Senaste köpet:
Moderator: adrian_vg
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Senaste köpet:
Finns en undersida också där banjoskruven sitter, det du ser är luftskruven med hatt och bromsvätskebehållarens anslutning ( den är bäst att inte stänga;-) )
T
T
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Senaste köpet:
Coolt!Tommy Gsson skrev:Femtonhundrabalobas, begagnad då (ny 3000+)
T
Var hittade du den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Senaste köpet:
Ett annat forum för mcåkare
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Senaste köpet:
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Senaste köpet:
Levererat då!
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Senaste köpet:
Kommer att bli tajt för bakre stötdämaren!
Men himla snyggt!
Men himla snyggt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Senaste köpet:
Ska prova lite mod på denna tänkte jag.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Senaste köpet:
Wow.Tommy Gsson skrev:Ska prova lite mod på denna tänkte jag.
Vad planeras? Ngt dyrt som kompressor eller blir det turbo?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Senaste köpet:
Turbo är tanken just nu, konstaterade att den gamla som låg hemma och kom från en saab 9000 är alldeles för stor för att få plats med, så jag skulle få låna några av jobbarkompisen imorgon som skulle vara mindre. Annars får det bli "bigbore" och lattja med topparna!Mister skrev:Wow. Vad planeras? Ngt dyrt som kompressor eller blir det turbo?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Senaste köpet:
En bilturbo på en hoj låter kul. Snacka om att det lär bli ketchupeffekt. Först händer det ingenting, sen händer det ingenting, sen händer det fortfarande ingenting, sen jävlar i min lilla låda händer det grejer och tanken hoppar upp och slår dig i ansiktetTommy Gsson skrev:Turbo är tanken just nu, konstaterade att den gamla som låg hemma och kom från en saab 9000 är alldeles för stor för att få plats med, så jag skulle få låna några av jobbarkompisen imorgon som skulle vara mindre. Annars får det bli "bigbore" och lattja med topparna!Mister skrev:Wow. Vad planeras? Ngt dyrt som kompressor eller blir det turbo?
Det lär väl bli ungefär som en av Marklunds första turbomaskiner. Den hade 300 hk och en effektökning på 150-200 hk inom loppet av 500 rpm. Den var nog lite "spännande" om man uttrycker sig milt
Men det var ju en kille som hade byggt en VFR750 BiTurbo http://www.improvelife.info/v65/tests/i ... iTurbo.jpg Fast det blir nog lite dyrare än att slänga på en gammal Saab 9000 turbo som ända bara ligger och skräpar och bara väntar på att bli monterad på en liten 3/4 liters hojmotor
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Senaste köpet:
Tommy Gsson skrev:Turbo är tanken just nu, konstaterade att den gamla som låg hemma och kom från en saab 9000 är alldeles för stor för att få plats med, så jag skulle få låna några av jobbarkompisen imorgon som skulle vara mindre. Annars får det bli "bigbore" och lattja med topparna!Mister skrev:Wow. Vad planeras? Ngt dyrt som kompressor eller blir det turbo?
T.
Skapa en byggtråd!
Är nyfiken som sjutton!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Senaste köpet:
+1adrian_vg skrev:Tommy Gsson skrev:Turbo är tanken just nu, konstaterade att den gamla som låg hemma och kom från en saab 9000 är alldeles för stor för att få plats med, så jag skulle få låna några av jobbarkompisen imorgon som skulle vara mindre. Annars får det bli "bigbore" och lattja med topparna!
T.
Skapa en byggtråd!
Är nyfiken som sjutton!
VFR750F -92, grön
Re: Senaste köpet:
Ahhm, Saab uppfann ju Wastegaten för att slippa "ketchup effekten"..Först händer det ingenting, sen händer det ingenting, sen händer det fortfarande ingenting, sen jävlar i min lilla låda händer det grejer och tanken hoppar upp och slår dig i ansiktet
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Senaste köpet:
Där måste jag nog rätta dig liteblacken skrev:Ahhm, Saab uppfann ju Wastegaten för att slippa "ketchup effekten"..Först händer det ingenting, sen händer det ingenting, sen händer det fortfarande ingenting, sen jävlar i min lilla låda händer det grejer och tanken hoppar upp och slår dig i ansiktet
Wastegaten är inte till för att slippa "ketchupeffekten", utan för att slippa spränga motorn
Sen har ju nyare turbomotorer även en tryckvakt vilket vi märkte av när vi höll på att lattja med turbo plus på Volvo 940 lättryckare. Satte man i en större Y-nippel än 2 mm (om jag inte minns fel - funkar med T-nippel också) eller ryckte slangen och körde helt utan nippel så gick tryckvakten in och slog av ganska brutalt och slog sen på igen lika brutalt. Släppte man inte gasen i det läget så vart det en ganska ryckig historia.
Det spikade en del för knacksensorn hängde inte med för fem öre, men tryckvakten sket i det, den bryr sig bara om att trycket inte blir för högt.
Lyckligtvis är Volvos B230-motor ganska stryktålig, även om den inte är lika odödlig som B18.
Fan nu vart det OT igen
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Senaste köpet:
Och jag rättar tillbaka, du blandar ihop Wastegaten med en dumpventil, som var "On/Off" i sin karaktär. Saab använde Wastegaten till att dels som du sa, förhindra en motor katjoff och för att kunna styra turbo påslaget för att slippa "ketchupeffekten" som tidigare var ett problem för tillverkarna. tillsammans med APC och Magnetventilen som Saab åsså uppfann så bidde turbo möjligt för alla motorer/bilar. Wastegaten möjligjorde det att kunna "mjuka på" påslaget för turbon.Tyrannosaurus skrev:Där måste jag nog rätta dig liteblacken skrev:Ahhm, Saab uppfann ju Wastegaten för att slippa "ketchup effekten"..Först händer det ingenting, sen händer det ingenting, sen händer det fortfarande ingenting, sen jävlar i min lilla låda händer det grejer och tanken hoppar upp och slår dig i ansiktet
Wastegaten är inte till för att slippa "ketchupeffekten", utan för att slippa spränga motorn
Sen har ju nyare turbomotorer även en tryckvakt vilket vi märkte av när vi höll på att lattja med turbo plus på Volvo 940 lättryckare. Satte man i en större Y-nippel än 2 mm (om jag inte minns fel - funkar med T-nippel också) eller ryckte slangen och körde helt utan nippel så gick tryckvakten in och slog av ganska brutalt och slog sen på igen lika brutalt. Släppte man inte gasen i det läget så vart det en ganska ryckig historia.
Det spikade en del för knacksensorn hängde inte med för fem öre, men tryckvakten sket i det, den bryr sig bara om att trycket inte blir för högt.
Lyckligtvis är Volvos B230-motor ganska stryktålig, även om den inte är lika odödlig som B18.
Fan nu vart det OT igen
Som tidigare nämnts varför ändra ett fungerande koncept?Fan nu vart det OT igen
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02