Molntjänst ?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Molntjänst ?

#1 Inlägg av Mister »

Då det finns en del IT kunniga personer här så undrar jag angående det här med molntjänst.

Vad rekommenderas. Jag är rätt okunnig över vad som finns så därför upplys gärna vad ni vet o ifall det är praktiskt jämfört med t ex hemmanätverk. :)

Det jag ska göra är att ha diverse privata filer, en del musik, men framförallt foton.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Molntjänst ?

#2 Inlägg av tersan »

Är syftet ren lagring/backup eller är det möjligheten till åtkomst från alla möjliga håll du är ute efter? Fördelen med molntjänst är väl främst att det är enkelt och relativt billigt... nackdelen är att man lägger sina data hos någon annan.

Mitt webhotell har en "gratis" molntjänst, annars finns t ex Dropbox. Själv skissar jag på en lösning med en egen backupserver i datarummet, men jag har ju både utrymme och tråd draget. Dessutom tycker jag att det är lite småkul med dataprylar. :wink:

Nu är jag inte nån större användare av smartphone/platta/liten bärbar så jag föredrar att ha lagringen i egen regi. Skulle jag vara mer mobil vore en molntjänst klart intressant, men inte för känsligt material.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Molntjänst ?

#3 Inlägg av Conseal »

Blir fort dyrt om man har krav på tillgänglighet och säkerhet... Oftast billigare med usb-diskar som privatperson. Beroende på vad man vill ha för funktion.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Molntjänst ?

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Är inte det där med molntjänst bara ett annat ord för lagring på server.
På mitt webbhotell har jag 100 Gb (tror jag det var) utrymme, sen är det mitt eget val om jag använder det till webbsidan eller bara lägger grejer i en mapp som jag inte länkar till, då blir det lagringsutrymme som jag kommer åt via FTP, alternativt om jag har ett hemligt namn på mappen och/eller har den lösenordskyddad så kan jag nå den via webben.

En av idéerna med moln är vad jag har fattat att man har hela sin dator där med OS och allt där. Men det låter ju smart, har man inte fått påhälsning i datorn förr så lär man väl få det då när rubbet ligger ute för allmän beskådan och bara skyddat av ett lösenord.

Här är en av många anledningar att jag inte har Facebook, jag vill ha full koll på mina data. En annan anledning är att jag ser det som ett jävla vuxendagis och arvtagare efter Lunarstorm: "Hej, vad heter du? Vad gör du? Hur gammal är du? Är du snygg? Gillar du mej?" :P
Åså kan Facebook, Google+ m.fl. skapa en profil av mig berooende på vad jag gillar eller ogillar, vilka webbsidor jag besöker, vad jag skriver, när jag har datorn på, hur ofta jag skiter osv. Sen var det ajöss med den integriteten :P
Man är tillräckligt registrerad ändå så "no f****n' way!" :twisted: att jag självmant tänker hjälpa till att bli ännu mer registrerad.

Det är även av samma integritetsanledning som jag är väldigt restriktiv med användning av betal/kontokort.
Någon som har sett filmen "Nätet" med Sandra Bullock? Sånt skulle aldrig kunna hända mig för jag syns inte. Ok, jag har en webbsida men det är inte speciellt känsligt material som ligger där och skulle den bli kapad så är det ingen större katastrof för jag har allt offline också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Molntjänst ?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Då det finns en del IT kunniga personer här så undrar jag angående det här med molntjänst.

Vad rekommenderas. Jag är rätt okunnig över vad som finns så därför upplys gärna vad ni vet o ifall det är praktiskt jämfört med t ex hemmanätverk. :)

Det jag ska göra är att ha diverse privata filer, en del musik, men framförallt foton.
Jag använder Dropbox privat för mindre viktiga dokument och filer, men som jag ändå vill ha tillgängliga överallt. För jobbändamål kommer inte amerikanska molnlagringstjänster på fråga.

För känsligare material skulle jag välja en svensk leverantör med servrar i Sverige och som sorterar under svensk lagstiftning.

Handlar det om backup av bilder, skulle jag nog hellre satsa på en stor extern usb-disk edyl, som Conseal skriver, annars blir snabbt ganska dyrt.

Dropbox stora fördel handlar om att den synkar (snabbt) en lokal folder till deras moln och vice versa, du behöver alltså ingen uppkoppling för att komma åt dina grejor.
De flesta andra molnlagringstjänster är mest en envägstyp; där man laddar upp grejor till molnet och sedan kommer man åt det via sin webbläsare. Microsofts Skydrive och Googles Google Drive är typiska såna tjänster.

Dropbox stora nackdel är att man bara får 2 GB fritt till att börja med, om man inte delar ut sina grejer till andra och dessa installerar Dropbox-programsnutten på sin egen dator, varvid man får extra bonusutrymme. Tror man som mest kan få 6-8 GB gratis på det sättet.

Svenska alternativ är tex Storegate; http://www.storegate.com.

Kolla gärna testet på IDG med de tre stora aktörerna; http://www.idg.se/2.1085/1.380227/test- ... -storegate.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Molntjänst ?

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Dropbox stora fördel handlar om att den synkar (snabbt) en lokal folder till deras moln och vice versa, du behöver alltså ingen uppkoppling för att komma åt dina grejor.
Nä, men synkningen kräver ju uppkoppling...

Det vill till att man har en stabil uppkoppling och koll på kostnaden för datatrafik om man ska vara beroende av molnet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Molntjänst ?

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nä, men synkningen kräver ju uppkoppling...

Det vill till att man har en stabil uppkoppling och koll på kostnaden för datatrafik om man ska vara beroende av molnet.
När det är synkat, måste man inte ha en uppkoppling, man kommer åt sina (lokala) grejor ändå.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Molntjänst ?

#8 Inlägg av Conseal »

Kan tala om att det kostar ca 12kr per gb och år att lagra 4pb redundant data (dvs 8pb) på tape :-)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar