Vad är cool?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Vad är cool?

#1 Inlägg av blacken »

Jag satt på skithuset och bläddrade lite förstrött i Teknikens Värld och gluttade lite förstrött i den, och läste ett test av något Franskt skit. och som fick stor "coolhetsfaktor" av skribenten.
Då var det nå`t som klack till i en, vad farao är igentligen "att vara cool", man läser och hör det begreppet överallt. Är man "cool" om man bara säger så för att någon mupp/muppa säger så i en blaska eller reportage, eller för att en designer eller modeskapare hävdar det om ditt och datt?

Eller är att vara "Cool" är att gå sin egen väg i sammanhanget och stå för en egen stil som man håller på?. Eller är det att man har en integritet i sitt/sina vägval i livet?. Eller är det att man helt enkelt är det som individ typ medfött så att säga?

Jag menar franskskrotet var ju som vanligt med deras produkter apfult och skrattretande, men ändå så fick den en hög "coolhetsfaktor" av skribenten. Vad definierar ni som "coolt" och att vara "cool"?. Vad faan är "coolt" i dagens samhälle igentligen??

Kan jag klassa mig som "cool" som går tvärsemot gänget och skaffar mig en VFR och njuter av det, när alla andra satsar på dom värsta "megaprutt glidarskrindorna" på marknaden?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad är cool?

#2 Inlägg av tersan »

blacken skrev:Jag satt på skithuset och bläddrade lite förstrött i Teknikens Värld och gluttade lite förstrött i den, och läste ett test av något Franskt skit. och som fick stor "coolhetsfaktor" av skribenten.
Då var det nå`t som klack till i en, vad farao är igentligen "att vara cool", man läser och hör det begreppet överallt. Är man "cool" om man bara säger så för att någon mupp/muppa säger så i en blaska eller reportage, eller för att en designer eller modeskapare hävdar det om ditt och datt?

Eller är att vara "Cool" är att gå sin egen väg i sammanhanget och stå för en egen stil som man håller på?. Eller är det att man har en integritet i sitt/sina vägval i livet?. Eller är det att man helt enkelt är det som individ typ medfött så att säga?

Jag menar franskskrotet var ju som vanligt med deras produkter apfult och skrattretande, men ändå så fick den en hög "coolhetsfaktor" av skribenten. Vad definierar ni som "coolt" och att vara "cool"?. Vad faan är "coolt" i dagens samhälle igentligen??

Kan jag klassa mig som "cool" som går tvärsemot gänget och skaffar mig en VFR och njuter av det, när alla andra satsar på dom värsta "megaprutt glidarskrindorna" på marknaden?..
Till att börja så är Teknikens Värld långtifrån en "cool" tidning... bara det att de använder det ordet fortfarande är ett tecken på att de tappat greppet. :wink:

Finns det nån som använder ordet "cool" fortfarande? Är inte det lite... ska vi säga 80-tal? :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad är cool?

#3 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
blacken skrev:Jag satt på skithuset och bläddrade lite förstrött i Teknikens Värld och gluttade lite förstrött i den, och läste ett test av något Franskt skit. och som fick stor "coolhetsfaktor" av skribenten.
Då var det nå`t som klack till i en, vad farao är igentligen "att vara cool", man läser och hör det begreppet överallt. Är man "cool" om man bara säger så för att någon mupp/muppa säger så i en blaska eller reportage, eller för att en designer eller modeskapare hävdar det om ditt och datt?

Eller är att vara "Cool" är att gå sin egen väg i sammanhanget och stå för en egen stil som man håller på?. Eller är det att man har en integritet i sitt/sina vägval i livet?. Eller är det att man helt enkelt är det som individ typ medfött så att säga?

Jag menar franskskrotet var ju som vanligt med deras produkter apfult och skrattretande, men ändå så fick den en hög "coolhetsfaktor" av skribenten. Vad definierar ni som "coolt" och att vara "cool"?. Vad faan är "coolt" i dagens samhälle igentligen??

Kan jag klassa mig som "cool" som går tvärsemot gänget och skaffar mig en VFR och njuter av det, när alla andra satsar på dom värsta "megaprutt glidarskrindorna" på marknaden?..
Till att börja så är Teknikens Värld långtifrån en "cool" tidning... bara det att de använder det ordet fortfarande är ett tecken på att de tappat greppet. :wink:

Finns det nån som använder ordet "cool" fortfarande? Är inte det lite... ska vi säga 80-tal? :mrgreen:
80 tal? begreppet myntades i och med jazzens intåg på "scenen" runt 40/50 talet. Och som du säger är det fortfarande ett begrepp i "bruk" så att säga? Har det en validitet även i dagens sekulariserande samhälle?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad är cool?

#4 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Finns det nån som använder ordet "cool" fortfarande? Är inte det lite... ska vi säga 80-tal? :mrgreen:
Jag använder det. 8-) Tycker min VFR är cool. Man jag använder uttrycket "iskallt" också. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TokTant
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: fre feb 12, 2010 17:32
Ort: Nära HBG

Re: Vad är cool?

#5 Inlägg av TokTant »

Med tanke på mina barns vokabulär, så har jag en fråga:

- Kan en "cool" kille vara "het"?? :?

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vad är cool?

#6 Inlägg av riktigadavid »

TokTant skrev:Med tanke på mina barns vokabulär, så har jag en fråga:

- Kan en "cool" kille vara "het"?? :?
Är det inte då man börjar kallsvettas? ;)

Jag tycker inte det är något fel på uttrycket cool. Vad det betyder är väl en blandning av vad trådskaparen säger. Det ska vara lite speciellt och inte se ut precis som allt annat "snyggt" men den får ju inte se ful ut.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad är cool?

#7 Inlägg av adrian_vg »

TokTant skrev:Med tanke på mina barns vokabulär, så har jag en fråga:

- Kan en "cool" kille vara "het"?? :?
Självklart!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad är cool?

#8 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
TokTant skrev:Med tanke på mina barns vokabulär, så har jag en fråga:

- Kan en "cool" kille vara "het"?? :?
Självklart!!
Korrekt språkbruk idag ska nog vara "Absolut!"... "Självklart!" har dött ut...

Vad f-n detta "absolut" betyder kanske är ett ämne för en egen tråd... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad är cool?

#9 Inlägg av blacken »

Här är en som vet att vara en "Cool" snubbe i allafall. Jag menar finns det någon/något som är "Coolare" än " The Fonz"?? :D
http://www.youtube.com/watch?v=H2i0QWXv ... re=related :lol: :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=3NxGO2lx-A0 :D


BTW: Faan! vad nostalgisk man vart.
http://www.youtube.com/watch?v=gMxkMy9J ... re=related..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Vad är cool?

#10 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev:Här är en som vet att vara en "Cool" snubbe i allafall. Jag menar finns det någon/något som är "Coolare" än " The Fonz"?? :D
http://www.youtube.com/watch?v=3NxGO2lx-A0 :D
Coolare än så går knappast att bli :lol: Hade nästan glömt bort den serien men nu blev jag sugen på att köpa/ladda hem/låna eller vad det nu blir...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Skriv svar