Sida 1 av 1

Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: sön maj 27, 2012 18:46
av HandLegger
Surfade runt och sökte efter info om däcktryck till bil.
Hängde på ny fälgar idag och har nu däck med måtten 235-40-18.
Kollade trycket när jag kom hem och däckfirman hade lagt i 2.65-2.70 bar.
Efter lite surfande så ser jag att de flesta (alla) förståsigpåare rekommenderar MINST
3 bar i däck med de måtten.
Vad säger vfr-eliten?

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: sön maj 27, 2012 18:53
av Donner
3 bar säger eliten :wink:

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: sön maj 27, 2012 19:29
av HandLegger
Donner skrev:3 bar säger eliten :wink:
Då litar jag på eliten. Testar 3 kilo i morron.

Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: sön maj 27, 2012 22:12
av Conseal
Eh.. Jag kör 2.7 vilket även står på lappen vid dörren i bilen... 2.9 om man kör fullastat dock. 245/40/18

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: mån maj 28, 2012 09:53
av adrian_vg
HandLegger skrev:Surfade runt och sökte efter info om däcktryck till bil.
Hängde på ny fälgar idag och har nu däck med måtten 235-40-18.
Kollade trycket när jag kom hem och däckfirman hade lagt i 2.65-2.70 bar.
Efter lite surfande så ser jag att de flesta (alla) förståsigpåare rekommenderar MINST
3 bar i däck med de måtten.
Vad säger vfr-eliten?
Man kan gott lägga till 0,1 bar för att få bilen lite mer lättrullad. Kan spara bränsle om man kör mycket.

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: mån maj 28, 2012 16:43
av Donner
Det som står i dörren är för bästa komfort, för bästa grepp,väghållning,slitage och bränsleförbrukning så är det 3 bar som gäller för den aktuella dimensionen.

Jag har samma dimension själv och kör på 3bar.

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: mån maj 28, 2012 17:48
av HandLegger
Donner skrev:Det som står i dörren är för bästa komfort, för bästa grepp,väghållning,slitage och bränsleförbrukning så är det 3 bar som gäller för den aktuella dimensionen.

Jag har samma dimension själv och kör på 3bar.
3 bar blev väl stötigt i mitt tycke. Jag har provat lite olika och stannat på 2,7 bar. Jag får väl ta det lite varligt om jag ska köra upp för någon kant.

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: mån maj 28, 2012 18:24
av Donner
Med den dimensionen får man räkna med att det blir stötigt :wink:

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: tis maj 29, 2012 02:14
av Tyrannosaurus
Jag kör på 2,9 med däcksdimension 225/45-17. Jo lite stötigt blir det men förtjänsten är att bilen ligger som ett strykjärn på vägen.
På vintersulorna 205/55-16 är det lägre tryck, 2,4.

Bland det värsta jag har sett på en bil var nog en SUV på en parkering med 23" fälgar och däck som inte var mycket högre än fälgband, tror det var 30-profil. Där kan man snacka om att det blir stötigt :lol:

Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: fre jun 01, 2012 05:53
av Conseal
Jag ljög, sorry. Jag har 255/35/18 och inte det jag sa tidigare :-/

Re: Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: fre jun 01, 2012 15:11
av Donner
Conseal skrev:Jag ljög, sorry. Jag har 255/35/18 och inte det jag sa tidigare :-/
Även fram? Du skall ju köra på 3,2bar på dom däcken. Ett högre tryck gör att däcksidan blir stabilare och hindrar slitbanan att påverkas av centrifugalkraften, vilken gör att slitaget blir jämnare och man får ut fler mil.

Däcktrycksfråga OBS! Bil

Postat: fre jun 01, 2012 15:22
av Conseal
225 fram och jag ökade trycket idag ;-)