Sida 1 av 10

Postat: tor okt 21, 2010 19:59
av Donner
adrian_vg skrev:Illustrativt med tankbilderna - man får tacka så mycket!
Donner skrev:Skickar med en bild på dagens bilköp , tror frugan kommer att gilla den :wink:
En semla!! :D

OT (sorry...): Är en sån Polo snål vid sk blandad körning? Tankarna har börjat vandra åt en mindre bil för familjen än den nuvarande V40 T4:an...
Ja det tror jag den är, har inte kört mer än 1km än så länge :) men hoppas den är snål.
Är en 1,4 16v GTI på 100hk
Denna varianten har "open air" tak samt colour concept klädsel (helskinn)...den är riktigt cool den lilla loppan hehe.

Den lär nog gå billigare än en T4, väger ju inte så mycket heller.

Postat: tor okt 21, 2010 20:22
av adrian_vg
Donner skrev:Ja det tror jag den är, har inte kört mer än 1km än så länge :) men hoppas den är snål.
Är en 1,4 16v GTI på 100hk
Denna varianten har "open air" tak samt colour concept klädsel (helskinn)...den är riktigt cool den lilla loppan hehe.
Låter kul! :D Små bilar *är* roligare att köra. Min Peugeot 205GTi var ruskigt kul. Kul att köra och liten och lättmanövrerad, trots frånvaro av stryservo. Twingon jag och frun hyrde på Gran Canaria och tog lite off-road i naturreservaten när vi skulle på utflykt, var också riktigt kul. :D

Funderar som sagt på nåt mindre, och riktigt opretentiöst - en inropare typ, dock en med AC. Ska gå att klämma in fru, mor och lite packning där bak och fara iväg till ex-Jugoslavien ca två veckor utan alltför krampaktigt utrymme i bilen.

Volvo T4:an är kul genom Europa, och drar faktiskt rätt lite bensin på motorvägarna genom Tyskland med omnejd, trots turbo och automatlåda. Väl tillbaka i Sverige och stadskörningen får man nära nog hjärnblödning när man ska tanka...

T4:ans fördel är att automatlådan är förbaskat bekväm i stan, och motorn får en att skratta högt när man ska köra om både i Sverige och utomlands med full last. Vrooom! :roll:
Donner skrev:Den lär nog gå billigare än en T4, väger ju inte så mycket heller.
Om... ;-)

Vad är den minsta motorn som Polo går att få med?

Postat: tor okt 21, 2010 20:25
av Donner
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Den lär nog gå billigare än en T4, väger ju inte så mycket heller.
Om... ;-)

Vad är den minsta motorn som Polo går att få med?
Ingen aning 1,0 kanske? 1,2 vet jag att det finns.

Postat: fre okt 22, 2010 07:43
av adrian_vg
Donner skrev:Ingen aning 1,0 kanske? 1,2 vet jag att det finns.
1 liter? Låter som om den kommer att få varvas en del med full last inpackat. :)

Postat: fre okt 22, 2010 09:36
av tersan
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ingen aning 1,0 kanske? 1,2 vet jag att det finns.
1 liter? Låter som om den kommer att få varvas en del med full last inpackat. :)
Jo, men i jämn fart med lite hjälp av medvind och hemlängtan så går den ganska snålt.

Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).

Postat: fre okt 22, 2010 09:50
av adrian_vg
tersan skrev:Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.

Postat: fre okt 22, 2010 10:21
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Skatten är inte kopplad till körsträcka... men dieslar har högre skatt än bensinare. På nyare bilar är dock skillnaden mindre.

Var break-even ligger går ju ganska lätt att räkna ut, med min vardags-Alfa och nuvarande prisskillnad på drivmedlet så går jag plus om jag kör mer än 1400 mil per år. Tar jag dessutom hänsyn till servicekostnaderna så går jag ännu mer plus.

Postat: fre okt 22, 2010 10:26
av StigH
adrian_vg skrev:Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Tycks så. Kollade på rätt ny en SAAB 9-5 TID 175hk:
"Årsskatt, kr: 6567:-" (lite tyngre än min..)
Min 9000 kostar 1818:-
Blir till att köra många mil för att tjäna in mellanskillnaden.
Tunga bilar är törstigare i stadstrafik än lättare..
Dieselpriset är en krona lägre och något lägre förbrukning..
Biltidningarna brukar ju ha beräkningar på var gränsen går.
Kör man som jag, rätt lite, är en diesel iaf inte att tänka på..

Postat: fre okt 22, 2010 10:44
av adrian_vg
tersan skrev:Skatten är inte kopplad till körsträcka... men dieslar har högre skatt än bensinare. På nyare bilar är dock skillnaden mindre.

Var break-even ligger går ju ganska lätt att räkna ut, med min vardags-Alfa och nuvarande prisskillnad på drivmedlet så går jag plus om jag kör mer än 1400 mil per år. Tar jag dessutom hänsyn till servicekostnaderna så går jag ännu mer plus.
Förstår inte hur det kan slå så olika, som det verkar, på ungefär samma körsträckor.

StigH skrev:
adrian_vg skrev:Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Tycks så. Kollade på rätt ny en SAAB 9-5 TID 175hk:
"Årsskatt, kr: 6567:-" (lite tyngre än min..)
Min 9000 kostar 1818:-
Blir till att köra många mil för att tjäna in mellanskillnaden.
Tunga bilar är törstigare i stadstrafik än lättare..
Dieselpriset är en krona lägre och något lägre förbrukning..
Biltidningarna brukar ju ha beräkningar på var gränsen går.
Kör man som jag, rätt lite, är en diesel iaf inte att tänka på..
Tror frun betalar ca 1500kr/år i fordonsskatt för T4:an. Känns som om diesel inte är att tänka på för henne/oss heller.

Hur mycket är "rätt lite" ungefär?

Postat: fre okt 22, 2010 11:06
av TG
De nya dieselbilarna som går som "miljöbilar" (under 120g CO2/km?) är väl skattebefriade så där kan du ha en vinst då deras förbrukning är låg med...

Postat: fre okt 22, 2010 11:57
av adrian_vg
TG skrev:De nya dieselbilarna som går som "miljöbilar" (under 120g CO2/km?) är väl skattebefriade så där kan du ha en vinst då deras förbrukning är låg med...
Det är bara fem år det vanligen gäller. Tror inte vi kan byta in T4:an mot en så ny bil.

Postat: fre okt 22, 2010 12:45
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Skatten är inte kopplad till körsträcka... men dieslar har högre skatt än bensinare. På nyare bilar är dock skillnaden mindre.

Var break-even ligger går ju ganska lätt att räkna ut, med min vardags-Alfa och nuvarande prisskillnad på drivmedlet så går jag plus om jag kör mer än 1400 mil per år. Tar jag dessutom hänsyn till servicekostnaderna så går jag ännu mer plus.
Förstår inte hur det kan slå så olika, som det verkar, på ungefär samma körsträckor.
Hur menar du? Kalkylen är enkel: skillnaden i fasta kostnader dividerat med skillnaden i rörliga. Sen måste man jämföra liknande bilar också, annars haltar det...

Postat: fre okt 22, 2010 18:44
av Donner
Tankade fullt idag, tror tanken är på 40 liter. Vi får se hur långt jag kommer innan det är dax att tanka.
Nu är det ju en Gti och man gasar på en del men tror den är rätt billig ändå.

I 120km/h så ligger varvet på 4k och hörselproppar hade inte skadat...radion hörs inte mycket iaf.

Besiktigade Loppan idag med blankt papper dock fick jag springa över till biltillbehörsfirman next door för att köpa två reflexer, dom tonade baklamporna hade inga reflexer :roll:

Hittade ingen liten bra diesel annars hade jag köpt en sån.

Postat: fre okt 22, 2010 20:01
av Jimmy.S
skulle tippa på att "loppan" ligger runt 0.7 blandad körning? nån mer som har en gissning? kan ju bli en liten kul lek ;)

förresten så tror jag att polon finns som 1.2L som minst, är dock inte säker för vw har mååååååånga olika motorer till olika länder.. om ni verkligen vill veta det så kan jag forska i det på jobbet

Postat: fre okt 22, 2010 20:07
av Donner
Jag hoppas på 0,65 vi får se vid nästa tankning som jag hoppas dröjer :wink: