Vargdebatten..

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Vargdebatten..

#16 Inlägg av Ajax »

blacken skrev: Nee Adriian det är inte alls konstigt, liasom en hund kan mycket väl bli en familjemedlem, men det är svårt att förklara för en som aldrig haft en jycke (eller katt). Men man uppskattar dom för deras ärlighets skull, dom sviker dig aldrig eller blåser dig som människor gör, utan bara ger dig sin odelade "kärlek"/tillgivenhet, dom känner hur du mår är du deppig, ledsen, sjuk, osv så finns dom där och gör i princip allt för att du ska må bra. Man utvecklar även ett sorts "vänskapsband" i mellan sig och dom som inte går att förklara i ord utan måste upplevas för att förstås helt..
Amen.

Håller fullständigt med dig.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Vargdebatten..

#17 Inlägg av TG »

@Blacken: Ingen fara, krävs mer än en sakligt framställd åsikt för att jag ska känna mig trampad på :D - Även om jag inte håller med dig i alla strecksatser!

Jag gillar att diskutera/debattera!
Ett tamdjur är för väldigt många som en familjemedlem, sen tror jag att det är vanligare på den punktern när vi pratar om hundar än om fåglar (sorry Adrian... ;) )

Precis som Tersan? skrev så är det ofta stadsborna som vill ha naturen orörd (dock ej för vild utan gärna med lite stigar och en toalett med lämpligt avstånd... och de som faktiskt bor i vildmarken(?) har ej samma talan i debatten, kanske helt enkelt för att de är färre?

Att människan skulle ha rubbat den ekologiska balansen, ja i sak har vi det men samtidigt så är vi en del av den ekologiska balansen och en filosofisk fråga är om vi då kan rubba en balans när vi själva är en del av den...???
Att som djur inte vilja ha konkurrenter om födan är inget konstigt.
jämfört att rubba balansen genom att ta bort konkurrenter eller att bedriva massuppfödning på enstaka platser i naturen så är frågan på vilket sätt vi rubbar balansen?

Att vargen inte skulle bli mer rädd för människor om den känner sig hotad av dem låter i mina öron väldigt konstigt och skulle i så fall innebära att vargen helt saknar överlevnadsinstinkt...

@Tyrranosaurus: I ett stycke skriver du att människan ej står på vargens meny - i nästa att vi luktar som deras föda? Jag tycker de satserna emotsäger sig? Förklara gärna :)

Precis som Adrian skriver så drabbar en avskjutning hårdare en stam på 200 djur än en på 2000, om man skjuter lika många...
Dock så finns det en stor skillnad mellan björn och varg och det är hur stor föryngringen är per kull. Vargen blir även könsmogen snabbare än vad björnen blir. dock så är det enbart alfahonan som tillåts föda ungar men det är nästa fråga...

Det är ingen lätt fråga och många går i taket ang vargens vara eller icke vara. Jag personligen har inget emot att vi har en så rik fauna som möjligt, dock så vill jag inte ha varg inpå min egen knut och då kan jag ej enligt min mening kräva att någon annan ska ha det heller.
En analogi, granbarksborren ställer till med stora skador på en skogsägares bestånd om den får härja fritt - den är dock helt ok enligt debatten att utrota (ta bort de levnadsbetingelser som krävs...) Denna analogi haltar lite men jag tror ni förstår vad jag menar.

Att som vissa aktivister ge sig på den enskilde jägaren tycker jag är förkastligt, det är nu tillåtet att jaga varg enligt lag. Det är även tillåtet att köra motorcykel, vissa anser dock att även det borde förbjudas... OCH, hoppsan, de som vill förbjuda motorcykelkörning är de som inte själva kör (ej har vargen inpå knuten...)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vargdebatten..

#18 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Det är även tillåtet att köra motorcykel, vissa anser dock att även det borde förbjudas... OCH, hoppsan, de som vill förbjuda motorcykelkörning är de som inte själva kör (ej har vargen inpå knuten...)
Touché! 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Vargdebatten..

#19 Inlägg av TG »

Var rätt nöjd med den analogin faktiskt :D 8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vargdebatten..

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

TG skrev:@Tyrranosaurus: I ett stycke skriver du att människan ej står på vargens meny - i nästa att vi luktar som deras föda? Jag tycker de satserna emotsäger sig? Förklara gärna :)
Ett litet inte råkade falla bort i hastigheten. Förlåt då för fan :twisted: :wink: :D :lol:
Det är även tillåtet att köra motorcykel, vissa anser dock att även det borde förbjudas... OCH, hoppsan, de som vill förbjuda motorcykelkörning är de som inte själva kör (ej har vargen inpå knuten...)
Nja inte riktig analogi. Dom som vill skjuta vargar verkar mest tro på sagan om Rödluvan och inte ha inte koll på naturlagarna. Troligen är det samma sorts personer som helst vill asfaltera skogarna eftersom det är svårt att ta sig fram för människor, människor och människor. Djur? Vadå djur? Dom ska gå inte koppel, vara på zoo, eller bete sig som människor och absolut inte säga mjau och skita i barnens sandlåda. För den här planeten tillhör människorna och inte andra och anpassar sig inte djuren till oss så ska vi skjuta dom.

Vadå? Leva i harmoni med naturen? Nänä vi ska vara rädda om klimatet, global uppvärmning blablabla så att VÅRA barn har ett bra arv. Djuren? Äh dom skiter vi i. Åså fortsätter det... Vi har en del att lära av buddismen.

Dom som vill förbjuda motorcykelkörning vill inte det för att vi äter barn utan för att vi kör fort, väsnas och tränger oss före istället för att stå i köer som minsann alla andra får göra. Så hojförbjudarna och varghatarna hamnar i samma trångsynta fack.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vargdebatten..

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
TG skrev:@Tyrranosaurus: I ett stycke skriver du att människan ej står på vargens meny - i nästa att vi luktar som deras föda? Jag tycker de satserna emotsäger sig? Förklara gärna :)
Ett litet inte råkade falla bort i hastigheten. Förlåt då för fan :twisted: :wink: :D :lol:
Det är även tillåtet att köra motorcykel, vissa anser dock att även det borde förbjudas... OCH, hoppsan, de som vill förbjuda motorcykelkörning är de som inte själva kör (ej har vargen inpå knuten...)
Nja inte riktig analogi. Dom som vill skjuta vargar verkar mest tro på sagan om Rödluvan och inte ha inte koll på naturlagarna. Troligen är det samma sorts personer som helst vill asfaltera skogarna eftersom det är svårt att ta sig fram för människor, människor och människor. Djur? Vadå djur? Dom ska gå inte koppel, vara på zoo, eller bete sig som människor och absolut inte säga mjau och skita i barnens sandlåda. För den här planeten tillhör människorna och inte andra och anpassar sig inte djuren till oss så ska vi skjuta dom.

Vadå? Leva i harmoni med naturen? Nänä vi ska vara rädda om klimatet, global uppvärmning blablabla så att VÅRA barn har ett bra arv. Djuren? Äh dom skiter vi i. Åså fortsätter det... Vi har en del att lära av buddismen.

Dom som vill förbjuda motorcykelkörning vill inte det för att vi äter barn utan för att vi kör fort, väsnas och tränger oss före istället för att stå i köer som minsann alla andra får göra. Så hojförbjudarna och varghatarna hamnar i samma trångsynta fack.

Jösses... Lugn och fin.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Re: Vargdebatten..

#22 Inlägg av dubbear »

Jag tycker hela detta snack om "Vi som bor på landet" är lite långsökt.

Vad jag menar är att om människor alltid tillåts göra vad som är bäst för sig själva hamnar vi nog snart i ett land vi inte kommer känna igen.
Och om man nu inte vill ha lite vildmark in på knuten kanske man kan flytta in till närmaste tätort (där man säkert ändå jobbar ).
Så slipper man ju vargen och miljön slipper 12 pendlar mil om dagen.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vargdebatten..

#23 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Jag tycker hela detta snack om "Vi som bor på landet" är lite långsökt.

Vad jag menar är att om människor alltid tillåts göra vad som är bäst för sig själva hamnar vi nog snart i ett land vi inte kommer känna igen.
Och om man nu inte vill ha lite vildmark in på knuten kanske man kan flytta in till närmaste tätort (där man säkert ändå jobbar ).
Så slipper man ju vargen och miljön slipper 12 pendlar mil om dagen.

Pragmatiskt. Snyggt! 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Re: Vargdebatten..

#24 Inlägg av Sälle »

blacken skrev:Vargen är inte så farlig som det oftast framhålls av vissa, viket all forskning i ämnet kan påvisa, visst den är ett rovdjur och ett framgångsrikt sådant, men glöm inte bort att den har blivit det på grund av att "evolutionen" stödde det.
Från Wikipedia:
Sedan den intensiva forskningen kring varg startade på 1960-talet har få fall när en människa dödats av en varg i västvärlden dokumenterats. En 22-årig student dödades av vargar under en promenad i norra Saskatchewan i Kanada 2006. Mannen, som var ute på en promenad, blev anfallen av vargarna. Genom spår i snön har hela förloppet kunnat följas. 22-åringen försökte fly och slogs till marken. Han hade lyckats resa sig och springa ytterligare en bit innan vargarna slutligen lyckades döda honom. 1963 dödades en 5-årig pojke i Québec, Kanada.[29] Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta under 6 år och i de flesta fall inom byns område när de tillfälligt lämnats ensamma.
blacken skrev:Sälle och TG vill inte på något sätt vara dum eller respektlös emot er, men det är jägare genom Jägarförbundet som ensidigt driver frågan och kraven på bortskjutningen av vargen. Oftast beroende på att vargen är en "konkurrent" om jaktbytet, frågan maskeras dock genom att framhålla vargens dödlighet mot allt tamboskap, men aldrig så framhålls björnens lika farliga. Men hur många har dödats av varg (vilda sådana icke tama) i Sverige genom tiderna? hur många har dödats av björn,vildsvin,lo, och annat större vilt?.
En björn dödar ett eller två får och äter upp dom medan EN varg dödar 15 - 20 får och äter på ett. Kanske är det därför som får-ägare hatar vargar.

Rättning: Jägarförbundet driver inte någon fråga om bortskjutning av varg utan en starkt reglerad licens jakt, samma typ av jakt som vi haft på björn och älg och dom är långt ifrån utrotade.

Jag tror nog att det finns fler än jägarna som vill ha jakt på varg.

De flesta björnar som skadar människor är skadade (te.x. skottskadade) och då är det oftast skytten som är den drabbade.
Det kan man inte säga mycket om då det bara är djuret som skyddar sig, annars är det bara när djuret blir trängt. Men om man för lite oväsen (sjunger te.x) när man går i skogar där det finns björn så kommer man aldrig att få se dom. Björnar ser dåligt men har bra hörsel och dom ÄR rädda för människor. Mig veterligen så finns det ingen som dödats av varken lo eller vildsvin men jag kan ha fel.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vargdebatten..

#25 Inlägg av blacken »

En björn dödar ett eller två får och äter upp dom medan EN varg dödar 15 - 20 får och äter på ett. Kanske är det därför som får-ägare hatar vargar.
Ett ganska så "fascinerande" ämne det däringa med "Frenzie" som det heter på andra sidan vattnet. Även kattdjuren har det, det finns en godtagbar förklaring till fenomenet i sig. Men aldeöes för lite "orkafaktor" i en för att dra den här. Men "problemet" i sig kan ganska lätt undvikas, det finns hundar som klarar av uppgiften att hålla tamboskapen ifred ifrån predatorer, varför appliceras inte den "metodiken" i Svedala?.
Rättning: Jägarförbundet driver inte någon fråga om bortskjutning av varg utan en starkt reglerad licens jakt, samma typ av jakt som vi haft på björn och älg och dom är långt ifrån utrotade.
Och nu så rättar jag dig, Det är enbart jägare som har drivit denna fråga, genom sitt organ "jägerförbundet" att ens försöka förneka detta faktum gör att man inte ens vill fortsätta denna "Debatt"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vargdebatten..

#26 Inlägg av blacken »

om vi då kan rubba en balans när vi själva är en del av den...???
Ahh, du menar typ "När domaren släpas inför skranket, vem skall då döma?"...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vargdebatten..

#27 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
om vi då kan rubba en balans när vi själva är en del av den...???
Ahh, du menar typ "När domaren släpas inför skranket, vem skall då döma?"...
Touché x2! 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vargdebatten..

#28 Inlägg av blacken »

Hundar är farligare än vargar för människor..http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8482818.ab
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Vargdebatten..

#29 Inlägg av TG »

Jag trodde inte blacken var så fjollig ;)

men jag är inte nykter så jag låter debatten vara för nu!


(fy fanken vad stolt jag är över mig själv ;) haha )


Lovar dock att återkomma i fråga så en hederlig debatt kan fortgå! :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vargdebatten..

#30 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:men jag är inte nykter så jag låter debatten vara för nu!
Vi är alla stolta över din karaktär! ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar