för sakta så att säga.
Det är nån vajsing med preocessorfrekvensen. Har du klockat ner den via BIOS?

Eller har du nåt program gående i bakgrunden som klockar ner, och sparar, energi när processorkraften inte behövs?

Jag har aldrig sett gigabithastigheter för hemmabruk. Det mesta jag sett har varit runt 200-250Mbps och då med riktigt starka processorer i vardera änden. Gigabit är bara nys för hemmabruk... Dessutom är bra nätverkshastigheter inte Windows starkaste sida.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#6 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Maciver skrev:Det jag "reagerar" på är det är en 2,8 ghz processor men det står 1598,43 mhz, är det /kärna eller totalt? I så fall går den ju för sakta så att säga.
Det är nån vajsing med preocessorfrekvensen. Har du klockat ner den via BIOS?

Eller har du nåt program gående i bakgrunden som klockar ner, och sparar, energi när processorkraften inte behövs?
Mitt moderkort klockar ner frekvensen till något liknande med i originalutförande ( har gigabyte x38-ds5) detta går att ställa så den inte går i "spar" läge (vem fan vill ha det? full fart tack) även minnenas frekvenshastighet är ju låg i detta och det verkar även dina vara, 266mhz? mina ligger på 800 och det tycker jag är lite klent men med 266 så är det en dement person i buken som skickar 1:or och 0:or.

gå in i ditt moderkort och kolla om du kan deaktivera denna prestandaförsämring

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Maciver skrev: Det jag "reagerar" på är det är en 2,8 ghz processor men det står 1598,43 mhz, är det /kärna eller totalt? I så fall går den ju för sakta så att säga.
om du kollar den högra bilden så står det Core speed 1598 .. det är 2 cores så totalen blir rätt.

Vad är det du upplever som problem ?

Att dataöverföringshastigheten blir det den blir beror främst på diskarna skulle jag tro. SATA2 gissningsvis 7500 varvare levererar inte mycket snabbare särskilt inte om det är flera läsningar/skrivningar samtidigt.

Samma gäller nätet, misstänker att du inte har en konfigurerad switch utan en router/hub .. det slöar också ner eftersom det går åt en massa snack för att bestämma vart paketen ska.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:om du kollar den högra bilden så står det Core speed 1598 .. det är 2 cores så totalen blir rätt.
Hur menar du? 1600x2 är ju 3200. Dessutom ska väl båda kärnorna, vardera, kunna gå upp till 2800Mhz?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#9 Inlägg av Maciver »

Var inne och "pilla" lite i bios och där fanns något som hette typ intel speedstep. Tror att det stod på att OS kontrollerar, ska testa att ta bort det för när jag kollade på "cpuid" så flexa det jättemycket mellan 1,6 - nästan 3 ghz och multiplayern hoppade mellan 6 och 10 så det ska nog göra lite.

Vad gäller nätverket så har jag en D-link dir655 som delar ut fasta ip i nätverket. Vid servern sitter en d-link "green" giga-switch för att dela kablen från 655:an mellan servern och en skrivare (100mbit koppling till skrivaren).
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#10 Inlägg av Maciver »

Maciver skrev:Var inne och "pilla" lite i bios och där fanns något som hette typ intel speedstep. Tror att det stod på att OS kontrollerar, ska testa att ta bort det för när jag kollade på "cpuid" så flexa det jättemycket mellan 1,6 - nästan 3 ghz och multiplayern hoppade mellan 6 och 10 så det ska nog göra lite.
Som sagt var inne och pilla lite och då blev det så här:
Bilagor
server2 (Small).jpg
server2 (Small).jpg (61.21 KiB) Visad 12700 gånger
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#11 Inlägg av Jimmy.S »

bättre processorfart men minnes farten är inget vidare, är det så slöa minnen i?

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#12 Inlägg av Maciver »

Jimmy.S skrev:bättre processorfart men minnes farten är inget vidare, är det så slöa minnen i?
5300 minne, vet inte vad farten är på dessa.
Blir väll att uppgradera minnet i min stationära och skicka i de gamla i servern.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#13 Inlägg av Jimmy.S »

ja men då stämmer ju busshastigheten, ett byte till snabbar minnen brukar hjälpa till att snabba på processerna lite, gör ju inte allt men lite borde det snabba på tycker jag

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:
Jimmy.S skrev:bättre processorfart men minnes farten är inget vidare, är det så slöa minnen i?
5300 minne, vet inte vad farten är på dessa.
Blir väll att uppgradera minnet i min stationära och skicka i de gamla i servern.
Möjligen dum fråga: Sitter minnena på varsin kanal så att dua-channel verkligen är aktiverat? Jag kan inte av bilderna säga om det är aktiverat eller inte.

Vissa moderkort brukar ha två minnesslottar färgade i tex blått, då sätter man i minneskorten i dessa först, dvs inte ett minneskort i en blå slott och ett minneskort i en svart slott. I det sistnämnda fallet får man inte tillgång till dual-channelhastigheten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#15 Inlägg av Maciver »

Nope, har bara 2 slot´s. Är ett micro-kort.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Skriv svar