Kaffemaskin

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Kaffemaskin

#1 Inlägg av TG »

Kaffemaskin!

Jag är på jakt efter en väldigt prisvärd kaffemaskin, får gärna vara en sådan där dylik med kapslar... Jag vill ha starkt kaffe o sambon vill ha sånt där vitt inblandat så kapslar verkar som en bra lösning...

Någon som har tips, erfarenheter eller dylikt att dela med sig av? (klart ni har men jag måste ju fråga :D )
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#2 Inlägg av adrian_vg »

Nespresso är billigt i inköp med ruskigt dyrt i längden, för att inte tala om ganska osnällt mot miljön.

Kolla på en enklare vanlig espressomaskin ist, alt en helautomatisk med kvarn. Skulle vilja ha en sån själv, och göra mig av med kafeautomaten och espressomanicken och få mer plats på köksbänken... De är så snordyra bara. 8-/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TokTant
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: fre feb 12, 2010 17:32
Ort: Nära HBG

Re: Kaffemaskin

#3 Inlägg av TokTant »

TG skrev:Kaffemaskin!

Jag är på jakt efter en väldigt prisvärd kaffemaskin, får gärna vara en sådan där dylik med kapslar... Jag vill ha starkt kaffe o sambon vill ha sånt där vitt inblandat så kapslar verkar som en bra lösning...

Någon som har tips, erfarenheter eller dylikt att dela med sig av? (klart ni har men jag måste ju fråga :D )
Du kan ju alltid göra som jag - vinna en på en skylttävling :P Det var iaf en sån där som "snyggingen" gör reklam för, trodde väl aldrig att den skulle komma till användning, men faktiskt ibland när man bara vill ha en liten kopp kaffe så används den. Egentligen är det ingenting för storkonsumenter av kaffe (bälgar nog i mig själv minst 1,5 l/dag). Skall man brygga på riktigt exressomanér blir det bara en munfull - och knappt det! Och, som sagt, kapslarna kostar 3-4kr/st, så billigt är det inte!!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

TG skrev:Kaffemaskin!

Jag är på jakt efter en väldigt prisvärd kaffemaskin, får gärna vara en sådan där dylik med kapslar... Jag vill ha starkt kaffe o sambon vill ha sånt där vitt inblandat så kapslar verkar som en bra lösning...

Någon som har tips, erfarenheter eller dylikt att dela med sig av? (klart ni har men jag måste ju fråga :D )
Det vita ska inte vara i kaffet :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#5 Inlägg av tersan »

TG skrev:Kaffemaskin!

Jag är på jakt efter en väldigt prisvärd kaffemaskin, får gärna vara en sådan där dylik med kapslar... Jag vill ha starkt kaffe o sambon vill ha sånt där vitt inblandat så kapslar verkar som en bra lösning...

Någon som har tips, erfarenheter eller dylikt att dela med sig av? (klart ni har men jag måste ju fråga :D )
Jag har lite svårt att förstå frågan, å ena sidan ska du göra kaffe, å andra sidan pratar du om kapslar... :wink:

Kapselmaskiner ger helt ok varm och färgad dryck, men om du vill ha kaffe så krävs annan utrustning. Bättre espressomaskiner har ju möjlighet till pods, men riktigt kaffe ska vara färskmalet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#6 Inlägg av Henning »

Kapselmaskin är dynga tycker jag.

Jag har en Gaggia Classic och den gör riktigt gott kaffe. De ligger på c:a 2 000 beg på blocket.

Köpa nytt är onödigt.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kaffemaskin

#7 Inlägg av blacken »

Riksdagen baxade på Expert förut, och hon sade att det var dyrt med en "kapselkaffemaskin". Skaffa en riktig kaffekvarn (en sådan som maler, inte pulvriserar kaffet) och en Perkolatorbryggare. Bättre kan det inte bli om man vill ha fika med både "drag" och smak i..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

Re: Kaffemaskin

#8 Inlägg av Brother Wolf »

Kaffe, HA, jag dricker inte skiten, brunt diskvatten som jag ser det :twisted:

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#9 Inlägg av tersan »

Brother Wolf skrev:Kaffe, HA, jag dricker inte skiten, brunt diskvatten som jag ser det :twisted:

BW
Brunt diskvatten är vanligt förekommande, bland annat från såna där kapselmaskiner. Men kaffe är något helt annat... prova om du får möjlighet, du kanske kommer att gilla det! :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#10 Inlägg av Conseal »

En helt vanlig kaffebryggare med ett kraftigt rostat kaffe räcker långt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Kaffemaskin

#11 Inlägg av Mister »

Finns det nu något bly i cremé de la cremé maskiner ? Eller hur är nu det är...

Själv har jag en "halvdyr" vanlig kaffekokare som jag vägrar avkalka....för jag misstänker då försvinner smaken. Den är just nu perfekt. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#12 Inlägg av Conseal »

Mister skrev:Finns det nu något bly i cremé de la cremé maskiner ? Eller hur är nu det är...

Själv har jag en "halvdyr" vanlig kaffekokare som jag vägrar avkalka....för jag misstänker då försvinner smaken. Den är just nu perfekt. :)
Man ska varken avkalka eller diska muggen, då kan man lika gärna dricka te (vilket jag också gör iofs).
Min mugg på jobbet rymmer nog en halv dl mindre än när den var ny men kaffet smakar prima :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#13 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Man ska varken avkalka eller diska muggen, då kan man lika gärna dricka te (vilket jag också gör iofs).
Min mugg på jobbet rymmer nog en halv dl mindre än när den var ny men kaffet smakar prima :)
Coolt! Trodde jag var själv om det med en väl "insliten" kaffemugg på jobbet. 8*D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Brother Wolf skrev:Kaffe, HA, jag dricker inte skiten, brunt diskvatten som jag ser det :twisted:
+1 :D
Men te är gott utom något sånt där läskigt rökt Lapsang eller en massa blommor och frukt utan det ska vara något gott Earl grey, Darjeeling, Ceylon, chingchong eller nåt som smakar te och inte utspädd nyponsoppa med kanel och apelsin eller något annat hemskt :P

Tjejen fick någon kapselmaskin av sin svärgrabb i julklapp, fast hon har inte fått den än för den var visst slut eller nåt. Hur som helst jag har testat att göra te i hans och det var faktiskt helt ok.
Conseal skrev:Man ska varken avkalka eller diska muggen, då kan man lika gärna dricka te (vilket jag också gör iofs).
Min mugg på jobbet rymmer nog en halv dl mindre än när den var ny men kaffet smakar prima :)
Urklan! :P Fast det är väl å andra sidan ingen annan än du som dricker ur den muggen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

#15 Inlägg av tersan »

Jahapp, jag får delvis omvärdera mina tidigare uttalanden... den som bestämmer hemma har beordrat inköp av en styck Nespresso Pixie (det är kampanj på den månaden ut). Å andra sidan får jag skylla mig själv eftersom jag tycker att det är för mycket mek att göra en kopp riktigt kaffe. :wink:

Återkommer efter helgen när vi testat!
VFR750F -92, grön

Skriv svar