Båtfylleri eller inte?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Båtfylleri eller inte?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Varför skulle det vara mer okej att vara full till sjöss än i tex en bil på vägen?

Som jag läser det, verkar lobbyisterna från DN-debattartikeln verkar vilja få det till att sprit, fylleri och båtliv hör ihop på nåt sätt. Jag undrar om de inser hur korkade de framställer sig själva...

http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-s ... -batforare

Har ni andra nån åsikt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Båtfylleri eller inte?

#2 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Varför skulle det vara mer okej att vara full till sjöss än i tex en bil på vägen?

Som jag läser det, verkar lobbyisterna från DN-debattartikeln verkar vilja få det till att sprit, fylleri och båtliv hör ihop på nåt sätt. Jag undrar om de inser hur korkade de framställer sig själva...

http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-s ... -batforare

Har ni andra nån åsikt?
Jag håller med dig. Nu har jag inte båt... men jag kan ibland förundras över att det är så accepterat att dricka i samband med båtåkande.
VFR750F -92, grön

Mino
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 11, 2011 07:34

Re: Båtfylleri eller inte?

#3 Inlägg av Mino »

Vänta lite här nu va...
Det är knappast ”körning” som är det svåra eller viktiga vid båtfart, utan bedömningar och beaktande av sjö och väder.
Det använder dom som argument för att tillåta en högre mängd av något som påverkar just bedömningsförmågan....

Ger man ut professors examina i corn flakes paket nuförtiden?

-Mino

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Båtfylleri eller inte?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Mino skrev:
Det är knappast ”körning” som är det svåra eller viktiga vid båtfart, utan bedömningar och beaktande av sjö och väder.
Det använder dom som argument för att tillåta en högre mängd av något som påverkar just bedömningsförmågan....
Var inne lite på samma spår också. En av professorerna är dessutom från Uppsala Universitet. Man får ju skämmas... :oops:

Edit: Ska väl förresten säga att jag inte heller är någon båtägare, men är jag ute på sjön i kanot eller kajak, vill jag jädrar i mig inte råka ut för nån med promille iaf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Mino
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 11, 2011 07:34

Re: Båtfylleri eller inte?

#5 Inlägg av Mino »

adrian_vg skrev:Man får ju skämmas... :oops:
Tycker man får skämmas alltsomoftast för de där tomtarna...

Jag har haft båt ett par år, att se och reagera på träd och diverse annat skit som liggar och guppar precis vid vattenlinjen är inte det lättaste.
Om man då lägger till att det är skymningstid och blandar in ett par öl så kan det sluta riktigt illa. Kom ihåg att båten inte stannar bara för att du ramlar ur...

-Mino

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Båtfylleri eller inte?

#6 Inlägg av blacken »

Den nya regeln omfattar båtar och fartyg om minst 10 meter eller med en fart av minst 15 knop.
Det verkar lattjo liasom om jag sätter mig in en båt under statens "specifikation" så får man tydligen vara hur dretig som helst?. Men på land så är det annat, inte ens en självgående gräsklippare får man framföra på lyset.

Men förstås det är ju en gammal hävd och "tradition" att kunna ta en liten "tut" när man är på sjön, dock ej så att "rummel" kan uppstå.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Båtfylleri eller inte?

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det verkar lattjo liasom om jag sätter mig in en båt under statens "specifikation" så får man tydligen vara hur dretig som helst?. Men på land så är det annat, inte ens en självgående gräsklippare får man framföra på lyset.
Inte riktigt. En roddbåt nämns också, och man kan bli tagen om man *väldigt* full.
blacken skrev:Men förstås det är ju en gammal hävd och "tradition" att kunna ta en liten "tut" när man är på sjön, dock ej så att "rummel" kan uppstå.
Rummel; vem bestämmer det? På Knixkörningar i Uppsala är det den som blir omkörd, som har rätt att tycka huruvida omkörningen var juste eller inte. Om man drar en parallell till båtlivet, borde det vara den norske kanotisten som har rätt att yttra sig när han blir vält i svallvågorna av en styrpulpetsfyllerist. Typ.

Ett annat spår; hur fanken ser sjöpolisen om någon är full när denne kör sin båt? Det är ju inte som att de ser hur man vinglar i sin fil precis. Stickprovskontroller bakom kobben där :roll: ?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar