"Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

"Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#1 Inlägg av TG »

Skaffade mobilt bredband (ny version/ny operatör)... efter avinstallation (enligt instruktionsbok för nya modemet) av förre operatörens (tele2) programvara körde jag in modemet för nye operatören (3)... allt rullade på till en början, programvaran installerades utan knot... men sen så var det dax för "connect"... då säger den att den inte kan installera driver för "Huawei 3G network card"....
Blev lätt lack då jag anser att när jag köper en tjänst så skall den fungera....

Prata med kundtjänst (efter obligatorisk tid i kö) ominstallation mm....
ingen lycka...

Jag avinstallerar då programvaran för nya modemet och trycker i det gamla igen (pga uppsägningstid så skall jag fortfarande ta mig ut på nätet...)
allt rullar på... sen ett annat felmeddelande... något liknande men inte riktigt samma ord...

ett antal försök senare, avinstallation/installation, fortfarande ingen lycka (inget internet=inget forum)

då jag har problem med bägge modemen misstänker jag att avinstallationen av den första programvaran "drog" med sig något den inte skulle rakt ned i papperskorgen....?!? och att problemet ligger på min burk?

Vad ska jag göra? Vart kan jag "säkert" ladda ned nya drivers (går jag genom kontrollpanelen så säger laptopen att jag använder den senaste drivrutinen för att på en annan rad skriva att den inte fungerar korrekt pga drivrutinen...)

HJÄLP!!!! ;)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: "Säkert ställe" att hämta drivers....

#2 Inlägg av tersan »

TG skrev:Vad ska jag göra? Vart kan jag "säkert" ladda ned nya drivers (går jag genom kontrollpanelen så säger laptopen att jag använder den senaste drivrutinen för att på en annan rad skriva att den inte fungerar korrekt pga drivrutinen...)

HJÄLP!!!! ;)
Modemtillverkarens hemsida, kanske? Det är inte så att du kör Windows 7 i 64-bitarsversionen? Då lär det ju kunna uppstå bekymmer med program (har tack och lov inte märkt nåt själv än, men det kommer väl...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: "Säkert ställe" att hämta drivers....

#3 Inlägg av TG »

inte win 7 men dock Vista i 64 bitars version.....

Kikade på tillverkarens hemsida men den var ett gytter (eller så var det bara jag som var för intelligent...)
får åka in till butiken som sålde på mig prylarna och säga "FIXA" :D


Någon som har något annat tips?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: "Säkert ställe" att hämta drivers....

#4 Inlägg av Conseal »

Ja .. byt från vista ffs ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: "Säkert ställe" att hämta drivers....

#5 Inlägg av TG »

Det ligger i planen.... ;)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: "Säkert ställe" att hämta drivers....

#6 Inlägg av Jimmy.S »

windows 7 ultimate kan jag rekomendera, där kör den x64 och x86 samtidigt och då finns det inga bekymmer med installationer.... men mitt gamla vista x64 hade jag såna här bekymmer jämt o ständigt :( tyvärr så vet jag inte hur du ska gå tillväga för att lösa tre:s installation, jag pluggade bara in mitt modem när jag lånade hem ett för att testa och det bara rullade egenom så det var väldigt smidigt att installera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#7 Inlägg av adrian_vg »

Ah, kör du 64b Windows 7 eller Vista?

Hade samma problem på jobbet. Funkade utmärkt på 32b WinXP. Fick igång det till slut på Win7-maskinen genom att göra användaren till admin...
Jimmy.S skrev:windows 7 ultimate kan jag rekomendera, där kör den x64 och x86 samtidigt och då finns det inga bekymmer med installationer...
Förklara. Med drivisar är det antingen eller. Kör du ett 64b OS ska du ha 64b-drivisar, samma sak med ett 32b OS, man måste ha 32b-drivare.

Däremot kan du köra 32b-program på 64b-operativsystem. Är det det du menar? Om ja, så spelar Ultimate eller inte ingen roll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: "Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#8 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:Ah, kör du 64b Windows 7 eller Vista?

Hade samma problem på jobbet. Funkade utmärkt på 32b WinXP. Fick igång det till slut på Win7-maskinen genom att göra användaren till admin...
Jimmy.S skrev:windows 7 ultimate kan jag rekomendera, där kör den x64 och x86 samtidigt och då finns det inga bekymmer med installationer...
Förklara. Med drivisar är det antingen eller. Kör du ett 64b OS ska du ha 64b-drivisar, samma sak med ett 32b OS, man måste ha 32b-drivare.

Däremot kan du köra 32b-program på 64b-operativsystem. Är det det du menar? Om ja, så spelar Ultimate eller inte ingen roll.
japp, alla renodlade 32 program var omöjliga att installera på mitt gamla vista 64.. så jag kastade tillslut bort skiten från datorn och körde 32 istället för att slippa förlora en del nyttiga program som jag hade lärt mig tycka om,t.ex så fungerade inte bredbandsbolaget antivirus/brandväggskit som följde med vid nytecknandet. dessutom var det senare utveckling på 64 eftersom det inte är lika utbrett som 32, ta . t.ex webläsarer explorer, den finns ju även i 64 och är riktigt snabb, dock så fungerar inte gränssnittet eller vad det kallas på alla sidor, t.ex blocket. och då är det förkastligt..... = väck med skiten, idag är det bättre dock.

Men på ultimate har du 32 och 64 i samma os, mao så hamnar dom renodlade 32 proggen i x86 mappen istället för x64:a och fungerar utmärkt samtidigt så kan jag leta reda på så många 64 bitars progg som är möjligt och dra nytta av den ökade hastigheten, tänk windows har tänkt till :shock:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:japp, alla renodlade 32 program var omöjliga att installera på mitt gamla vista 64.. så jag kastade tillslut bort skiten från datorn och körde 32 istället för att slippa förlora en del nyttiga program som jag hade lärt mig tycka om,t.ex så fungerade inte bredbandsbolaget antivirus/brandväggskit som följde med vid nytecknandet. dessutom var det senare utveckling på 64 eftersom det inte är lika utbrett som 32, ta . t.ex webläsarer explorer, den finns ju även i 64 och är riktigt snabb, dock så fungerar inte gränssnittet eller vad det kallas på alla sidor, t.ex blocket. och då är det förkastligt..... = väck med skiten, idag är det bättre dock.
Kan ha berott på att installationsprogrammet var riktigt gammalt och hade en stubb i 16b. Dessa funkar inte alls i 64b-Windows. Ett antivirusprogram består till en ganska stor del av en drivrutin. Du kan inte installera en 32b-drivis i ett 64b-OS. I vart fall inte i Windows.

Att inte Blocket funkar på en 64b-webbläsare beror antagligen på att sidorna på exvis Blocket använder Flash. Flash finns inte till 64b-Windows. Det finns lite vägar runt det. Det enklaste är att använda 32b-webbläsaren i ditt 64b-Windows. Ett annat alternativ är att ladda ner och installera den experimentella 64b-Flashpluggen från Adobe.

Varför hade du öht 64b Windows Vista? Har du mer än 3,5GB RAM installerat i datorn?

Jimmy.S skrev:Men på ultimate har du 32 och 64 i samma os, mao så hamnar dom renodlade 32 proggen i x86 mappen istället för x64:a och fungerar utmärkt samtidigt så kan jag leta reda på så många 64 bitars progg som är möjligt och dra nytta av den ökade hastigheten, tänk windows har tänkt till :shock:
32b-program som installeras på ett 64b-Windows, hamnar alltid i c:\program (x86). Jag förstår inte problemet.

Det enda du vinner med att köra ett 64b-OS är att du kan adressera mer än 3,5GB RAM. Undantaget är 32b linux-PAE-kärnan, men det är lite utanför vår diskussion. Det blir mao inte snabbare. Vem har sagt dig det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: "Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#10 Inlägg av TG »

Jepp jag har 4gb ram, så därför 64bitars...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: "Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#11 Inlägg av Jimmy.S »

he he he Adrian jag är ingen data hacker.. jag är bil mek ;) dock så börjar det bli mycket data där med men inte såhär mycket ännu... stubb i 16d? skäggstubb i nån sextondimensionell version?

Jag kör f.ö. med 6Gb RAM så därför jag vill kunna nyttja det, att det går snabbare trodde jag hade med att överföringen var 64bits istället för 32 vilket i sig blir dubbelt så många bits per räkning vilket borde bli mer information som rullar egenom varje handling man gör= högre hastighet på saker o ting. men har jag fel i detta så får du gärna tala om det lite enkelt så även jag slipper fundera på skäggstrån eller liknande :lol:

Men det kan ju varit gamla stubb program som ställde till det när jag försökte installera dom gamla programmen på mitt gamla vista, för jag kunde inte få in ett enda 32 progg, och någon mapp som hette x86 såg jag aldrig i det heller.... men det är väl som vanligt, sbt (skitbakomtangenterna) som säkerligen ställer till det

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Säkert ställe" att hämta drivrutiner...

#12 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Jepp jag har 4gb ram, så därför 64bitars...
Börja med att göra dig av med Vista och skaffa Windows 7 ist, om du absolut ska ha Windows.

Jimmy.S skrev:he he he Adrian jag är ingen data hacker.. jag är bil mek ;) dock så börjar det bli mycket data där med men inte såhär mycket ännu... stubb i 16d? skäggstubb i nån sextondimensionell version?
En stubb är en liten programsnutt som drar igång resten av programmet. Händer fortfarande, i dag, att 32b-installationsprogram dras igång av en liten 16b-programsnutt. Det funkar förstås inte med 64b-operativsystem.
Jimmy.S skrev:Jag kör f.ö. med 6Gb RAM så därför jag vill kunna nyttja det, att det går snabbare trodde jag hade med att överföringen var 64bits istället för 32 vilket i sig blir dubbelt så många bits per räkning vilket borde bli mer information som rullar egenom varje handling man gör= högre hastighet på saker o ting. men har jag fel i detta så får du gärna tala om det lite enkelt så även jag slipper fundera på skäggstrån eller liknande :lol:
Jag tror att snabbheten mer har att göra med att du har mer RAM installerat. Det blir inte automatiskt snabbare bara för att man kör i 64 bitar. Oftast när man har ett 64b operativsystem isntallerat, har man också klämt i en snabbare processor, vilket gör att det känns snabbare än tidigare, men snabbheten i sig beror mig veterligen inte på att man ytterligare 32b att spela med. 8*)
Jimmy.S skrev:Men det kan ju varit gamla stubb program som ställde till det när jag försökte installera dom gamla programmen på mitt gamla vista, för jag kunde inte få in ett enda 32 progg, och någon mapp som hette x86 såg jag aldrig i det heller.... men det är väl som vanligt, sbt (skitbakomtangenterna) som säkerligen ställer till det
Windows 7 är väldigt "hjälpsamt", och döljer en hel del för användaren när man kollar i filhanteraren. Kan vara det. T.o.m. Windows Server 2008 döljer filändelser som standard(!) för att inte stressa eller uppröra admin... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar