Bränslesnåla bilar

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#1 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:Illustrativt med tankbilderna - man får tacka så mycket!
Donner skrev:Skickar med en bild på dagens bilköp , tror frugan kommer att gilla den :wink:
En semla!! :D

OT (sorry...): Är en sån Polo snål vid sk blandad körning? Tankarna har börjat vandra åt en mindre bil för familjen än den nuvarande V40 T4:an...
Ja det tror jag den är, har inte kört mer än 1km än så länge :) men hoppas den är snål.
Är en 1,4 16v GTI på 100hk
Denna varianten har "open air" tak samt colour concept klädsel (helskinn)...den är riktigt cool den lilla loppan hehe.

Den lär nog gå billigare än en T4, väger ju inte så mycket heller.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#2 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ja det tror jag den är, har inte kört mer än 1km än så länge :) men hoppas den är snål.
Är en 1,4 16v GTI på 100hk
Denna varianten har "open air" tak samt colour concept klädsel (helskinn)...den är riktigt cool den lilla loppan hehe.
Låter kul! :D Små bilar *är* roligare att köra. Min Peugeot 205GTi var ruskigt kul. Kul att köra och liten och lättmanövrerad, trots frånvaro av stryservo. Twingon jag och frun hyrde på Gran Canaria och tog lite off-road i naturreservaten när vi skulle på utflykt, var också riktigt kul. :D

Funderar som sagt på nåt mindre, och riktigt opretentiöst - en inropare typ, dock en med AC. Ska gå att klämma in fru, mor och lite packning där bak och fara iväg till ex-Jugoslavien ca två veckor utan alltför krampaktigt utrymme i bilen.

Volvo T4:an är kul genom Europa, och drar faktiskt rätt lite bensin på motorvägarna genom Tyskland med omnejd, trots turbo och automatlåda. Väl tillbaka i Sverige och stadskörningen får man nära nog hjärnblödning när man ska tanka...

T4:ans fördel är att automatlådan är förbaskat bekväm i stan, och motorn får en att skratta högt när man ska köra om både i Sverige och utomlands med full last. Vrooom! :roll:
Donner skrev:Den lär nog gå billigare än en T4, väger ju inte så mycket heller.
Om... ;-)

Vad är den minsta motorn som Polo går att få med?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#3 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Den lär nog gå billigare än en T4, väger ju inte så mycket heller.
Om... ;-)

Vad är den minsta motorn som Polo går att få med?
Ingen aning 1,0 kanske? 1,2 vet jag att det finns.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ingen aning 1,0 kanske? 1,2 vet jag att det finns.
1 liter? Låter som om den kommer att få varvas en del med full last inpackat. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ingen aning 1,0 kanske? 1,2 vet jag att det finns.
1 liter? Låter som om den kommer att få varvas en del med full last inpackat. :)
Jo, men i jämn fart med lite hjälp av medvind och hemlängtan så går den ganska snålt.

Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Skatten är inte kopplad till körsträcka... men dieslar har högre skatt än bensinare. På nyare bilar är dock skillnaden mindre.

Var break-even ligger går ju ganska lätt att räkna ut, med min vardags-Alfa och nuvarande prisskillnad på drivmedlet så går jag plus om jag kör mer än 1400 mil per år. Tar jag dessutom hänsyn till servicekostnaderna så går jag ännu mer plus.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#8 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Tycks så. Kollade på rätt ny en SAAB 9-5 TID 175hk:
"Årsskatt, kr: 6567:-" (lite tyngre än min..)
Min 9000 kostar 1818:-
Blir till att köra många mil för att tjäna in mellanskillnaden.
Tunga bilar är törstigare i stadstrafik än lättare..
Dieselpriset är en krona lägre och något lägre förbrukning..
Biltidningarna brukar ju ha beräkningar på var gränsen går.
Kör man som jag, rätt lite, är en diesel iaf inte att tänka på..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Skatten är inte kopplad till körsträcka... men dieslar har högre skatt än bensinare. På nyare bilar är dock skillnaden mindre.

Var break-even ligger går ju ganska lätt att räkna ut, med min vardags-Alfa och nuvarande prisskillnad på drivmedlet så går jag plus om jag kör mer än 1400 mil per år. Tar jag dessutom hänsyn till servicekostnaderna så går jag ännu mer plus.
Förstår inte hur det kan slå så olika, som det verkar, på ungefär samma körsträckor.

StigH skrev:
adrian_vg skrev:Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Tycks så. Kollade på rätt ny en SAAB 9-5 TID 175hk:
"Årsskatt, kr: 6567:-" (lite tyngre än min..)
Min 9000 kostar 1818:-
Blir till att köra många mil för att tjäna in mellanskillnaden.
Tunga bilar är törstigare i stadstrafik än lättare..
Dieselpriset är en krona lägre och något lägre förbrukning..
Biltidningarna brukar ju ha beräkningar på var gränsen går.
Kör man som jag, rätt lite, är en diesel iaf inte att tänka på..
Tror frun betalar ca 1500kr/år i fordonsskatt för T4:an. Känns som om diesel inte är att tänka på för henne/oss heller.

Hur mycket är "rätt lite" ungefär?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#10 Inlägg av TG »

De nya dieselbilarna som går som "miljöbilar" (under 120g CO2/km?) är väl skattebefriade så där kan du ha en vinst då deras förbrukning är låg med...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:De nya dieselbilarna som går som "miljöbilar" (under 120g CO2/km?) är väl skattebefriade så där kan du ha en vinst då deras förbrukning är låg med...
Det är bara fem år det vanligen gäller. Tror inte vi kan byta in T4:an mot en så ny bil.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#12 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Skatten är inte kopplad till körsträcka... men dieslar har högre skatt än bensinare. På nyare bilar är dock skillnaden mindre.

Var break-even ligger går ju ganska lätt att räkna ut, med min vardags-Alfa och nuvarande prisskillnad på drivmedlet så går jag plus om jag kör mer än 1400 mil per år. Tar jag dessutom hänsyn till servicekostnaderna så går jag ännu mer plus.
Förstår inte hur det kan slå så olika, som det verkar, på ungefär samma körsträckor.
Hur menar du? Kalkylen är enkel: skillnaden i fasta kostnader dividerat med skillnaden i rörliga. Sen måste man jämföra liknande bilar också, annars haltar det...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#13 Inlägg av Donner »

Tankade fullt idag, tror tanken är på 40 liter. Vi får se hur långt jag kommer innan det är dax att tanka.
Nu är det ju en Gti och man gasar på en del men tror den är rätt billig ändå.

I 120km/h så ligger varvet på 4k och hörselproppar hade inte skadat...radion hörs inte mycket iaf.

Besiktigade Loppan idag med blankt papper dock fick jag springa över till biltillbehörsfirman next door för att köpa två reflexer, dom tonade baklamporna hade inga reflexer :roll:

Hittade ingen liten bra diesel annars hade jag köpt en sån.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#14 Inlägg av Jimmy.S »

skulle tippa på att "loppan" ligger runt 0.7 blandad körning? nån mer som har en gissning? kan ju bli en liten kul lek ;)

förresten så tror jag att polon finns som 1.2L som minst, är dock inte säker för vw har mååååååånga olika motorer till olika länder.. om ni verkligen vill veta det så kan jag forska i det på jobbet

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#15 Inlägg av Donner »

Jag hoppas på 0,65 vi får se vid nästa tankning som jag hoppas dröjer :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar