Urballade datorhattråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Urballade datorhattråden

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag antar att du menar kortet på undersidan av hårddisken? Men jag vet inte om det är taskigt, finns det något sätt att kolla det i diskhanteraren, BIOS eller nåt?
Nej, det på moderkortet.

Är IDE-hårddisken byglad för nån maxstorlek?

Var det SCSI-disken som lät?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag antar att du menar kortet på undersidan av hårddisken? Men jag vet inte om det är taskigt, finns det något sätt att kolla det i diskhanteraren, BIOS eller nåt?
"Nej, det på moderkortet." Jaha (?) Mitt moderkort är: ASRock 939 Dual SATA2.

"Är IDE-hårddisken byglad för nån maxstorlek?" Nej.

"Var det SCSI-disken som lät?" Vet ej. Det låter iaf inte längre, det är därför jag mest misstänker en bugg i systemet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:"Nej, det på moderkortet." Jaha (?) Mitt moderkort är: ASRock 939 Dual SATA2.

"Är IDE-hårddisken byglad för nån maxstorlek?" Nej.

"Var det SCSI-disken som lät?" Vet ej. Det låter iaf inte längre, det är därför jag mest misstänker en bugg i systemet.
Skulle gissa på ett begynnande hårdvarufel. Inte ens ett clown-operativsystem som Ubuntu skulle få en hårddisk att låta så där. 8-]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:"Nej, det på moderkortet." Jaha (?) Mitt moderkort är: ASRock 939 Dual SATA2.

"Är IDE-hårddisken byglad för nån maxstorlek?" Nej.

"Var det SCSI-disken som lät?" Vet ej. Det låter iaf inte längre, det är därför jag mest misstänker en bugg i systemet.
Skulle gissa på ett begynnande hårdvarufel. Inte ens ett clown-operativsystem som Ubuntu skulle få en hårddisk att låta så där. 8-]
Ja vi får se. När skiten brinner då vet jag :(
Ska iaf köra en ny back-up och ghosta systemet "back to basic", sen kan det väl få brinna om det känner för det. Nu har det iaf inte låtit nåt på länge.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#20 Inlägg av StigH »

Tyrannosaurus skrev:Ja vi får se. När skiten brinner då vet jag :(
Ska iaf köra en ny back-up och ghosta systemet "back to basic", sen kan det väl få brinna om det känner för det. Nu har det iaf inte låtit nåt på länge.
Har du fått det berömda "click of death?" Inte bra alls..
När det gäller hårddiskar är det bara en sak som är sann - de går sönder, förr eller senare, vanligen "förr" och vid det mest olämpliga tillfället.
Förlorade nyligen 400Gb filer på en disk. Konstigt nog saknar jag inget - så vad var alla de 400Gb egentligen för något? :roll:
(Köpte en 2TB som ersättning..)

Ibl funkar det med att köra disken i en annan dator. Prövat?
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:
Tyrannosaurus skrev:Ja vi får se. När skiten brinner då vet jag :(
Ska iaf köra en ny back-up och ghosta systemet "back to basic", sen kan det väl få brinna om det känner för det. Nu har det iaf inte låtit nåt på länge.
Har du fått det berömda "click of death?" Inte bra alls..
När det gäller hårddiskar är det bara en sak som är sann - de går sönder, förr eller senare, vanligen "förr" och vid det mest olämpliga tillfället.
Nej det verkar inte så. Desto mer jag tänker på det ju mindre tror jag föresten att det var hårddisken. En SCSI-disk låter ju en del och jag hade nog reagerat om den hade börjat konstra. Hade en annan SCSI tidigare (Quantum 18,3 Gb) som mer eller mindre la av. Men det var inget alamerande som hände mer än att hårddiskmotorn inte alltid gick igång eller kunde stanna rätt som det var vilket ledde till att jag fick starta om.

När min dator lät (nu är den tyst) så funkade allt normalt ändå med udantag för något skumt ljud. Börjar mer tro att det är processorn som spökar för den har gjort lite ljud länge typ "fssssssssss" när den jobbar, åså studsar den runt lite ibland i Aktivietshanteraren även när jag inte gör nåt vilket får mig att misstänka en bugg i systemet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar