SAAB 9-5 Oljetryck/förbrukning/oljud

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

SAAB 9-5 Oljetryck/förbrukning/oljud

#1 Inlägg av Tommy Gsson »

Tänkte bara ställa en fråga till SAAB experterna på forumet.
Kompisen har en 9-5 som inte får upp oljetrycket direkt /drar lite olja och ryker lite. Har förstått att vevhusventilationen behöver modifieras, men vad behöver jag mera åtgärda när den inte får upp oljetrycket direkt och den låter, från vad jag tror just nu oljepump/oljetrycksventil.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#2 Inlägg av Jimmy.S »

saabarna har ju problem med oilsludge, detta innebär att det blir som en endaste seg snorklump av olja som täpper till sugledningen till pumpen, därför är det extremt viktigt med täta serviceintervaller på oljan och rätt version av vevhusuppgradering och detta kanske är anledningen till att oljelampan lyser vid uppstart för motorn lyckas knappt suga upp oljan, jag misstänker (= vet ej) att oljetråget behövs plockas ner för att rengöras, har du även otur så kan pumpen ha tagit stryk.

Angående rätt version av vevhusvent beror det väl på vilken årsmodell det är av 9-5 men tippar på att det är en tidig modell vi pratar om, på speedparts ser den ut så här http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... ring.shtml

Sen är det tydligen ganska vanligt att det blir koks i kolvringarnas spår och det gör att kolvringarna stannar i intryckt läge o fjädrar ej ut med full kraft mot cylinderväggen och då trycks det upp för mycket olja och helt plötsligt så har du en oljebrännare= hög oljeförbrukning.
Enl. många på saabturboklubben (stcs.nu) så används wd40 metoden, detta innebär att man häller i 2-3dl wd40 i varje cyl och drar runt motorn lite långsamt, fyller på o kollar hur mycket som försvinner, är det helt tomt efter 4-5tummar så har du läckande ringar, upprepa proceduren så släpper det ev.

Hög oljeförbrukning kan även tyda på att saab har en värdelös turbo mont. på alla utom aeron och dessa havererar ofta, då förbrukas det oxå olja, och har du dåligt oljetryck vid uppstart så har garanterat inte turbon det bättre och det innebär extremt hög skadlighet på glidlagret till axeln, men detta borde man kunna se på antingen blå rök från avgas, syns tydligast vid lite hårdare körning och efter en stunds tomgångskörning, i annat fall om oljan går åt andra hållet mycket olja i intercoolerslangarna.


men vill du har fler tipps eller råd så skriv gärna en fråga på stcs.nu där finns väldigt kunniga o även okunniga människor för den delen som oftast helhjärtat hjälper dig

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#3 Inlägg av blacken »

http://forum.saabturboclub.com/ Där så finns det kvalifierat folk att svara på dina frågor..

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#4 Inlägg av blacken »

Hög oljeförbrukning kan även tyda på att saab har en värdelös turbo mont
Det är samma fabrikat på dom, som majoriteten av dom olika bilmpodellerna har..

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#5 Inlägg av Jimmy.S »

blacken skrev:
Hög oljeförbrukning kan även tyda på att saab har en värdelös turbo mont
Det är samma fabrikat på dom, som majoriteten av dom olika bilmpodellerna har..
garret gör många bra turbos, gt17 är ej en av dom... gt25:an som satt på ng900 og 9-3 samt 9000 fungerade väldigt bra i mina ögon, för håller en turbo original runt 20-30 tusen mil så är det ok, gt 17 kan ju gå innan 9tusen mil har man läst

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#6 Inlägg av StigH »

Jimmy.S skrev:garret gör många bra turbos, gt17 är ej en av dom... gt25:an som satt på ng900 og 9-3 samt 9000 fungerade väldigt bra i mina ögon, för håller en turbo original runt 20-30 tusen mil så är det ok, gt 17 kan ju gå innan 9tusen mil har man läst
Läste för många år sedan att Garret själva uppgav att SAAB hade de tightaste kravspecarna på inköpta turboaggregaten, En bilfirma som börjar på "F" hade de lägsta..
Detta var dock mycket långt innan 9-5 kom..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#7 Inlägg av Jimmy.S »

StigH skrev:
Jimmy.S skrev:garret gör många bra turbos, gt17 är ej en av dom... gt25:an som satt på ng900 og 9-3 samt 9000 fungerade väldigt bra i mina ögon, för håller en turbo original runt 20-30 tusen mil så är det ok, gt 17 kan ju gå innan 9tusen mil har man läst
Läste för många år sedan att Garret själva uppgav att SAAB hade de tightaste kravspecarna på inköpta turboaggregaten, En bilfirma som börjar på "F" hade de lägsta..
Detta var dock mycket långt innan 9-5 kom..
Det kan jag mycket väl tänka mig, när saab var saab så gjordes det mycket bra bilar i mina ögon, kör själv min 3:dje saab och man kan väl säga att saab inte har fått riktigt som dom ville när denna bilen byggdes (9-5), har för mig att det bara var 50% av all personal som behövdes för att skruva ihop en 9-5 istället för en 9000, många skruvar försvann om man säger så men bilarna var oxå välbyggda innan.
Men så är det väl med alla bilar, nu så ska ju allt vara så effektivt och lätt att monteras och vara kostnadseffektivt och då drabbas även kvalitén.

Och angående motorerna så ställs det högre o högre miljökrav på dessa och det är nog inte lätt att snickra ihop nåt hållbart, roligt och miljövänligt som inte får dra någon bränsle eller väga nåt heller för den delen, ska se maffiga ut men inte ta någon plats så det blir lättmekat.... nej det är inget jobb för mig att konstrurera motorer :lol:

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#8 Inlägg av Jimmy.S »

Hittade ett intressant inlägg från H-engine ang. problemen med koksningen med ringarna. T7 motorn sitter mao i 9-5, om detta nu är fallet låter jag vara osagt men det låter ju inte orimligt

"T7 kolven har en inbyggd konstruktionsfel dvs. den är trapets formad med smalare sida under. Det är inte kolvens lågfriktions egenskaper med 1,5mm ringar som är problematiska, utan kolvkjolens form. Det bildas ju 2 st triangliga tampong zoner vid kolvbultens sidor som motverkar expandering av skrapringar med kraftiga pulser underifrån då kolven påbörjar acceleration från ÖDP.

På bekostnad av att ha lite mer blow-bi kan man med enkla medel fixa så att mera cylindertryck når till kolvring nr 2 för att motverka pulsen underifrån.


Då få man bra rensning av oljan så att kompressionsring (övre) inte flyter på resterande olja som skapar koks i mellan.

Mvh H-engine"

Som sagt, det finns en del kunniga på stcs.nu


Kanske lite onödigt vetande på ett vfr forum men men :wink:

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#9 Inlägg av Tommy Gsson »

Blev ombyggnadssatsen plus resten av slangarna som inte ingick i satsen,
vidare så kommer tråg plockas ner för rensning. Oljepumpen brukar inte gå enligt saab om det inte har rullat länge utan sugförmåga. Startar där och kör vidare på WD40 metoden i vår om den inte slutar dra olja.
Tack för tips.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar