Urballade datorhattråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

tmp1

#1 Inlägg av TG »

Idag hatar jag att min dator dött...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Idag hatar jag-tråden.

#2 Inlägg av blacken »

TG skrev:Idag hatar jag att min dator dött...
Ber att få framföra mina djupaste kondoleanser. Ska den bli begravd med digitala hedersbetygelser?? :(
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Datahattråden

#3 Inlägg av TG »

blacken skrev:
TG skrev:Idag hatar jag att min dator dött...
Ber att få framföra mina djupaste kondoleanser. Ska den bli begravd med digitala hedersbetygelser?? :(

Tror den är besatt för dagen efter vaknade den till liv igen och efter ett litet meddelande om att "windows har återställts efter en felaktig maskinkonfigeration" så var allt precis som vanligt igen..... :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Idag hatar jag-tråden.

#4 Inlägg av Ajax »

TG skrev: Tror den är besatt för dagen efter vaknade den till liv igen och efter ett litet meddelande om att "windows har återställts efter en felaktig maskinkonfigeration" så var allt precis som vanligt igen..... :D
Det låter inte speciellt betryggande...
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

TG skrev:
blacken skrev:
TG skrev:Idag hatar jag att min dator dött...
Ber att få framföra mina djupaste kondoleanser. Ska den bli begravd med digitala hedersbetygelser?? :(
Tror den är besatt för dagen efter vaknade den till liv igen och efter ett litet meddelande om att "windows har återställts efter en felaktig maskinkonfigeration" så var allt precis som vanligt igen..... :D
Hade något liknande förra veckan.
Rätt som det var började datorn säga "uvic-uvic-uvic-uvic", lät som om en hårddisk slog på och av.
Starta om, och den säger "GRUB error" :?: ... In i BIOS och konstaterar att den har tappat bort hårddiskarna, ställer tillbaka allt och sen startar datorn helt vanligt och utan konstiga ljud.

Vanlig avstängning i samma läge tar det en halv evighet innan den slår ifrån, men start dagen efter går helt normalt utan att behöva bråka i BIOS.

Är det skumt eller är det skumt? Misstänker att det är någon skum bugg i burken som kan ha med att göra att jag la in AVG 10 och tog bort 9:an kanske lite för noggrant även i registret.
Ska nog ta och köra en Ghost snart och lägga in min Basic-version utan några tillbehör som antivirus, musikspelare och liknande och sen lägga på dom igen istället för att lappa ihop de versioner där jag har tagit bort och lagt till andra program.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#6 Inlägg av StigH »

TG skrev:Tror den är besatt för dagen efter vaknade den till liv igen och efter ett litet meddelande om att "windows har återställts efter en felaktig maskinkonfigeration" så var allt precis som vanligt igen..... :D
Det har faktiskt hänt en del bra med Windows, det är numera förvånansvärt bra på att "kompensera för användarmisstag"..
Fortfarande, dock, så lämnas en hel del skräp kvar efter avinstallationer av progs..
Nuvarande XP-installation är ca 3år och den tar faktiskt längre tid på sig att starta än på en laptop med betydligt sämre allmänna prestanda.
Använder Winoptimizer 6 resp 7 för att städa registren, tycks funka rätt hyggligt.
Brukar undvika att pilla i registren, minsta misstag och det sk-er sig...
Winopt städar tillräckligt bra för mig..
Använder nåt som heter Startup Inspector som visar vlka program som går igång vid datoruppstart - vilket oftast är alldeles för många!
Bara en del sura morgonkommentarer,-...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Rätt som det var började datorn säga "uvic-uvic-uvic-uvic", lät som om en hårddisk slog på och av.
[...]
Starta om, och den säger "GRUB error" :?: ... In i BIOS och konstaterar att den har tappat bort hårddiskarna, ställer tillbaka allt och sen startar datorn helt vanligt och utan konstiga ljud.
Hoppsan! Hoppas du har backupper! Låter som om disken är på upphällningen. Hur gammalt är maskineriet? Barbär eller stationär?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Don Pelleone
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 03, 2011 18:51
Ort: Tungelsta

Re: Idag hatar jag-tråden.

#8 Inlägg av Don Pelleone »

StigH skrev:Använder Winoptimizer 6 resp 7 för att städa registren, tycks funka rätt hyggligt.
Brukar undvika att pilla i registren, minsta misstag och det sk-er sig...
Winopt städar tillräckligt bra för mig..
Använder nåt som heter Startup Inspector som visar vlka program som går igång vid datoruppstart - vilket oftast är alldeles för många!
Bara en del sura morgonkommentarer,-...
Testa Ccleaner, mycket bra gratisprogram som gjorde underverk på min laptop efter 3 år med XP. Rensar registret, tar bort installationsfiler till gamla hotfixar osv.
Honda RVF400R

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#9 Inlägg av StigH »

Don Pelleone skrev:[Testa Ccleaner, mycket bra gratisprogram som gjorde underverk på min laptop efter 3 år med XP. Rensar registret, tar bort installationsfiler till gamla hotfixar osv.
Testat EN gång.. Kvaddade allt.
Blev ny inst av XP....
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Don Pelleone
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 03, 2011 18:51
Ort: Tungelsta

Re: Idag hatar jag-tråden.

#10 Inlägg av Don Pelleone »

StigH skrev:
Don Pelleone skrev:[Testa Ccleaner, mycket bra gratisprogram som gjorde underverk på min laptop efter 3 år med XP. Rensar registret, tar bort installationsfiler till gamla hotfixar osv.
Testat EN gång.. Kvaddade allt.
Blev ny inst av XP....
Sånt som gör att man älskar Windows, inte sant? Det är lite tombola över det.
Honda RVF400R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev: Rätt som det var började datorn säga "uvic-uvic-uvic-uvic", lät som om en hårddisk slog på och av.
[...]
Starta om, och den säger "GRUB error" :?: ... In i BIOS och konstaterar att den har tappat bort hårddiskarna, ställer tillbaka allt och sen startar datorn helt vanligt och utan konstiga ljud.
Hoppsan! Hoppas du har backupper! Låter som om disken är på upphällningen. Hur gammalt är maskineriet? Barbär eller stationär?
Jodå, jag har back-up på det mesta, men inte allt (har tänkt ta det rätt snart).
Maskineriet är stationärt men inte helt purfärskt. Jag har tre hårddiskar i burken.
1. Arbetsdisken är en SCSI Fujitsu MAF3364LC 40Gb (vet inte hur mycket det säger) delad på två partitioner (10+30Gb).
2. Samsung SP1654N 160Gb.
3. ExcelStor J840 40Gb, men den använder jag inte "inte allokerat" eftersom den inte verkar trivas ihop med Windows utan tappar formateringen rätt som det är.

Burken är ett hemmabygge välfylld med rätt roliga komponenter och dubbla chassiefläktar för att inte SCSI:n ska få härdsmälta så det susar en del om den, men det kan jag leva med.
Kör med en skalad XP SP3 version.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:3. ExcelStor J840 40Gb, men den använder jag inte "inte allokerat" eftersom den inte verkar trivas ihop med Windows utan tappar formateringen rätt som det är.
Taskigt ide-kontrollkort?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:3. ExcelStor J840 40Gb, men den använder jag inte "inte allokerat" eftersom den inte verkar trivas ihop med Windows utan tappar formateringen rätt som det är.
Taskigt ide-kontrollkort?
Jag antar att du menar kortet på undersidan av hårddisken? Men jag vet inte om det är taskigt, finns det något sätt att kolla det i diskhanteraren, BIOS eller nåt?

Det som hände när den fick spelet var dels att den bytte namn till "ExcelStop" eller liknande och att den trodde att den bara var på 8Gb eller nåt. Sen om jag inte rörde den så kunde den komma tillbaka och hitta sig själv igen rätt som det var :o

Så jag la ner och anvbänder den inte längre utan låter den ligga där t.v. utan formatering. Fast jag provade att lägga in Ubuntu 9.1 vid ett tillfälle. Det var inga problem förutom att jag aldrig lyckades starta det OS:et, utan även om jag angav ExcelStoren som startdisk i BIOS så startade ändå SCSI:n med Windows. Det tror jag iofs inte berodde på disken utan på något annat skumt.
Ja se datorer... "You can't live with them and you can't live without them" (eller var det kvinnor?) :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

datahat2

#14 Inlägg av StigH »

Är den FAT32-formaterad???
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Är den FAT32-formaterad???
Kommer inte ihåg, men jag tror jag hade den NTFS-formaterad. FAT32 har ju ett max på ca. 40Gb.
Andra partitionen på SCSI:n (där jag inte har systemet) har jag däremot som FAT32.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar