Skånekrocken

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Skånekrocken

#1 Inlägg av Conseal »

Hoppas inga av våra skånska forumvänner drabbats av händelsen!
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#2 Inlägg av StigH »

Conseal skrev:Hoppas inga av våra skånska forumvänner drabbats av händelsen!
Det där med att "hålla rätt avstånd till framförvarande" är ingen typisk grej i Skåne.... :mrgreen:
Tyvärr inte i Fjollträsk heller..
Inte nånstans faktiskt... :(

När sikten börjar närma sig <50 meter bör väl nån alarmklocka ringa.. öm än bara lite... :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#3 Inlägg av HondaHasse »

Problemet vid den bron att sikten blir 15-20 meter på en gång, man går ner i en dalgång, upp på bron, över en å och där bildas dimma. Har själv kommit där några ggr med buss och blivit överraskad av dimman. Sen håller jag med om att avståndet mellan bilarna är åt helvete för kort i sånt väder och att folk kör för fort. Jag blev omkörd i morse på väg till Höganäs av en som säkert höll en bra bit över 100, snön vräkte ner, halt så att man bara nuddade bromsen så gick ABSen in, konstigt att det händer olyckor....

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#4 Inlägg av StigH »

HondaHasse skrev:Problemet vid den bron att sikten blir 15-20 meter på en gång, man går ner i en dalgång, upp på bron, över en å och där bildas dimma......
Finns några såna ställen på Rv55 sö om Strängnäs..
Passerade på väg hem där ett ansenligt antal ggr när Kungl Svea Trängregemente ,T1, i Linköping krävde min närvaro en längre tid..
Tyvärr blev jag inte mc-ordonanns, de UTAN mc.kort blev det... :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#5 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Problemet vid den bron att sikten blir 15-20 meter på en gång, man går ner i en dalgång, upp på bron, över en å och där bildas dimma. Har själv kommit där några ggr med buss och blivit överraskad av dimman. Sen håller jag med om att avståndet mellan bilarna är åt helvete för kort i sånt väder och att folk kör för fort. Jag blev omkörd i morse på väg till Höganäs av en som säkert höll en bra bit över 100, snön vräkte ner, halt så att man bara nuddade bromsen så gick ABSen in, konstigt att det händer olyckor....
Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Synd bara att Tingvall o Co är de främsta förespråkarna för tekniska hjälpmedel och en förare utan ansvar/kontroll... :(

Angående olyckan så var jag inte på plats, men jag har åkt sträckan många gånger och vet att den kan vara lurig. Bron är dessutom inte rak utan svänger något, lite glansis på det kombinerat med tunga lastbilar utan vinterdäck och chaufförer som har en tid att passa...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#7 Inlägg av StigH »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Ny krock av likannde slag..
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/serie ... 831480.svd

När vädret är riktigt riktigt dåligt har jag sett man ofta saktar farten liiite grann och sedan kryper närmare framförvarande och "kör efter dennes bakljus.."
Och när denne "framförvarande" bromsar så......
Dvs ingen som helst framförhållning i körandet.
Sånt som alla hojåkare kan och vet nödvändigheten av.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Skånekrocken

#8 Inlägg av Donner »

Jag tror hojåkare är dom bästa bilisterna, dom ser riskerna i tid 8)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: tis feb 16, 2010 05:20
Ort: Klippan

Re: Skånekrocken

#9 Inlägg av Cimmerier »

Är förbannat glad över att ha slutat på akuten i Helsingborg. Hade varit ett svettigt arbetspass annars. Nu var jag dessutom långledig, så förhoppningsvis träffar jag inte på några av de allvarligt skadade på IVA när jag börjar jobba igen på fredag kväll...
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

Re: Skånekrocken

#10 Inlägg av Akademikern »

Cimmerier skrev:Är förbannat glad över att ha slutat på akuten i Helsingborg. Hade varit ett svettigt arbetspass annars. Nu var jag dessutom långledig, så förhoppningsvis träffar jag inte på några av de allvarligt skadade på IVA när jag börjar jobba igen på fredag kväll...
Ingen blev så pass skadad att IVA vård krävs. Mest frakturer. Kan säga att det var ruljans i hela huset den dagen.....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#11 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Jag tror hojåkare är dom bästa bilisterna, dom ser riskerna i tid 8)
+1

Vi måste, om vi inte vill bli kylarprydnader!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skånekrocken

#12 Inlägg av blacken »

Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Absolut, det finns inga som helst förkortningar i ett fordons modellbeteckning som tar ""röv/ryggkänslan" i sätet/sitsen, så att säga.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Absolut, det finns inga som helst förkortningar i ett fordons modellbeteckning som tar ""röv/ryggkänslan" i sätet/sitsen, så att säga.
Vore coolt med nån slags knixkörning fast med bil. Behöver ju inte bli så avancerat. Undrar om det skulle funka på en gokartbana...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skånekrocken

#14 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Övertro på tekniska hjälpmedel och dubbdäck... Förbjud båda och man tvingar förarna att faktiskt *köra* sina fordon istf att bara åka med.
Absolut, det finns inga som helst förkortningar i ett fordons modellbeteckning som tar ""röv/ryggkänslan" i sätet/sitsen, så att säga.
Vore coolt med nån slags knixkörning fast med bil. Behöver ju inte bli så avancerat. Undrar om det skulle funka på en gokartbana...
Det fanns ju förut, vissa lokala motorklubbar brukade ju anordna olika sorters tävlingar/träningar av varierad kvalisort. Både på sommaren och på vintern, här så fixade lokala motorklubben iskörning på sjön Aspen som dom plogade en bana på, och så hade dom olika tävlingar för "svennson" på somrarna modell bilorinentering blandat med olika manöverbanor/frågesporter/roliga tävlingar.

Fast det var innan dom källsorterande trädkramande f""""""a (aka miljövännerna), dök upp på "scenen"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skånekrocken

#15 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det fanns ju förut, vissa lokala motorklubbar brukade ju anordna olika sorters tävlingar/träningar av varierad kvalisort. Både på sommaren och på vintern, här så fixade lokala motorklubben iskörning på sjön Aspen som dom plogade en bana på, och så hade dom olika tävlingar för "svennson" på somrarna modell bilorinentering blandat med olika manöverbanor/frågesporter/roliga tävlingar.

Fast det var innan dom källsorterande trädkramande f""""""a (aka miljövännerna), dök upp på "scenen"..
Coolt. Vad var miljövännernas argument? Man kan ju hävda att trafiksäkerhet är viktigt, och att få upp en känsla för hur bilen beter sig på halt underlag. Att köra på sjöis är inte bara lek.

Är det bara jag som tyckte att halkkörningen med i samband med körkortstagningen var kul och informativ?

Kommer nog aldrig att glömma skillnaden mellan att ta sig runt kurvan "ganska" säkert och att köra i diket handlar om två km/h... Dessutom i en Opel Kadett 1,2 eller vad det nu var för skrutt vi körde med. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar