Skumt datastrul

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Skumt datastrul

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kan någon av forumets dataexperter förklara följande:
Jag har en Fujitsu MAF3364LC SCSI hårddisk som systemdisk men även två IDE diskar i samma burk.
Något händer med burken ibland och jag kan inte avgöra om det är BIOS, processorn, hårddisken eller SCSI-kontroller-kortet som spökar.

1. När processorn arbetar så kan man höra något som närmast kan beskrivas som ett metalliskt väsande från burken.
2. Vid start händer det ibland att den börjar om från början (genererar en ("klock-klock" ljud) några gånger medan den går igenom BIOS (inte när väl hårddisken har dragit igång). Det har även hänt att den "blandar bort korten" i BIOS och överhuvudtaget inte hittar SCSI systemdisken ("GRUB ERROR" eller nåt står det då). I det läget får jag gå in i BIOS, ställa tillbaka och sen köra.
3. Hårddisken kan ibland låta som om den slår av och på (det hörs ju rätt bra vad en SCSI-disk gör), både vid start d.v.s. när den har gått in i Windows startläge och vill då ibland inte starta upp eller att det bara tar längre tid, men det händer och låter så även ibland när den går och i det läget jobbar den segt och släpper den inte in mig i Diskhanteraren.

Men ibland funkar burken hur bra som helst som om ingenting har hänt även om det metalliska väsandet (1) från burken alltid finns där (vet inte ens om en processor kan låta, den har ju inga rörliga delar förutom fläkten).

Jag vet att jag har ett fel i burken, men inte om det påverkar detta.
Det är en 40 Gb Excelstor hårddisk som är totalt kaiko. Just nu kallar den sig "ExcedStor Techfodogy J040" och just nu tror den att den bara är på 6,89 Gb, men jag har även sett andra skumma namn.
Hur som helst, jag använder inte den disken längre, den är tom, inte allokerad och har ingen partition, men jag har inte slängt ut den ur burken än, utan den ligger där och är inkopplad. Kan den på något sätt påverka resten av datorn?

Den större lagrings-hårddisken jag har är en 160 Gb Samsung, men den funkar hur bra som helst.
Ska kanske tillägga att jag kör Windows XP Pro med SP3.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#2 Inlägg av adrian_vg »

Kan vara lagren i diskarna som är på väg att ge upp kanske?

En del SCSI-diskar kan väsa en del när de spinner upp från noll. Spinner de upp långsammare än beräknat kan boot loadern tajma ut och du får ett felmeddelande om att start/systemdisken inte finns - GRUB error.

Kan vara SCSI-kontrollern som börjar balla ur också.

Har sett alla ovanstående.

Se till att du har allt backuppat. Överväg sen en ny dator.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#3 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Se till att du har allt backuppat. Överväg sen en ny dator.
Dagens absolut bästa råd.. :mrgreen:
Tänkte först på "the-click of death" sen såg jag fabr och typ på diskar..

Axiom nr 2 i PC-branschen:
Det är inte fråga OM hårddiskarna går sönder, utan NÄR..
.. och det inträffar enbart när man missat back-upen under en längre tid...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#4 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:
adrian_vg skrev:Se till att du har allt backuppat. Överväg sen en ny dator.
Dagens absolut bästa råd.. :mrgreen:
Man får tacka. :D
StigH skrev:Det är inte fråga OM hårddiskarna går sönder, utan NÄR..
.. och det inträffar enbart när man missat back-upen under en längre tid...
Word!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skumt datastrul

#5 Inlägg av blacken »

Jag har lösningen som fixar alla dataproblem, oavsett märke och operativsystem.:)

Bild
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Kan vara lagren i diskarna som är på väg att ge upp kanske?

En del SCSI-diskar kan väsa en del när de spinner upp från noll. Spinner de upp långsammare än beräknat kan boot loadern tajma ut och du får ett felmeddelande om att start/systemdisken inte finns - GRUB error.

Kan vara SCSI-kontrollern som börjar balla ur också.

Har sett alla ovanstående.

Se till att du har allt backuppat. Överväg sen en ny dator.
SCSI-disken låter mer som ett vinande, det väsande ljudet är något annat, men jag vet inte vad även om det låter som om det kommer från området där processorn sitter.

GRUB ERROR får jag bara när BOIS har "blandat bort korten", i det läget hjälper inga omstarter utan då måste jag in i BIOS och ställa tillbaka.

Finns det någon metod att felsöka och använda uteslutningsmetoden vad det kan vara? Datorn funkari övrigt hur bra som helst och det är ju bara iblandfel. Skulle det vara lagren så borde det väl strula jämt. Vad det gäller väsandet, om det skulle vara SCSI:ns lager så snurrar ju den hela tiden och inte bara när den jobbar och borde alltså låta jämt. När SCSI-disken jobbar hörs det ett tydligt "skrapi-skrap-skrap", men det är ju normalt för SCSI-diskar.

Back-up har jag på en extern disk, iaf på det mesta.
Försöker tänka mig fram till en lösning och anledning med hjälp genom att slå ihop några kloka skallar. Men jag kanske tänker för mycket hojmekanik och det kanske inte är överförbart på chips med 1:or och 0:or :wink:
blacken skrev:Jag har lösningen som fixar alla dataproblem, oavsett märke och operativsystem.:)
Har testat, funkar inget bra :o :wink:
Har fler tillgängliga metoder Här - Windows - Vad är det egentligen? (det här gillar nog inte Adrian :wink: )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:GRUB ERROR får jag bara när BOIS har "blandat bort korten", i det läget hjälper inga omstarter utan då måste jag in i BIOS och ställa tillbaka.
Mår batteriet på moderkortet, och dito på SCSI-kortet om du har ett sånt, bra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:GRUB ERROR får jag bara när BOIS har "blandat bort korten", i det läget hjälper inga omstarter utan då måste jag in i BIOS och ställa tillbaka.
Mår batteriet på moderkortet, och dito på SCSI-kortet om du har ett sånt, bra?
Om moderkortets batteri inte funkar borde väl klockan lägga av - Det gör den inte.

Brukar SCSI-kort ha batteri?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om moderkortets batteri inte funkar borde väl klockan lägga av - Det gör den inte.
Ok, kontrollerkortet isf. Eller diskarna i sig. Är de gamla?
Tyrannosaurus skrev:Brukar SCSI-kort ha batteri?
Vissa högändskort har batteribackup i händelse av elbortfall, så att det som ligger i kortets cache och som inte hunnit skrivas ner till disk, förloras.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Om moderkortets batteri inte funkar borde väl klockan lägga av - Det gör den inte.
Ok, kontrollerkortet isf. Eller diskarna i sig. Är de gamla?
ExcelStor:en som har kajkat ur är burkens originaldisk som införskaffades 05-06. Men den har uppdaterats ett antal gånger SCSI:n är nyare, den gamla, Quantum på 18,3 Gb som jag tog med från min gamla burk sa upp sig och ersattes med den nuvarande (bättre begagnade)Fujitsu:n på 40 Gb.
Därefter har den fått en ny extra hårddisk, Samsung på 160 Gb (enbart för lager) och senast ett nytt (bättre begagnat) moderkort, ASRock 939 Dual SATA2.
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Brukar SCSI-kort ha batteri?
Vissa högändskort har batteribackup i händelse av elbortfall, så att det som ligger i kortets cache och som inte hunnit skrivas ner till disk, förloras.
Något men kan se i SCSI-kortets BIOS? Har sällan eller aldrig varit inne i den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt datastrul

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Något men kan se i SCSI-kortets BIOS? Har sällan eller aldrig varit inne i den.
Inte som jag känner till. Kolla om det alls sitter ett batteri på scsi-kortet.

Beggade moderkort kan vara vanskliga att köpa, du vet ju inte förrän det körts ett tag om det är juste. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar