Bränslesnåla bilar

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#121 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev: :D En riktig "kultracer" men du skulle ha kollat nålen i knasaren samt bytt utgående packboxen på lådan, så hade din ekonomi varit lite bättre. Men en av Volvos "mesta och bästa" slitvargar var dom..

Ps: så dåliga på vinterväg var dom inte, utan snarare "underhållande" och "fostrande".. :D
Inte förknasare, insprutning! Mekanisk om jag inte minns fel!

Gick på gymnasiet då, så hade ingen ekonomi att tala om. Det gick ihop någotsånär ändå, då jag jobbade helger på Arla. Men mek med den bilen? Nä... Enda gången jag lyfte på huven var när jag fyllde på automatoljan... :D

Underhållande, inte, tycker jag. Fostrande? Absolut! Det var min sista bakhjulsdrivna bil någonsin, efter det var det bara framhjulsdrivna - det är säkrare. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#122 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Donner skrev:
blacken skrev: Ingen, men dom experimenterade med sexor innan den femcylindriga. och en av dom" experimenten" "fick" Volvo att dunka in i 260 serien i ställer för PRV skiten..
blir även lite "brydd" över tillförlitliga data om Volvos motorer på senare år. Liasom v 40 har ju mitshubishimotor i sig, och v70 ska ha en helt Svensktillverkad, men blänger man på dom så är du ju identiska i designen och detaljerna, samma tändspolar,vattenpump, kamrem, spännare,mm,mm, bara det att v 70:n har en burk till och mera kubik.. :?
Kollar du på S/V40 så är det GDI motorn som kommer från mitsubishi dom andra motorerna kommer från volvo. Därav likheten mellan motorn i tex V40 och S70, samma motor fast en cyl mindre.
Har volvo haft en rak sexa i 260 serien menar du? Eller bara en prototyp?
Så Volvo hade en egen motor i V40 innan GDI motorn? lattjo med tanke på att V/S 40 är en Mitshubishi design/konstruktion?. Det fanns ett kort tag raka sexor både bensin och diesel (D6) i 240 serien mot slutet av serien så att säga, som ersättare för skitmotorn (PRV) om jag inte minns helt fel..
Jodå, Volvo har haft ett antal skumma motorer så det är mycket möjligt. Vem minns inte 740 GLT 16 valve som kom från Volvo Penta och egentligen alltså var en båtmotor. Den var törstig som en gris men den gick rätt bra :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#123 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Vem minns inte 740 GLT 16 valve som kom från Volvo Penta och egentligen alltså var en båtmotor. Den var törstig som en gris men den gick rätt bra :D
En båtmotor? På riktigt? Hur kommer man på idéen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#124 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Vem minns inte 740 GLT 16 valve som kom från Volvo Penta och egentligen alltså var en båtmotor. Den var törstig som en gris men den gick rätt bra :D
En båtmotor? På riktigt? Hur kommer man på idéen?
Det var en "marinmotor" men är samma som i bilarna bara det att den hade en annan vev som gav mera volym och vassare topp/kam. Dom motorerna är åtråvärda objekt för gattrimmare idag..
Inte förknasare, insprutning! Mekanisk om jag inte minns fel!
Aha "K Jetronic" absolut det "bästa" sprutet, idiot enkel att fibbla med, ingen elektronik som tjafsar. Du ställde den med en enkel insexa, tog en en minut att justera max..
Det var min sista bakhjulsdrivna bil någonsin, efter det var det bara framhjulsdrivna - det är säkrare.
Du har ju visst missat poängen helt med bilkörning :D
Senast redigerad av blacken den tor nov 04, 2010 16:55, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#125 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
Donner skrev: Kollar du på S/V40 så är det GDI motorn som kommer från mitsubishi dom andra motorerna kommer från volvo. Därav likheten mellan motorn i tex V40 och S70, samma motor fast en cyl mindre.
Har volvo haft en rak sexa i 260 serien menar du? Eller bara en prototyp?
Så Volvo hade en egen motor i V40 innan GDI motorn? lattjo med tanke på att V/S 40 är en Mitshubishi design/konstruktion?. Det fanns ett kort tag raka sexor både bensin och diesel (D6) i 240 serien mot slutet av serien så att säga, som ersättare för skitmotorn (PRV) om jag inte minns helt fel..
Jodå, Volvo har haft ett antal skumma motorer så det är mycket möjligt. Vem minns inte 740 GLT 16 valve som kom från Volvo Penta och egentligen alltså var en båtmotor. Den var törstig som en gris men den gick rätt bra :D
För att inte tala om "K" motorn :lol: Den vill dom helst glömma ännu mer än PRV skitet..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#126 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev: :D En riktig "kultracer" men du skulle ha kollat nålen i knasaren samt bytt utgående packboxen på lådan, så hade din ekonomi varit lite bättre. Men en av Volvos "mesta och bästa" slitvargar var dom..

Ps: så dåliga på vinterväg var dom inte, utan snarare "underhållande" och "fostrande".. :D
Underhållande, inte, tycker jag. Fostrande? Absolut! Det var min sista bakhjulsdrivna bil någonsin, efter det var det bara framhjulsdrivna - det är säkrare. 8)
En sån hade brorsan, trestegsautomat och när man körde den så sa motorn ööööööö-ööööööööö-öööööööööÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och tokvarvade i 100 :lol:

Vadå säkrare? En skrinda kommer inte in i mitt garage! En felhjulsdriven skrinda/grävling går ju bara rakt fram oavsett hur man än vrider på ratten när det är halt. En bakhjulsdriven bil kanske kan få för sig att svänga lite för mycket, men det avgör man själv med högerfoten.

Jag har visserligen antispinn, antisladd, antihalk och antiskoj på bilen. Men jag har en underbar liten knapp som det står DSL på. Tycker jag på den kort så tänds en lampa och det mesta "antit" är bortkopplat. Trycker jag på länge så tänds två lampor och då är allt "anti" bortkopplat :D
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Vem minns inte 740 GLT 16 valve som kom från Volvo Penta och egentligen alltså var en båtmotor. Den var törstig som en gris men den gick rätt bra :D
En båtmotor? På riktigt? Hur kommer man på idéen?
Jodå så är det. Tja dom ville väl ha en lite roligare motor än vanliga B230 åså började dom leta i hyllorna vad dom hade liggade och hittade Pentamotorn :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#127 Inlägg av Donner »

blacken skrev: Så Volvo hade en egen motor i V40 innan GDI motorn? lattjo med tanke på att V/S 40 är en Mitshubishi design/konstruktion?. Det fanns ett kort tag raka sexor både bensin och diesel (D6) i 240 serien mot slutet av serien så att säga, som ersättare för skitmotorn (PRV) om jag inte minns helt fel..
Dom utvecklade ju egna motorer samtidigt och erbjöd olika motoralternativ till S/V40.
240 fanns som diesel ja och det var VW motorn då. 240 har aldrig haft en rak 6:a som bensinmotor.
Det som fanns som alternativ i 760/780 var turbomotorn som var en rak 4:a istället för V6:an.
Nog om det, ingen av dom är bensinsnåla :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#128 Inlägg av blacken »

Det som fanns som alternativ i 760/780
Njaa, den ersatte väl PRV skrotet som Volvo hade fått nog utav?. Men man undrar om man någon gång kommer att få en hyfsad överblick över Volvos motorer?. Dom är ju väldigt "japanska" i sin modellflora har jag märkt .. :D
Dom utvecklade ju egna motorer samtidigt och erbjöd olika motoralternativ till S/V40.
Men om man kollar på motorerna, så ser dom väldans japanska ut i sin design tycker jag..

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#129 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
Det som fanns som alternativ i 760/780
Njaa, den ersatte väl PRV skrotet som Volvo hade fått nog utav?. Men man undrar om man någon gång kommer att få en hyfsad överblick över Volvos motorer?. Dom är ju väldigt "japanska" i sin modellflora har jag märkt .. :D
Dom utvecklade ju egna motorer samtidigt och erbjöd olika motoralternativ till S/V40.
Men om man kollar på motorerna, så ser dom väldans japanska ut i sin design tycker jag..
Nej turbomotorerna ersatte inte V6:an, dom fanns parallelt med i programmet.
Ja volvos motorer är lite av en djungel.
Det kan hända att dom ser japanska ut men det är dom inte.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#130 Inlägg av KLACKEN »

I S/V40 är det väl endast 1,8i som är mitsumotor och alla andra volvos.
1/2 V4

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#131 Inlägg av Donner »

KLACKEN skrev:I S/V40 är det väl endast 1,8i som är mitsumotor och alla andra volvos.
Japp.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#132 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
KLACKEN skrev:I S/V40 är det väl endast 1,8i som är mitsumotor och alla andra volvos.
Japp.
Då så finns det två mitsu spisar en GDI 1,8 och en "vanlig" 1,8..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#133 Inlägg av adrian_vg »

Skulle inte ha sagt nåt om T4:ans förträfflighet. Styrservon verkar ha pajat, eller är åtminstone på väg att göra det, det glappar i nånting så att det skramla. Möjligen är det en effekt av fruns påkörning av hennes mors bil i vintras. Turen i oturen är att det inte verkar vara någon dyr reparation enl hennes mekkontakt... :roll:

Tyrannosaurus skrev:En sån hade brorsan, trestegsautomat och när man körde den så sa motorn ööööööö-ööööööööö-öööööööööÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och tokvarvade i 100 :lol:
Ja! Precis! En sån! Släppte man på gasen i en lång utförsbacke och gasade sen när man kommit ner så var det ännu mer ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och tokvarv tills växellådan hittat rätt växel. :lol:

Tyrannosaurus skrev:Vadå säkrare? En skrinda kommer inte in i mitt garage! En felhjulsdriven skrinda/grävling går ju bara rakt fram oavsett hur man än vrider på ratten när det är halt. En bakhjulsdriven bil kanske kan få för sig att svänga lite för mycket, men det avgör man själv med högerfoten.
Verkar vara ett känsligt ämne det där också. ;-) Jag föredrar framhjulsdrivet, det är lite lättare att förutsäga hur bilen kommer att bete sig, tycker jag. Bakhjulsdrivet var väl kul i ungdomen när man hade en tung gasfot och bakre delen av bilen körde om en ibland, men numera känns det bättre att komma hem alls när man är ute med transportlådan. :)
Senast redigerad av adrian_vg den tor nov 04, 2010 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#134 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
Donner skrev:
KLACKEN skrev:I S/V40 är det väl endast 1,8i som är mitsumotor och alla andra volvos.
Japp.
Då så finns det två mitsu spisar en GDI 1,8 och en "vanlig" 1,8..
Nej bara 1,8i är japansk. Motorn heter B4184SM. Den andra är volvos.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#135 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
blacken skrev:
Donner skrev: Japp.
Då så finns det två mitsu spisar en GDI 1,8 och en "vanlig" 1,8..
Nej bara 1,8i är japansk. Motorn heter B4184SM. Den andra är volvos.
Ehhh? "1.8i" finns ju både som "GDI" utförande och en 1,8i som inte är det hur fasen går det ihop?

Skriv svar